Gå til innhold
Hundesonen.no

ønsker råd om hvordan reagre når hunden bjeffer

zarro

Recommended Posts

Du kan jo begynne med å belønne han FØR han begynner å bjeffe. Situasjon: du er ute på tur, og du ser en annen hund før han. Da begynner du å belønne med skikkelig gode godiser. På den måten avleder du han, og du fortsetter å proppe hunden din så full av godbiter at han ikke rekker å bjeffe. Etterhvert vil han når han ser en hund, ta kontakt med deg for å få godis. Da belønner du selvsagt det. Dette vil nok ta endel tid og mange hunde-møter.

Hvis det ligger andre forhold til grunn som gjør at han bjeffer, bortsett fra ren opphisselse/lært atferd, så ville jeg undersøkt den saken. Redsel for andre hunder, eller aggresjon mot andre hunder er vanlige årsaker til at hunder utagerer. Noen hunder bjeffer bare mens de går mer eller mindre rolig forbi andre hunder, mens andre kaster seg i båndet og brøler og styrer. Litt avhengig av hvordan han er, og hvor plagsomt dette er for deg, ville jeg tatt kontakt med en atferdsterapeut/personlig trener som kan analysere årsaken, og behandle den, ikke bare symptomene. Metoden jeg beskrev bygger på noe som kalles motbetinging. I korte trekk går det ut på å få han til å forbinde andre hunder med noe positivt, og etterhvert føre en lært atferd (se på deg) når han ser andre hunder. Det går ganske raskt hvis han ikke har de største grunnene til å gjøre dette, og hvis dere får trent mye. Har selv positive erfaringer med å bruke denne metoden, men da på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...