Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan velge rett rase?


giggi

Recommended Posts

Jeg skal skrive en artikkel(skolearbeid) og tror jeg skal velge "hvordan velge rett rase".

Jeg vil bare høre hvordan dere ser på det? Tenke på bruks egenskaper, men de fleste vil jo ha en kosehund. Folk velger allslags rase til "selskaps hund"... så hvordan velge? Klar over det er ganske enkelt, velg en fra gruppe 9(?).

Dette ble rotet, men hvis dere har noen innspill sier jeg takk :( Skal skrive artikkelen selv, spør ikke om hjelp altså :( Men vil høre hvordan hundegalne ser på det. Og så skal jeg spørre "vanlige" hunde eiere også... :( Veldig rotet dette her da men... håper på svar :P

Edit; Hvilke spørsmål bør man stille seg selv?

*Hvilken str?

*Hvor høyt aktivitets nivå?

*Pelstell?

*Noe spesielt bruks sted? Jakt? Lydighet? Vakt? OSV...

-Hvilke andre spørsmål bør man stille oss selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre spørsmål kan være

- hvor mye tid pr dag er jeg villig til å bruke kontra har faktisk tid? - relatert til rase i den forstand at noen raser krever mer i utgangspunktet.

- er jeg villig til å bruke økonomiske ressurser på kurs? - noen raser er enklere og triveligere i gemytt og lettere å dressere

- hvordan bor jeg? - kanskje ikke lurt å velge en rase som bruker stemmen mye hvis man bor i blokk med naboer i alle vegger.

Kommer sikkert på mer, men dette var det jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man velger en selskapshund så må man vite at de krever sitt de også. De er ikke skapt for å være sofaslitere... Jeg har "selskapshunder" og går både lydighet og spor. JEg stiller ut hundene og jeg har tidligere gått agility. Og flere timer i skogen elsker de.

Og om du skal ha en som ikke krever fullt så mye som en border collie f.ex så er det ikke bare å velge fritt fra gruppe 9 heller. Storpuddel f.ex krever endel. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Cavalita. "selskapshunder" er nødvendigvis ikke så KREVENDE,men om de FÅR tar de som oftest mer enn gjerne imot. Og det er viktig å tenke på at enkelte hunder er veldig tilpasningsdyktige,og vil "klare seg" med lite aktivisering, men de både fortjener og bør få det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt overfladisk av meg, men jeg hadde ikke kjøpt en hund som jeg ikke hadde likt utseende på...

Da jeg valgte min rase, satt jeg meg ned med en hundebok (selv om jeg egentlig hadde et visst bilde av hva jeg ville ha), kikket raskt gjennom, skrev ned ca 15-20 raser jeg likte utseende på, så gikk jeg igjennom de pungtene som om andre har nevnt her, og fant så min rase..

Det jeg først så på var altså at hunden skulle ha enten korthåret, eller glatthåret pels, skulle være normalt proposjonert (ikke unormalt store hoder, veldig lange ører, lang rygg, ikke bli hindret av sin kroppsbygning, etc), at den var liten eller mellomstor i størrelse, og at den i mine øyne var pen.

Jeg sier ikke at man velger hund utifra hvordan den ser ut, men om det hadde stått mellom 2 raser med identisk gemytt og som krevde like mye, så hadde jeg tatt den rasen jeg likte utseende best på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke overfladisk å velge hund ut ifra utseendet, selvsagt man går jo ikke KUN etter utseendet ( hadde jeg gjort det hadde jeg hatt en Schæfer og en Grand Danois istede for 2 Boxere :icon_fun: )

Men man velger jo en hund man liker å se på også, ikke bare for egenskapene dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...