Gå til innhold
Hundesonen.no

Råber du nogensinde af din hund? Og gentager du kommandoer?

Tina

Recommended Posts

Måske to underlige spørgsmål på én gang men...

Råber du nogensinde af din hund?

Selv har jeg en regel om aldrig at råbe, da jeg mener det er et tegn på svaghed.

Gentager du kommandoer? Dette gør jeg heller ikke, rett og slett fordi jeg ikke vil ind i vanen med at man skal ende op med at gentage flere gange, synes det er noget så irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg roper på hunden, altså kjefteroper? Nei, det gjør jeg ikke. Hverken kjefter eller straffer fysisk. Ikke nå lenger. Tror ikke jeg noen gang har kjefteropt på henne.

Gjentar nok ikke kommandoer nei. Hvis hun ikke utfører kommandoen med en gang er det ikke hennes feil. Nå er det litt avhengig av hvilken kommando det er da, men er det sitt, ligg og sånne ting venter jeg til hun gjør det, og så fortsetter jeg med det jeg skulle gjøre/går videre på turen. Neste gang jeg sier en kommando må jeg legge forholdene til rette for at hun skal gjøre det (få oppmerksomheten hennes først eller ha en bedre forsterker i forhold til omgivelsene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når hunden har lært kommandoer, krever jeg av hunden.. Sier ikke kommandoer mere enn en to ganger. Men dette er når jeg vet at hunden kan dette, og ser at hunden ikke gidder/tøyer. (men ser jo dette når hunden sitter seg sånn halveis ned og bare står å ser på meg og lukker ørene) feks. Vil den ikke sette seg får den en smekk på stompen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når hunden har lært kommandoer, krever jeg av hunden.. Sier ikke kommandoer mere enn en to ganger. Men dette er når jeg vet at hunden kan dette, og ser at hunden ikke gidder/tøyer. (men ser jo dette når hunden sitter seg sånn halveis ned og bare står å ser på meg og lukker ørene) feks. Vil den ikke sette seg får den en smekk på stompen.

god metode :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, jeg både roper og brøler visst det trengs, kall meg gjerne dårlig hundeeier på grunn av d :D jeg tar hunden og jeg, visst den gjør noe ekstremt ulovelig, feks bitt, ikke det at det noen gang har hendt at han har bitt

EDIT: og ja, jeg gjentar komandoen, men på ting han kan trenger jeg sjelden gjenta, jeg gjentar en gang, og visst han fremdeles ikke skjønner feks, sitt, trykker leg lett på rumpa, og da skjønner han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier ikke å rope til hunden min når eg kjefter, snakker bare strengt, så skjønner hun det. Jeg gjentar aldri en kommando, sitt skal skje rett etter sitt kommandoen blir sagt. :wink: Vil ikke gjøre det til en vane for hunden at den ikke "trenger" sette seg på den første kommandoen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en i med deg tiffa!

altså...bare så det ikke blir misforståelser, jeg roper ikke komandoene, jeg roper på feks, innkalling visst hunden er langt borte, eller vist hunden er et stykke unna og gjør noe den ikke har lov til, er den i nerheten, snakker jeg strengt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar ikke kommandoer rett etter hverandre, hvis jeg sier dekk, og han sitter bare å ser dumt på meg, så tar jeg en annen øvelse, så prøver jeg med dekk etterpå. Eller jeg bare går videre med ham og glemte det som ikke ble gjort, så prøver vi igjen like etter (snakk om bare å gå 5 skritt liksom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

råber? hva betyr det?

jeg gjenntar aldri kommandoer. hvis jeg f.eks sier sitt, og hunden ikke setter seg etter 2 sekunder setter jeg den ned. :D

Råber betyr roper...

ja, om jeg blir sint så kan det desverre hende at jeg roper, men det skjer ikke ofte. Kommando gir jeg kun en gang, om hun ikke lyder da så blir det konsekvenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-roper...? : Nei

-gjentar kommando..? Nei. hehe.. men vi har èn kommando som heter "gåibilen-Javennenmingåibilensånnjafliiiinkegutten!" :D *ler* (bebisen er litt bilsyk enda og hater bil og ser alltid bedende på meg om jeg skal ombestemme meg før han sukker og går inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-roper...? : Nei

-gjentar kommando..? Nei. hehe.. men vi har èn kommando som heter "gåibilen-Javennenmingåibilensånnjafliiiinkegutten!" :D *ler* (bebisen er litt bilsyk enda og hater bil og ser alltid bedende på meg om jeg skal ombestemme meg før han sukker og går inn)

hehe, kjenner meg igjenn der jah!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råber betyr roper...

ja, om jeg blir sint så kan det desverre hende at jeg roper, men det skjer ikke ofte. Kommando gir jeg kun en gang, om hun ikke lyder da så blir det konsekvenser...

ok :D nei roper aldri til hunden :D bare kan snakke strengt. tonefallet har mye å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havde en træner engang, der insisterede på, at hvis jeg skulle gå på hans hold, så skulle jeg, hvis hunden rejste sig fortidligt fra ex. en dæk, først sige "dæææk" sådan lavt og lidt truende...og hvis det ikke hjalp så råbe "DÆÆÆK!" og så bare gøre det højere og højere indtil hunden forstod og lagde sig...Jeg meldte mig af holdet.

Da så var ude og se en dag mens min forhenværende træner trænede med sin egen hund, så jeg hurtigt, at hans hund ventede hver eneste gang med at lægge sig, indtil det meget høje "DÆÆÆK!" kom...hihi...tænk at lære noget sådan fra sig...eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner.

Her er den første dekken litt sånn "jeg legger meg ne- jeg SPRETTER OPP IGJEN!!" Så da sier jeg det en gang til :D

vell. det er 'lett' å trene bort da, du må ikke sette så høye krav. :wink: si dekk og gi hu godbiten mens hu ligger nede, etterhvert øker du kravet med 1 sekund, 2 sekunder osv. snart så har du dekk og bli i 5 min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er det at hun liksom SPRETTER opp med en gang :) Men jeg regner med det er noe som forsvinner etter hvert som hun skjønner at hun må bli liggende for å få noe. Hun får aldri før hun ligger helt nede med albuene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg roper aldri til henne... Sånn kjefteroping altså. Jeg roper selvfølgelig under innkalling når hun er milevis unna, hehe :wink: Men som de fleste her vet - så kjefter jeg ikke på hunden min så...

Om jeg gjentar kommandoer?

"80%-regelen: Legg opp treningen

slik at hunden gjør

riktig i minst 4 av 5 repetisjoner."

Jeg gjentar kommandoen en gang dersom jeg vet at hunden min ikke fikk den med seg/jeg sa den i et merkelig tonefall e.l. F.eks jeg sier sitt-dekk i nesten en og samme kommando, og cita kun setter seg.. Men dersom jeg vet at hun kan det - men var litt usikker - så avbryter jeg heller øvelsen enn å si kommandoen 5000 ganger liksom. Men jeg gjentar sjelden kommandoer. Enten sitter hun seg første gang jeg sier sitt - eller hun ikke får noen godbit. Så enkelt er det. Jeg hadde ikke fått en god stimiluskontroll dersom jeg hele tiden gjentok kommandoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har ropt :oops: Når jeg blei skikkelig SINT! Litt småhissig av meg, men det er definitivt ikke noe jeg driver med til vanlig altså.

Kommandoer kommer èn gang. De skal ikke vannes ut!

Der har du meg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...