Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp, valpen sover hele tiden!


Margrete

Recommended Posts

hehe æ skremt dokk no? Neida, jeg har ikke fått meg valp, bare en til låns her i huset. Ei "litta" ulvehund frøken på 5 mnd og dens store søster på overtid. Fineste jentene. MEN så tenker jeg at dæven døtte hun sover jo. Hun legger seg frivillig ned og sover! Jeg vet at disse to kommer fra et hjem uten regler ;) Så at dette er lært nekter jeg å tro.

Men altså saken er at etter jeg fikk disse to gentle giants i huset så har jeg begynt å lure på om vi med brukshunder skryter på oss rolige hunder, når vi sier at de er så rolige atte gjeterhundene altså, det kommer ann på hva du gjør dem til det bla bla... For nå har jeg begynt å tenke litt på hvordan gjeterhundene mine var i den alderen og det var IKKE slik. Jeg har funnet ut at nå kan jeg uttale meg; gjeterhundvalper er ett sant mareritt og hvorfor i all verden skaffe seg noe slikt for å prøve å forme den så den er tilpasset livet ditt, når man kan få en fiks ferdig rolig hund? Satt litt på spissen, for frøkna vekket meg 0530 *hat* og hun har gjort ett forsøk på å drepe en sko. Synd for henne at jeg har gjeterhunder, det går litt fortere i svingene her. Jeg har tatt skoen og satt den høyt før hun rekker å reise seg opp for å fullføre planen. Så jenter med rolige raser, slutt å pip og lån deg en gjeterhund valp på 5 mnd! Da forguder du din lille søteste der den ligger vakkert på gulvet å sover... da kan du tenke på eieren av gjeterhund valpen og si "dust som vil seg selv så vondt". Og NÅ snakker jeg av litt småerfaring!

Nei nå er det på tide at jentene fraktes opp på ett jorde så de får løpt av seg litt. De er nydelige! Så kan gjeterhundene mine virre rundt og ikke skjønne bæret av slik uhemmet rask løping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh, jeg kjenner at jeg skjønner hva du mener. Etter to BC-valper på rekordtid (har hatt valp sammenhengende i over et år, omtrent), så skjønner jeg jo at jeg definitivt ikke vet mitt eget beste. OG jeg er SJOKKERT over at folk faktisk gidder å kjøpe et sånt djevelens avkom uten å virkelig ha stoore ambisjoner innen en eller annen sport. *grøss* Nei, kos deg med jentene så lenge du har dem, nå skal jeg snart på tur med fire gjeterhundtisper- det kan jo bli interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønner følelsen av "jammen, sooover du?" iallefall! Da jeg fikk schæferen så trodde jeg hun var sjuk, jeg! Hun SOV jo på dagtid! Og sov gjerne i en time i strekk! Aldri vært borti noe sånt! Vurderte å ta tempen og var skikkelig bekymret - til noen sa at "jammen sånn gjør jo valper"... Ikke MINE valper det da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nå har jeg aldri hatt valp da(uten om en blanding av bc og americans akita, som jeg hadde fra hun var 2mnd til 6mnd)

Men jeg passet et valpekull på 5, mens de var 10uker. Og for et strev! Nå skal det sies at vi var 2, og vi delte på ansvaret, og vi tok en og en på tur. Og de var virkelig galne ;) Så en stund etterpå passet jeg et kull på 4 golden retriver valper, og det var helt annerledes! Greit det var en mindre, men disse tok faktisk livet med ro, og sov faktisk av og til uten å bli tvangsroet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolige hunder er kjedelig synes jeg da... Jeg kan klare meg uten pyrayavalper, man at valpene løper rundt, bjffer, leker og rasserer er det som er en viktig del av moroa. Amira veldig rolig som valp, så er glad yippie er en av de "gale" valpene.

Så det er vel idividuellt hva man liker å se i en valp/hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2 viltre jeg da!

BC en lagde mer "ugang" enn Dvergpinscheren, men det var rett og slett fordi den var større og fikk tak i mer..

Nå er min Dvergpinscher mer aktiv enn de fleste DPer da... Turbo hunden min.. Hadde nok seriøst vært utslitt om hun hadde veid 18 kg og ikke 4,5 ;)

Men jeg vil ha aktive hunder jeg da.. Neste hund blir BC fra skikkelige arbeidslinjer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi tror jeg vet hvilke søstre du tenker på og hun på 5mnd var med mor på undervisning i helgen (store søster var også med menhun lå på kontoret og sov) og hun fikk tilslutt et bitebein av meg som Chicka måtte donere og da ble det stille etterhvert.

Men kjempe søt valp da og storesøster er jo bare såå skjønn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat for øyeblikket kunne jeg ønske meg en sovende og rolig valp... Norma er stort sett spik spenna gæren, selv om Orry var hakket verre når han var liten. Det er en lettelse når de endelig sover! Forskjellen mellom mine er at Norma går i koma den lille stunden hun sover (tror man kunne et helikopter ved siden av uten at hun våkner), mens med Orry turte jeg knapt å røre på meg (han våknet igjen av den minste lyd, og var i gang igjen).

Dog synes jeg det er mer moro med aktive valper, selv om det av og til kan bli for mye av gode ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 første dalmisene jeg hade var rolige og snille som små. Nå hører det til historien at vi ikke fikk den andre vlpen før den var 11 uker fordi vi måtte avlive kullsøster. Den siste vi fikk i hus fikk oss til å rive av oss håret. Husker jeg holdt på å gå på veggen. Ikke rolig et sekund. Holdt det gående hele dagen lang. Gjerne noen ganger om natta å.

Så hadde vi 2 whippetvalper. De holdt det gående med å stjele ting osv. Siste hunden vi fikk i hus var en greyhound. Latere hund har jeg vel ikke vært borti. Nesten så jeg må pirke litt på henne når hun sover for å være sikker på at det er liv i henne:P Noen ganger skulle man tro hun lå til tørk slik hun sov. Bare litt salt på og volia skinke. Stygt sagt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know!!

Når Snorre var liten hadde han en fast halvtime han sov hver dag, når vi kom hjem fra jobb. Da var han sliten etter dagen, og dette var eneste gangene han frivillig la seg ned og slappet av. Rene luksusen.. :kiss:

jeg satt da musestille i sofaen, satte telefonen på lydløs, og hadde tv'n på med lav lyd...

Om jeg måtte på do ventet jeg til valpe-jævlen våknet, ble jeg tørst ventet jeg til han våknet, middagen fikk og vente til han våknet, jeg satt musestille i sofaen for å ikke spolere idyllen.

Heldigvis har han alltid slått seg til ro når lyset har blitt skrudd av, så det var mer enn en kveld vi la oss i 20 tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know!

Når Snorre var liten hadde han en fast halvtime han sov hver dag, når vi kom hjem fra jobb. Da var han sliten etter dagen, og dette var eneste gangene han frivillig la seg ned og slappet av. Rene luksusen.. :kiss:

jeg satt da musestille i sofaen, satte telefonen på lydløs, og hadde tv'n på med lav lyd...

Om jeg måtte på do ventet jeg til valpe-jævlen våknet, ble jeg tørst ventet jeg til han våknet, middagen fikk og vente til han våknet, jeg satt musestille i sofaen for å ikke spolere idyllen.

Heldigvis har han alltid slått seg til ro når lyset har blitt skrudd av, så det var mer enn en kveld vi la oss i 20 tida...

Haha...er det så ille med alle BC valpene eller er Snorre litt over gjennomsnittet?? :D

Syntes jeg ser deg sitte muse stille i sofaen med lyden av på mob og tv på lav lyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kiss: Er jo sjarmen med valp det. At det er full fart og stormende jubel 24/7. Kjenner til det med å sitte musestille. Abby måtte jeg ta på fanget istarten for å få henne til å sove, og da hun endelig sovna var det ikke snakk om å flytte på seg, eller at telefonen skulle ringe eller noe, da var det påan igjen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du jeg mener valpetiden er grundig oppskrytt og nøler med å takke ja til de gjeterhundvalpene folk kaster etter meg for tiden ? <_< Nå skal ryktene ha det til at whippeten ikke er så fryktelig mye roligere som valp så Loke og jeg er litt uenige om det virkelig er så lurt med hund nr 2. Han vil ha, jeg er heller usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...er det så ille med alle BC valpene eller er Snorre litt over gjennomsnittet?? :D

Syntes jeg ser deg sitte muse stille i sofaen med lyden av på mob og tv på lav lyd :kiss:

Utifra denne tråden her, så tyder det vel mer på at han er regelen og ikke unntaket... Men JEG har ialle fall ikke opplevd "verre" valp, han hadde virkelig horn i panna til tider, men så har jeg ikke opplevd andre gjeterhundvalper på nært hold heller... Jeg hadde helt seriøst gitt opp hele hunderiet om Snorre hadde vært min første hund, valpetiden med han føltes fryyyyktelig lang... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror du jeg mener valpetiden er grundig oppskrytt og nøler med å takke ja til de gjeterhundvalpene folk kaster etter meg for tiden ? <_< Nå skal ryktene ha det til at whippeten ikke er så fryktelig mye roligere som valp så Loke og jeg er litt uenige om det virkelig er så lurt med hund nr 2. Han vil ha, jeg er heller usikker...

tsk tsk, det er de store myndene som er rolige. Grey og oppover.... I hvert fall ikke så smått som whippet nei opp en størrelse Loke. Og du, ta bare en belger fra utstilling vettu, da er de rolige :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...er det så ille med alle BC valpene eller er Snorre litt over gjennomsnittet?? :kiss:

Syntes jeg ser deg sitte muse stille i sofaen med lyden av på mob og tv på lav lyd :D

Begge mine var og sånn. Jeg har fått utvidet blærekapasitet etter å ha hatt bcvalper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Begge mine var og sånn. Jeg har fått utvidet blærekapasitet etter å ha hatt bcvalper.

Prøv malle valper, du! BC er ingenting i forhold. Det første året sov den ene tispa sammenhengende max 4 timer, uansett om det var dag eller natt.. Stønn! Det er en grunn til at jeg er ferdig med gule hunder, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet med ulvehund er behagelig ja :kiss: De er jo oppmerksomme og følger med på hva som skjer, men det er aldri noe intenst press eller langvarig rabalder rundt i stua.

Ja, de er noen skjønne vesen! Har falt totalt og mannen i huset mener vi må ha slike (i flertall faktisk). Veeeeeeel, om vi skal ha, så blir det en og den må innfinne seg med å bo med en gruppe 1 hund.

Prøv malle valper, du! BC er ingenting i forhold. Det første året sov den ene tispa sammenhengende max 4 timer, uansett om det var dag eller natt.. Stønn! Det er en grunn til at jeg er ferdig med gule hunder, ja.

AHA, derfor mallevalpen kommer med bur? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv malle valper, du! BC er ingenting i forhold. Det første året sov den ene tispa sammenhengende max 4 timer, uansett om det var dag eller natt.. Stønn! Det er en grunn til at jeg er ferdig med gule hunder, ja.

Jeg har hørt andre si motsatt som har både BC og maller, så de er nok litt forskjellige de og.. Men malle kommer det ikke inn i mitt hus på en stund, det gjør ingen valper. *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tsk tsk, det er de store myndene som er rolige. Grey og oppover.... I hvert fall ikke så smått som whippet nei opp en størrelse Loke. Og du, ta bare en belger fra utstilling vettu, da er de rolige :kiss:

Er det da riktig av meg å vurdere et gronniskull jeg har fått tilbud om hannvalp fra :unsure: Selv om moren er rene brukslinjer er pappaen "dum og deilig" så det er jo så godt som ren utsillingsbelger? Lang pels ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...