Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfor vs. råforing


Lockheed

Recommended Posts

Og hvilken effekt er det meningen at karbohydrater skal ha på hundene?

Raskere restituering. Får opp blodsukkeret mye kjappere. Ris er den aller beste kilden.

Dette er noe hundekjørerene har kommet frem til gjennom mange års "prøving og feiling". En annen fordel

er at hundene ofte foretrekker tørrfôret når de er dyktig slitne. De har ingen god forklaring på hvorfor det er slik,

men igjen er dette et resultat av erfaringer. Mange av våre dyktigste hundekjørere har forsøkt å kun fôre rått under løp uten suksess. Diare og dårligere ytelse ble resultatet. Så selv et eksempel på dette under siste Femundsløpet. En av kjørerene serverte sine hunder rent fett, noe de nektet å spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 174
  • Created
  • Siste svar
Så det blir bare ren synsing om jeg skulle gå frem og bedømme pelsen til en rase jeg har liten eller ingen kjennskap til :)

Synsing synes jo vitterlig å være din force major, så jeg ser ikke helt hvorfor du ikke også her skal komme med en bastant mening på ytterst tynt grunnlag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri: Microbølgeovn er for å varme opp maten, ingenting feil med det.

- - -

Jeg har tatt meg tid til å finne frem en miks som kan fungere på de hundene som ikke liker V&H/Er allergiske:

60% rå kjøttbein (50/50 av kjøtt og bein), 20 % muskelkjøtt/innmat (fiskekjøtt og innmat) 10% moste grønnsaker, 10% most frukt.

- - -

Det *ER* forsket på magedreining og noen av resultatene er:

Øking %vis: [sjangs]

* 20% hvert år etterhvert som hunden blir eldre

* 63% om hunden har foreldre eller søsken med magedreining

* 110% om den blir foret høyt over gulvet

* 15% for hver "unit" (1-10 ratio) fortere den spiser

* 117% for hver "unit" større bryst-dybde/vidde ratio (1.0 to 2.4)

Det er også bekreftet at tørr for gir større risiko.

Referanse: http://www.vet.purdue.edu/epi/update2.htm

Så hvorfor ta en ekstra risiko?

- - -

Min erfaring kommer fra uttallige hunder jeg har sett skifte, gå tilbake fra, og skifte til råforing igjen, alle har en ting felles - De elsker råforing og blir flottere hunder med mer energi, bedre pels og form. Jeg har sett 20talls hunder gjøre dette og hørt detaljert erfaring fra mange flere, og de sier alle det samme. Har faktisk ikke møtt en person enda med en hund allergisk mot all råforing. Veterinærer anbefaller faktisk råforing ofte om de er allergiske mot "Mat Type X TørrTortur".

- - -

Pepsi Max: Kom tilbake når du har noe grunnlag å uttale deg på ang. råforing.

- - -

Ang. Karbohyderater:

Fra naturens side spiser ikke ulv mye karbohyderater men de spiser magen til andre dyr (vom) og får i se karbohyderater igjennom dette- så råforing er ikke noe svakere her enn tørrforing, tullball. Det er heller ikke livsnødvendig. Og når det kommer til hunder som blir feite er hvertfall ikke dette et godt tips, sukker gjør hunder feite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det *ER* forsket på magedreining og noen av resultatene er:

Øking %vis: [sjangs]

* 20% hvert år etterhvert som hunden blir eldre

* 63% om hunden har foreldre eller søsken med magedreining

* 110% om den blir foret høyt over gulvet

* 15% for hver "unit" (1-10 ratio) fortere den spiser

* 117% for hver "unit" større bryst-dybde/vidde ratio (1.0 to 2.4)

Det er også bekreftet at tørr for gir større risiko.

Referanse: http://www.vet.purdue.edu/epi/update2.htm

Så hvorfor ta en ekstra risiko?

Veldig spent på dokumentasjon som underbygger at tørrfôr gir økt risiko for mage-dreining..?

Pepsi Max: Kom tilbake når du har noe grunnlag å uttale deg på ang. råforing.

Jeg vet og kan nok om både tørrfôring og råfôring til å med stoooor sikkerhet kunne fastslå at din påstand om dyreplageri er helt på viddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en teori om magedreining. Man lærer gjerne hundene sine til å sluke maten fort og brutalt. Her står tørrforet alltid fremme og det er lite stress rundt maten generelt. Hunden tar seg god tid og tar noen slurker med vann når han føler for det.

Råforing er sikkert fint for de som gidder, men å påstå at tørrforing er dyreplageri er helt bak mål. Selv syns jeg tørrfor er praktisk og renslig og hunden min ser da ut til å ha det bra. Det vanker rått kjøtt og rå bein her også, men tørrfor er hovedkosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis maten varmes opp er det jo vitterlig ikke råforing, slik jeg har forstått det...

Varme opp slik som i tine maten. Det er ikke snakk om steking eller grilling av maten, men snarere litt varme for å få plasten til å gå lettere av pølsene. Maten blir ikke "kokt" eller "varm" i den forstand.

- - -

Råforing er sikkert fint for de som gidder

Her har vi problemet, folk gidder ikke- og om man ikke gidder å gjøre det beste for hunden sin, da burde man strengt tatt ikke ha hund i det heletatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi problemet, folk gidder ikke- og om man ikke gidder å gjøre det beste for hunden sin, da burde man strengt tatt ikke ha hund i det heletatt.

Hvis man virkelig vil gjøre det beste for hunden sin så satser man på en skikkelig sammensatt BARF diett og ikke noen ferdigvitaminiserte pølser fra V&H! Jeg er sikker på at disse pølsene er like fulle av kjemisk dritt og vegetariske proteiner som tørrfôret er. Eneste forskjellen er varmebehandling og ingen forskning har kommet frem til at varmebahndling ødelegger næringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Karbohyderater:

Fra naturens side spiser ikke ulv mye karbohyderater men de spiser magen til andre dyr (vom) og får i se karbohyderater igjennom dette- så råforing er ikke noe svakere her enn tørrforing, tullball. Det er heller ikke livsnødvendig. Og når det kommer til hunder som blir feite er hvertfall ikke dette et godt tips, sukker gjør hunder feite.

Det er en ting som forundrer meg. Du er av den typen som nekter å ta til deg kunnskap når noen faktisk prøver å gi deg det.. Jeg har aldri argumentert mot råfôring! De som driver med det må bare få gjøre det.. Det jeg argumenterer mot er din fordømmelse av tørrfôret. Og når jeg prøver å fortelle deg at hundekjørere gjør det på den måten jeg sier, så har du ingen som helst kompetanse til å motsi dette... Jeg har noen mil bak sleden, og kjenner miljøet meget godt..

Jeg ser også at du plutselig er blitt ulveekspert, nyutnevnt sådan, fordi du går i den samme fellen som alle andre nyutnevnte ulveeksperter. Ulven spiser nemlig ytterst sjelden vommen, den pleier å ligge igjen som en grønn ball ... Og tro meg, jeg har sett noen kadavre opp gjennom tidene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hvis man virkelig vil gjøre det beste for hunden sin så satser man på en skikkelig sammensatt BARF diett og ikke noen ferdigvitaminiserte pølser fra V&H! Jeg er sikker på at disse pølsene er like fulle av kjemisk dritt og vegetariske proteiner som tørrfôret er. Eneste forskjellen er varmebehandling og ingen forskning har kommet frem til at varmebahndling ødelegger næringsstoffer.

M h t BARF er jeg enig men man trenger vel ganske god kunnskap om ernæring for å lage et fullverdig BARF-fôr som holder over tid? Jeg er langt fra sikker på om du har rett m h t innholdet i VOH :)

Torunns: Tror du burde sette deg litt mer inn i V&H før du uttaler deg vidre.

Vel, kunnskap om det man diskuterer er ikke å forakte for noen og enhver, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torunns: Tror du burde sette deg litt mer inn i V&H før du uttaler deg vidre.

Jeg har forsøkt men V&H siden er forandret siden sist jeg var innom. Av det jeg kan se så er foret tilsatt vitaminer og mineraler. Antar dette er tilsatt i form av kjemikaler og 'E-stoffer' akkurat som i tørrfôr? Av tidligere diskusjoner så mener jeg å huske at V&H ineholder mais for konsistensens skyld. Håpet å finne mer info om dette på hjemmesiden men lykkes ikke i dette.

PO: BARF dietter krever utrolig mye kunnskap og jeg hadde aldri turd å sette i gang med dette, men at det er det ideelle for hunder er jeg overbevist om - naturlige råvarer som ikke er tilsatt noe som helst hokus-pokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg har forsøkt men V&H siden er forandret siden sist jeg var innom. Av det jeg kan se så er foret tilsatt vitaminer og mineraler. Antar dette er tilsatt i form av kjemikaler og 'E-stoffer' akkurat som i tørrfôr? Av tidligere diskusjoner så mener jeg å huske at V&H ineholder mais for konsistensens skyld. Håpet å finne mer info om dette på hjemmesiden men lykkes ikke i dette.

http://www.vomoghundemat.no/analyserappor.asp

PO: BARF dietter krever utrolig mye kunnskap og jeg hadde aldri turd å sette i gang med dette, men at det er det ideelle for hunder er jeg overbevist om - naturlige råvarer som ikke er tilsatt noe som helst hokus-pokus.

Jeg lærte om det av Moghrebi på en annen "kanal" men det var vanskeligere å oppdrive ingrediensene for meg enn for Moghrebi som bodde midt i matfatet :) Det finns (fanns) også en norsk diskusjonsgruppe på googlegroups (tror jeg det var) som spesifikt diskuterer (diskuterte) BARF-ing men jeg kom aldri skikkelig i gang der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Tørrfôr og tørrfôr behøver ikke å være det samme. Det er forskjell på hverdagshundens tørrfôr og det som gis til sledehunder i arbeid. Og glem ikke at hundekjørere er totalt avhengige av sponsorer. Det er mange hunder som skal fôres, og det koster flesk. Mange hunder trenger også mye mat, og mye mat opptar mye plass. Å oppbevare nok V&H til 20-30 hunder krever voldsom frysekapasitet! Da er tørrfôr godt å ha, enten det er sponset eller ei. Og jeg tror neppe at hundekjørere betaler "normalpris" for fôr, enten det er tørt eller vått.

Og ikke minst så er hundekjørerne avhengig av et LETT fôr når de skal pakke sleden. Kjøtt og fett veier mye, mens tørrfôr er lett å pakke ned for lengre turer. Men sledehunder i arbeid trenger *masse* fett, og det er umulig å lage tørrfôr som består av 60-70% fett. Og glem nå ikke at hovedkundegruppen til Vom & Hundemat er nettopp hundekjørere. Robert Sørlie er en av dem. Men de gir V&H pluss selolje, fordi V&H i seg selv ikke er fett nok til arbeidende sledehunder. Men når de IKKE arbeider, trenger de ikke så mye energi. Da er tørrfôr greit.

Tørrfôr og tørrfôr er ikke det samme?? Nei, det er kvalitetsforskjeller. Men det fôret hundekjørerene bruker kan du få kjøpt over disken, ingen forskjell der. Og hvem har fortalt deg at de pakker sledene fulle av mat?? Ingen gjør det, maten legges ut i forkant på depoer. Og da spiller det ingen rolle om det er tørt eller vått.. Har du noengang vært hos en seriøs hundekjører?? Tror du de opererer med en 200 liters fryseboks??

Men du har rett i en ting, og det er at hundekjørerene er meget gode kunder av V&H. Og forresten, hvor mange hundekjørere er sponset?? Kun et fåtall, de aller fleste må klare seg selv. Og kjøpe maten sin...

Det er flere grunner til at de fleste bruker tørrfôr, og det er grunner som kun har sin årsak i fordelene. Blant annet karbohydratene..

Konkurranse og trening ja... Det er for det meste det de aktive hundekjørerene driver med.

Vel, da er du tydeligvis bare kjent med de store gutta som er sponsa og trener kun for løp. De færreste gjør det. De fleste har hundespann for å dra på tur også, løp er bare en liten del av det å være hundekjører. Jeg har vært på mange kortere og lengere turer med hundespann hvor vi må ha med alt av for til kanskje en uke, og klart vekt teller! Men samtidig, har du et godt trent 10-spann, så har de ikke noe problem med å trekke foret sitt for en uke (blanding av tørrfor, v&h og annet kjøtt/fett) pluss vannkoker, kjetting, ditt utstyr, din mat, telt osv. Og å ta med den delen var kjøtt som hundene trenger er ikke noe problem. Det er en utrolig kraft i et godt fungerende hundespann.

Men når det gjelder løp så har du rett. Der har man med i sleden det man skal snacke med evt skal fore med mellom skjekkpunktene og nødrasjon og overlevelsesutstyr, og thats it. Resten har man liggende på skjekkpunkt.

Og ja, som du sier er det kun et fåtall av norske hundekjørere som er sponsa (kanskje derfor du skal lete lenge etter en rik hundekjører :rolleyes: ).

Og hvorfor forer da de aller fleste med en del tørrfor i tillegg til f.eks. v&h? Det er vel flere grunner til det, men en grunn er at man har funnet ut at hunder har en positiv effekt av karbohydrater etter trening, de restituerer seg fortere. Tørrfor er en god kilde til karbohydrater. En annen sak er at tørrfor ofte har en god effekt på kosistensen på avføringa. Og hundene er lettere å få i tørrfor når det er varmt (på løp), og fett er lettere å få i dem når det er kaldt (har jeg selv erfart og andre hundekjørere forteller om det). Hvorfor er jeg ikke sikker på, men det har kanskje noe med at hundenes behov er forskjellig? Og fett og karbohydrater dekker forskjellige behov? Ellers forer jo selvfølgelig hundekjørere med en eller annen type ekstremtørrfor med mer fett og proteiner enn den vanlige familiehund. Også tror jeg det at de forer med en del tørrfor også handler om at man erfarer hva som funker best for sine hunder i forhold til sitt aktivitetsnivå og sin bruk uten at man nødvendigvis vet hvorfor. Og, det kan også nevnes at prosentdelen kjøttmat (f.eks. v&h) øker i takt med aktivitetsbehovet og at energibehovet øker utover sesongen. Pluss at det nok også spiller inn at tørrfor har sine praktiske fordeler med tanke på fryseplass osv. Det skal man heller ikke stikke under en stol.

Men, så er ikke hundekjørere en helt lik del av hundenorge med helt like meninger. Det er masse diskusjoner og forskjellige meninger om alt fra trening til foring Og alt annet som vedrører hundehold. Akkurat som i alle andre hundemiljøer. Det er f.eks. ingen av de hundekjørerne jeg kjenner (og flere av dem gjør det bra på de store løpene i norge) som ikke bløter opp tørrforet selv om Robert Sørli mente man ikke burde gjøre det på videoen (link lenger opp i diskusjonen). Det var hans personlige mening, men langt fra alle hundekjørere er enig med han. Men en ting som kjennetegner hundekjørermiljøet i forhold til foring er at de har innsett hvor vikig hva de gir hundene er for hundenes helse og prestasjonsevne og de strekker seg langt for å finne best mulig for(sammensetning). Og, de har etterhvert utviklet stor kunnskap om foring av hund i hard aktivitet. Men det er ikke nødvendigvis det samme som er bra for den vanlige familiehunden som har andre behov igjen.

(...)

- - -

Er det noen her som har sett tørrforkuler i magen til en hund forresten? Lite hygglig syn, store tørre klumper.

Og hvorfor ta risikoen med magedreining? Å gamble med livet til en hund er dyreplageri, om ikke så hvertfall direkte uforsvarlig. Med råforing forsvinner dette problemet nesten helt.

Ja, jeg har faktisk det. Hunden min fikk magedreining, og da hun ble pumpa mist 7 timer etter hun hadde spist tørt tørrfor var kulene fortsatt ikke oppbløtt/fordøyd. Men, er det et bevist på at det er noe galt med næringssammensetningen i tørrfor? Det viser egentlig bare at man bør være forsitig med å gi hunder uoppbløtt tørrfor.

(...)

Jeg har en liten teori om tørrfôr og magedreining. Det heter seg jo at man ikke skal gi småfugler tørre havregryn eller ukokt ris, for dette sveller i magen og kan i verste fall føre til at magesekken sprekker. Tørrfôr er jo også tørt, og en dagsrasjon tørrfôr servert i ett måltid må jo være litt av en belastning for magesekken når pelletsene sveller i magen. Kanskje fører dette til at magesekken blir negativt påvirket på ett eller annet vis over tid? Eller at kanskje et svellende måltid tørrfôr i seg selv utgjør en potensiell fare for enkelte hunder? Det er ikke godt å si.

Fordelen med råfôring er at fôret er vått, så det sveller ikke i magen. Det sier seg selv at dette er en langt mindre belastning på magesekken enn tørrfôr, som utvider seg mens det trekker til seg væske i magen.

Ja, jeg tror du kan ha rett i at det kan være en av årsakene til magedreining. Men det er neppe den eneste, og det problemet løses greit ved å bløte opp foret først og fordele det over to måltider. Så noe argument for at tørrfor er en dårlig energikilde for hund vil jeg ikke si at det er. Magedreining har nok mange og sammensatte årsaker hvor arv nok også spiller en rolle. Før vi kan vite hva årsaken er kreves det nok adskillig mer forskning på området. Jeg vil ihvertfall ikke ta sjangsen på å gi uoppbløtt tørrfor igjen.

Raskere restituering. Får opp blodsukkeret mye kjappere. Ris er den aller beste kilden.

Dette er noe hundekjørerene har kommet frem til gjennom mange års "prøving og feiling". En annen fordel

er at hundene ofte foretrekker tørrfôret når de er dyktig slitne. De har ingen god forklaring på hvorfor det er slik,

men igjen er dette et resultat av erfaringer. Mange av våre dyktigste hundekjørere har forsøkt å kun fôre rått under løp uten suksess. Diare og dårligere ytelse ble resultatet. Så selv et eksempel på dette under siste Femundsløpet. En av kjørerene serverte sine hunder rent fett, noe de nektet å spise.

Nja, jeg har ikke helt samme erfaring. Hundene jeg har kjørt har fint spist kjøtt etter hard trening også. Men, som jeg skrev over syns jeg det er litt forskjell i hva de spiser under forskjellige forhold. Er det kaldt har de vært gale etter fett, men er det varmt er de lettere å få til å spise nok når de er slitne hvis det er mye tørrfor i blandingen. Så jeg vet ikke jeg. Man ser jo veldig store individuelle forskjeller også på hva de foretrekker og nyttegjør seg. Jeg har forresten snacka med rent hvalspekk på et løp og det spiste de fint (men det var jo bare snacking, ikke hovedforing). Hundene har forøvrig vanskelig for å nyttegjøre seg kun rent fett hvis det ikke "har noe å feste seg til" eller hvordan jeg skal si det. Kun rent fett = dårlig nyttegjøring og løs mage. Rent fett + tørrfor eller kjøtt = fin egergikilde. Jeg tror det beste er å finne den rette mengden tørrfor i forhold til v&h og annet kjøtt/fett i forhold til treningsmengde.

Så, konklusjon, jeg har stort tro på en kombinasjon av oppbløtt tørrfor og v&h. Hvor mye av hver og hvordan type tørrfor og mengde kommer selvfølgelig helt ann på aktivitetsnivå. Men dette er min mening etter hva jeg har sett fungerer både på familiehunden og trekkhundene.

Jeg tror v&h på mange måter er bedre for hunder enn kun tørrfor, men jeg syns det er helt høl i hue å kalle folk som forer hundene sine på tørrfor og ser at de trives med det og er friske og sunde for dyreplagere. Hver finner det som passer seg og sin hund best. Så lenge man tenker på hundens beste så er man ikke nødvendigvis dyreplager bare fordi man har forskjellig mening om hva som er best. Og hva som er best kan variere fra hund til hund og etter aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt men V&H siden er forandret siden sist jeg var innom. Av det jeg kan se så er foret tilsatt vitaminer og mineraler. Antar dette er tilsatt i form av kjemikaler og 'E-stoffer' akkurat som i tørrfôr? Av tidligere diskusjoner så mener jeg å huske at V&H ineholder mais for konsistensens skyld. Håpet å finne mer info om dette på hjemmesiden men lykkes ikke i dette.

PO: BARF dietter krever utrolig mye kunnskap og jeg hadde aldri turd å sette i gang med dette, men at det er det ideelle for hunder er jeg overbevist om - naturlige råvarer som ikke er tilsatt noe som helst hokus-pokus.

Om ikke jeg har blinkset helt her nå så tror jeg du misker V&h mat med norwegian polar. Det er begge kjøttfôr, men NP er varmebehandlet, vitaminisert & mineralisert (om man kan kalle det det) og tilsatt mais. V&h er kjøtt og annet slakteavfall tilstatt vitaminer og mineraler.

Ellers synes jeg denne diskusjonen er interresant. Men et spørsmål til de opplyste: hvordan er det å fôre bikkja på vom? (jeg fôrer dette med tørrfôr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Aner ingen ting om fôring med bare ren vom, Shila.. men jeg tror at det må kombineres med annet fôr eller tilsetninger?

Men tilbake til VOH som er et produkt utviklet under ledelse av Veterinærhøyskolen på oppdrag av Norsk Trekkhundklubb (NTK). Arrester meg dersom jeg tar feil: Dersom jeg minns riktig ønsket NTK et næringsrikt og lettopptakelig fôr spesielt for trekkhunder i arbeid. Sammensetningen av fôret tyder vel også på det, rikelig med vann, relativt mye fett og lettoppløselige stoffer som gir tilnærmet umiddelbar virkning på organismen. Tørrfôret bruker lengre tid på å løses opp og hundene bruker lengre tid på å nyttiggjøre seg stoffene i fôret dersom det serveres tørt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken PO, det var akkurat den jeg lette etter. Den informasjonen jeg var ute etter lå ikke der - nemlig i hvilken form man har tilsatt vitaminer og mineraler.

vitaminisert & mineralisert (om man kan kalle det det) og tilsatt mais. V&h er kjøtt og annet slakteavfall tilstatt vitaminer og mineraler.

Og forskjellen på 'vitaminisert og mineralisert kontra tilsatt vitaminer og mineraler er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artistic:

Og det er en grunn til at ulven ikke spier vom ofte. (Litt klønete skrevet i min tidligere post, men jeg sier klart at de ikke spiser mye karbohyderater , herunder vom.)

Jaha, ja...og med det mener du? Forøvrig så inneholder vel ikke vommen i seg selv, særlig mye karbohydrater..evt. innehold derimot , kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken PO, det var akkurat den jeg lette etter. Den informasjonen jeg var ute etter lå ikke der - nemlig i hvilken form man har tilsatt vitaminer og mineraler.

Og forskjellen på 'vitaminisert og mineralisert kontra tilsatt vitaminer og mineraler er?

ca null niks og ingenting.. he he, ble bare til at jeg skrev det på 2 ulike måter. Forskjellen ligge nok heller på mais og varmebehandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har BARF'et mine hunder tidligere, og foret en periode (1 år) kun på V&H. Nå forer jeg 30-50% tørrfor og resten som kjøtt/bein (både vilt, "tamt" (sau, ku, høne o.l.), fisk og V&H). Grunnen til at jeg forer en del på tørrfor er på grunn av oppbevaringsproblemet med kjøtt på langturer. Bikkja bærer/trekker forsåvidt sin egen mat, men på en ukes langtur feks på sommeren så er det slettes ikke så hærlig å åpne posen med kjøtt/V&H.. Ikke minst så teller vekta en del på turer og da er det lettere å dra med seg tørrfor samt litt annet energitilskudd som Pemmikan eller frysetørket vom. På vinteren har vi med omtrent det samme.

Min hund har det veldig bra med denne kombinasjonen. Siden jeg har prøvd ham på v&h ("latmans BARF") i et år så kan jeg sammenligne. Og jeg synes selv at han har bedre klør og pels nå enn for et år siden. Energi o.l. tror jeg ingen kan klage på at han har;)

Klart, kunne sikkert gått tilbake til BARF igjen, men jeg har ikke plass, også var det den deilige lukta og konsistensen dette får på langturene da... :rolleyes:

ps. Det der med at damer ikke takler kjøtt/blod... I dag har jeg saget opp store elgbein i litt mindre deler til bikkja, har ikke skikkelig sag så det tok litt tid og ble litt gris, skal snart skjære opp og fryse ned noen hjerter også.

I min familie er det helt normalt at det er damene som gjør finarbeidet med kjøttet. Grovarbeidet (parteringa av feks elgen) gjør jegerene selv (damer og menn), mens resten er opp til den som skal lage maten. Av mange årsaker er det ofte damene. Her i vårt hus er sambo kokk, så han tar seg av å ordne menneskematen, mens jeg gjør "drittarbeidet" nemlig hundematen... Så hvis noen kjører forbi her så er det jeg som står på yttersiden og hugger opp hele renhoder med øks slik at bikkja skal få festmåltidet sitt :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Karbohyderater:

Fra naturens side spiser ikke ulv mye karbohyderater men de spiser magen til andre dyr (vom) og får i se karbohyderater igjennom dette- så råforing er ikke noe svakere her enn tørrforing, tullball. Det er heller ikke livsnødvendig. Og når det kommer til hunder som blir feite er hvertfall ikke dette et godt tips, sukker gjør hunder feite.

Observasjoner av ville ulver viser at de spiser byttedyrenes mageskinn, men IKKE mageinnholdet. Det er da heller ikke rart, i og med at mageinnholdet inkluderer store mengder magesyre, som er - surt! Forestill deg oppmalt gress blandet med ren eddik, så skjønner du hva jeg mener.

Misforståelsen om at ulver "spiser mageinnholdet" kommer sannsynligvis av observasjoner av ulv som har tatt hull i buken på byttet. Men de gjør det fordi buken gir lett tilgang til innmaten - som altså inkluderer mageSKINNET - men mageinnholdet rister de ut og etterlater urørt.

Derimot får de nok i seg mageinnholdet fra mindre byttedyr, fordi magesyra utgjør en så liten bestanddel at det ikke setter dårlig smak på kjøttet. Men ulver spiser heller store enn små byttedyr, rett og slett fordi kun enslige ulver har noen nytte av et lite måltid. Ulver jakter helst sammen, og da må det større bytte til for at det skal lønne seg å jakte på dem.

Siden jeg har prøvd ham på v&h ("latmans BARF") i et år så kan jeg sammenligne. [klipp]

V&H er ikke latmanns-BARF, det er knapt nok latmanns-råfôring. BARFing innebærer at man gir kjøtt, bein, innmat - og frukt/grønt. Det er én veterinær, dr Ian Billinghurst, som står bak BARF-dietten, og det kan kun kalles BARF hvis man følger hans retningslinjer. Han har nemlig registrert "BARF" ("Bones And Raw Food") som varemerke.

Råfôring er derimot ikke et begrep som tilhører noen som helst. Det handler kun om at man fôrer 100% rått, og at man benytter animalske råvarer (kjøtt, fisk, fugl, osv). Én retning innen råfôring kalles "prey model" (byttedyr-modellen), hvor man forsøker å gi en sammensetning av råvarer som i størst mulig grad tilsvarer hele byttedyr. Det vil si at man aller helst gir hele dyr, eller at man ihvertfall forsøker å gi mest mulig korrekt forhold mellom kjøtt, bein og innmat.

Her om dagen ga jeg hundene mine en kanin, med innvoller, skinn, hode, labber, ører og det hele. De åt hele kaninen, minus skinnet, kjevene/tennene og magen/tarmen. Faktisk åt de endel skinn også, fordi de åt labber og hode/ører m/skinn. I forhold til en sånn måte å fôre på kan man nok si at V&H er latmanns-råfôring. Men råfôrere flest følger ikke byttedyr-modellen, de forsøker heller å gi en størst mulig variasjon i typer råvarer. Og da er det helt greit å gi V&H som basis, og bruke andre råvarer for å sørge for variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at magedreining forårsakes av andre faktorer enn svellende fôr - men dette vet du langt mer om enn meg :P

Magedreining er mer rasetypisk. For igjen å sitere hundekjørere så er magedreining der så å si helt fraværende. Tok dette opp med Sørlie sist jeg snakket med han, og han hadde ALDRI opplevd dette på sine hunder gjennom årene.

Det merkelige er jo at han gjør alt feil: Fôrer høyt, noe som altså var mest risikabelt. Bikkjene sluker maten, noe som også var meget risikabelt. Fôrer mye tørt tørrfôr, og er heller ikke særlig redd for å sende bikkjene rett ut i aktivitet rett etter måltidet..

Vet om to Vorsthere som jaktet sammen i høst. En ble fôret kun rått, den andre kun tørt. Den som ble fôret rått omkom som følge av magedreining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Vet om to Vorsthere som jaktet sammen i høst. En ble fôret kun rått, den andre kun tørt. Den som ble fôret rått omkom som følge av magedreining.
Vel... etter min mening er dette langt fra noe bevis på at hunder som råfôres er mer utsatt for magedreining enn hunder som fôres tørt :P I og med at tarmsystemet er likt for hund og ulv/villhunder ville man i reservater/naturparker kanskje sett ville carnivore som omkommer av magedreining ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... etter min mening er dette langt fra noe bevis på at hunder som råfôres er mer utsatt for magedreining enn hunder som fôres tørt :P I og med at tarmsystemet er likt for hund og ulv/villhunder ville man i reservater/naturparker kanskje sett ville carnivore som omkommer av magedreining ?

Nå var det kanskje ikke det som var poenget å bevise med eksemplet, men heller det at OGSÅ hunder som rå-fôres "kan" få magedreining, og at det dermed kanskje er mer rasebetinget enn "fôringsbetinget" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
    • Jeg ville ikke vært redd for mellompuddel. Ta dere en tur på puddeltreff og møt noen i ulike størrelser! Puddel er høyst undervurdert og jeg tenker det kan passe bra til kriteriene. Hundene krysses jo dessuten mellom størrelsene, og det er en del variasjon. Jeg har møtt mange fine mellompuddel de siste årene, siden jeg har veldig lyst på en selv. Det er også stor forskjell inad i kategoriene, jeg ser på mellom, men en liten storpuddel er et alternativ. Personlig har jeg dårlig erfaring med wheaten terrier. De kan være supre hunder, men de er terriere og har sterke, egne meninger, og jeg er usikker på om jeg har vært på et problemhund/passeringskurs uten en wheaten... Toller mener jeg bør brukes aktivt og det er litt mentalt rusk på dem, da ville jeg heller gått for golden eller labrador. Korthåret collie - passer kriteriene men røyter en del. Langhåret collie - må børstes. For førerorientert og samarbeidsvillig tenker jeg retriever, gjeterhund og noen typer jakthunder. Hvis det er mye unger og styr så kan gjeterhunder blir stresset. Jeg tenker litt på lagotto eller spansk vannhund - men sjekk veldig nøye gemyttet! Da jeg var aktivt var det ganske mye dårlig på dem, så mye at en aktiv lagottoeier med tre hunder advarte meg mot å vurdere det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...