Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis man vil konkurrere spor-


Aya

Recommended Posts

Jeg føler at det omtrent daglig dukker opp, for meg nye, organisasjoner/måter å konkurrere de klassiske bruksgrenene i/på. Noen som har lyst til å fortelle litt om de forskjellige mulighetene, samt hva som skiller de? F.eks IPO (kan man konkurrere i bare lydighet og spordel?), NBF, redningshund? Hm, jeg er like forvirra som en høne på flatmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg jo langt fra noen ekspert på området. Men i IPO kan du konkurrere i bare spor og lydighet ja, og da får du titler på stamtavla på samme måte som IPO 1, 2 og 3 bare at det heter noe annet (SL 1, 2 og 3 mon tro?).

I nbf kan du jo velge om du vil trene rundering eller spor eller begge deler. På en konkurranse har du i tillegg (til enten spor eller rundering) en lydighetsdel og feltsøk. Her lurer jeg faktisk også på en ting, og det er er hvor budføring kommer inn i bildet? Kan en ha det i stedet for feltsøk?

I tillegg til de du har nevnt finnes det jo rene sporhundprøver, sporhund 1 og sporhund 2. Dette er visstnok det vanskeligste 'sier de' fordi det er ønskelig med samme nøyaktighet som i IPO-sporet også er det ganske lange spor. Sporhund 2 strekker seg over to dager mener jeg å huske.

Også er det jo RSP/RRP innen RIK-programmet. RSP er spor og RRP rundering, disse er vel nokså like nbf sitt med hva som er med i konkurranse og hvor lange løyper det er osv, reglementet kan du lese på nkk's sider - også synes jeg at jeg så en klistret post på bruksforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I nbf kan du jo velge om du vil trene rundering eller spor eller begge deler. På en konkurranse har du i tillegg en lydighetsdel og feltsøk. Her lurer jeg faktisk også på en ting, og det er er hvor budføring kommer inn i bildet? Kan en ha det i stedet for feltsøk?

Jeg regner med at Siri arresterer meg om jeg tar feil her, men det er budføring istedet for feltsøk i klasse D og C. I klasse C er det i tillegg budføring med skudd. (Edit: Altså, det er budføring MED skudd i klasse C, ikke i tillegg.. Noe klønete forklart.. hehe)

Reglene finner man her :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg jo langt fra noen ekspert på området. Men i IPO kan du konkurrere i bare spor og lydighet ja, og da får du titler på stamtavla på samme måte som IPO 1, 2 og 3 bare at det heter noe annet (SL 1, 2 og 3 mon tro?).

I nbf kan du jo velge om du vil trene rundering eller spor eller begge deler. På en konkurranse har du i tillegg (til enten spor eller rundering) en lydighetsdel og feltsøk. Her lurer jeg faktisk også på en ting, og det er er hvor budføring kommer inn i bildet? Kan en ha det i stedet for feltsøk?

I tillegg til de du har nevnt finnes det jo rene sporhundprøver, sporhund 1 og sporhund 2. Dette er visstnok det vanskeligste 'sier de' fordi det er ønskelig med samme nøyaktighet som i IPO-sporet også er det ganske lange spor. Sporhund 2 strekker seg over to dager mener jeg å huske.

Også er det jo RSP/RRP innen RIK-programmet. RSP er spor og RRP rundering, disse er vel nokså like nbf sitt med hva som er med i konkurranse og hvor lange løyper det er osv, reglementet kan du lese på nkk's sider - også synes jeg at jeg så en klistret post på bruksforumet?

Takk for svar. Det skal ikke være lett for en stakkar å velge da! EDIT: Det som kjennetegner SL/IPOspor er vel at de skal være så fryktelig nøyaktige, eller hur? Og hvordan skiller IPO-lydighetsdelen seg ut ift "brukslydigheten" og vanlig lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IPOspor er lydighetsspor og helt forskjellig fra skogsspor (NBF/RSP). I IPO skal hunden gå dypt, helst søke i hvert fotavtrykk og ha jevnt tempo hele veien. Markeringene på gjenstand bedømmes også og derfor velger de fleste dekkmarkering. Dommeren er med deg i hele sporet og bedømmer hundens gjennomføring.

I skogsspor er det ett fett hvordan hunden går sporet så lenge dere finner alle pinnene. Her er dommeren ikke med ut i skogen (unntak i kl.D), men det er en makstid for å fullføre (tidtaker i enden av sporet). Det er også sporoppsøk som bedømmes (ikke i kl.D).

Lydigheten i IPO skiller seg ved at du ikke blir kommandert, men må huske programmet selv. Det er langt (og kjedelig :( ) og hundens intensitet og arbeidslyst er viktig i tillegg til presisjon. Du må også ha innsitt i front i IPO. Øvelsene står i programmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å delta i RIK-programmet må du dessuten ha bestått ferdselsprøve med hunden, har jeg nå lært!, uansett om du velger å gå spor med lydighet eller bare spor. Ferdselsprøven består av en lydighetsdel og en del hvor dere ferdes blant forstyrrelser (bymiljø). Ved bestått ferdselsprøve får dere BH foran stamtavlenavnet.

Dessuten så har du jo også blodsporprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at Siri arresterer meg om jeg tar feil her, men det er budføring istedet for feltsøk i klasse D og C. I klasse C er det i tillegg budføring med skudd. (Edit: Altså, det er budføring MED skudd i klasse C, ikke i tillegg.. Noe klønete forklart.. hehe)

Reglene finner man her :(

Ååå, er det sånn det er! Jeg har jo kikket i regelverket mange ganger for å finne ut av det, men kikket bare på D og C og dermed skjønte jeg ingenting av hvor feltsøket ble av. :( Også var jeg på konkurranse og da var det feltsøk og ingen budføring, så var jo forvirringen komplett. :rolleyes: I tillegg spurte jeg en dude, og han sa at de hadde stort sett gått vekk fra budføring. :( Så jeg skjønte egentlig mindre og mindre jo mer jeg undersøkte...

Når det gjelder innsitt i front så kan en jo ha det på nbf-lydigheten også hvis man vil konkurrere i begge deler.

Og IPO og brukslydigheten er på langt nær så 'pirkete' som vanlig lydighet (så det var noen som nevnte dette med presisjon osv) ut fra det jeg har sett iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, er det sånn det er! Jeg har jo kikket i regelverket mange ganger for å finne ut av det, men kikket bare på D og C og dermed skjønte jeg ingenting av hvor feltsøket ble av. :( Også var jeg på konkurranse og da var det feltsøk og ingen budføring, så var jo forvirringen komplett. :rolleyes: I tillegg spurte jeg en dude, og han sa at de hadde stort sett gått vekk fra budføring. :( Så jeg skjønte egentlig mindre og mindre jo mer jeg undersøkte...

Når det gjelder innsitt i front så kan en jo ha det på nbf-lydigheten også hvis man vil konkurrere i begge deler.

Og IPO og brukslydigheten er på langt nær så 'pirkete' som vanlig lydighet (så det var noen som nevnte dette med presisjon osv) ut fra det jeg har sett iallefall.

2ne har helt rett :(. Budføring har du i klasse D og C, mens den er bytta ut med feltsøk i klasse B og A (den duden som nevnte at man "stort sett har gått bort fra budføring" kan ikke ha vært særlig up to date for å si det sånn - det er jo ikke valgfritt om man skal ha med noen øvelser eller ikke i et fastsatt, offisielt program liksom :P).

Og angående dette med pirk på lydigheten: det er en GRUNN til at jeg ikke gidder å konkurrere mer i lydighet. Når en hund får 1 poeng trekk på felles sitt bare fordi den flytter på en labb - men ellers sitter i ro - så synes jeg det har gått over alle støvelskaft :P. Nei - fram for bruksen folkens *flir*. MEEEEEEN... det er gjerne lettere å nulle på øvelsene i bruksen da (nå snakker jeg om NBF-bruks), siden det trekkes veldig for dobbeltkommandoer, og har man mer enn to doble så er det null i den øvelsen :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens! Jeg er litt enig med deg, Siri, når det gjelder lydigheten. Det skal jo tross alt være gøy også! Jeg synes det høres litt tiltalende ut med IPO-sporet faktisk.. Hmm.. Vanskelig.

EDIT: rart at ingen er aktive med Rapport her til lands, det høres jo kjempegøy ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens! Jeg er litt enig med deg, Siri, når det gjelder lydigheten. Det skal jo tross alt være gøy også! Jeg synes det høres litt tiltalende ut med IPO-sporet faktisk.. Hmm.. Vanskelig.

EDIT: rart at ingen er aktive med Rapport her til lands, det høres jo kjempegøy ut!

Det er sikkert fordi det er så mye single hundefolk nå, så de fleste mangler en naturlig "makker" til rapport. :)

Prøvd deg på SL og SPH du. Og bli bitt av basillen. Det er kjempemoro. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at Siri arresterer meg om jeg tar feil her, men det er budføring istedet for feltsøk i klasse D og C. I klasse C er det i tillegg budføring med skudd. (Edit: Altså, det er budføring MED skudd i klasse C, ikke i tillegg.. Noe klønete forklart.. hehe)

Reglene finner man her :)

Budføring MED skudd!??? Allerede i kl c? *kikke skremt på Loke*

Begynne å trene skudd fort som bare F vi tenker jeg.. Trodde det bare var på dekken jeg :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Synes jo det med en ny hund var en god ide, hvertfall med at de kan også være med.  Min har ingen hemninger her heller, så jeg må sette begrensninger- det driter ho hardt i.. Vi driver med nosework, men er ikke det beste miljøet her nede.. Synes også det er rart å ha gammel hund, det er mange begrensninger- men mye herlig også..
    • Ja, og stresser. Det er jo så mye som ikke er klart....
    • Åå så søt 🥰 Teller du ned dagene nå?
    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...