Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsvarlig diett?


ToneC

Recommended Posts

Jeg har fått en diett fra vetten som skal følges i 8 uker. Den består av en proteinkilde og en karbohydratkilde, og det er alt. Feks kokt/stekt fisk + kokt potet. Ingen grønnsaker, ikke noe annet. Kommer han til å få i seg nok næring da? Og vitaminer osv? Dette for å eliminere/bekrefte fôrallergi... Syntes det var veldig rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg drister meg utpå her. Har ikke så god kjenskap til forallergi hos hund men noe hos mennesker. Her gjeldet det å finne ut hva han tåler. Det du har fått oppgitt av vetrinæren er ikke beregnet at han skal gå på resten av livet. Bare til du har funnet ut av hva han tåler. I den tiden ville jeg ha skrevet en form for dagbok hvor du skriver ned hva hunden får i munnen av godbiter og mat for dagen også skriver du ned hva dere gjør i løpet av dagen. Hvor for skrive ned det du gjør med hunden? Det er fordi det dere gjør kan ha invirkning på magen det også. Altså når det er noe allergi til stede er det mye lettere å få stressmage. Ta med deg notatene til vetrinæren neste gang dere møtes for da har du noe å gå utfra når dere skal jobbe videre med saken. Jeg ville tro at hunden fikk nok av vitaminer og slikt når den blir foret med det den tåler. Dette er jo ikke snak om å gå på den dietten resten av livet. Og hvis du forer hunden med noe den ikke tåler så ville jeg tro at den ikke fikk godtgjøre seg de vitaminene og mineralene som du forer med selv om det er kjempesundt i utgangspunktet. Håper at dere finner ut av det på en hurtig måte og at du blir litt klokere av det jeg har skrevet. Dette er ting jeg har tenkt meg ut siden jeg har hatt endel med matvare inntolleranse på mennesker å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir nevnt i innlegget ovenfor så er denne dietten bare for 8 uker, og det er helt riktig framgangsmåte veterinæren din har beskrevet. :frantics:

Det er kjempeviktig at du er super nøye i disse 8 ukene. Altså ikke noe godbiter (annet enn den proteinkilden du allerede gir), ingen rester fra middag eller tyggeben/"lørdagsgodt" og oppdra de rundt deg til å være strenge. Ofte får "stakkars" dietthunder masse sympati og godbiter sneket til seg i smug.. Da jeg var i samme situasjon forklarte jeg "snille tanter/onkler at en ulovlig godbit hadde samme effekt på Sophus som et spark i magen..

Skriv opp alt hunden spiser i mat-dagbok og se etter endringer hos hunden, kløe, røde ører, rumling fra magen, mye gass, diare/hard avføring osv osv.. Er du nøye nok kan det være til stor hjelp for veterinær og deg selv når dere skal evaluere. Det er utrolig tungvindt prosess, men vel verdt det når du ser hunden kan få en bedre hverdag ved diettendring.

Lykke til. :whistle:

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Blir vanskelig uten tyggeben og salat for marsvinet mitt... Og må velge en proteinkilde og kjøpe meg en vekt.. Men veldig godt tips med dagbok med sånt i, det skal jeg få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på enda en ting...

Når du steker kjøttet du har valgt som proteinkilde, så husk å steke det tørt, dvs uten smør/olje/margarin.. Det er en del hunder som ikke tåler soya faktisk og steker du kjøttet i f.eks soyaolje så kan hunden kanskje reagere på oljen og ikke kjøttet og da får du en feilkilde.. Det er jammen tungvindte greier, men så nøye må du faktisk være for å få et mest riktig bilde av situasjonen..

Igjen, lykke til. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått meg allergisk hund (eller det vil si, har hatt hunden hele tiden, men har akkurat funnet ut at hun er allergisk), så jeg har blitt mer nysgjerrig på det her med allergi (kan ingenting fra før om det). Leste på bloggen din at han er testet positiv på innendørsallergener, hvorfor skal han testes videre på forallergi da? Når min testet positivt på innendørsallergener fikk jeg høre at da var det ikke foret hun reagerer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kokt kjøttet jeg, ikke stekt det :) hunder skal egentlig ikke ha stekt mat, mer enn en sjelden gang innimellom, da kan de få det.

Det med dagbok er utrolig lurt, har vært gjennom det samme med ene hunden min, beste tipset du kunne fått!

og lykke til, håper du finner ut av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.. Tror det blir kokt kylling og poteter i 8 uker, det er lettest å ha som godbiter i lommen under trening.. Litt vanskelig med hvit fisk og ris, liksom...

Innendørsallergener kan være mye rart, kan være alt fra husstøv til lagermidd (som er i alle tørrfôrtyper), etc. Denne eliminasjonsdietten er for å finne ut om han reagerer på maten eller om det er noe annet. Samtidig er jeg nøye på å støvsuge ofte, vaske senger og tepper, osv. Han er ikke i sengen (midd og støv) eller på soverommet i det hele tatt.

Så får man bare krysse fingre og labber. Vi er hvertfall på god vei til å finnne ut av dette. Syntes fremdeles det er rart med INGEN grønnsaker eller frukt da, men men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at min reagere på husstøvmidd og to typer lagermidd (tror jeg), men jeg skulle ikke kutte ut noe fòr, bare være veldig flink til å vaske og sånn og ikke la henne ha tepper. Finnes det flere typer lagermidd? Jeg spurte hva det var og hun sa at det fantes i støv i huset. Kanskje jeg hørte feil, kanskje det var lager-ett-eller-annet-annet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk høre at min reagere på husstøvmidd og to typer lagermidd (tror jeg), men jeg skulle ikke kutte ut noe fòr, bare være veldig flink til å vaske og sånn og ikke la henne ha tepper. Finnes det flere typer lagermidd? Jeg spurte hva det var og hun sa at det fantes i støv i huset. Kanskje jeg hørte feil, kanskje det var lager-ett-eller-annet-annet... :)

hvis hunden din er allergisk mot lagermidd kan det være en ide å fryse foret (hvis det er tørrfor fu bruker da) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle hunder jeg kjenner til som har vært testet for allergi, har de aller fleste gitt utslag for midd - til og med hunder som aldri har hatt symptomer på noen som helst form for allergi...

Jeg er selv allergisk. og har fått oppleve hvor elendige sånne tester er. Mine egne tester viste for eksempel ikke at jeg er dødelig allergisk mot hester!!

Det jeg vil fram til, er at testene ikke er feilfrie. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor hunder skal være allergiske mot husstøv og -midd, hvis de overhodet ikke viser noen tegn på å være det. Da tror jeg heller at testen er feil. Min egen test viste høy allergi mot husstøv (som jeg reagerer lite på) og ingen allergi mot hester (som jeg holder på å dø av!).

Så altså: stol ikke blindt på testene!

Men en ting har jeg lært meg om allergi: hvis man for eksempel er allergisk mot gresspollen, så er man sannsynligvis også allergisk mot korn (som faktisk er en type gress). Så hvis en hund har fått utslag på mange typer allergener, så bør man teste dem med matvarer som ikke inneholder noe som tilsvarer eller er beslektet med disse allergenene.

Altså, hvis en hund viser antydning til å ikke tåle storfekjøtt, så ville jeg i en elimineringstest også unngått andre tamdyr som eter samme type mat som storfe: kraftfôr. Det vil si at jeg ville unngå storfe, svin og høns, og heller forsøkt å fôre på utegående sau og diverse vilt. For hvis hunden er allergisk mot korn, så vil den sannsynligvis reagere på kjøtt fra alle dyrearter som eter korn - dvs alle dyr som eter kraftfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det har jeg ikke tenkt på (hva maten spiser). Nå har jeg begynt på kylling og potet, så må fortsette med det i 8 uker. Om han ikke blir bedre av det skal jeg teste ut vilt i steden. Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av alle hunder jeg kjenner til som har vært testet for allergi, har de aller fleste gitt utslag for midd - til og med hunder som aldri har hatt symptomer på noen som helst form for allergi...

Jeg er selv allergisk. og har fått oppleve hvor elendige sånne tester er. Mine egne tester viste for eksempel ikke at jeg er dødelig allergisk mot hester!

Det jeg vil fram til, er at testene ikke er feilfrie. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor hunder skal være allergiske mot husstøv og -midd, hvis de overhodet ikke viser noen tegn på å være det. Da tror jeg heller at testen er feil. Min egen test viste høy allergi mot husstøv (som jeg reagerer lite på) og ingen allergi mot hester (som jeg holder på å dø av!).

Så altså: stol ikke blindt på testene!

Men en ting har jeg lært meg om allergi: hvis man for eksempel er allergisk mot gresspollen, så er man sannsynligvis også allergisk mot korn (som faktisk er en type gress). Så hvis en hund har fått utslag på mange typer allergener, så bør man teste dem med matvarer som ikke inneholder noe som tilsvarer eller er beslektet med disse allergenene.

Altså, hvis en hund viser antydning til å ikke tåle storfekjøtt, så ville jeg i en elimineringstest også unngått andre tamdyr som eter samme type mat som storfe: kraftfôr. Det vil si at jeg ville unngå storfe, svin og høns, og heller forsøkt å fôre på utegående sau og diverse vilt. For hvis hunden er allergisk mot korn, så vil den sannsynligvis reagere på kjøtt fra alle dyrearter som eter korn - dvs alle dyr som eter kraftfôr.

Moghrebi...veldig bra svar! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...