Gå til innhold
Hundesonen.no

Gullfisk flyter


stiglie

Recommended Posts

Hei, den ene gullfisken min har en tendens til å flyte opp til vannflaten, den prøver å svømme nedover men må til slutt gi opp før den er ved bunnen og deretter flyter den opp til vannflaten igjen. Av og til bare ligger den helt oppe i vannflaten og "slapper av". Ellers ser den helt frisk og sprek ut. Fikk de (to gullfisker) for en måned siden og har dem i en bolle. Hva er grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ren gullfisk du har eller er det oppdrettsvarianten slørhale? Vet at slørhaler kan ha en tendens til å få problemer med svømmeblæren så kanskje det er det som har skjedd?

Men hvor stor er bollen, har du filter/pumpe, vannverdier og temperatur er kjekke ting å vite om man skal gjøre seg en mening/ komme med råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en del gullfisker i bolle det siste året. Altså ikke mange sammen(maks to og to), men noen av dem har dødd etter ganske kort tid. Og da har de ligget på siden i vannflaten, og beveget seg lite... Har prøvd å svømme litt, men så flyter de opp til vannflaten igjen... Så kanskje du skal være forbredt på det værste. Gullfisker lever jo ikke lenge i bolle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en del gullfisker i bolle det siste året. Altså ikke mange sammen(maks to og to), men noen av dem har dødd etter ganske kort tid. Og da har de ligget på siden i vannflaten, og beveget seg lite... Har prøvd å svømme litt, men så flyter de opp til vannflaten igjen... Så kanskje du skal være forbredt på det værste. Gullfisker lever jo ikke lenge i bolle...

Egentlig duger ikke gullfiskboller til noe annet enn chips eller blomster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er varianten slørhale, har de i en ganske stor bolle og skifter all vannet en gang i uken, hatt den en måneds tid, står i et rom med romtemperatur, av og til kan d være litt varmere enn ellers i rommet, men det er ikke mye. Tror den har svelget en del luft, og har dermed problemer med å svømme nede i bollen, den ligger av og til iro rett vei ved overflaten. Leste en plass at luften kan gå ut på et vis, men jeg har ingen kunnskaper om dette selv, det kan hende de får liten temperaturforskjell når jeg skifter vannet, bør kanskje la d stå litt lengre i samme rom for så å bytte vann. Mater dem en gang om dagen med 3-4 flak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oppdrettsvarianter av gullfisk som feks. golfball og slørhale er veldig utsatt for sykdommer og lidelser og ca 90 % av disse dør etter kort tid, og derfor anbefaler jeg deg å kjøpe standard gullfisk. Du burde også ha en liten pumpe i bollen (koster toppen 100 kroner på dyrebutikken) eller så må du skifte vann flere ganger i uken og tilsette litt salt. En bolle er ikke et verdig liv for en fisk, men det er min mening, i mange land er gullfisk bollen forbudt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er varianten slørhale, har de i en ganske stor bolle og skifter all vannet en gang i uken, hatt den en måneds tid, står i et rom med romtemperatur, av og til kan d være litt varmere enn ellers i rommet, men det er ikke mye. Tror den har svelget en del luft, og har dermed problemer med å svømme nede i bollen, den ligger av og til iro rett vei ved overflaten. Leste en plass at luften kan gå ut på et vis, men jeg har ingen kunnskaper om dette selv, det kan hende de får liten temperaturforskjell når jeg skifter vannet, bør kanskje la d stå litt lengre i samme rom for så å bytte vann. Mater dem en gang om dagen med 3-4 flak.

Her kan faktisk svaret ligge: -du må ALDRI, ALDRI skiftet ut allt vannet på en gang! Det du da gjør er å kaste ut alle de gode bakteriene så må være der for at fisken ikke skal forgiftes. En vanlig nybegynnerfeil er nettopp det å skifte ut for mye for ofte. Skift ut 1/3 av vannet 2 ganger i uken - det er mer enn nok.

Det du eventuelt kan gjøre for å øke sirkulasjonen er å sette inn en brusestein, men det beste er om du kjøper et akvarium og setter ei potteplante i bollen...

Gullfisker trives optimalt med rundt 18 grader i vannet, dvs. ca. romtempertatur, så det er nok ikke temperaturforskjellen som gjør skade her.

Alle oppdrettsvarianter av gullfisk som feks. golfball og slørhale er veldig utsatt for sykdommer og lidelser og ca 90 % av disse dør etter kort tid, og derfor anbefaler jeg deg å kjøpe standard gullfisk. Du burde også ha en liten pumpe i bollen (koster toppen 100 kroner på dyrebutikken) eller så må du skifte vann flere ganger i uken og tilsette litt salt. En bolle er ikke et verdig liv for en fisk, men det er min mening, i mange land er gullfisk bollen forbudt!

Hvorfor salt??? Gullfisk er en ren ferskvannsfisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colliegirl, fikk vite det av venninna mi som heter Kristin&Jenna her på dyresonen sa at man skulle ha i LITT salt, spør a sjøl hvis du ikke trur meg!

Det blir litt som kjerringråd, ikke alt skal man høre på. Ferskvannsfisk har ikke behov for salt i vannet sitt. Gullfisk er en ferskvannsfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colliegirl, fikk vite det av venninna mi som heter Kristin&Jenna her på dyresonen sa at man skulle ha i LITT salt, spør a sjøl hvis du ikke trur meg!

Tviler ikke på at hun rådet deg til det, men spørsmålet er HVORFOR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør ikke meg, spør Kristin&Jenna. Og Vipsen, jeg er klar over at gullfisk er ferskvanns fisk! Har hatt det selv...

Ja, men da må jeg spørre deg om hvorfor du gir konkrete råd om tilsettninger i vannet uten at du kan begrunne hvorfor du anbefaler det? Å gi så åpenbart ubegrunnede råd synes jeg faktisk man skal holde seg for god til...

En god leveregel er at man ikke gir råd man selv ikke ville ha fulgt og vit alltid HVORFOR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da ikke sagt at man skal tilsette salt. Bare om fisken behandles for en sjukdom i et karantenekar eller noe lignende.

Når man først får seg fisker, burde man tenke på at fisken skal trivdes. Da burde man IKKE kjøpe bolle. Anbefaler deg å kjøpe et brukt/nytt komplett akvarie, 80 l eller mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Skal man referere til råd andre har gitt må man passe på at man gjengir det korrekt.

Salt kan være fint å bruke som medisin eller i kombinasjon med annen medisinering, men ikke bare som tilsettning uten mål og mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld da, men Kristin&Jenna sa det til meg når vi stod utenfor heimkunnskapen å snakka om at Mette i klassen hadde kjøpt seg en liten bolle med to slørhaler i, enten hørte jeg feil, eller så mente kristin feil, ikke vet jeg, sikkert min feil. Jeg skal holde meg unna dyresonen en stund nå :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Colliegirl, fikk vite det av venninna mi som heter Kristin&Jenna her på dyresonen sa at man skulle ha i LITT salt, spør a sjøl hvis du ikke trur meg!

I dette tilfellet så tror jeg at det er "akvariesalt" det er snakk om. Hvis man tar med en liten vannprøve til en dyrebutikk, så sjekker de blant annet pH verdi i vannet, hardheten osv. I en dyrebutikk vil du da få beskjed om hva du skal tilsette vannet i gullfiskbollen.

Vanlig å ha i en gullfiskbolle: akvariegrus, to planter, vann-nøytraliserende middel, kalkblokk og helst en filterpumpe som filtrerer vannet. Husk at planter hos gullfisker fort blir spist opp, men røttene i plantene gjør at gjødselen (dritten) fra fiskene blir sugd opp. Dermed så får du et lite økosystem oppi bollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet så tror jeg at det er "akvariesalt" det er snakk om. Hvis man tar med en liten vannprøve til en dyrebutikk, så sjekker de blant annet pH verdi i vannet, hardheten osv. I en dyrebutikk vil du da få beskjed om hva du skal tilsette vannet i gullfiskbollen.

Vanlig å ha i en gullfiskbolle: akvariegrus, to planter, vann-nøytraliserende middel, kalkblokk og helst en filterpumpe som filtrerer vannet. Husk at planter hos gullfisker fort blir spist opp, men røttene i plantene gjør at gjødselen (dritten) fra fiskene blir sugd opp. Dermed så får du et lite økosystem oppi bollen.

Det fins ulike typer mineraler i vann- og disse kallles enkelt for salter. De saltene eller mineralene som man tilsetter i søtvannsakvarier er til for å tilpasse hardheten og PH i vannet til fiskenes behov. Det blir omtrent det samme som å legge nedi en mineralblokk/kalkblokk. Andre salter som brukes har man i vannet for å ødelegge miljøet for skadelige bakterier og mikroorganismer, slik at fisk som er svekket kan bli sterkere. Å tilsette salter i akvariet er altså ikke det samme som å lage saltvann ut av vannet.

Dersom man tilsetter mineralsalter i en gullfiskbolle er det oftest for å dekke over dårlig vannkvalitet. Det er fordi kvaliteten på vannet i bollen fort blir dårlig, fordi vannet blir overfylt av næringsstoffer fra fiskeforet og gjødselen i fiskeavføringen. Planten som står der greier ikke å bruke opp all næringen og det danner seg mye avfallstoffer. Oksygeninnholdet i vannet vil også variere mye, fordi planten lager oksygen om dagen og karbondioksyd om natten. Dermed svinger oksygennnivået mye i en liten gullfiskbolle.Derfor er det komplett umulig å få til et lite økosystem i en gullfiskbolle. Fordi det er så lite vann i bollen forstyrres balansen i vannet hver gang man forer, bytter vann og det skifter mellom natt og dag...

Skal en få til et lite økosystem så må en nok ha et akvarium med mer enn 80 liter, og ha en jevn døgnrytme der akvarielampen står på et passe antall timer om dagen, og en forer regelmessig med akkurat så mye for at det spises opp. Så må en slamme bunnen regelmessig og skifte deler av vannet og passe på temperaturen.

I et stort akvarium er det også lettere å passe på vannhardhet og ph verdi slik at det blir ballanse.

Forurensning fra fiskene sprer seg i mye mere vann, og det merkes dermed mindre.

Fisker er overfølsomme mot rengjøringsmidler og andre kjemikalier.

Dersom hun som hadde problemer med gullfisken brukte vaskemidler når hun vasket bollen kan det ha gjort at fisken fikk problemer,og fløt på siden.

Det samme kan skje dersom det blir for mye uballanse i vannet i gullfiskbollen - enten fordi vannet hadde for mye avfallstoffer i seg (nitritt), eller fordi vannet hele tiden ble byttet slik at det ikke var jevn vannkvalitet for fisken.

Å greie å ha gullfiskbolle er et eksperiment i kjemi, vil jeg nesten måtte si. Alt må passes nøye på, og fiskene kan ikke leve i bollen i lang tid. Hvis gullfiskbollen skal brukes til fisk er det kanskje best med en siamesisk kampfisk- de lever i små dammer ute i naturen.

Men igjen blir det mye kjemi for å holde vannet iorden.

LA DOFFEN LEVE :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dersom man tilsetter mineralsalter i en gullfiskbolle er det oftest for å dekke over dårlig vannkvalitet. Det er fordi kvaliteten på vannet i bollen fort blir dårlig, fordi vannet blir overfylt av næringsstoffer fra fiskeforet og gjødselen i fiskeavføringen. Planten som står der greier ikke å bruke opp all næringen og det danner seg mye avfallstoffer. Oksygeninnholdet i vannet vil også variere mye, fordi planten lager oksygen om dagen og karbondioksyd om natten. Dermed svinger oksygennnivået mye i en liten gullfiskbolle.Derfor er det komplett umulig å få til et lite økosystem i en gullfiskbolle. Fordi det er så lite vann i bollen forstyrres balansen i vannet hver gang man forer, bytter vann og det skifter mellom natt og dag..."

Jeg er ikke enig med deg der. Jeg har selv hatt flere gullfiskboller. Men det er selvsagt viktig å tenke på STØRRELSEN på bollen! Men det er fullt mulig å få til et lite økosystem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg har 4 slørhaler i 25 l bolle eller noe sånt.Men i det siste har en av dem fått dårlig balanse og svømmer opp ned. det ser ut til at den gir opp og bare ligger der. Jeg skrev for å få råd, og ikke sånt dritt om at det er dårlig å ha fisk i bolle. prøv å svare litt fort

post-3980-1211547603_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...