Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H, råforing og syke hunder.


Nirm

Recommended Posts

Jeg har vært litt i "tenkeboksen" de siste dagene med Nirm ang fôring og ikke fôring (vel, mat må han ha, så det er jo hva han skal få). Så må bare ha ut litt tanker...

For meg blir det litt bakvendt at bikkja skal bli sykere av fôret enn av sykdommen sin. Han lever tydeligvis fint med den, men dette fôret lever han altså ikke fint med. Nå driver jeg og tar han over på et annet fôrslag (normalt, men mildt) til jeg får bestemt meg skikkelig hva jeg skal gjøre framover.

Da jeg var hos veterinæren sist med ham, så spurte jeg om V&H eller råforing var et alternavtiv, men hun mente at det ikke var det pga leververdiene hans. Men siden han altså ikke tåler dette Hills fôret, så har jeg starta å tenke litt mer på dette de siste dagene. Og etter å ha snakket med noen i natt, så starter jeg å tenke mer og mer på det.

Vil det være noe fare å egentlig å råfôre han eller gi han V&H? (Eller er det mest fare for dyrlegens inntjening...?). Det inneholder jo mer naturlige "ting" enn et tørrfôr. Ville ikke det være lettere for levra hans å takle trolig? (Nå forventer jeg ikke at noen har fasit her, men vil gjerne ha noen tanker).

Jeg må jo sette meg mer inn i dette, så det er jo ikke gjort over natta... Skal gå igjennom tråder her på sonen og lese skikkelig utover nå. Men om noen har noen tanker, ideer eller tips, så del de gjerne med meg. Er det noe ekstra jeg bør tenke på at han ikke bør ha kanskje? Ting som kan være "hardere" for kroppen enn andre ting?

Alle gode tanker mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det litt bakvendt at bikkja skal bli sykere av fôret enn av sykdommen sin. Han lever tydeligvis fint med den, men dette fôret lever han altså ikke fint med. Nå driver jeg og tar han over på et annet fôrslag (normalt, men mildt) til jeg får bestemt meg skikkelig hva jeg skal gjøre framover.

Da jeg var hos veterinæren sist med ham, så spurte jeg om V&H eller råforing var et alternavtiv, men hun mente at det ikke var det pga leververdiene hans. Men siden han altså ikke tåler dette Hills fôret, så har jeg starta å tenke litt mer på dette de siste dagene. Og etter å ha snakket med noen i natt, så starter jeg å tenke mer og mer på det.

Vil det være noe fare å egentlig å råfôre han eller gi han V&H? (Eller er det mest fare for dyrlegens inntjening...?). Det inneholder jo mer naturlige "ting" enn et tørrfôr. Ville ikke det være lettere for levra hans å takle trolig? (Nå forventer jeg ikke at noen har fasit her, men vil gjerne ha noen tanker).

Jeg er veldig enig med deg - og man kan jo se på det litt andre veien også. Hvor syk er hunden din egentlig hvis han *ikke* tåler å spise mer naturlig mat..Jeg sier ikke at råfôring vil løse alle verdens problemer og kan hende må du fôre hunden din enda mer naturlig enn V&H, men det er ikke så komplisert som man skal ha det til. Det er masse bra litteratur å finne på nettet om fôring av hund.

Når det gjelder veterinærbestanden og fôring så ville jeg tatt det med en klype salt. De kan "lite" om dette, og det har jeg hørt fra veterinæren jeg bruker selv. Hundefôr og ernæring er ikke det de bruker mest tid på under studiene...Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det den høye fettprosenten veterinæren er bekymret for?

Hvor høy fettprosent er det på et gjennomsnittlig tørrfor?

Om det er proteinene skilles de ut gjennom nyrene, og burde ikke gi noen belastning på leveren såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk ikke noen annen grunn enn at jeg ikke skulle ekperimentere med forskjellige ting så lenge han var syk, men gå på veterinærfôr. Nå har jeg mange års gode erfaringer med Bogar på det fôret da, men Nirm tåler det jo ikke.

Det var forresten ca 22% fett i det fôret til Nirm, mens det var ca 16% proteiner. Mens RC schäferfôret inneholder da ca 24% proteiner og ca 19% fett.

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å gi dette en sjanse nå. Vi starter med V&H, og skal jeg lære meg mer om råfôring. Stakkars Vida som blir husets søppelbøtte og skal tømme alle fôrsekkene her nå, mens Nirm får de lekreste retter. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om du har sett denne artikkelen Nirm?

http://b-naturals.com/Apr2004.php

Selv synes jeg den var veldig informativ og hadde gode forlag til dietter.

Lille Frk Mellompuddel har levd lenge nå med leversvikt pga epilepsimedisiner. Men hun mistrives på Hills dietten, så vi har forsøkt å eksperimentere med litt hjemmelaget mat for å få opp matlysten og styrke leveren. Enn så lenge går det greit. ;)

Personlig ville jeg heller fulgt diettforslagene basert på fisk, egg, kylling, cottage cheese, gresskar/brokkoli, yogurt, fremfor å bruke ferdigblandet V&H. Det er mye fett i V&H nr 25/33, men kanskje ikke den beste typen for en lever som sliter.. Jeg vil nok tro at kyllingvarianten er best med tanke på fett og proteiner. Forøvrig kan jeg også anbefale Eukanuba Dermatosis, et diettfôr basert på hvit fisk og poteter som kan være et fint supplement til en hjemmelaget meny. Lykke til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk. ;) Den har jeg ikke sett nei. Skal sette meg ned å lese.

Jeg har kjøpt den med bare kylling, da den har 17% fett i seg, så det er jo mindre enn diettfôret hans. Så nå får vi se hvordan det går. Det falt i smak her i huset i hvert fall. Og han er rolig og fornøyd nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er fettinnholdet som bekymrer deg, så kan du jo gi V&H pluss en eller annen form for proteinrikt og fettfattig kjøtt/innmat, og kanskje et egg annenhver dag (hvis hunden har dårlig pels, bør du varmebehandle eggehviten først).

En annen ting er at rått kjøtt (og V&H) inneholder mye vann, og det er bra for både nyrer og lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Men kan du ikke høre med veterinæren hva det er i det diettforet h*n anbefalte som er så viktig at er der eller viktig at ikke er der, eller hva det er med sammensetningen som gjør det bra for levern? For hvis du ser på bare fett og proteininnholdet, så var jo ikke det så spesielt i forhold til vanelige tørrfor. Er det fett som er skummel, så finnes det jo for med mye mindre enn 22% fett, så da kan det vel ikke være det som gjør at hun anbefaller akkurat det foret? Selvfølgelig ligger det en del økonomi inni dette fra veterinærenes side også, og kanskje sier de bare det de har lært, men jeg ville prøvd å høre litt rundt hos flere veterinærer hva det er med disse spesialforene som gjør dem spesielt egnet for hunder med leverproblemer. Hvis du vet det blir det litt lettere å finne ut hva det er lurt/ikke lurt å gi han når du bgynner med f.eks. råforing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra denne kanten etter en uke.

Nirm fôres nå over på V&H Kylling (vitaminisert). Starta på 100 g, og har økt med 100 g hver tredje dag. Han er nå da på 300 g, og skal opp på ca 500 g per dag. I tillegg får han dette diettfôret ved siden av foreløpig og litt grønnsaker.

Foreløpig så er alt av magesmerter helt borte. Han har fått mer energi og "livsgnist", og er tilbake til å være sitt rampete lille BC uhyre som han egentlig er. Han har mye større iver i trening også. Han er også roligere. Nå slapper han mer av inne, og ikke maser rundt som han har hatt en tendens til i det siste. Han virker rett og slett mer fornøyd ut.

Pelsen er allerede noe penere, den ekstreme røytinga har avtatt (nå ser han i det minste ut som en litt mer glansfull, ribba rotte), avføringa er normal. Han har aldri vært noe matglad hund egentlig, men nå hiver han seg over middagen sin med litt mer iver og lyst.

Det blir spennende til neste mnd når han skal inn på ny sjekk. Vurderte først å snakke med fôring med vetten, men jeg er ikke sikker på hvor mye god informasjon jeg vil få, annet enn at han må ha et eller annet dyrt spesialfôr akkurat nå. Tenkte jeg heller skulle prate med de etter blodprøvene og ultralyden er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra denne kanten etter en uke.

Nirm fôres nå over på V&H Kylling (vitaminisert). Starta på 100 g, og har økt med 100 g hver tredje dag. Han er nå da på 300 g, og skal opp på ca 500 g per dag. I tillegg får han dette diettfôret ved siden av foreløpig og litt grønnsaker.

Foreløpig så er alt av magesmerter helt borte. Han har fått mer energi og "livsgnist", og er tilbake til å være sitt rampete lille BC uhyre som han egentlig er. Han har mye større iver i trening også. Han er også roligere. Nå slapper han mer av inne, og ikke maser rundt som han har hatt en tendens til i det siste. Han virker rett og slett mer fornøyd ut.

Pelsen er allerede noe penere, den ekstreme røytinga har avtatt (nå ser han i det minste ut som en litt mer glansfull, ribba rotte), avføringa er normal. Han har aldri vært noe matglad hund egentlig, men nå hiver han seg over middagen sin med litt mer iver og lyst.

Det blir spennende til neste mnd når han skal inn på ny sjekk. Vurderte først å snakke med fôring med vetten, men jeg er ikke sikker på hvor mye god informasjon jeg vil få, annet enn at han må ha et eller annet dyrt spesialfôr akkurat nå. Tenkte jeg heller skulle prate med de etter blodprøvene og ultralyden er gjort.

Jøss, dette er enormt spennende! Gleder meg til å høre verdiene han får på neste sjekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger han vel på rundt 30-40% diettfôr, og det minkes stadig. Regner med at han spiser 100% rått i løpet av neste uke.

Det blir spennende med leververdiene ja. Håper virkelig at de stabiliserer seg. Men uansett så er det viktigere at hunden har det bra og føler seg vel. Hjelper jo ikke med flotte leververdier, om hunden er syk ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger han vel på rundt 30-40% diettfôr, og det minkes stadig. Regner med at han spiser 100% rått i løpet av neste uke.

Om planen er å kutte ut tørrforet fullstendig kan du bare gjøre det over natta. De fleste hunder tåler det helt fint. :P

Det blir spennende med leververdiene ja. Håper virkelig at de stabiliserer seg. Men uansett så er det viktigere at hunden har det bra og føler seg vel. Hjelper jo ikke med flotte leververdier, om hunden er syk ellers...

Det synes jeg høres ut som en veldig sunn innstilling. Bra for både deg og hunden! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I dag var vi hos veterinæren igjen. Vi fikk en annen veterinær i dag enn hun som har behandlet Nirm fram til nå. Så det var litt synd da. Særlig med tanke på å fått snakka litt om ernæring og fôring. Det ble tatt en omfattende blodprøve av Nirm i dag bare, ingen ultralyd.

Blodprøvesvaret kom akkurat på SMS nå. Og alt var i orden med de. :lol: Så dere kan jo tenke dere hvem som er letta nå. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Det var som søt honning tømt rett inn i ørene! Så fantastisk flott å høre! Go Nirm! :lol:

Jeg håper du var såpass smålig at du gned det bittelittegrann inn til veterinæren at V&H ikke nødvendigvis er rottegift for leverhundene alikevel? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah! Det var som søt honning tømt rett inn i ørene! Så fantastisk flott å høre! Go Nirm! :lol:

Jeg håper du var såpass smålig at du gned det bittelittegrann inn til veterinæren at V&H ikke nødvendigvis er rottegift for leverhundene alikevel? :lol:

Jeg fikk dessverre ikke mulighet til det, da ingen av de to andre dyrlegene var der i dag... Men håper jeg skal inn til en av de andre to neste gang jeg skal dit av noen slags årsak. Da skal det nevnes altså. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk dessverre ikke mulighet til det, da ingen av de to andre dyrlegene var der i dag... Men håper jeg skal inn til en av de andre to neste gang jeg skal dit av noen slags årsak. Da skal det nevnes altså. :lol:

Og jeg fniser ondskapsfullt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi hos veterinæren igjen. Vi fikk en annen veterinær i dag enn hun som har behandlet Nirm fram til nå. Så det var litt synd da. Særlig med tanke på å fått snakka litt om ernæring og fôring. Det ble tatt en omfattende blodprøve av Nirm i dag bare, ingen ultralyd.

Blodprøvesvaret kom akkurat på SMS nå. Og alt var i orden med de. :lol: Så dere kan jo tenke dere hvem som er letta nå. :lol:

Fytti katta så bra! Jeg syns det var veldig bra at du "turte" å gå veien med råfôring/ V&H.

Hurra og god (og rå) jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og ei til jeg kjenner ble anbefalt v&h til hund med lever og nyreproblemer av en som er veterinær, homeopat, akupunktør og i det heletatt:) Hun jeg kjenner sin hund har vært helt frisk siden det og min ble vel 80% friskere:)

Det er så synd at de fleste veterinærer ikke har nok utdanning innen ernæring på hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at jeg valgte denne veien selv. Og ikke prøvde ut det ene tørrfôret etter det andre for å se om han kanskje tålte det, selv om han ble såpass dårlig av Hills fôret som han ble.

Veterinærer burde hatt litt mer kunnskap om fôring ja. I hvert fall burde store veterinærkontorer ha en veterinær som er ekspert på ernæring, og som ikke bare anbefaler en tørrfôrsekk som ligger i hylla hos de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...