Gå til innhold
Hundesonen.no

ønsker råd om hvordan reagre når hunden bjeffer

zarro

Recommended Posts

Skrevet

Du kan jo begynne med å belønne han FØR han begynner å bjeffe. Situasjon: du er ute på tur, og du ser en annen hund før han. Da begynner du å belønne med skikkelig gode godiser. På den måten avleder du han, og du fortsetter å proppe hunden din så full av godbiter at han ikke rekker å bjeffe. Etterhvert vil han når han ser en hund, ta kontakt med deg for å få godis. Da belønner du selvsagt det. Dette vil nok ta endel tid og mange hunde-møter.

Hvis det ligger andre forhold til grunn som gjør at han bjeffer, bortsett fra ren opphisselse/lært atferd, så ville jeg undersøkt den saken. Redsel for andre hunder, eller aggresjon mot andre hunder er vanlige årsaker til at hunder utagerer. Noen hunder bjeffer bare mens de går mer eller mindre rolig forbi andre hunder, mens andre kaster seg i båndet og brøler og styrer. Litt avhengig av hvordan han er, og hvor plagsomt dette er for deg, ville jeg tatt kontakt med en atferdsterapeut/personlig trener som kan analysere årsaken, og behandle den, ikke bare symptomene. Metoden jeg beskrev bygger på noe som kalles motbetinging. I korte trekk går det ut på å få han til å forbinde andre hunder med noe positivt, og etterhvert føre en lært atferd (se på deg) når han ser andre hunder. Det går ganske raskt hvis han ikke har de største grunnene til å gjøre dette, og hvis dere får trent mye. Har selv positive erfaringer med å bruke denne metoden, men da på noe annet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
    • Jeg er interessert i rasene Collie eller Eurasier? Hvordan er de to rasene? Pelsstell? Røyter de mye? Er det mye lyd? Trenbarhet og kan de gå løs ute med lite jakt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...