Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor kan jeg finne en ny jobb?


Vala

Recommended Posts

Jeg har en jobb per dags dato, men forskjellige ting gjør at jeg nå ønsker å finne meg et annet sted. Det som for meg fremstår som et "problem" eller ihvertfall noe som bør kalles en utfordring, er at jeg ikke kan jobbe fulltid. Jeg er nemlig jusstudent på fulltid og er alenemor, slik at jobben må dermed bare være på dagtid (i hovedsak i hvertfall).

Det jeg sysler med på den nåværende jobben er regnskap. Jeg har veldig godt betalt pr time, men ønsker altså å finne noe annet.

Jeg er ikke så kresen på det heller, butikkjobber vil fremstå som nærmest en deilig forandring; mindre ansvar og mer av den følelsen av at når du går fra jobb, er du gått fra jobb (hvis dere skjønner meg :lol:).

Fra januar vil tøtto mi være hjemme med meg hver dag, altså ingen pappadager eller helgefri. Dette medfører at rent baserte helgejobber, sånn ala annenhver helg også faller bort fra mulighetsspekteret :S

Jeg er i et dilemma fordi jeg altså ønsker en ny utfordring når jeg faktisk sitter med en jobb som er gull verdt pga hvor fritt jeg står mtp jobbing og timer. Men sånn er det bare, jeg må videre.

Er det noen byråer som tar imot sånne som meg, som ønsker deltid (altså mindre enn 50 %- her snakker vi noen få dager i uken, maks 10 timer eller sånn ca?) og videreformidler dette? Eller bør jeg konsentrere meg på å heller gå rundt, som en vandrende presentasjon av meg selv og forhøre meg?

Som sagt, det trenger ikke ha noe med hva jeg har gjort tidligere i det hele tatt. Jeg ønsker noe helt nytt og greit.

Noen har foreslått at jeg kan forhøre meg rundt om på skolene for å sjekke om de trenger vikarer, og dette skal jeg gjøre. Selv om jeg ikke helt kan se hvordan dette kan gå opp- sånn rent timemessig (altså, litt engstelig for at det blir for mange timer - noen lærere blir jo ganske så langtidssykemeldt også). Men ja, ringehjelp er også interessant, det være seg for barnehage eller restaurant..

Usj, jeg ser litt "mørkt" på det hele jeg, så hvis dere ikke har noen innspill om evt. interessante veier å gå, så setter jeg iaf pris på hvis noen ser lyset i tunnelen for meg :o

Uavhengig av hvor "teit" du tror ideen din er, så kan jeg love deg at jeg uansett vil høre den! Jeg trenger alle innspill jeg kan få!

På forhånd, takker og bukker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på sykehjem! Der kan du jobbe turnus, og selv velge ganske fritt når du vil jobbe. Du behøver ikke ha sykepleier eller hjelpepleierutdanning, men du bør nok være glad i å jobbe med mennesker.

Jeg jobber selv på et sykehjem hver tredje helg, og trives veldig godt. For meg er det veldig givende, og arbeidsdagen går veldig fort.. Men man bør ha evnen til å skille jobb og privatliv, altså ikke ta jobben for innpå seg, for det kan til tider være litt tungt både fysisk og psykisk. Men altså, hvis du trives med jobben, går det helt fint :lol:

Kanskje det er verdt et forsøk..!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ihvertfall ta kontakt med ett vikarbyrå - de kan sikkert hjelpe deg videre. Er jo stor mangel på arbeidskraft i Norge for tiden så burde ikke være umulig og finne noe..

Hva med telemarketing - telesalg ? Kan jo være du får en god provisjon :lol: Der er det hvertfall veldig fleksible arbeidstider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte litt på sykehjem! Der kan du jobbe turnus, og selv velge ganske fritt når du vil jobbe. Du behøver ikke ha sykepleier eller hjelpepleierutdanning, men du bør nok være glad i å jobbe med mennesker.

Jeg jobber selv på et sykehjem hver tredje helg, og trives veldig godt. For meg er det veldig givende, og arbeidsdagen går veldig fort.. Men man bør ha evnen til å skille jobb og privatliv, altså ikke ta jobben for innpå seg, for det kan til tider være litt tungt både fysisk og psykisk. Men altså, hvis du trives med jobben, går det helt fint :lol:

Kanskje det er verdt et forsøk..!?

Ja, jeg liker å arbeide med mennesker. Men det er dette du nevner med å la jobben gå innpå seg... er litt redd for at jeg kan bli for bundet til menneskene og deres skjebner, hvis du skjønner? Men uansett, så er det jo verdt et forsøk. Jeg har jo alltid bare sittet på sidelinjen og ment at jeg kanskje ville bli for bundet? Når jeg nå titter litt rundt, så er det jo spennende å oppleve noe helt nytt igjen også :o

Du bør ihvertfall ta kontakt med ett vikarbyrå - de kan sikkert hjelpe deg videre. Er jo stor mangel på arbeidskraft i Norge for tiden så burde ikke være umulig og finne noe..

Hva med telemarketing - telesalg ? Kan jo være du får en god provisjon :o Der er det hvertfall veldig fleksible arbeidstider!

Ok, telefonselgere har jeg enormt mye imot *host*, så den ideen må jeg faktisk hoppe bukk over. Litt irriterende i grunnen siden jeg vet at de har endel gode provisjoner *ler*

Men vikarbyråer... det blir jo manpower osv. da... eller er det noen som har spesialisert seg mer på vikariater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet en del med å skaffe tilkallingsvikarer til både kiosk og barneverninstitusjoner, og det aller vanskeligste er faktisk å finne noen til å jobbe på dagtid. Dermed burde det være muligheter for deg mange steder, det jeg ville gjort var å sende åpne søknader til mange steder og sett om jeg fikk napp noe sted. Mulighetene er jo nærmest ubegrensede - kiosk, butikk, barneverninstitusjoner, rusomsorg, sykehjem, kafe, skole (man kan få tilbud om enkelt- og dobbelttimer også), barnehage osv. Det gir jo ikke en helt stabil inntekt, så det kan kanskje være lurt å være tilnknyttet et par steder slik at man har flere ben å stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet en del med å skaffe tilkallingsvikarer til både kiosk og barneverninstitusjoner, og det aller vanskeligste er faktisk å finne noen til å jobbe på dagtid. Dermed burde det være muligheter for deg mange steder, det jeg ville gjort var å sende åpne søknader til mange steder og sett om jeg fikk napp noe sted. Mulighetene er jo nærmest ubegrensede - kiosk, butikk, barneverninstitusjoner, rusomsorg, sykehjem, kafe, skole (man kan få tilbud om enkelt- og dobbelttimer også), barnehage osv. Det gir jo ikke en helt stabil inntekt, så det kan kanskje være lurt å være tilnknyttet et par steder slik at man har flere ben å stå på.

Åh, dette hørtes jo lovende ut! Men altså, rett og slett henvende meg direkte til eks antall forskjellige steder da? Men hvordan tas egentlig slike "åpne" søknader imot? Blir det ikke sett litt skjevt på av de som mottar dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dette hørtes jo lovende ut! Men altså, rett og slett henvende meg direkte til eks antall forskjellige steder da? Men hvordan tas egentlig slike "åpne" søknader imot? Blir det ikke sett litt skjevt på av de som mottar dem?

Ikke hos oss i hvert fall, vi blir ekstatiske når noen vil jobbe på dagtid - synd du er i Bergen :Laugh: Uansett tar vi alltid slike søknader på alvor, og vi ansetter veldig ofte folk som har søkt på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti timer i uken var veldig lite, da. Jeg jobber også med mennesker. I boliger for mennesker med utviklingshemming,der jeg jobbet før, var det nok mest behov for folk som kunne jobbe kvelder og helger. På dagsentre for mennesker med spesielle behov, har de vel kanskje også behov for vikarer. Men det er som du sier. En vikar som ikke kan jobbe mer enn en og en halv dag i uken, er ikke alltid så attraktiv som arbeidskraft. Det er et minimumslrav ved opparbeiding av ansenitet, som det kan være en fordel å finne ut av. For å opparbeide seg pensjonspoeng bør man vel også jobbe et minimum av timer. Nå husker jeg ikke akkurat hvor mye, men det kan være greit å finne ut. Er det overgangsstønaden eller stipendet som blir redusert hvis du jobber over et visst antall timer, kan det altså likevel hende at det lønner seg i det lange løp. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ti timer i uken var veldig lite, da. Jeg jobber også med mennesker. I boliger for mennesker med utviklingshemming,der jeg jobbet før, var det nok mest behov for folk som kunne jobbe kvelder og helger. På dagsentre for mennesker med spesielle behov, har de vel kanskje også behov for vikarer. Men det er som du sier. En vikar som ikke kan jobbe mer enn en og en halv dag i uken, er ikke alltid så attraktiv som arbeidskraft. Det er et minimumslrav ved opparbeiding av ansenitet, som det kan være en fordel å finne ut av. For å opparbeide seg pensjonspoeng bør man vel også jobbe et minimum av timer. Nå husker jeg ikke akkurat hvor mye, men det kan være greit å finne ut. Er det overgangsstønaden eller stipendet som blir redusert hvis du jobber over et visst antall timer, kan det altså likevel hende at det lønner seg i det lange løp. Lykke til.

Ja, jeg er dessverre klar over dette med pensjonspoeng osv. Men vi har endel obligatoriske timer iløpet av uken på studiet. I tillegg er det jo slik at jeg også må få gjort unna det meste med kollokvier o.l. siden jeg har tøtto på ettermiddagen/kvelden. Når det gjelder hva som lønner seg når det gjelder stipend/lån hos Lånekassen, så kan jeg rett og slett ikke bry meg om en inntekt evt. reduserer stipend størrelsen akkurat nå. Den gjelden får uansett betales etter studiet er ferdig og da får den bare være på det den er blitt :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på støttekontakt? Det er ofte ikke så mange timer i uken på hver bruker. Ta kontakt med sosialkontoret i kommunen din. Min søster var støttekontakt for ei i fjor. Og jobben hennes besto i å hjelpe brukeren, som satt i rullestol, når hun skulle på trening, ridning og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanx Belle, det kan også være et sted å henvende seg! *notere flittig*

Rart hvor "død" en blir i hodet sitt når en ikke har vært i jobbsøke modus på mange år! Er liksom litt vanskelig å orientere seg (NEI, det har ingenting med alderen å gjøre *hrmpfh*)

:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer gledesdreperen igjen. En støttekontakt tjener rimelig dårlig og jobber max 20 timer i måneden (stort sett) og bare kvelder og helger. De man er støttekontakt for har jo andre tilbud på dagtid, ikke sant.

Som lærervikar vil du ha bedre timeslønn og kan dermed jobbe mindre.

Hundelufter, da? Sånn proff med ti hunder på en gang opplegg? hvis dere er to som går sammen, kan dere jo ta to dager i uka hver og tre dager annen hver uke. Hvis dere går en totimerstur og tar tusen kroner uka pr. hund (ikke noe billisalg her), blir det fort penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg liker å arbeide med mennesker. Men det er dette du nevner med å la jobben gå innpå seg... er litt redd for at jeg kan bli for bundet til menneskene og deres skjebner, hvis du skjønner? Men uansett, så er det jo verdt et forsøk. Jeg har jo alltid bare sittet på sidelinjen og ment at jeg kanskje ville bli for bundet? Når jeg nå titter litt rundt, så er det jo spennende å oppleve noe helt nytt igjen også :cry:

Ja, det kan hende at du ikke takler å jobbe på sykehjem, det er mange som prøver seg under opplæringen, men som ikke vil fortsette etterpå. Men det er også veldig mange som har evnen til å takle det, og da blir jobben veldig givende. Hvis du synes det høres interessant ut, så kan det umulig skade å prøve? Kanskje det viser seg at du liker jobben veldig godt :P

Der jeg jobber, er det mange som ikke har full stilling - de trenger ekstravakter som kan jobbe i helgene, og litt på kveldene i ukedagene. Det finnes sikkert en ordning der du bor også, som gjør at det kan passe med hvor mye du kan jobbe.

Hvis du lurer mer på hva en jobb på sykehjem for en som ikke er utdannet sykepleier/hjelpepleier dreier seg om, er det bare til å spørre :P

Ti timer i uken var veldig lite, da. Jeg jobber også med mennesker. I boliger for mennesker med utviklingshemming,der jeg jobbet før, var det nok mest behov for folk som kunne jobbe kvelder og helger. På dagsentre for mennesker med spesielle behov, har de vel kanskje også behov for vikarer. Men det er som du sier. En vikar som ikke kan jobbe mer enn en og en halv dag i uken, er ikke alltid så attraktiv som arbeidskraft. Det er et minimumslrav ved opparbeiding av ansenitet, som det kan være en fordel å finne ut av. For å opparbeide seg pensjonspoeng bør man vel også jobbe et minimum av timer. Nå husker jeg ikke akkurat hvor mye, men det kan være greit å finne ut. Er det overgangsstønaden eller stipendet som blir redusert hvis du jobber over et visst antall timer, kan det altså likevel hende at det lønner seg i det lange løp. Lykke til.

Pensjonspoeng, hva vil egentlig det si?

Jeg jobber alt fra 20 - 40 timer i måneden, men de trekker allikevel en del av lønna som skal gå til pensjonen min..

Snakker jeg om det samme, eller er jeg helt i villrede nå? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pensjonspoeng, hva vil egentlig det si?

Jeg jobber alt fra 20 - 40 timer i måneden, men de trekker allikevel en del av lønna som skal gå til pensjonen min..

Snakker jeg om det samme, eller er jeg helt i villrede nå? :P

Det er det samme, men det er noen utregninger her jeg ikke er helt sikker på. For å få full pensjon når man blir gammel, må man ha jobbet full tid i 40 år (eller noe sånt). Når man jobber i korte perioder, eller få timer pr. måned, er det et minimum som må jobbes for at arbeidet skal telle i disse utregningene. Når man er ung, tenker man kanskje ikke så mye på det, men når man blir gammel (som meg :P ), begynner slike ting å bli litt viktige. Det går sikkert an å finne ut dette på nett, men det orket jeg plutselig ikke. (Da finner jeg sikkert ut at jeg må jobbe til jeg er hundre :cry: .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme, men det er noen utregninger her jeg ikke er helt sikker på. For å få full pensjon når man blir gammel, må man ha jobbet full tid i 40 år (eller noe sånt). Når man jobber i korte perioder, eller få timer pr. måned, er det et minimum som må jobbes for at arbeidet skal telle i disse utregningene. Når man er ung, tenker man kanskje ikke så mye på det, men når man blir gammel (som meg :P ), begynner slike ting å bli litt viktige. Det går sikkert an å finne ut dette på nett, men det orket jeg plutselig ikke. (Da finner jeg sikkert ut at jeg må jobbe til jeg er hundre :cry: .)

Okay, takk for svar, da skjønner jeg det :P

Men er bra for meg uansett å få satt litt penger til pensjonen allerede i en alder av 18 år(selv om det er som du sier at jeg tenker vledig lite på det), hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er helt uaktuelt, men det siste året (før jeg fikk den jobben jeg er i nå) vasket jeg. 1,5 dag i uka vasket jeg kontorer for et lokalt renholdsfirma, og trivdes egentlig helt greit med det. Det er ikke skitne ting det er snakk om, og jeg kunne komme når jeg ville bare jeg var ferdig før stengetid. Et annet yrke som ikke er veldig populært, men som lønnes relativt godt er avis/postbud. Der har de sikkert behov for noen deltidsstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er helt uaktuelt, men det siste året (før jeg fikk den jobben jeg er i nå) vasket jeg. 1,5 dag i uka vasket jeg kontorer for et lokalt renholdsfirma, og trivdes egentlig helt greit med det. Det er ikke skitne ting det er snakk om, og jeg kunne komme når jeg ville bare jeg var ferdig før stengetid. Et annet yrke som ikke er veldig populært, men som lønnes relativt godt er avis/postbud. Der har de sikkert behov for noen deltidsstillinger.

Nå holdt jeg på å si at "ingenting er uaktuelt", men kom på at jeg sa til Espen over at telefonselger nettopp var det :P Men, ja.. vurderte litt dette med vaskingen. Men er avis/postbud noe godt lønnet da? Jeg tenkte litt på avis nemlig, bortsett fra at det er litt sånn "opp før fuglende driter" type jobb og jeg er langt ifra noe A menneske :S Men i tillegg så slo det meg at de i hovedsak retter stillingsannonsene mot smårips og pappagutter noe som kan tilsi at lønningene neppe er særlig tunge.

Har iaf sendt avgårde en søknad og skal ringe på ny jobb imorgen! Wish me luck *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er avis/postbud noe godt lønnet da? Jeg tenkte litt på avis nemlig, bortsett fra at det er litt sånn "opp før fuglende driter" type jobb og jeg er langt ifra noe A menneske :S Men i tillegg så slo det meg at de i hovedsak retter stillingsannonsene mot smårips og pappagutter noe som kan tilsi at lønningene neppe er særlig tunge.

De er godt lønnet ift hvor lenge man jobber av gangen, hvertfall var de det i Skien den sommeren jeg gjorde det. Opp klokka 4 hver dag, utenom søndag. Til gjengjeld var jeg ferdig klokka 7 og hadde tid til å sove litt før jeg hadde hele dagen foran meg. Verdt en sjekk av lønn, hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :P hehe..

Hva ble det til da, hvor har du søkt?

Jeg kan jo ikke si det da :shocked:

Kanskje jeg jinxer sjansen min? Uansett, hva er sjansen for å få napp på første søknaden liksom :P Men denne var heldigvis interessant for meg, men må nok finne flere å søke på, janteloven gjelder vel fremdeles?

De er godt lønnet ift hvor lenge man jobber av gangen, hvertfall var de det i Skien den sommeren jeg gjorde det. Opp klokka 4 hver dag, utenom søndag. Til gjengjeld var jeg ferdig klokka 7 og hadde tid til å sove litt før jeg hadde hele dagen foran meg. Verdt en sjekk av lønn, hvertfall...

Ja, jeg skal ta en titt jeg. Men spørs om jeg makter døgnrytmen, er såvidt sovnet rundt fire til tider :S Neida, det var litt overdrevent, men det føles slik av og til *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...