Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterilisering av tispe del 2

PsychoLynx

Recommended Posts

Skrevet

jeg spurte her inne for en stund siden for og i mot ang sterilisering av tispe. Den gangn var det fordi jeg vurderte hva jeg skulle gjøre med Bridie, pga plager med innbildt svangerskap.. .

Nå trenger jeg ikke tenke mer på dette. Bridie har fått livmorbetennelse, og vil bli sterilisert på onsdag... Trist at det skal gå så langt før man kan få hjelp fra forsikringa for å sterilisere når bikkja har hatt så mye problemer...

Skrevet

Helt enig med deg.

Jeg har også ei tispe med store plager ved innbilt svangerskap, men forsikringa dekker ikke sterilisering og jeg syns det er litt mye å ut med over 6000 kroner (regner med det koster det nå) når jeg er aleine om alt av utgifter.

Tenk om forsikringsselskapene kunne lempe litt på krava hvis de fikk servert en erklæring fra dyrlegen om at det var det mest hensiktsmessige å gjøre med denne hunden.

Tror jammen vi får begynne i forsikringsbransjen og revolusjonere krava deres litt.

Skrevet

Ja, det er helt tragisk at hundene skal slite så mye med dette her.. Men, det er vel slik forsikringene tjener penger. Ved å utbetale mist mulig... :S

Skrevet

Huff, stakkars lille vakre Bri! :P Gi henne en god bedring suss fra meg da!

Tequila er fryktelig plaget av hormoner, inbildt svangerskap og hun er omtrendt like stabil i humøret som en sabeltanntiger, men får jeg dekket operasjon...? Neeeei da...

Håper alt går bra med snuppa! :P

Skrevet

Stakkars boffen, men det er det beste som kan skje hun, syntes det er fælt når tispene går rundt og plages og det kan rettes ved en liten operasjon.

Chicka fikk et mye bedre liv etter operasjonen og jeg er så glad for at jeg gjorde det mens hun var såpass ung, du kommer garantert ikke til å angre

Skrevet

Så er det hele over. Operasjonen hadde gått fint, hu hadde litt forstørret livmor, så ingen tvil om betennelse. Nå håper jeg bare hu kommer seg igjen fort, og at de neste ukene med skjerm og body går greit. Så er vi ferdige med dette her.

DSC_0001.jpg

DSC_0007.jpg

DSC_0012.jpg

DSC_0030.jpg

Skrevet

God bedring! Det er så deilig å ha kastrert tispe, ikke pga at jeg slipper løpetid egentlig, men fordi hun endelig kan være bare seg selv og slippe og plages med hormonforstyrrelser. Det samme gjelder nok Bridie når hun har tatt sting og kommet seg til hektene igjen etterhvert. :(

Hvilket forsikringsselskap bruker du forresten?

Skrevet
Får man være med inn om man spør?

Nei, jeg fikk ikke være med inn selv om jeg kjenner dem ganske godt. Rett og slett fordi de var redd jeg skulle reagere mer siden dette var egen hund, og at de derfor ikke fikk konsentrert seg nok om Bridie, men kanskje om en halvt besvimende eier :( Men, de tok fint på seg å ta bilder. Jeg hadde håpet på litt mer nærbilder osv, men han med kamera hadde misforstått han som operere, så da ble det sånn...

God bedring! Det er så deilig å ha kastrert tispe, ikke pga at jeg slipper løpetid egentlig, men fordi hun endelig kan være bare seg selv og slippe og plages med hormonforstyrrelser. Det samme gjelder nok Bridie når hun har tatt sting og kommet seg til hektene igjen etterhvert. :(

Hvilket forsikringsselskap bruker du forresten?

Ja, håper hu blir fort bedre... Nå ligger hu bare ved siden av meg, og der har hu ligget i hele dag. Kun vært ute på do to turer. Men hu klarer ikke gå et eneste skritt uten å sparke seg på magen med det ene beinet. Det krøller seg konstant oppunder magen hennes, og jeg blir så fortvilet.. .:( Hu kan jo ikke sparke! Men prøver jeg å stoppe henne, så "dør" hu... :P Vet virkeli ikke hva jeg skal gjøre nå. Fint det er kvelden snart. Håper bare hu sover i natt.

Bruker gjensidige forresten

Så gøy å se bilder :P

Det bildet av kattepusene og boffen var så flott, passer de på hun eller er det bøll på gang??

de la seg inntil henne foå kose først, men det ble bøll etterhvert, så da måtte jeg stenge de inne. De lekte seg i teppet som lå over Bridie.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for informasjonen!
    • Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...