Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan stille en belger?


Carina

Recommended Posts

Nå skal vi antageligvis på valpeshow om ikke alt for lenge, og jeg kunne trengt noen tips. Har jo sett en del belgere bli stilt og de stilles vel fritt, men med ansiktet vendt ut mot 'horisonten'. :D Stiller alle her sine belgere på den måten? Vil det ta seg dårlig ut, på et valpeshow, om jeg stiller ham mot meg med kontakt slik feks retrievere gjør? :)

Hva slags pelsstell osv. tar dere i forkant av en utstilling, feks hvor lenge før bør jeg bade ham?

Valpepelsen som ikke har ramlet av enda er litt 'brun' pga sol osv, er det grunnlag for mye trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger å stille han mot deg, så ha det i tankene at nakken kan bli for bratt om han blir stående og se opp på deg, om du skjønner hva jeg mener? Det foretrekkes dog at de står og ser ut av ringen med et oppmerksomt uttrykk (derav dobbelthandling), de er penest da.

Du burde ikke bade han så sant han ikke er skikkelig møkkete, pelsen har det med å bli myk og "lodden" om du bader han før utstilling. Om du MÅ bade han, pass på at det er minst 2 dager før, da de ofte slipper pels etter bading - og du vil helst ikke at dommeren skal dra av digre hårdotter når han går over hunden :)

At pelsen er litt rødlig (ikke brun :D ) under røyting og i valpepels veit de fleste dommere om. Har til nå ikke opplevd at det har blitt kommentert engang, men klart, er det veldig mye, burde du få børsta han ordentlig så det løsner. Da kan du rett nok få trekk for manglende underull, eller at pelsen er i dårlig utstillingskondisjon, men det er bedre enn trekk for rødskjær (tror det står noe om det i rasestandarden, men jeg gidder ikke å finne den frem nå. Antar at en av "ekspertene" svarer på det siden ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig i det som 2ne sier. Det ser mye bedre ut, og det er definitivt mye bedre for rygglinjen til hunden at du stiller den utover. Det du kan gjøre, for å unngå for mye dobbelthandling (enkelte ringsekretærer HATER det), er å legge på en kommando som "seeee" eller "hvor er" -mor/far/navnet på en person/et dyr som hunden liker ekstra mye, og trene på dette. Det du eventuelt kan gjøre er å få noen andre til å stille hunden for deg og (men da mister man jo litt av gøyen selv og :D ) og få hunden til å se etter deg.

Ang. rødt i pelsen så er det vel ikke så mye du kan gjøre enda, hårene rundt ørene kan du f.eks. nappe litt for hånd... bare napp det jevnt så ikke den ser skamnappet ut på ene siden ;) men jeg har heller aldri hatt problemet med rød pels, for min skal jo ha det *tihi*

Lykke til på valpeshow iallefall.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hett tips: send noen andre inn i ringen med han og stå på utsiden selv. Er han like mammadalt som min vil han stå og speide riktig så vakkert ut av ringen uten ytterligere påvirkning. Bare pass på å gå litt vekk fra ringen når han skal trave på din side så han ikke prøver å bykste mot deg.

De to gangene jeg har stilt Loke selv har jeg brukt godbit eller bare stilt meg et stykke unna av han og komandert "stå", Bir med cert begge gangene så jeg velger å tro at jeg gjorde noe riktig, selv om jeg helt ærlig tviler litt *knis*

Bare ikke gjør sånn som dette når dommeren vurderer hunden

loke04.jpg

ifølge ansiktsmimmiken til de som sto på utsiden av ringen var dette veldig veldig feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det er greit at jeg også spør om noe her, da jeg hadde tenkt å lage en lignende tråd.

Jeg har lest at belgeren skal fristilles. Det er ikke noe problem, men så fikk jeg beskjed om at alle hunder skal stå i 90 grader med bakbenene (rett meg gjerne om jeg har feil, jeg har ikke peiling på utstilling). Så hvordan gjør man dette? Er det noen som har bilder av sine belgere som stilles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du at hunden skal stå i 90 grader med bakbeina? Får mange rare bilder i hodet mitt nå.. hehe

Men altså, bakbeina skal ikke strekkes bakover sånn som det gjøres på enkelte andre raser, nei. De skal stå forholdsvis "normalt", uten strekking av noen kroppsdeler, liksom (ble det dårlig forklart?)

De skal stå omtrent sånn, sett fra siden:

Shadow.jpg

Du får bare late som om han er korthåra og rød, Crizpo :) Nå er vel det nærmeste bakbeinet ørlite for langt under hunden, det burde ha stått på linje med det borterste bakbeinet. Men belgeren skal være kvadratisk (er det ikke det disse firkantene med like lange sider heter da?), så om du ser for deg en firkant sånn omtrent fra manken til krysset og ned i beina, så skal alt gå på linje, liksom (ja, jeg forklarer skikkelig dårlig :P )

Og Annette, du burde seriøst skamme deg om det er sånn du stiller opp foran dommerbordet! Jeg er helt enig med de som sto utenfor ringen, det er veldig veldig feil å stå sånn, du ser jo ikke på bikkja engang.. hehe - At Loke har blitt champion må være på tross av handlingen din, liksom *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hun mener med 90 grader er at hasene skal stå rett ned, dvs. med 90 graders vinkel mot bakken. Samme med frambeina (overarm), og det gjelder vel for de fleste raser. :)

Var sånn omtrent det jeg kom frem til og, men bildene ble ganske morsomme i hodet mitt allikevel :D

Nydelig hund på bildet 2ne :P

Jepp, han er rett og slett lekker! Trivelig er han og ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det de sier er at belgeren skal stå med beina i alle fire hjørner... Om det hørtes noe bedre ut.. hehe... beina skal stå mest mulig parallellt med hverandre... Men de fleste belgere stiller seg naturlig på denne måten (merk: de fleste, ikke alle).. om hunden strekker litt på bakbeina, eller står skeivt med frambeina, så holder det å ta et halvt skritt frem, så stiller hunden seg riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og tips alle sammen! Vi får bare øve oss litt, så får vi se hvordan det går. Det hadde jo vært kjempelurt hvis jeg kunne få noen andre til å stille ham mens jeg sto utenfor ringen, for han er en skikkelig mammadalt. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...