Gå til innhold
Hundesonen.no

Annerledes råforing


bardmand

Recommended Posts

Gullet og hennes firbeinte kumpaner har kost seg veldig med lemen de siste dagene - både sånne som har tatt kvelden før de finner dem, og sånne som de hjelper litt på vei. Det er ikke fritt for at de tygger i seg litt av disse lekkerbisknene også, noe som førte til at Gullet leverte noen fine gulpeboller på gulvet her en morgen.

Er det noen som kan si noe om næringsinnholdet i lemen - og om hvorvidt de er mindre fordøyelige? Hvorfor kastet hun dem opp igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men så flott! Her må det da virkelig være snakk om naturlig foring! :lol: Jeg kan ikke tenke meg at noen er uenige i akkurat denne typen foring... Hvis hun i tillegg dreper lemene selv, så snakker vi jo om rykende ferskt for i tillegg!

Når det gjelder oppkast, så tror jeg det bare dreier seg om en tilvenningsprosess, det er jo ikke helt uvanlig at hunder reagerer på nytt for. Eneste problemet jeg kan se for meg, at akkurat når det gjelder lemen, så må det jo i høyste grad kunne kalles et nokså sesongbetont for..det er vel gjerne tre-fire "sesonger" mellom hvert lemenår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Er det noen som kan si noe om næringsinnholdet i lemen - og om hvorvidt de er mindre fordøyelige? Hvorfor kastet hun dem opp igjen?
Sitat fra ei nettside forteller at:

"Lemen er den mest kjennelege av alle smågnagarane. Ingen andre museartar set seg opp og skrik mot eit menneske på ti meters avstand! Denne åtferda heng truleg saman med at lemen har kjertlar som gjer lemen lite ettertrakta som mat for rovdyr. Ved å setja seg opp, illskrika og syna fram det særmerkte fargemønsteret sitt, gjev dei signal til rovdyra om at dei ikkje smakar godt."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste problemet jeg kan se for meg, at akkurat når det gjelder lemen, så må det jo i høyste grad kunne kalles et nokså sesongbetont for..det er vel gjerne tre-fire "sesonger" mellom hvert lemenår..

Hmm, du har vel rett i det. Tror du jeg kan samle sammen litt "roadkill" fra E6 og putte i fryseren? Burde holde til snacks i noen år for mine hunder i hvert fall... ;-)

Sitat fra ei nettside forteller at:

"Lemen er den mest kjennelege av alle smågnagarane. Ingen andre museartar set seg opp og skrik mot eit menneske på ti meters avstand! Denne åtferda heng truleg saman med at lemen har kjertlar som gjer lemen lite ettertrakta som mat for rovdyr. Ved å setja seg opp, illskrika og syna fram det særmerkte fargemønsteret sitt, gjev dei signal til rovdyra om at dei ikkje smakar godt."

Ser ikke ut til at alle hunder skjønner lemenspråket, gitt. For å være helt ærlig, tror jeg ikke de smakte så mye på dem heller - tror heller det gjaldt å berge byttet fra de andre hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Ser ikke ut til at alle hunder skjønner lemenspråket, gitt. For å være helt ærlig, tror jeg ikke de smakte så mye på dem heller - tror heller det gjaldt å berge byttet fra de andre hundene.

Nei ikke vet jeg, men det kan jo hende at dyra smakte så vondt at de ikke blir så ettertrakta som matauk etter hvert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har en flat og han er forferdelig glad i møre lemmen. Altså lemmen fanges ristes for så og tygges på tvers. Deretter svelges dem hele med stor appetitt. Dette er noe av den beste snadderen han vet i hvertfall. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg har en flat og han er forferdelig glad i møre lemmen. Altså lemmen fanges ristes for så og tygges på tvers. Deretter svelges dem hele med stor appetitt. Dette er noe av den beste snadderen han vet i hvertfall. :lol:

Jojo, men du har en flat, min hund ville aaaaldri finne på noe slikt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, du har vel rett i det. Tror du jeg kan samle sammen litt "roadkill" fra E6 og putte i fryseren? Burde holde til snacks i noen år for mine hunder i hvert fall... ;-)

Snacks...hm..gad vite om det kan være noe marked for økologisk hundegodis? :lol: Her gjelder det bare å være kreativ og finne på et salgbart navn...

Edit; Ved nærmere ettertanke, så tror jeg at jeg vil advare mot å samle roadkillsnacks på E6...det er fort gjordt at man havner i samme kategori selv... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snacks...hm..gad vite om det kan være noe marked for økologisk hundegodis? :lol: Her gjelder det bare å være kreativ og finne på et salgbart navn...

Tja, lurer på om det kan kalles økologisk med mindre det er påkjørt av en bil som går på biobrensel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjelder det bare å være kreativ og finne på et salgbart navn...

Etter å ha sovet på det, har jeg vel kommet fram til at en omskriving av et engelsk synonym for lemonade kunne være passende: (ikke Lemon, men) Lemming Crush!

Ved nærmere ettertanke, så tror jeg at jeg vil advare mot å samle roadkillsnacks på E6...det er fort gjordt at man havner i samme kategori selv... <_<

Ingen har sagt at det er enkelt å drive økologisk... Det bør jo dessuten være et godt argument for at et aldri så lite risikotillegg bør inngå i utsalgsprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sovet på det, har jeg vel kommet fram til at en omskriving av et engelsk synonym for lemonade kunne være passende: (ikke Lemon, men) Lemming Crush!

Ingen har sagt at det er enkelt å drive økologisk... Det bør jo dessuten være et godt argument for at et aldri så lite risikotillegg bør inngå i utsalgsprisen.

Hahaha! Lemming crush...genialt!

Nei, du har jo rett i at det ikke er helt enkelt å drive økologisk og som du sier, det er helt på sin plass med et aldri så lite risikotillegg.. :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt off topic, men dette minte meg om den gangen vi passa to schäfere, som klarte å åpne to dører(den eine går feil vei viss dere forstår) inn på rommet mitt. Der inne budde marsvine mitt i stort sjølvlaga bur, då av tre og netting. Då vi tre som budde i leiligheita kom heim var buret fullstendig knust til pinneved og der var ikkje eit einaste hår igjen av det lille marsvine mitt:(

Hundane låg å sov så søtt og uskyldig i stova og hadde tydligvis slukt ett kvart bevis på at der hadde budd ett marsvin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan si noe om næringsinnholdet i lemen - og om hvorvidt de er mindre fordøyelige? Hvorfor kastet hun dem opp igjen?

Jeg har alltid hørt at lemen er giftige og at det er derfor alle bikkjer spyr dem opp kjapt. Men det er jo ulogisk også, for på den andre siden er de jo mat for rev og andre rovdyr :rolleyes:

Jeg har bare sett at bikkjene spyr som gale når de får lemen i kjeften. Lemen er jo skikkelige hissigpropper og utsondrer nok mye adrenalin når de blir truet. Kanskje det er smaken av adrenalin som får dem til å kaste opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...