Gå til innhold
Hundesonen.no

Rang i en flokk, hva skjer når en ung tar over?


SoppenCamilla

Recommended Posts

Skrevet

Noen jeg kjenner har en flokk med hunder (dvs, 5 stykker). Der det er en på fem år, to på fire år, og to på 17 mnd. En av hannhundene på fire år har hatt lederrollen til nå, men de siste ukene så har den yngste overtatt, han har banket opp 4-åringen flere ganger nå. Han slutter når man kjefter, og de gir mat til den eldste først, men han yngste kommer og tar maten ifra 4-åringen, og hvis det ikke skjer frivillig løfter han leppe og 4-åringen viker unna. Den 17 mnd gamle hunden har også blitt den som stopper slåsskamper hvis det skjer, og den som nå forteller hvem som kan sove hvor. Han bestemmer mer eller mindre over alt som skjer.

Er det normalt at en så ung hund tar på seg lederrollen? Trenger de å bekymre seg? Evt hva kan de gjøre?

Edit: Retta skrivefeil.

Skrevet

Dette kan faktisk skje. Min whippet tok over lederskapet i flokken i alder av 13 mnd når eldstemor gikk bort. Det holdt i 3 mnd da tok den eldste dalmisen over. Nå er den eldste dalmisen gått bort og det blir vel whippeten som tar over igjen. Vi vet ikke enda ettersom det kun er 2 dager siden dalmisen døde.

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden her.... Men pleier å gå tur med en rottweiler hann hund, som nå er 5mnd. Og jeg lurer på om han kommer til å ble "sjef" over tispa mi, en border collie på snart 4år...? Den dag idag er det selvsagt hun som bestemmer og slikt, men når han blir eldre, kommer det til å fortette eller kommer han til å ta over leder rollen av de 2? Hun er ikke særlig dominant, eneste er noen tisper hun prøver seg med.

Skrevet
Ikke for å kuppe tråden her.... Men pleier å gå tur med en rottweiler hann hund, som nå er 5mnd. Og jeg lurer på om han kommer til å ble "sjef" over tispa mi, en border collie på snart 4år...? Den dag idag er det selvsagt hun som bestemmer og slikt, men når han blir eldre, kommer det til å fortette eller kommer han til å ta over leder rollen av de 2? Hun er ikke særlig dominant, eneste er noen tisper hun prøver seg med.

Vanligvis er det tispene som har kontrollen, spesielt når aldersforskjellen er så stor. Men man kan vel aldri garantere noe.

Skrevet
Vanligvis er det tispene som har kontrollen, spesielt når aldersforskjellen er så stor. Men man kan vel aldri garantere noe.

Oki, takK for svar :P Spennende å se hvordan forholdet deres kommer til å utvikle seg når han blir eldre :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dyrebutikker har som regel dette.  Ville begynt med ørepudderet.  Hvis du har en smal pinsett, kan du bruke det istedenfor veneklemme.
    • Er det det samme hvor jeg kjøper sånn tang? Ja hvis det hjelper så er det verdt det men var redd å kjøpe enda en ting som ikke blir brukt. Hehe😉
    • Ja mente røytefri hund.
    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...