Gå til innhold
Hundesonen.no

Planenen deres i fremtiden?


siljestokka

Recommended Posts

Dere som er ganske unge og har en eller flere hunder?.. Hvilke planer har dere framover? Tenker da på utdanning. Hvis dere har tenkt å utdanne dere hjemmefra, eller tilogmed utenlands.. Hva gjør dere da med hunden/hundene.. Bare jeg som lurer :D

Har så lyst på en hund til, men vet ikke hva som skjer etter vidergående =S .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på vg2 nå, og har èn hund som jeg eier sammen med mamma og pappa. Etter vgs har jeg planer om et år på folkehøyskole, og der kan jeg jo definitivt ikke ha med Tinka, så hun blir boende hos mamma og pappa når jeg flytter ut. Etter fhs skal jeg nok studere et eller annet sted, muligens på NTNU, men kanskje i utlandet? Uansett kommer nok Tinka til å fortsette å bo hos mamma og pappa av gammel vane samt at det kommer til å bli en del stress å finne hybel hvor jeg kan ha med hund. Skal jeg studere i utlandet så blir det enda verre...

Egentlig kunne jeg gjerne tenkt meg å kjøpe meg valp nå, men jeg dropper det nettopp fordi framtida mi er såpass usikker og fordi det eneste sikre om den er at hund blir vanskelig å kombinere. Mamma og pappa har sagt seg villig til å ta over Tinka, men de kunne aldri tenkt seg å ha ansvaret for to hunder.

Og egentlig så har jeg det jo fint med bare en hund også, så kan jeg heller glede meg til seinere i livet hvor jeg kan anskaffe meg drømmebrukshunden og kanskje en til...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er med på flyttelasset der jeg flytter, ikke noe problem. Som student har man ofte mye fritid og mye tid til hund, og det er kjekt. Jeg har måtte ofre noe også for dette, jeg har alltid hatt lyst til å studere i Storbritannia, men det blir vanskelig med ett stykk Knott på laget, og det er greit. Det er mitt valg, og jeg kan alltid dra utenlands etter jeg har studert, eller for å ta videreutdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er ung nok, jeg. Men prøver likevel. Da jeg flytta tok jeg med en hund. Gamlemor på 9 fikk bli hjemme hos mamma, mens cavalieren ble med på lasset. Tilfeldighetene ville det slik at jeg fikk en til veldig kort tid etter det, så sist jeg flytta var det to med på lasset. Nå har jeg bare en, men selv da jeg hadde to og vurderte utlandet en stund så fikk jeg klar beskjed av mamma og co at dersom jeg ville til utlandet, var det bare å sende hundene til dem. Bortskjemt? Jeg? Aaaldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er ung nok, jeg. Men prøver likevel. Da jeg flytta tok jeg med en hund. Gamlemor på 9 fikk bli hjemme hos mamma, mens cavalieren ble med på lasset. Tilfeldighetene ville det slik at jeg fikk en til veldig kort tid etter det, så sist jeg flytta var det to med på lasset. Nå har jeg bare en, men selv da jeg hadde to og vurderte utlandet en stund så fikk jeg klar beskjed av mamma og co at dersom jeg ville til utlandet, var det bare å sende hundene til dem. Bortskjemt? Jeg? Aaaldri.

Samme her, jeg har jo muligheten.. Dersom jeg vil det nok. Det har jeg ikke villet hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare en, men selv da jeg hadde to og vurderte utlandet en stund så fikk jeg klar beskjed av mamma og co at dersom jeg ville til utlandet, var det bare å sende hundene til dem. Bortskjemt? Jeg? Aaaldri.

Moren min kunne sikkert hatt Kaizer hun og hvis jeg vil til utlandet, men det vil jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg på VG1 I Sauda. VG2 skal jeg enten gå i Gran Canaria eller Stavanger. Mamma flytter også hvis jeg flytter, og Aron blir selvfølgelig med uansett hvor vi skal. Etter VG skal jeg mest sannsynlig studere jus. (Kanskje det blir et friår på meg. Får masse tid til hundene, jobbe og kanskje forbedre noen av karakterene) En veninne av meg studerer 2 år jus i Stavanger (altså på kveldstid da). De siste tre årene skal hun ta i Oslo. Lurer på om jeg skal gjøre det samme. Har gjerne lyst å bo i Stavanger så lenge jeg kan. Mamma har tilbydd seg å ha Aron viss jeg skal studere i utlandet, men det er heller uaktuelt for min del. Aron blir hos meg. hehe

Hund nr 2 vil nok også komme en gang iløpet av VGS håper jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ferdig med VGS og har et jobbeår. Prøver å finne meg et sted å bo , for jeg ønsker å flytte hjemmenifra, det er ikke sånn kjempelett med to hunder og en katt, men nå har jeg faktisk funnet 4 plasser hvor jeg kunne ha hunder, men har måtte si dem fra meg av andre grunner...Virker som om folk liker at de er små ;)

En annen ting er at jeg jobber i butikk med utrolig teite jobb tider, så jeg føler at jeg for tiden ikke har så mye tid til hundene mine som jeg skulle ønske og som jeg er vant med. (da jeg gikk på skolen var jeg ferdig senest 15.00 mens nå er jeg ofte på jobb til 20.00) så jeg gleder meg til å begynne å studere igjen, og faktisk ha mer fritid sånn at jeg kan gjøre mye gøye ting med hundene igjen..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Vg1.. Har tenkt å forsette der i tre år nå.. Drømmen er å bli veterinær, men det ser ikke så lyst ut.. Siden karakterene mine ikke er verdens beste.. Man må jo nesten bare ha seksere + Tillegspoeng for å komme inn på veterinærhøyskolen i Norge.. Så vil heller finne på noe annet å jobbe med.. Men er et vanskelig valg.. Vil jobbe med dyr(Så viss dere har forslag til jobb, så si ifra)

Eller så kunne jeg tenkt meg å utdanne meg i miliæret.. Er ganske skolelei egentlig =/.. Noe som hjelper veldig på med karakterene <_< ..

Gjenomsnittskarakteren min er 4, et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går andre året av mine studier nå, i tillegg til at jeg jobber tre ganger i uken. Dette går foreløpig veldig greit, og jeg synes jeg har nok fritid. Jeg bor riktignok foreløpig hjemme, og kan få avlastning dersom det er nødvendig, men ser ikke for meg at det blir noe stort problem når jeg flytter heller. Da skal selvfølgelig begge hundene være med, men foreldrene mine har heldigvis sagt seg villige til å ha Orry her når det blir løpetid på minstefrøkna. Utenlandsstudier har jeg ikke vurdert, jeg holder meg nok i Norge hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet ut hjemmefra som 16åring, er nå 18 og har èn hund og planlegger nr. 2. Har ikke fullført VGS av forskjellige grunner deriblant sykdom, og veit ikke når jeg blir å prøve meg på skolebenken igjen. Når den tid kommer blir det ikke fulle dager og èn uke i strekk med skole, det blir nok et år på to år eller noe lignende. Ærlig talt har jeg ikke snøring på hva det skal bli av meg, men jeg veit at hundene er en del av akkurat det og sånn kommer det alltid til å være. Jeg gikk skole når jeg fikk Emma, men hadde ikke mange timer i uka jeg måtte være på skolen.

Emma har vært med på et flyttelass til nå og taklet ny leilighet supert, og jeg tror hun blir å trives enda bedre når hun får en hund å dele hverdagen med. Siden jeg er hjemmeværende nå uten skole og jobb så har jeg utrolig mye tid å slå ihjel, og der kommer også hundene inn. De holder dessuten liv i meg ved å dra meg ut i skogen til alle døgnets tider :rolleyes:

Hund er en livsstil, og skal alltid bestå av min "way of life" - det er igrunnen det eneste jeg er sikker på :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå i tiende klasse og har to hunder. Drømmen er å bli veterinær:) Jeg har ingen planer om å flytte ut før om en god stund men når jeg gjør det vil jo hunden som jeg eier og har ansvaret for bli med, men hun er jo ganske gammel da...Sannsynelig vis blir det flere hunder i familien. Men jeg har fått tilbud av pappa om å flytte inn i den lille hybelen vi leier ut som ligger på vår tomt. Da har jeg mitt eget lille sted og kan ha hunder som bor der med meg:D Men hvis jeg skal ha en hund som da blir MIN hund nr 2. Skal det være meget nøye planlagt hele fremtiden min først og om den hunden passer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva jeg velger å gjøre, kommer Tulla til å være med. Det er litt usannsynlig at jeg kommer til å studere i utlandet, men det er mulig vi kommer til å bo i England et år eller to. Og da kommer Tulla til å være med. Definitivt.

Ellers er jeg kanskje sånn halvveis ut i studietiden, og har hatt hund siden jeg sluttet på vgs. Har aldri vært noe problem, og hybler har vi funnet med snille folk. Faktisk det siste stedet vi leide (nå har vi kjøpt), fikk vi leiligheten nettopp FORDI vi hadde hund. Til og med to, hvorav en var valp da. Så jeg har gode erfaringer med å ha hund og studere og flytte på meg. Har flyttet fire ganger i løpet av de siste fire årene, og hundene har taklet det veldig bra. Vekslingen mellom at jeg studerer og til tider har jobbet eller begge deler, har også hundene taklet fint. Nå er det mulig vi skal flytte igjen til neste høst, og jeg tenker ikke engang på hunden oppi det hele. Selvsagt skal den være med, og selvsagt kommer det til å gå helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gått VGS og jobbet siden jeg var 19, har ikke studert da jeg ikke trives på skolebenken, og kommer nok ikke til å studere heller, da må jeg nok flytte på meg og det vil nok ikke Mike takle så bra.Og jeg og samboern har kjøpt leilighet og vil nok ikke ha råd til å betale på det lånet hvis jeg skulle studert, da måtte jeg ha jobbet ved siden av, og da hadde det ikke blitt mye tid til hund. Har en ok jobb og trives bra der, skal kanskje ikke sitte der til jeg er 40, men tar en dag av gangen. Uansett hva det vil bli, så vil Mike være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå i tiende klasse og har to hunder. Drømmen er å bli veterinær:) Jeg har ingen planer om å flytte ut før om en god stund men når jeg gjør det vil jo hunden som jeg eier og har ansvaret for bli med, men hun er jo ganske gammel da...Sannsynelig vis blir det flere hunder i familien. Men jeg har fått tilbud av pappa om å flytte inn i den lille hybelen vi leier ut som ligger på vår tomt. Da har jeg mitt eget lille sted og kan ha hunder som bor der med meg:D Men hvis jeg skal ha en hund som da blir MIN hund nr 2. Skal det være meget nøye planlagt hele fremtiden min først og om den hunden passer inn.

Jeg bare lurer,... Men kunne du tenke deg og si snittet ditt :lol: (eller sånn cirka hva du ligger på).. Siden du også vil bli veterinær... Vil bare se hva andre folk har i forhold til meg :/ . Tror nesten jeg bare skal gi opp det med veterinær nå jeg ... Jeg kommer ikke til å klare skole så lenge.. blir for mye stillesitting.. Jeg trenger noe praktisk.. Går nå på allmenn og blir nesten overlykkelig når vi skal ha gym :rolleyes: .. Helldigvis så er det ikke alltid så lange dager.. savner Kunst og Håndverk, matlaging(som vi hadde i 9), gildere gymtimer(alt er så strukturert, før spilte vi bare fotball og andre ting og hadde det gøy)

Gymmen på vidergående er så karakterbevisst.. Det eneste du tenker på er karakteren. På ungdommskolen så såg bare læreren på oss, og satt en karakter for seg selv. Så hadde vi kanskje noen tester i ny og ne.. På VGS så får man vite den dagen læreren skal vurdere.. Han sier når han vurderer og går rundt og ser.. Vi har hatt fotball nå i det siste.. Så skulle vi bare stå og sentre mens han gikk og skrev notater.. Så skulle han se hvordan overstegsfinta vårs var osv... Ei begjunte og grine (hun er litt rar, hadde visst fått 2 i gym og fikk framvisningsangst)Etterpå ble vi delt inn i hvem som har spilt mest og minst fotball. Så spilte vi litt. Det er jo ikke gøy. Ja, nå snakker jeg meg helt bort fra saken her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fremtidsplanenn min er flytende, MEN jeg er student på 2. året med hund og tenkte jeg kunne si to ord om hvordan det går. Der jeg gikk ifjor er det nesten like mange hunder som studenter (70 mot 140) så å ha med hund der var totalt ukomplisert. Det er hundegård på skolen og tillatt med hund på nesten alle av de 70 hyblene på skolen. Mye jakthunder (da skolen har utmark, skog og jakt som fagområder), men også en god miks av andre ting. Ifjor da jeg gikk der hadde vi en jeg fikk intrykk av at var aktiv innen hundesport med sine terver. Så denne skolen var jo rimleig grei å ha med å gjøre. Skulle jeg bort en helg var det ca 90 stk som var aktuelle som hundepassere:)

Når jeg i år flyttet til ny by var det litt jobb med å finne et sted å bo der jeg fikk ha hund. Men til slutt hadde jeg (og mine 2 samboere) flaks og fant en leilighet med kort vei til alt, inkl. skogen. Letter man og vil man så ordner det seg:) Når jeg har vært borte har jeg enten hatt en av samboerne mine til å passe på han eller mamma og pappa (lånte han med seg på jakt i 14 dager). Jeg er veldig heldig når det kommer til pass da pappa har blitt helforelsket i Rex og derfor gjerne passer han av og til, men blir litt styr da de bor i oslo og jeg på lillehammer. Men hunden er min så det er begrenset hvro mye mamma og pappa vil passe på han da hunden tross alt er mitt ansvar.

Det var litt om min vei i studentlivet med hund. Festing, sosialisering og studering har til nå vært lite problem. Eneste er at jeg må holde Rex på rommet om folk kommer til oss for å drikke da jeg er den eneste han liker å "prate" med når folk er påvirket.

Forøvrig har jeg vurdert utenlandsopphold jeg også og til nå så har jeg en bror med kjæreste som har sagt seg villig til å passe hunden et halvt år om det skulle trenges. Bare å lete litt rundt segså går det fin fint.

Lykke til alle sammen!

vil dere så går det, har man hund så tilpasser man seg automatisk det. Man trenger kanskje lengre tid for å få ting på plass, men jeg tror at det alltid vil gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg ville forresten aldri skaffet meg en hund nr. to dersom du er usikker på hva du skal gjøre med hund nr. en etter vgs"

Svarer til

Aya

hehe.. Nai, det kommer ikke til å skje altså :lol: .. men det er lov å drømme.. Dessuten ser jeg at noen her på sonen har skaffet seg en hund nummer to, og er kanskje yngre enn meg.. Bare derfor jeg lurer på hva planene dems er...

Så det er sakt, så venter jeg til jeg har satt meg litt mer til ro et sted. Dessuten så vil ikke foreldrene mine at jeg skal ha en til =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er 19 nå, og om jeg noengang skal gå skole igjen er uvisst, en god del av min fremtid er "uplanlagt", vet ikke riktig hva som kommer til å skje.

Eneste jeg vet er at hundene skal være en del av det, det er en livsstil jeg ikke vil gi slipp på.

Så jeg kommer alltid til å velge slik at jeg kan ha med meg mine hunder.

Men jeg har likevell en nødløsning: mine foreldre, om det nå skulle bli slik at jeg bo borte fra mine hunder eller ikke kan ha dem i en periode av andre årsaker så har jeg mine foreldre til hjelp, dog skal jeg strekke meg herfra og til månen før det skjer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 16, går 2.året på vgs og har en hund + 2 katter, og har flyttet hjemmefra (er på leting etter ny leil. nå)..

Tenkte først på veterinær jeg og, men jeg har ikke bra nok karakterer (4,7 i snitt eller no), og jeg får fort vondt i leddene mine om jeg arbeider med mye stillestående osv som f.eks under større operasjoner.. fant ut det etter at jeg var en uke på dyreklinikk :lol:

Det jeg tenker på nå er dyrepleier faktisk, vet du må ha gode karakterer der og, men så vil jeg prøve å ta ett ekstraår etter vgs for å bedre karakterer osv. Hvordan samler man poeng forresten? utenom karakterene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan samler man poeng forresten? utenom karakterene..

Hvis du tar matte r1+r2, også tror jeg fysikken gir poeng (halvt poeng for andre + halvt poeng for tredje, det samme gjelder matten). Mulig du får poeng for å velge t-matte i stedet for p i første, dessuten kan det finnes flere ting (jeg får et poeng tror jeg fordi jeg hadde deler av naturfagen min på engelsk i fjor). Det er ikke fordypningspoeng lenger pga at alle nå må ha minst to fag innenfor samme område på allmenn.

Ett år på folkehøyskole gir tre studiepoeng, i tillegg får man et par poeng om man er 20 eller eldre når man begynner å studere (gjelder i alle fall på universitet).

Meget mulig det er flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke levd èn eneste dag uten en hund rundt meg, så jeg skal nok fortsette å ha det uansett. Jeg skal også ha oppdrett når jeg blir "stor" x) Jeg vurderer å ta hestelinja kanskje.. Jeg vet ikke enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 10ende nå, og skal gå vidergående etterpå. Jeg kommer nok kke til å gå så mye mer på skole...får jeg HATER skolen, er skikkelig skolelei! Men uansett, jeg "planlegger" jo hund nr.2, men det er ikke før om 2,3, kanskje 4år til den kommer i hus.

Uansett hva det bli til kommer alltid hunden som nr.1,selv om det gjør at jeg får mindre utannelse av ulike grunner :) Er hunder jeg skal satse på uansett, får være fattig da heller :D Ikke t det er slik jeg ser på det, men hvis jeg måtte velge. Rotet dette her så jeg tror jeg stopper å skrive...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...