Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste og dårligste hundebøker


Guest Gråtass

Recommended Posts

Guest Gråtass

Hvilke hundebøker er de beste og dårligste du har lest? Og hvorfor?

Nå tenker jeg ikke iforhold til å anbefale noe til noen, men din helt subjektive meninger om bøker du har lest. Jeg ble litt inspirert av Nirm(?) sin tråd om gode og dårlige kurs, også hadde jeg bestillt en haug med bøker fra canis..

De beste hundebøkene jeg har lest: Om Hundehold generelt, må jeg si Kontaktkontraktet av Eva Bodfeldt. Om hundetrening Svartberg-bøkene Lyckas på tävling & Med sikte på 10'an. Forståelse for hund : Lars Fält; beteendeboken & Hundens språk og flokkliv.

Dårligste bøker: Gry Løberg Valpesosialisering. Dette fordi jeg savner noe konkret, masse synsing og fotnoter til andre forfattere/forskere, 5 sider med kilder,(hadde hun skrevet noe som helst selv?) 5 sider reklame om andre canisbøker, 70 sider totalt, masse hundebilder. Jeg er ikke intressert i en billedbok om hund, jeg vil ha kunnskap og det var desverre mangelvare i denne boka. Jeg ble meget skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste bøker:

Hund! - fornuft og følelser av Liv Emma Thorsen. Denne likte jeg veldig godt fordi den tok meg meg bakover i tid og lærte meg om historien om raser, hundehold og synet på hund. Jeg er generellt glad i eldre historie, så denne boken traff meg midt i blinken.

Hunder lyver aldri om kjærlighet - om hunders følelser, av Jeffrey Masson. Denne boken var jeg skeptisk til for jeg trodde dette skulle være en slags menneskegjøring av hunden. Men den overrasket meg og man ble på en nøytral måte stilt ulike spørsmål om hunders følelser. Den var skrevet slik at man selv fikk tenke seg om å danne seg en mening, ut ifra kilder og studier om ulike situasjoner med hunder som har vist en form for følselser. En flott bok som gjorde at jeg fikk et nytt syn på hunden.

Nye Du er sjefen - om valpeoppdragelse og hundeforståelse av Geir R. Nordenstam. Har siden starten vært fan av Nordentam og syns bøkene har vært ganske greie. Den siste utgaven syns jeg var informativ og bra, en bok jeg skulle ønske jeg fikk lest før jeg fikk valp.

Har selvsagt lest mange andre gode bøker, men jeg nevner bare noen.

Dårlige bøker:

Har egentlig ikke noen som skiller seg mye ut her. Turid rugaas sin- hva gjør jeg når hunden drar i bånder, ble lest kjapt igjennom en gang, så ble den lagt vekk. Den gav meg ikke så mye. Samme med I ulvemors sted. (husker ikke forfatter) den var litt tunglest og falt ikke i smak. Da var den reviderte utgaven -hundeskolen, mye bedre, med flotte fotografier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jean Donaldson's "The Culture Clash" er helt klart den beste boka jeg har lest om hund. Den finnes nå også oversatt til norsk - "Kulturkollisjonen mellom hund og menneske" - men den har jeg ikke lest. Godt skrevet, vittig, fornuftig og viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ALfasyndromet av Anders Hallgren virker veldig fin (har ikke lest hele enda), han skriver veldig klart, det er lettlest og "gøy", men samtidig grundig skrevet og med gode kildehenvisninger som viser at han ikke bare sitter å "synser" men at det ligger forskning i bunn. Jeg synes også Kontaktkontraktet av Eva Bodfeldt er en god og grundig bok, selv om jeg synes den er litt "tyngre" å lese. Det samme med Etologiboken - om hundar beteende av Ingrid Tapper (mulig det har noe med det det svenske språket å gjøre også). Ellers er vel Ikke skyt hunden av Karen Pryor en av de bøkene om læringsteori jeg har hatt mest utnytte av fordi jeg ikke er noen ekspert og den gir en gøyal og lettlest innføring.

Jeg lånte I ulvemors sted / Hundeskolen (husker ikke hvilken av utgavene) på biblioteket i våres, og det er helt klart den boka jeg har lest som jeg minst vil anbefale til noen. Kan ikke huske at det var en eneste kildehenvisning, bare meninger, og enhver bok som anbefaler å slå til hunden med en kjepp for å lære den dekk hører til i søpla etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke trekke frem noen spesielle bøker, hverken av de gode eller dårlige men ser man i diverse "rasevalg" bøker, så har stort sett alle til felles, at enten så står det ingenting om rasens egenskaper(men gjerne en lang og utfyllende forklaring om utseende, i tillegg til bildene..) eller så dreier det seg om ren rosemaling..

Det potensielle hundeeiere behøver, er bøker som faktisk gir en ærlig(utopi?) og utfyllende beskrivelse av diverse rasers egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok som heter "Klikkertrening for din hund" Den boka har gitt meg mer enn en latterkrampe for å si det sånn:D

Boka tar for seg vanlige feil som selv erfarne hundefolk gjør. Den beskriver treningsmetodene veldig godt og ikke minst enkelt. Jeg har hørt at boka er like gor teoretisk som hundekurs er i praksis. Det er en bok for de som ønsker å lære med et smil. Jeg vil anbefale boka til alle som driver med, eller ønsker å drive med klikkertrening. Kan kjøpes på Canis.no eller på dyrebutikker som Tropehagen Zoo og sikkert mange andre dyrebutikkjeder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste bøkene jeg har lest må være ”Kulturkollisjonen”, ”ikke skyt hunden” , ”lydighetstrening i teori og praksis” og ”nam nam, hjemmelagde godbiter til hunden”, sikkert flere jeg ikke kommer på nå. jeg synes de er lettleste og ga meg mye nyttig lærdom, samt at jeg trygt kan anbefale de videre.

Det er vanskelig å si hva som er ei dårlig hundebok, det kommer an på hvordan man mener den er dårlig. Om den er skrevet dårlig(tunglest), eller om innholdet er dårlig(faktafeil, liker ikke metoden ect) ++ Når det kommer til bøker om trening av hund så er det mange jeg ikke vil anbefale, men jeg synes det er interessant å lese om andre treningsmetoder/tanker rundt hundetrening også. Bøkene er ikke nødvendigvis dårlige fordi om jeg ikke liker det som blir formidlet. Er veldig enig med QUEST i at det er mye dårlige rasebøker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av mer generelle bøker liker jeg godt "Kulturkollisjonen" (Donaldson) og "Kontaktkontraktet" (Bodfäldt). Kloke bøker med gode grunnholdninger til hunder og hundehold.

Mer praktiske favoritter er "Lydighetstrening i teori og praksis" (Egtved/Køste) og "Med sikte på 10:an" (Svartberg/Svartberg).

Har også hatt stort utbytte i forhold til å lære min egen hund å kjenne gjennom den ganske nyutgitte "Mentalitetsboken" (Blixt/Blixt/Svartberg). En interessant bok som gjennomgår momentene i mentaltester, spekteret av reaksjoner hos hunden og hvordan man på bakgrunn av dette kan legge opp treningen i ulike grener mest mulig effektivt.

Har stort sett klart å styre unna bøker jeg synes er skikkelig dårlige. Noen har jeg ikke likt metodene i, men da har jeg heller latt vær og lese. Har et par dårlige amerikanske bøker om aktivisering/triks - veldig lettvinte og skjematiske. Så er jeg ingen stor Rugaas-tilhenger, selv om "På talefot med hunden" ikke er så aller verst i seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som duglehundeier er det mest bøker innen den sjangeren jeg også har lest.

BESTE:

den absolutt beste til nå er "Fuglehunden" skrevet av Vibeke Skaar. Lettforklart og med enkle treningsprogram som gir en forvirret hundeier system og orden i treningen sin. Det er lite "dill dall" prat, den konsentrer seg i større grad om dressur/ trening fremfor masse meninger og tanker.

Ellers liker jeg godt begge "Din hund" bøkene, men den siste er best synes jeg.

DÅRLIGSTE:

hmm, egentlig ikke lest så mange dårlige bøker. Liker egentlig godt "hundeskolen"/ "i ulvemors sted" (lest begge) som en bok om oppdragelse og om lederskap. Metodene derimot er jeg ikke så fan av og den havner derfor litt ned på lista.

Turid Rugaas sin "på talefot med hunden" tar opp et interresant emne, men jeg føler at jeg leser en barnebok år jeg leser den så den havner blant de dårligste bøkene (funnet mer nyttig info om emnet på nettet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktkontraktet er min helt soleklare favoritt. Som en god nr to kommer kulturkollisjonen.

En bok jeg også er veldig glad i, men som er litt annerledes er Merete Andersen's "en bra kar". En utrolig inspirerende og koselig bok som får meg til å sette pris på både livet, helsa og hunden...

Lydighetstrening i teori og praksis er også en nyttig bok, som jeg ofte bruker som "oppslagsverk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Jeg kan ikke si at jeg har lest noen hundebøker som jeg vil karakterisere som dårlige. Uansett om jeg er enig eller uenig med framstilling og konklusjoner har alle gitt meg "noe", det være seg Donaldson, Pryor, Nordenstam, Hallgren eller Johan B. Steen for å ta noen av dem i den rekkefølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Full kontroll av G. Nordenstam veldig godt, mest fordi jeg har veldig sansen for han. Liker også boken Kontakt.

Må si som djervkvinnen, ac de bøkene jeg har lest er det "hva gjør jeg når hunden drar i båndet", som jeg er mest skuffet over. Føler jeg ikke fikk noe ut av "boka".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt stort utbytte i forhold til å lære min egen hund å kjenne gjennom den ganske nyutgitte "Mentalitetsboken" (Blixt/Blixt/Svartberg). En interessant bok som gjennomgår momentene i mentaltester, spekteret av reaksjoner hos hunden og hvordan man på bakgrunn av dette kan legge opp treningen i ulike grener mest mulig effektivt.

Enig, "mentalitetsboken" er en utrolig bra bok, som jeg lærte mye av å lese.

En annen favoritt er "lydighetstrening i teori og praksis" som er en nyttig, godt skrevet bok.

Jeg har helt klart lest flere bøker som ikke har vært spesiellt nyttige for meg, men de er jo ikke dårlige for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg må velge en av hver så blir:

Den beste boka: Kulturkollisjon mellom hund og menneske.

Og den dårligste: Må jo egentlig være noen av disse eldgamle bøkene hvor det står at man skal sette en klype i øret på hunden for å lære den å sitte osv men:) Hvis jeg skal ta en av de nye så tror jeg desverre det blir Valpesosialisering av Gry Løberg. Fordi: Dette skulle jeg tro var ment som en god bok for de som skal ha valp og oppdrettere, men det er mer en bok for de spesielt intresserte så jeg fikk noen nye ting ut av boka, men som gråtass sa også, det blir mye kildehenvisninger, statistikker osv som de vanlige døderlige vil ha lite brukt for når de skal forstå viktigheten med valpesosialisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste: Kulturkollisjonen, lydighetstrening i teori og praksis, hundens språk och flockliv, kontaktkontraktet, dominans og lederskap - fakta eller overtro, clicker gundog, valping, clicker training for obedience

Værste:

du er sjefen og full kontroll av Geir Nordenstam. På plass! og en rekke fuglehundbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste bøkene jeg har lest må nok være "Kulturkollisjonen mellom hund og menneske", "Hundens gylne regler", "Klikkertrening for din hund" og "Hundens dempende signaler". Jeg lærte masse nyttig av alle disse bøkene og skulle gjerne ønske at jeg hadde lest de før jeg fikk valp.

Den værste boka jeg har lest, må være "hundeskolen" av johan B. steen. Synet på hundeoppdragelse, metodene i boka osv er slik jeg kan se det så utrolig gammeldagse og unødvendige at jeg er flau over å ha boka i hus! Smekke hunden med en stokk over ryggen for å få den til å dekke fort, denne ulvemetoden man kan utføre på hunden når som helst.. Noe vettug kan man vel få ut av denne boka også, men det meste tar jeg sterk avstand fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...