Gå til innhold
Hundesonen.no

Titler og forkortelser!


FoxyFish

Recommended Posts

Jeg har aldri hatt hund før, og aldri vært med på noen form for utstilling. Så da har jeg jo heller ikke noe grunnlag for å kunne forstå "konkurransespråket" som florerer så mange steder! Om noen kan gi meg litt generell innføring i dette, for eksempel hva som anses som `gjevest`, og hva om ligger i et `cert`? Med fare for å virke uerfaren - noe jeg heller ikke vil nekte for ;)

På forhånd, takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å forklare det på en litt mer normal måte. Lover ikke noe:P

Når man skal stille en hund stiller man i klassen som er tilegnet hunden. Altså du har junior (JK) (for hunder fra 9-18 mnd), unghundklasse (UK) (15-24mnd), åpen klasse (AK)(24mnd-7år, tror jeg), championklasse (for de hundene med championat), Veteranklasse (de over 7 år), avlsklasse (der stiller enten mor med 4 avkom eller far med 4 avkom) og oppdretterklasse (en oppdretter stiller med 4 fra sitt eget oppdrett med godkjent kennelnvn).

I en av disse klassene stiller du. For å komme så lang som til Cert må du få rød i din egen klasse, altså rød sløyfe. Når du har fått den konkurerer alle fra din klasse med rød mot hverandre. Dette er da kval-klassen. Der blir de i sin omgang delt ut CK (Cert kvalitet) eller HP (hederspremie). De som da får CK i alle klasser konkurerer i beste tispe klasse (om du stiller tispe) eller beste hannhund klasse (om du stiller hannhund). Der er det 4 som blir plassert. Her stiller også de som er champion. Om u blir plassert etter en champion får du noe som kalles CERT. Du kan også plasseres første eller nr 3 eller 4 i denne klassen. Men for å få CERT og du ikke blir plassert som nr 1 er du avhengig av at den eller de foran er champion.

Den som blir nummer en i beste tispeklasse (1BTK) og nummer 1 i beste hannhundklasse (1BHK) skal da konkurrere mot hverndre. Den som da blir nummer en her blir BIR (Best i rasen) den andre blir BIM (best imotsatt kjønn). Den som igjen blir best i rasen skal konkurere i sin gruppe. Der er alle rasevinnere fra samme gruppe som di hund. F. eks. Dalmatiner stiller i gruppe 6/4 eller greyhound stiller i gruppe 10, eller collie stiller i gruppe 1. Vinner av denne gruppen (1BIG, best i gruppe) skal inn i BIS ringen for å konkurrere om å bli BEST IN SHOW (BIS). Dette er vel det gjeveste man kan oppnå.

Så er det noe som heter CACIB. Dette er kun på utstillinger som Norsk Kennelklubb arrangerer (NKK). Dette er en stor utstilling. CACIB trenger du for å få tittelen INT UCH (Internasjonal utstillingschampion). Da må du ha championat fradanmark, sverige og norge og CACIB fra disse landene. Rett meg gjerne om dette er feil. Aldri kommet så langt noen gang

Så tilbake til det med CERT. For bli det som heter champion trenger du CERT. Du trenger CERT fra 2 små utstillinger (altså hvor en raseklubb arrangerer) og et stort CERT (NKK utstilling) Når du har disse 3 CERT'ene er du champion. Du kan selvfølgelig ha flere. Men når du er Norsk Champion (NUCH) er det nok med å ta et CERT i utlandet for å få det championatet. Men hunden blir aldri champion før den er fylt 2 år. Innen den tid kan du ta så mange CERT du får. Om du får CERT og har chmpionat fra Norge, Serige og Danmark (N S DK UCH) blir du også noe som heter NORD UCH (nordisk champion).

Håper denne tullete forklaringen gav noe svar på det du spurte om:P Og til dere andre: Rett meg gjerne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det blir spennende;) Husker min første utstilling jeg :rolleyes: Da var jeg ca 10 år. Var bare en barn og hund utstilling da. Eller show heter det vel kanskje. Skulle stille boxer. Skjønte ikke hva jeg skule gjøre. Tapte gjorde jeg jo, men gud så gøy jeg hadde det. Fikk et lite glass husker jeg. Siste plass, men sååå stolt over det lille glasset. Andre gangen skulle jeg stille Basenji. Da var jeg vel 12. Oppdretteren trengte hjelp til å stille en hannhund. Lynkurs 5 min før vi skulle i ringen. Jaja, tenkte jeg dtte går til helvette. Oppdrettern brydde seg ikke hvordan det gikk. Hunden gikk så godt med meg likevel. Husker ikke hvordan det gikk heller:P Etter det var jeg bitt av basillen:P Nå sier de vissnok at det ikke er basillen jeg er blitt bitt av, men et uhelbredelig virus :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet noe jævli med dette på oppdal i sommer. hehe. våre to første utstillinger.. Vi spurte og gravde hos et par folk.. ble liiitt klokere da ;)

Nå skal vi stille i Orkanger om to helger, og jeg håper jeg greier meg bedre da. hehe.

Øvelse gjør vel mester!

Lykke til med din lille. Utstilling er GØY! du blir hekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[klippeklippe] oppdretterklasse (en oppdretter stiller med 4 fra sitt eget oppdrett med godkjent kennelnvn).

For de som er interessert i oppdretterklasse vil jeg bare presisere at det ikke er noe krav om å ha godkjent kennelnavn.

Så tilbake til det med CERT. For bli det som heter champion trenger du CERT. Du trenger CERT fra 2 små utstillinger (altså hvor en raseklubb arrangerer) og et stort CERT (NKK utstilling) Når du har disse 3 CERT'ene er du champion. Du kan selvfølgelig ha flere. Men når du er Norsk Champion (NUCH) er det nok med å ta et CERT i utlandet for å få det championatet. Men hunden blir aldri champion før den er fylt 2 år. Innen den tid kan du ta så mange CERT du får. Om du får CERT og har chmpionat fra Norge, Serige og Danmark (N S DK UCH) blir du også noe som heter NORD UCH (nordisk champion).

Bare presisere at utdeling av cert kan gjøres til hunder i championklasse også, hvis hunden ikke er norsk utstillingschampion. Utenlandske hunder med nasjonalt championat (for eksempel svensk) har lov til å stille i championklasse i Norge.

"Små cert" deles også ut på utstillinger arrangert av lokale arrangører - for eksempel Kongsberg hundeklubb.

"Stort cert" blir også delt ut på én utstilling i året arrangert av raseklubben. Altså; hver rase som er tilknyttet en raseklubb har en utstilling i året hvor certet som deles ut er å anse som NKK-cert.

For øvrig blir man ikke både norsk, svensk, dansk og nordisk champion - man blir nordisk champion. Det er en samletittel for de som har championat i tre av fire nordiske land. Og for de som ønsker å reise veldig mye, så er det faktisk ikke så mange land hvor det holder med ett cert for å bli champion hvis man allerede er norsk champion. De nordiske landene har en slik samarbeidsavtale, mens for eksempel for å bli tysk champion må man ha fire cert, vunnet over minst ett år.

Siden trådstarter har dachs, vil jeg bare si at det er tilleggsregler for den rasen for å bli champion. Det er krav til oppnådd premiering på jaktprøver for å kunne bli champion. Dachs kan også bli det som heter fullcertet. Det vil si at når de har tatt imot certene som er nødvendig for å oppnå championatet (men mangler jaktpremiering for å få tittelen), så går certet videre til nestemann.

Sånn, bare noen nyanseringer og presiseringer på et ellers godt innlegg som tar med seg det meste. Men ingen regel uten unntak! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interessert i oppdretterklasse vil jeg bare presisere at det ikke er noe krav om å ha godkjent kennelnavn.

Bare presisere at utdeling av cert kan gjøres til hunder i championklasse også, hvis hunden ikke er norsk utstillingschampion. Utenlandske hunder med nasjonalt championat (for eksempel svensk) har lov til å stille i championklasse i Norge.

"Små cert" deles også ut på utstillinger arrangert av lokale arrangører - for eksempel Kongsberg hundeklubb.

"Stort cert" blir også delt ut på én utstilling i året arrangert av raseklubben. Altså; hver rase som er tilknyttet en raseklubb har en utstilling i året hvor certet som deles ut er å anse som NKK-cert.

For øvrig blir man ikke både norsk, svensk, dansk og nordisk champion - man blir nordisk champion. Det er en samletittel for de som har championat i tre av fire nordiske land. Og for de som ønsker å reise veldig mye, så er det faktisk ikke så mange land hvor det holder med ett cert for å bli champion hvis man allerede er norsk champion. De nordiske landene har en slik samarbeidsavtale, mens for eksempel for å bli tysk champion må man ha fire cert, vunnet over minst ett år.

Siden trådstarter har dachs, vil jeg bare si at det er tilleggsregler for den rasen for å bli champion. Det er krav til oppnådd premiering på jaktprøver for å kunne bli champion. Dachs kan også bli det som heter fullcertet. Det vil si at når de har tatt imot certene som er nødvendig for å oppnå championatet (men mangler jaktpremiering for å få tittelen), så går certet videre til nestemann.

Sånn, bare noen nyanseringer og presiseringer på et ellers godt innlegg som tar med seg det meste. Men ingen regel uten unntak! :rolleyes:

Siden vi er inne på temaet, hvordan er det motsatt, altså for en norsk champion i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er interessert i oppdretterklasse vil jeg bare presisere at det ikke er noe krav om å ha godkjent kennelnavn.

Bare presisere at utdeling av cert kan gjøres til hunder i championklasse også, hvis hunden ikke er norsk utstillingschampion. Utenlandske hunder med nasjonalt championat (for eksempel svensk) har lov til å stille i championklasse i Norge.

"Små cert" deles også ut på utstillinger arrangert av lokale arrangører - for eksempel Kongsberg hundeklubb.

"Stort cert" blir også delt ut på én utstilling i året arrangert av raseklubben. Altså; hver rase som er tilknyttet en raseklubb har en utstilling i året hvor certet som deles ut er å anse som NKK-cert.

For øvrig blir man ikke både norsk, svensk, dansk og nordisk champion - man blir nordisk champion. Det er en samletittel for de som har championat i tre av fire nordiske land. Og for de som ønsker å reise veldig mye, så er det faktisk ikke så mange land hvor det holder med ett cert for å bli champion hvis man allerede er norsk champion. De nordiske landene har en slik samarbeidsavtale, mens for eksempel for å bli tysk champion må man ha fire cert, vunnet over minst ett år.

Siden trådstarter har dachs, vil jeg bare si at det er tilleggsregler for den rasen for å bli champion. Det er krav til oppnådd premiering på jaktprøver for å kunne bli champion. Dachs kan også bli det som heter fullcertet. Det vil si at når de har tatt imot certene som er nødvendig for å oppnå championatet (men mangler jaktpremiering for å få tittelen), så går certet videre til nestemann.

Sånn, bare noen nyanseringer og presiseringer på et ellers godt innlegg som tar med seg det meste. Men ingen regel uten unntak! :rolleyes:

Takker for rettelsen ;) Som jeg sa så har jeg ikke oppnådd noe av dette:P Måtte bare skrive det etter slik jeg mente det var :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi er inne på temaet, hvordan er det motsatt, altså for en norsk champion i Sverige?

Det er som allerede svart, ikke cert til de som stiller i championklasse.

Det er det derimot i Finland, hvis noen vil reise litt lenger!

Takker for rettelsen :kiss: Som jeg sa så har jeg ikke oppnådd noe av dette:P Måtte bare skrive det etter slik jeg mente det var :unsure:

Ingen årsak - ikke lett å holde oversikten over alt, og det var bare godt ment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...