Gå til innhold
Hundesonen.no

Patella? eller overeagerer jeg?


~Marlene~

Recommended Posts

Vell idag så skjedde det noe dumt..Tika skulle gå legge seg i buret, jeg satt med lekser, plutselig hører jeg et hyling å skriking, der ser jeg Tikas fot sitte fast i buret, hun prøver fortvilt og gå inn, jeg griper raskt inn, tar henne løs, å setter henne på gulvet for og se hvordan hun går, man ser tydelig at hun haltet, pep og ynka seg. jeg prøvde og roe henne ned, og så gikk hun vanlig igjen, men med en liten klikkelyd av og til..jeg er kjemperedd for at det er patella! kan det være det? eller kan det være noe helt annet? alle svar mottas med takk! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du klarer ikke å kjenne kneskålen da? ville fulgt med på henne under morgenturen imorgen, evt gått til vet uansett hvis du virkelig har mistanke på om det gikk utover kneet... Er jo ikke kjekt om hun får pl pga skade, vet ikke hvor gammel hun er og om hun har vært sjekket for pl tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var hos vetrinæren idag..jeg sa at det klikket noen ganger fra benet når hun gikk, men hun haltet ikke og det så ikke ut som hun var plaget. så sa hun: OJ! det må rønkes med en gang, det hørtes overhodet ikke bra ut! det skal jo ikke klikke! garantert patella!, jeg sa bare: hmm men hun plages jo ikke av det, så jeg får vente og se, men kan det ikke ha med vekst også og gjøre? så sa vetrinæren: nei, overhodet ikke.

sitter igjen med masse spørsmål..jeg leste på canis en vetrinær hadde svart, at klikking fra benet, kunne være at dem vokser, det trenger ikke alltid være patella.

jeg har prøvd å sjekke om kneskåla er løs, kjennes ikke slik ut

Hemne: patellla luxiasjon som det heter, betyr at kneskålen går ut av sitt normale, den kan enten gå ut av stilling bak over, eller forover, og det finnes 4 forsjellige grader. grad 1, hunden er nesten symptomfri, og plages ikke på noen måte. finnes alvorligere grad også, og da halter hunden mye og blir veldig plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange vil røntge knea for å se hvordan det ser ut. Jeg hadde nok gjort det, om det var min hund, kan være at hun dro kneet rett ut av ledd og inn igjen da hun hang fast i buret. Da er det litt greit å sjekke at alt er som det skal være inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjenne om hunden har luxasjon sjøl, hvis du veit hvordan det gjøres.

Om hunden ligger på siden eller på rygg, og man holder i beinet, under hasen(mellomfoten?), mens man strekker det litt ut bakover og samtidig vrir litt fra side til side, så kan du manipulerer det, og kjenne om patellaen glir ut av posisjon, og hvor løs den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert igjennom opperasjon av patella og hun ble ikke røngket hun hadde grad 4 på høyre bein.

Så jeg tror ikke de rønker men skal ikke si for sikkert da.

Hvordan går det nå da?

Har hun blitt skjekket før?

Jeg hadde forlangt røntgen ved mistanke om sterk grad ;) problemet er at av en dyrlege kan du få diagnose 1-4, av en annen kan du få diagnose 2-2, og 0-3 av en tredje... :) så hvis det er mistanke om PL, så røntge det i tillegg :D

En bekjent av meg fikk beskjed om at hunden hadde grad 3 på ene kneet og måtte operere. Under operasjon så viste det seg at det slettes ikke var så ille og at de mest sannsynlig kunne holdt det i sjakk med trening i ulendt terreng og fysioterapi..

Men selvsagt, er jo forskjellig for alle :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Unnskyld, men kan en helt uvitende spørre hva patella er?

Patella er det latinske ordet for kneskål. Så jeg håper da virkelig at alle hunder her har patella :)

Det folk ofte referer til er Patella Luksasjon. En arvelig lidelse hvor kneskålen går ut av posisjon. Oftest vanlig på minityrhunder og noen tilfeller på gigant hunder. Kan opereres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jo, men det er vel vanlig å bøye og kjenne før man røntger liksom!

jo men er jo derfor jeg sier at hvis man har mistanke! Første steget er å kjenne på knærne, for å se om det kan være mistanke om pl. hvis det er mistanke, så røntger man, ikke verre enn det vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo men er jo derfor jeg sier at hvis man har mistanke! Første steget er å kjenne på knærne, for å se om det kan være mistanke om pl. hvis det er mistanke, så røntger man, ikke verre enn det vel :)

Da er vi enige. :D

Mulig jeg har missforstått her, men.. Jeg oppfattet det som om veterinæren ikke har bøyd knærne heller, men ville røntge med en gang?

Jeg har selv to hunder med PL, og den ene plages litt med det så vet hvor kjipt det er. Skal til veterinæren å få en annen vetinærs synspunkter om grad i mndsskiftet da. Ettersom jeg egentlig ikke stoler på han som undersøkte henne første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi enige. :)

Mulig jeg har missforstått her, men.. Jeg oppfattet det som om veterinæren ikke har bøyd knærne heller, men ville røntge med en gang?

Jeg har selv to hunder med PL, og den ene plages litt med det så vet hvor kjipt det er. Skal til veterinæren å få en annen vetinærs synspunkter om grad i mndsskiftet da. Ettersom jeg egentlig ikke stoler på han som undersøkte henne første gangen.

hehe ja vi har sikkert "gått over hverandre" er lett for det :D

ja har sett flere som har plages med det, og det er ikke et pent syn nei. Er enig, er like greit å få flere til å se på det, jeg stoler heller ikke bare på en test.. er så mye forskjellig svar man kan få. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...