Gå til innhold
Hundesonen.no

"Sterk personlighet"


Lotta

Recommended Posts

Nei si det.. Umiddelbart vil jeg tenke på en som skiller seg ut, som gjerne har egne meninger og ikke er redd for å flagge de, som har mye og litt av hvert å si, og som gjerne etterlater et sterkt inntrykk på mennesker de møter. Men sånn egentlig er jo alle personligheter nokså unike, og derfor blir sterk personlighet en teit måte å beskrive noen på. Intetsigende, på det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei si det.. Umiddelbart vil jeg tenke på en som skiller seg ut, som gjerne har egne meninger og ikke er redd for å flagge de, som har mye og litt av hvert å si, og som gjerne etterlater et sterkt inntrykk på mennesker de møter. Men sånn egentlig er jo alle personligheter nokså unike, og derfor blir sterk personlighet en teit måte å beskrive noen på. Intetsigende, på det beste.

Enig i at alle er unike - men har alle "sterke personligheter"?

Jeg forbinder begrepet med mennesker som gjør seg sett og hørt. Men det er ikke bare det alene - iblandet karisma kanskje?

Ja, noe sånt tenker jeg også - men da blir jo neste spørsmål naturlig nok - hva er "karisma", egentlig?

Tja, som alle personkarakteristikker, vil det vel alltid være omtrentlig og subjektivt , dog tror jeg "sterk personlighet" i tillegg kan være en eufemisme for "ufordragelig og bedrevitende" :P

Ja, hva vet jeg - selv har jeg aldri opplevd karakteristikken brukt på den måten, tror jeg - men så er jo ikke jeg noen kløpper i ironi, eller dulgte hentydninger, heller da ... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I blant hører man at folk blir beskrevet å ha en "sterk personlighet" - et begrep jeg ikke helt klarer å få taket på, så da spør jeg dere oppegående Sonister - hva er en sterk personlighet, egentlig?

Godt spørsmål..Svaret blir selvsagt subjektivt men min oppfatning av "sterk personlighet" inneholder bl.a. følgende; En person som man legger merke til, uavhengig av yttre staffasje, i stand til å ta vare på seg selv, har ingen problemer med å svare for seg, en "ledertype"( i begrepet ledertype, så er det viktig, at personen oppfattes av andre, som en naturlig leder) og er psykisk sterk. Dette var noen trekk, som jeg kommer på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått høre at jeg har en sterk personlighet, og har som regel tolket dette positivt. At jeg tørr å stå for egne meninger, tørr å snakke ut der andre kanskje ikke hadde turd. At jeg absolutt blir lagt merke til.

Noen legger nok og i det at jeg tar litt mye plass, kan være sta og kanskje ikke har verdens beste selvbeherskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fått høre at jeg har en sterk personlighet, og har som regel tolket dette positivt. At jeg tørr å stå for egne meninger, tørr å snakke ut der andre kanskje ikke hadde turd. At jeg absolutt blir lagt merke til.

Noen legger nok og i det at jeg tar litt mye plass, kan være sta og kanskje ikke har verdens beste selvbeherskelse.

Knis. Sorry OT.

Nei, jeg er enig med deg der Lotta, ikke alle personligheter er en sterk personlighet. Jeg tror nok det er noe av det som Silje sier, det går på utstråling, meninger, at en person "synes" og snakker ut, sjarm og omgjengelighet? Men jeg er og enig med Bardman i at det brukes til å "forklare" mennesker som tar stor plass på en ikke så positiv måte, som er vanskelig å komme overens med kanskje. Personer som utmerker seg i en retning har jo og ofte "sterk personlighet", f.eks blir jo mange litt sære og spesielle forfattere beskrevet som mennesker med sterk personlighet.

Karisma i ordbøkene:

karis'|ma -en (fra gr)

1 rel: nådegave

2 lederegenskaper, personlig tiltrekningskraft, utstråling en politiker med k-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt merkelig igrunnen. Jeg har alltid tolket sterk personlighet som noe negativt... Altså, kanskje i forbindelse med sterke meninger - en som man ikke kan overse. Og dermed at begrepet mest blir brukt med dette for øye, altså å "trekke" ned folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...