Gå til innhold
Hundesonen.no

hvordan lære hunden og ståå?

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

river meg i håret hær! med kun en uke igjenn til storutstilling, trenger jeg desperat hjelp til hvordan jeg, på en uke (jada, vet det er sent og spørre, men jeg har en forferdelig tendens til og ska klare alt selv..vet nå at det ikke alltid går) kan lære pelsen og stå? han setter seg med en gang vi stopper, og om jeg legger hånden under han for og reise seg igjenn, setter han seg bare ned, jeg korrigerer, og prøver igjenn..jeg og hunden sto i et kvarter før han endeli sto..i 4 sekunder..! klynger meg til håpet om at på utstillingen vil det være så mye og se på at han står av seg selv. buhunden stilles fritt, det vil si, jeg slipper og stille han opp på en bestemt måte, men uansett så skal han jo stå, og halst se på meg! huff...hvorfor meldte jeg oss på den utstillinga..? :? :)

Skrevet

jeg holder på med Astix for han satt seg hver gang jeg prøvde med han.

Nå stiller jojeg hundene fritt da så jeglærer deå stå forran meg og da bare går jeg enten mot hunden hvis den setter seg eller fra densånn at den reiser seg forå komme nærmere og med en gang hunden står så får den godbiten også haler jeg ut tiden etterhvert. når står no astrix i noen minutter i hvertfall så håper jo at det holder til NKK´n i Bryne da, regner jo med at jo mere jeg får trent med han, jo bedre blir det etterhvert. :wink:

Skrevet

Når jeg lærte mine det så var jeg kjapp med å gi godbit bare de sto et par sekunder i begynnelsen. etterhvert som de begynte å skjønne det drøyde jeg godbiten mer og mer.

Hvor gammel er han forresten?

Skrevet

Jeg lærte min først å stå på bordet. tokk han da ut i fra den vante situsjonen hvor han har lert at han må sitte pent med rompa i bakken får å få god bit. Da begynnte jeg med han i sittende stilling og dro godbiten (med hånda :) ) ut og opp fra bordet, da reise han seg nesten med en gang for å få tak i den (omvendt psykologi :) ), så roser man og fortsetter med innlæring som på andre øvelser...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...