Gå til innhold
Hundesonen.no

Sleiking under løpetid


Mirai

Recommended Posts

Ja, det er blod overalt her for tida, 70 kg blødende, herlig tilbydende tispe med svak hørsel :( Jeg vet ikke hva som er normal blodmengde for mindre hunder, og egentlig vil jeg ikke vite det for jeg innbiller meg at da kommer jeg til å synes synd på meg selv. Sofaen har blitt forbudt område og vi har stengt av et område i leiligheten der hun får være (ved pcene, så hun er sammen med oss hele tiden når vi er inne, selvfølgelig).

Nå er det vel...*regne litt*... 4. eller 5. løpetiden, og hun har oppdaget at; heisann, det er noe som SKJER baki der! Så det er mye slikking, og hun har også begynt å vaske litt på gulvet etter seg. Hun ser forresten ut som en svulst fra regnskogen eller noe sånt bak der, utrolig hvor stort noe som er så lite i utgangspunktet faktisk kan bli..

Det jeg sånn egentlig lurer på da, roser dere og sier flink og bra når de "rydder" etter seg selv på gulvet? Syns jo det virker litt sånn...tja, ekkelt å slikke på blodet som ligger der jeg da :closedeyes: Selv om dette kanskje er noe naturlig for hunder, jeg vet ikke..?

Erfaringer, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunah gidder ikke vaske etter seg, så jeg peker på flekken med foten, også sier jeg "sleik opp". Hu gjør det som regel også får hu ros når hu er flink.

Men det er blod oppetter veggene her nå og, så jeg må over med moppen gjevnlig.

(Veier a forresten 70 kg???????? :()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot Chicka vaske seg og slikke gulvene om hun ville det, og jeg sa flink jente når jeg så at hun gjorde det.

Nå skal jeg være kvalm mot deg og si at hun blødde ikke så mye eller kanskje hun var flink til å vaske seg??

Skal du avle på hun? Hva med å sterilisere hun, da er det "problemet" borte, skal innrømme at det er utrolig deilig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker truse på Hera, så jeg slipper alt griseriet. Hvis jeg ikke har noe på henne, drypper hun på gulvet, og det er ikke så ofte hun slikker opp etter seg. Hvis jeg peker på flekken, kan hun gjøre det. Jeg orker ikke gå å passe sånn på, så truse er perfekt. Tar den av om natten, og da ligger hun å slikker seg mye. Det blir endel flekker på dyna i kurven, men det skifter jeg etter løpetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun skal ikke ha noen kull :( Er av den oppfatning at da skal de ha både mentaliteten og utseendet, hvertfall når det er nok gode hunder. Hun har hodet, men i og med at vi ikke farer og jakter championat, så blir det ikke noe. Tror ikke beinet hennes hadde tålt det heller, hehe..

Uff, må være deilig med de som blør lite. Ser for meg det er mye mer praktisk. Koster ikke kastrering/sterilisering ganske mye?

Edit: Hun bare røsker av seg trusa, vi var for sene med å venne henne til å ha den på. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Man oppfordrer vel ikke til å sterilisere fordi at de blør under løpetiden vel? Jeg må ha misforstått?

Frøkna her blør en del når hun har løpetid, og hun er ikke overdrevent flink til å vaske etter seg heller, så jeg kjøper sånn Jif våtmopp-pakke og drar over gulvene de gangene jeg ikke gidder å vaske med grønnsåpevann (altså, flere ganger om dagen? Så glad er jeg ikke i å vaske gulv). Vesla har ikke fått løpetid enda, kan ikke si jeg gleder meg veldig til akkurat det - TO løpetisper om gangen (men jeg håper virkelig de løper samtidig.. hehe)

Oppetter veggene har det heldigvis aldri vært noe søl, jeg kan vel takke pels, hale og størrelse for det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Man oppfordrer vel ikke til å sterilisere fordi at de blør under løpetiden vel? Jeg må ha misforstått?

Frøkna her blør en del når hun har løpetid, og hun er ikke overdrevent flink til å vaske etter seg heller, så jeg kjøper sånn Jif våtmopp-pakke og drar over gulvene de gangene jeg ikke gidder å vaske med grønnsåpevann (altså, flere ganger om dagen? Så glad er jeg ikke i å vaske gulv). Vesla har ikke fått løpetid enda, kan ikke si jeg gleder meg veldig til akkurat det - TO løpetisper om gangen (men jeg håper virkelig de løper samtidig.. hehe)

Oppetter veggene har det heldigvis aldri vært noe søl, jeg kan vel takke pels, hale og størrelse for det :(

Nei jeg mente ikke KUN på grunnlag av blødning, det finnes også andre positive grunner til å sterilisere ei tispe som ikke skal avles på, derfor jeg nevnte sterilisering :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, puuuuh jeg er glad jeg har en rase som har rasestandard under 3 kilo :(

Tispen her er veldig flink til å vaske seg, tror jeg har sett små blodflekker 2-3 ganger.. og da snakker vi flekker på str med kronestykker :(

Synes nå det å sterilisere en tispe pga løpetid er vel drastisk, kjøper man tispe må man ta det som følger med.. Da ville jeg heller kjøpt engangsmopper og tispetruser som alternativ :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe er stort sett flink til å rengjøre etter seg, og mister hun en flekk trenger jeg stort sett bare å peke på den så slikker hun den opp. Og ja, jeg roser henne selvsagt for dette...

I tillegg bruker jeg å be henne om å vaske seg bak dersom hun f.eks står opp etter å ha ligget lenge og sovet, slik at det har samlet seg opp en del blod der bak. Har overhodet ingen skrupler for å "be" hunden om slikt, det virker som hun på et vis skjønner selv at det trengs - hun tar i alle fall ikke anstøt på noe vis...

Jeg merker at hun mer og mer for hver løpetid tar jobben selv uten å behøve å minnes på det, og det er jo strålende... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo min tispe flere måneder unna første løpetid, men jeg kjenner jeg at gruer meg litt når jeg leser dette her :rolleyes:

Uansett, jeg tror jeg kommer til å sette pris på en som vasker både seg selv og "sølet" sitt, selv om det kanskje er litt "ekkelt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havde en tispe før i tiden, som pænt slikkede op efter sig i løbetiden, men da hun blev 8-8½ år så gad hun ikke altid at slikke op, ærgrede lidt over at de tidligere ejere ikke havde fået hende steriliseret, ikke pga af løbetid, men pga af hun altid blev inbildsk gravid, og det viste sig ved en undersøgelse at hun tidligere havde haft problemer med livmoren.

I Danmark har man den holdning, at hvis hunden ikke skal bruges til udstilling eller have hvalpe, så steriliserer/kastrer man sin hund, til dels for tisperne, for at undgå komplikationer, og en nød sterilisation, og i værste fald dødsfald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg rett og slett fortrenger at jeg har en tispe jeg...*aldri løpetid*

Men fra spøk til alvor, er det mulig at tispa har løpetid uten at jeg merker det ?(høres ikke sånn ut her men...) Har aldri hatt løpetispe i hus før jeg, så vet ikke helt hva jeg skal se etter (utenom blod oppetter vegger, og hoven mus :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg rett og slett fortrenger at jeg har en tispe jeg...*aldri løpetid*

Men fra spøk til alvor, er det mulig at tispa har løpetid uten at jeg merker det ?(høres ikke sånn ut her men...) Har aldri hatt løpetispe i hus før jeg, så vet ikke helt hva jeg skal se etter (utenom blod oppetter vegger, og hoven mus :frantics: )

De blir hoven bak. Det er en fordel om du følger litt med der nede, så merker du det fort :whistle: Hvis ikke så merker hannhundene det veldig fort :) Så du finner nok ut av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg mente ikke KUN på grunnlag av blødning, det finnes også andre positive grunner til å sterilisere ei tispe som ikke skal avles på, derfor jeg nevnte sterilisering :frantics:

Litt OT dette men jeg går ut fra at du mener kastrering? Kastrering/sterilisering har ikke noe med hvilket kjønn den opererte har.. Til ditt "forsvar", skal det sies at svært mange roter med begrepene, veterinærer også...!

Kastrerer man et dyr(eller menneske) så fjerner man testikler eller eggstokker(og som regel livmoren) og kjønnsdriften forsvinner eller blir svært redusert. Tisper får jo naturlig nok ikke løpetid mer, og hannene mister interessen for det smukke kjønn. Og det er jo som regel akkurat det man er "ute etter", når man kastrerer dyr. (tenk bare på kastrering av katter).

Steriliserer man, så kutter man forbindelsen mellom sædleder og testikkel på "mannesiden" og på "damesiden", så kutter man forbindelsen mellom eggleder og livmor. Kjønnsdriften er inntakt hos begge kjønn og løpetid, kommer som "normalt".

Så kort sagt, når det er snakk om dyr, er det nesten alltid kastrering det er snakk om, uansett kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tulla blør en del, men ikke opp etter veggene..! :icon_confused: Hun er ikke så flink til å vaske opp etter seg, eller vaske seg generelt, så sist gang fikk jeg tips her inne om å rose henne når hun vasket seg. Syns kanskje hun begynte å vaske seg litt mer, så det skal jeg fortsette med. Truse har vi også hvis det trengs, spørs hvor mye jeg gidder å bry meg om blodflekkene.

Første løpetid kom som et KA-BOM-SPLASH på oss. Tulla tuslet rolig rundt på kjøkkenet med meg, før hun plutselig helt ut av det blå, satt i bajse-stilling og det sprutet ut fra bak (bajs, ja, ikke blod..) ;) Tørket opp og gikk ut (eller var det motsatt), for å se om det kom noe mer. Da vi kom inn begynte hun å blø, magen var i fin form etter det. Snålt. ;) Heldigvis kommer ikke hver løpetid sånn, det skjedde bare den gangen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, stakkars Julie! Emma blør bare pittepittepittelitt. De to dråpene jeg har sett på gulvet var mindre enn de der små tiøringene de hadde i "gamledager" :icon_confused: Ellers ser man det bare på henne selv.. Og det er langt ifra ille der og. Igrunnen blør hun utrolig lite. Blir spennende å se om det er like greit neste løpetid.

Men ja, det er sprøtt hvordan noe så lite kan vokse seg så stort under løpetiden *ler* Emma ser ut som hun har baller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...