Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkomst m/apportbukk


Ingvild

Recommended Posts

Tinka kan utgangsstilling, hun kan innkomst, hun kan å holde fast apporbukken, hun kan å hente apportbukk, hun kan galloppere med apportbukk i munnen, hun kan snurre rundt med apportbukk i munnen, hun kan sitte bamse med apportbukk i munnen, hun har fine opptak, hun kan å sitte med apportbukk i munnen, hun kan å sitte i utgangsstilling med apportbukk i munnen, og hun kan å sitte sånn mens jeg har hånda mi på apportbukken helt til jeg sier takk. MEN - hun nekter å komme inn på plass og sette seg med apportbukken. I beste fall holder hun den fast til hun skal til å snu rundt og sette seg (har innkomst rett inn), men som oftest slipper hun den rett før hun begynner å komme på plass - enten hun har hentet den på avstand eller har fått den rett foran meg.

Jeg har prøvd å trene med apportbukk av tre, apportbukk av plast (med masse gaffatape rundt), pinne og dummy, men hun slipper den uansett.

Jeg har også prøvd å legge gjenstanden bak meg slik at hun kan gå bare rett inn og sette seg, men også da slipper hun.

Jeg har prøvd å la henne holde gjenstanden mens hun står og be henne om å sitte, men også da slipper hun den. I dag fikk jeg fram tre repetisjoner hvor hun holdt gjenstanden til ca et halvt sekund etter at hun hadde satt seg... Men jeg veit ikke om jeg kan få shapet opp tida og deretter prøve å trene innkomst igjen, og i så fall om det er en fornuftig måte å trene inn innkomst med apportbukk.

Hvordan ville dere løst dette?

Og går det an - på apporten i bruks D-lydigheten - å ha avlevering slik at hunden først kommer og setter seg foran meg, avleverer og så kommer inn i utgangsstilling? Det blir i så fall kriseløsningen om jeg ikke får til ordentlig avlevering... Det er bare dette momentet vi sliter med, alt annet sitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd å legge gjenstanden bak meg slik at hun kan gå bare rett inn og sette seg, men også da slipper hun.

Jeg har prøvd å la henne holde gjenstanden mens hun står og be henne om å sitte, men også da slipper hun den. I dag fikk jeg fram tre repetisjoner hvor hun holdt gjenstanden til ca et halvt sekund etter at hun hadde satt seg... Men jeg veit ikke om jeg kan få shapet opp tida og deretter prøve å trene innkomst igjen, og i så fall om det er en fornuftig måte å trene inn innkomst med apportbukk.

Det ser ut til at ditt problem knytter seg til å SETTE seg med apporten i munnen ? Jeg har hatt det problemet med tungapporten i bruksen - og hadde vel egentlig gitt opp å få Babs til å sette seg for avlevering. Hun kunne gå med den i munnen, hun plukket den opp, hun hentet den etc, men slapp den altså alltid før hun satte seg - det så ut som om hun syntes den var alt for tung å holde i sittende :). Nå ser dette ut til å ha løst seg ved litt intensiv trening. Jeg terpet og terpet på at når hun kom inn til meg, så kommanderte jeg "hold" og "sitt" hver gang - om hun slapp den, måtte hun ta den opp og forsøke igjen. Etter litt terpings - så greide hun det plutselig og det ble julaften :).

Og går det an - på apporten i bruks D-lydigheten - å ha avlevering slik at hunden først kommer og setter seg foran meg, avleverer og så kommer inn i utgangsstilling? Det blir i så fall kriseløsningen om jeg ikke får til ordentlig avlevering... Det er bare dette momentet vi sliter med, alt annet sitter.

Ja, det er helt i orden å ha innsitt foran for avlevering. Husk bare å si fra til dommeren om dette. Hunden skal da sitter i 3 sek etter avleveringen før den så kommanderes inn på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt i orden å ha innsitt foran for avlevering. Husk bare å si fra til dommeren om dette. Hunden skal da sitter i 3 sek etter avleveringen før den så kommanderes inn på plass.

Hvis du skal ha innsitt i front på apporteringen, må du også ha innsitt i front på de andre øvelsene, så kanskje like greit å få inn avleveringen i stedet for å forandre de andre øvelsene dine i tillegg?

Jeg tror jeg ville prøvd å generalisere "hold fast" bedre, ved å gi henne apporten mens hun sitter, stille deg ved siden av og belønne at hun blir sittende noen ganger (men ikke gi "slipp"-kommando). Så kan du prøve å gi henne den mens hun står, stille deg inntil og se om hun setter seg for så å belønne.

Problemet hennes er tydeligvis "hold fast", så vær nøye med å ikke si slipp før du belønner, da vil du belønne slippen. Apportbukken slipper hun selv når hun skal gripe ball/kong eller hva du bruker som belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å la henne gå fri ved fot med apporten i munnen? Ved å belønne en holdt med apporten der har du jo nesten momentet du vil ha?

Jeg prøvde litt på dette i dag, og jeg hadde virkelig ikke trodd at det skulle løsne så fort - vi har slitt med det en stund, liksom. Jeg var ikke så nøye på å få ordentlig fot, jeg bare ga henne apportbukken mens hun stod, gikk fra henne på en sånn måte at hun ble med hun også, og stoppet etter en liten stund, og da satte hun seg faktisk! Etter et par repetisjoner fikk hun apportbukken mens hun var bak meg og gikk og satte seg rett inn på plass.

I den andre økta fikk jeg faktisk fram innkomst med apportbukk fra ca to meters avstand. For all del, vi er ikke ferdige enda, og jeg skal passe på at det faktisk sitter før jeg øker avstand og dermed fart. Men det virker lovende! :icon_redface:

Hvis du skal ha innsitt i front på apporteringen, må du også ha innsitt i front på de andre øvelsene, så kanskje like greit å få inn avleveringen i stedet for å forandre de andre øvelsene dine i tillegg?

Jeg tror jeg ville prøvd å generalisere "hold fast" bedre, ved å gi henne apporten mens hun sitter, stille deg ved siden av og belønne at hun blir sittende noen ganger (men ikke gi "slipp"-kommando). Så kan du prøve å gi henne den mens hun står, stille deg inntil og se om hun setter seg for så å belønne.

Problemet hennes er tydeligvis "hold fast", så vær nøye med å ikke si slipp før du belønner, da vil du belønne slippen. Apportbukken slipper hun selv når hun skal gripe ball/kong eller hva du bruker som belønning.

Jeg har alltid vært veldig nøye på å ikke gi slipp-kommando når hun apporterer (enten det er i lydighet eller med dummies) - jeg avslutter med klikk og belønning etter at jeg har hatt hånda på apporten noen sekunder (så lærer hun seg at hun ikke skal slippe selv om hånda mi er i nærheten...). Ellers takk for råd, skal ha det i bakhodet om hun begynner å tulle.

Og innkomst foran i alle øvelser er nok ikke aktuelt, nei - jeg hadde blitt minst like forvirra som hunden. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Har du prøvd å la henne gå fri ved fot med apporten i munnen? Ved å belønne en holdt med apporten der har du jo nesten momentet du vil ha?

Agreed!

Men hvis hun er så flink til å holde fast apportbukken, kan du jo heller leke det inn i utgangsstilling? Ikke gjøre det hele så veldig seriøst, liksom? :blink: Er det forfra, så er det forfra, er utgangsstillingen skeiv, så er den skeiv. Sånne ting kan man alltid pirke på seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...