Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva gjør dere med fôr dere vinner i konkurranser?

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg aldri vunnet noe for før, men om det noengang skjer så kommer hundene til å få det som godbiter, og blandet med maten de allerede får, såfremt det er et for jeg anser som bra da.

Er det LABB eller lignende for jeg ikke "liker"/syns er bra så går det nok i søppla eller så gir jeg det nok bort til noen som bruker det merket.

Skrevet

Vi har vunnet LABB (15 kg), Nutro Choice (7 kg.), Hills (15 kg.) og Friskies (4*3 kg.) i løpet av tiden vi har hatt Chessea. Nutru Choice prøvde vi å blande i maten hennes, men hun ville ikke spise det. LABB-foret brukte jeg som godbiter en stund, før jeg endte med å kaste det. Hill's ga jeg henne en skål av, før jeg ga foret videre til min kusine som bruker Hill's til sin hund. Friskiesforet kastet jeg vel egentlig. Vi har også vunnet et par pølser med V&H, noe vi selvsagt benyttet oss av og ga Chessea. Hun elsket det, men vi valgte å fortsette med NP.

Det kommer an på hva jeg vinner om jeg bruker det til hunden eller ikke. Vi er såpass fornøyde med NP og RC at jeg ikke føler behov for å eksperimentere med så mye annet. Men det er nok en stund til vi vinner så mye for igjen :P

Skrevet

Blander det i det vanlige fôret. Her er vi ikke mer kresene enn at vi bruker det vi får. Det har hendt at hundene ikke har likt fôret, som da vi fikk 45 kg med Pro Pac. Da gikk det videre til venner :P Ellers er det tullball for meg å kaste eller bevisst gi bort alt når hundene spiser opp en 15 kg sekk raskt og tåler/liker det meste.

Skrevet

Helt enig Bee.

Mine hunder setter i alle fall pris på variasjonen, og jeg har aldri hatt noen problemer ved å blande i nye fôrtyper i maten deres.

Hadde før en venninne som hadde dårlig råd og en levende søplekasse av en labrador - så da var det jo bare hyggelig å gi det bort. Men nå er det mine egne som får gleden av mere spennende måltider.

Susanne

Skrevet

Mine hunder har vunnet diverse ulike tørrfôrtyper, og mesteparten har gått til hønsene mine. Jeg fôrer med Vom & Hundemat, men kan finne på å strø en håndfull tørrfôr som søketrenings-godbiter utover plenen, sånn innimellom. Men med de mange fôrsekkene jeg har vunnet, blir det for mye å bruke til sånt. Så jeg bløtlegger etpar never tørrfôr i vann, og gir til hønsene - innimellom, altså. Høns eter gjerne både korn og kjøtt, så de setter pris på tørrfôr...

Skrevet

Jeg tror man kan bytte fôr sekker hvis du finner sett sted de forhandler den fôr typen. Vet i hvertfall om folk som har gjort det :) Da kan man få de fôret man bruker eller evt. noe annet da.

Skrevet

Moghrebi - HØNS spiser kjøtt?? Guri malla - da har jeg hørt noe nytt i dag også - det hadde jeg ingen anelse om..

Da er kanskje ikke den nye skrekkfilmen om disse menneskespisende sauene så vannvittig heller, da. HA HA HA

Susanne

Skrevet
Vi gir det bort :)

Noen som har lyst på et par poser Royal Canin Puppy forresten?

Gjerne! Bruker det på Talli (hvis det er medium).

Jeg har to 5kg(?) sekker med Labb om noen er intressert, kan alltid levere det på Hamar. Jeg skal opp der på Lørdag.

Edit: Så nå at noen alt har "grabba" til seg RC föret. Men om noen vi vinner RC medium för og vill laste det etter noen så tar jeg gjerne imot :(

Guest Snusmumrikk
Skrevet
Moghrebi - HØNS spiser kjøtt?? Guri malla - da har jeg hørt noe nytt i dag også - det hadde jeg ingen anelse om..

Da er kanskje ikke den nye skrekkfilmen om disse menneskespisende sauene så vannvittig heller, da. HA HA HA

Susanne

De spiser da ihvertfall meitemark og annet småkryp, og jeg har skjelden sett dem si neitakk til noe som helst egentlig... rimelig altetende :)

Skrevet

Tar med alt hjem, unntatt store sekker LABB. Har flere hunder som tåler kjappe bytter og som spiser alt. Men som regel blander jeg litt i hver dunk, og som regel spiser alle med god apetitt, unntatt matvegrerhunden...

Små prøveposer er alltid geniale, supert å ha med på tur ut, så kan man kaste litt rundt omkring.

Skrevet

Har vunnet samme type som vi bruker hver gang, ble voksenfor en gang, men blander det fint inn med resten av foret...

Hadde vi vunnet labb, eller annen type som ikke har stort til felles med det vi bruker så hadde vi gitt det bort ja...

• 4 weeks later...
Skrevet

Jeg blander i det jeg vinner i det foret de får til vanelig, blandingsforhold ca 1:3.

Går med noen kilo i løpet av året så jeg sier ikke nei takk til gratis mat.

Merethe får ikke Labb eller Eukanuba, men på Birk funker det meste så lenge han får mest av det vanelig foret.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...