Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevelger

Skessa

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Skrevet

Min neste rase blir en strihåret vorster skjønner jeg *latterkrampe* - med 99% match........ *fnis*

Belgerne kom på rekke og rad - terven og groenendael med 96% - malle med 94%

likte ikke den testen i det hele tatt jeg.. liker canis sin mye bedre! :frantics:

fikk

Nova Scotia Duck Tolling Retriever 100%

Brittany 98%

Australian Cattle Dog 97%

Australian Shepherd 97%

Belgian Tervuren 96%

Border Collie 96%

Field Spaniel 96%

Havanese 96%

Toy Fox Terrier 96%

English Springer Spaniel 95%

German Wirehaired Pointer 95%

Parson Russell Terrier 95%

Smooth Fox Terrier 95%

Cavalier King Charles Spaniel 94%

Dalmatian 94%

English Cocker Spaniel 94%

Jeg ville aldri hatt en retriver rase, eller spanieler (eller andre jakt og fuglehunder), ingen terriere...

Dvergpinscher kom på 91%... Eneste rasen jeg kunne ha tenkt meg av dem over er Border Collie... En sånn blir det når utdanningen er ferdig, og jeg har flyttet ut til et fint sted med hage :whistle:

Om det skal lages en sånn test bør kanskje det første spørsmålet vært noe sånnt som hva man skal bruke hunden til??

Eller kanskje du rett og slett skulle forsøke å definere størrelsen?? Kan hende det hjelper skjønner du........

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
åh? kunne jeg vendt f.eks en setter til kaninene mine, uten at den ville jaget de? :)

Trodde jagerinnstinktet på disse ble så sterkt, at det ville være vanskelig å venne de til andre?

Men okey, du har nok rett, jeg har veldig lite peiling på dette området :frantics:

Scan0049.JPG

Min irske setter Timon med to marsvin mellom benene. (De løp dit selv da de var løs ute, for de likte å skjule seg under noe)

timonogkaninunger.JPG

Timon med et kull kaninunger.

Timon var forøvrig den av mine settere(3 stk) som var minst vennelig mot smådyr.

Når det gjelder rasevelgeren fikk jeg 100% på malle, og har en følelse av at det kanskje ikke er hunden for meg :whistle:

Skrevet
Scan0049.JPG

Min irske setter Timon med to marsvin mellom benene. (De løp dit selv da de var løs ute, for de likte å skjule seg under noe)

timonogkaninunger.JPG

Timon med et kull kaninunger.

Timon var forøvrig den av mine settere(3 stk) som var minst vennelig mot smådyr.

Når det gjelder rasevelgeren fikk jeg 100% på malle, og har en følelse av at det kanskje ikke er hunden for meg :whistle:

Så herlig :frantics:

Har ikke møtt så fryktelig mange settere, men de 3 jeg kjenner (engelsk og gordon setter) hadde blir heelt galne hvis de ser en kanin/katt :rolleyes:

Guest Gråtass
Skrevet
Her er en annen rasevelger, som forsåvidt stiller gode spørsmål. Dog fikk jeg et litt merkelig resultat :rolleyes: Men for folk som synes slike tester er morsomme, er den jo verdt en titt:

http://us.iams.com/iams/en_US/jsp/IAMS_Page.jsp?pageID=DBS

Denne var forsåvidt grei, der fikk jeg schäfer på 1.plass med 90 %.. Forunderlige var at rottweileren havnet nede på 50%, syns ofte de to rasene pleier av en eller annen merkelig grunn å havne i nærheten av hverandre. Denne syns jeg var bedre enn animalplanet saken..

Her er en annen en:

http://www.puppyfinder.com/breedselector.php

Denne derimot var mer interesant, her fikk jeg Pointer på 1. plass, boxer, tysk korthåret pointer, kanaan hund og gordon setter som topp 5 hunder. Er det en ting som er 100% sikkert, så er det at ingen av disse rasene kommer inn i mitt hus noengang. :rolleyes:

Skrevet

Uff.... Sånne rasevelgere er useriøse synes jeg. Får alltid forskjellige raser etter forskjellige rasevelgere. Man bør følge hjertet når det gjelder valg av hund, og heller tilpasse seg dens behov etter hvilken hund man bestemmer seg for, synes jeg. Om jeg går for Pitbull (vet den er ulovlig) eller om jeg går for IW, eller Pomme, Chi, Papillon, eller setter / retriever- raser, kommer jeg til å tilpasse livet mitt etter hva jeg velger. Må jo også passe på at jeg har MULIGHET til å forandre meg, da :)

Skrevet
Eller kanskje du rett og slett skulle forsøke å definere størrelsen?? Kan hende det hjelper skjønner du........

ehm......jeg har definert størrelsen.. fra liten til mellomstor (størrelse border collie)... så hva er poenget???

Skrevet

Fikk Portugisisk vannhund på første på Iams sin test .. :) Hurra! Da har jeg nok ikke valgt helt feil rase :D

På den på pyppyfinder fikk jeg portis på 3. plass, øverst fikk jeg faktisk Aussie.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...