Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan velge rett rase?

giggi

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal skrive en artikkel(skolearbeid) og tror jeg skal velge "hvordan velge rett rase".

Jeg vil bare høre hvordan dere ser på det? Tenke på bruks egenskaper, men de fleste vil jo ha en kosehund. Folk velger allslags rase til "selskaps hund"... så hvordan velge? Klar over det er ganske enkelt, velg en fra gruppe 9(?).

Dette ble rotet, men hvis dere har noen innspill sier jeg takk :( Skal skrive artikkelen selv, spør ikke om hjelp altså :( Men vil høre hvordan hundegalne ser på det. Og så skal jeg spørre "vanlige" hunde eiere også... :( Veldig rotet dette her da men... håper på svar :P

Edit; Hvilke spørsmål bør man stille seg selv?

*Hvilken str?

*Hvor høyt aktivitets nivå?

*Pelstell?

*Noe spesielt bruks sted? Jakt? Lydighet? Vakt? OSV...

-Hvilke andre spørsmål bør man stille oss selv?

Skrevet

Andre spørsmål kan være

- hvor mye tid pr dag er jeg villig til å bruke kontra har faktisk tid? - relatert til rase i den forstand at noen raser krever mer i utgangspunktet.

- er jeg villig til å bruke økonomiske ressurser på kurs? - noen raser er enklere og triveligere i gemytt og lettere å dressere

- hvordan bor jeg? - kanskje ikke lurt å velge en rase som bruker stemmen mye hvis man bor i blokk med naboer i alle vegger.

Kommer sikkert på mer, men dette var det jeg kom på i farta.

Skrevet

Det viktigste spørsmålet er vel om man er villig til å tilpasse livet sitt til en hund - å gi det den krever, i form av stimuli, mosjon og selskap. Man kan ikke leve helt som før med en hund i hus.

Skrevet

Uansett om man velger en selskapshund så må man vite at de krever sitt de også. De er ikke skapt for å være sofaslitere... Jeg har "selskapshunder" og går både lydighet og spor. JEg stiller ut hundene og jeg har tidligere gått agility. Og flere timer i skogen elsker de.

Og om du skal ha en som ikke krever fullt så mye som en border collie f.ex så er det ikke bare å velge fritt fra gruppe 9 heller. Storpuddel f.ex krever endel. :rolleyes:

Skrevet

Enig med Cavalita. "selskapshunder" er nødvendigvis ikke så KREVENDE,men om de FÅR tar de som oftest mer enn gjerne imot. Og det er viktig å tenke på at enkelte hunder er veldig tilpasningsdyktige,og vil "klare seg" med lite aktivisering, men de både fortjener og bør få det!

Skrevet

Kanskje litt overfladisk av meg, men jeg hadde ikke kjøpt en hund som jeg ikke hadde likt utseende på...

Da jeg valgte min rase, satt jeg meg ned med en hundebok (selv om jeg egentlig hadde et visst bilde av hva jeg ville ha), kikket raskt gjennom, skrev ned ca 15-20 raser jeg likte utseende på, så gikk jeg igjennom de pungtene som om andre har nevnt her, og fant så min rase..

Det jeg først så på var altså at hunden skulle ha enten korthåret, eller glatthåret pels, skulle være normalt proposjonert (ikke unormalt store hoder, veldig lange ører, lang rygg, ikke bli hindret av sin kroppsbygning, etc), at den var liten eller mellomstor i størrelse, og at den i mine øyne var pen.

Jeg sier ikke at man velger hund utifra hvordan den ser ut, men om det hadde stått mellom 2 raser med identisk gemytt og som krevde like mye, så hadde jeg tatt den rasen jeg likte utseende best på..

Skrevet

Er ikke overfladisk å velge hund ut ifra utseendet, selvsagt man går jo ikke KUN etter utseendet ( hadde jeg gjort det hadde jeg hatt en Schæfer og en Grand Danois istede for 2 Boxere :icon_fun: )

Men man velger jo en hund man liker å se på også, ikke bare for egenskapene dems.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er helst jeg som tar ansvar for fôr, tur og trening. Siden jeg jobber langvakter har jeg jo også mye fritid, så det blir veldig naturlig at jeg har hovedansvaret. Men skal prøve å få de andre i huset til å ta i mer.  Begynne med å få en av de andre i huset til å ta han ut når jeg kommer hjem, slik som du foreslår 👍
    • Har god erfaring med Baggen softbelt. Ser de har det hos Troll. Det kan oppleves som litt klumpete for jogging, men til gåtur er det supert. Vet ikke hva du tenker om frontfestet der men jeg har ikke opplevd problemer med det.  Jeg liker spesielt at dempingen er i selve beltet så jeg kan bruke det båndet jeg vil. Ikke alltid så praktisk med strikkbånd. 
    • Kan noen andre ta ham med ut når du kommer hjem?  Altså, når du kommer hjem, ignorere ham til du har fått tatt av deg og satt deg ned. Om han så begynner å mase om å få komme ut, at noen andre tar ham med ut litt. Det kan nok ta en del tid å snu denne adferden.  Det har jo også mye å si hvem som fôrer, går tur og trener med en hund. Gjør du det meste der, eller varierer det? Kan noen andre ta mer ansvar? 
    • Jeg har litt utfordringer med whippet hannen min på 5 år. Det er veldig tydelig at jeg er hovedmennesket til hunden, han søker til meg, det er meg han blir mest glad når kommer hjem men det er også meg han maser mest på. Jeg jobber langvakter, og når jeg er på jobb så er hunden helt rolig. De andre i huset forteller at han ligger å slapper av og er rolig og snill stort sett hele dagen. Når jeg kommer hjem blir han jo veldig glad for at jeg kommer, men jeg får nesten ikke satt meg ned før han  begynner med klynking/gråting og skal ha meg med ut - jeg tar han da som regel med meg ut, selv om de hjemme forteller at det ikke er lenge siden han var ute. Etter vi har vært ute, så kan gjerne klynkingen fortsette litt, og det kan til tider også være klynking på natten. Akkurat nå er vi i en ekstra tøff periode, da det er løpetid på byggefeltet og hannhunden har det veldig tøft, han spiser nesten ikke og sover ikke - noe som igjen gjør at jeg heller ikke sover, for jeg må være med han for at han ikke skal holde hele huset våkent om natten. Jeg har tilbrakt nettene på et rom med han i bånd og med hørselvern på for å få sove. Jeg begynner å bli rimelig desperat 🙈😭 Jeg har avtale med dyrlege om å prøve ut kjemisk kastrasjon, slik at vi kanskje kan slippe dette igjen. Men jeg er også redd for at han skal reagere dårlig på det - at han kanskje blir mer klynkende og "masete". I kveld når jeg kom hjem fra jobb så har jeg ignorert hunden, jeg har vært ute med han, men ikke "snakket" til han eller anerkjent han på annet vis, det føles ikke bra men tenker kanskje at det er noe jeg bør gjøre i en periode? Er dette helt feil tenkt av meg? Noen som har råd og veiledning for å kanskje få en litt mer selvstendig hund når også jeg er hjemme?
    • Bare det at noen har tenkt tanken er for meg helt på trynet. Og det er en herlig ironi i at de ikke tester produktene sine på dyr, men selger til dem... Hjelpes, hvem er disse folka😄
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...