Gå til innhold
Hundesonen.no

Feil hund til feil eier - omplassering


Cathrine og Killja

Recommended Posts

det er en bordercollie valp/unghund til omplassering. grunnen er at eieren ikke lenger klarer å gi ham det nødvendige. eieren er 81 år. haloooo. hvem er det som selger en slik rase til en så gammel dame??? det er jo helt vannvittig. sier ikke at hun ikke burde ha hund-men er bc er jo litt over snittet av hunder da :thumbs::lol:

dette er ikke kritikk av bc :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
det er en bordercollie valp/unghund til omplassering. grunnen er at eieren ikke lenger klarer å gi ham det nødvendige. eieren er 81 år. haloooo. hvem er det som selger en slik rase til en så gammel dame??? det er jo helt vannvittig. sier ikke at hun ikke burde ha hund-men er bc er jo litt over snittet av hunder da :thumbs::lol:

dette er ikke kritikk av bc :glare:

Vedkommende som skal selge hunden er ikke en gammel dame. Ingen grunn til panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No vart æ skræmt du... regnet med det, men ble veldig veldig usikker

Har hørt en god del frustrerte oppdrettere av s.k "lydige" hunder (dvs hunder med rykte på seg for å være lydige), hvor valpekjøperne mer eller mindre forventer å få en åtte uker gammel hund som er klar for å briljere i lydighet. Hvis ikke en åtte uker gammel valp er lydig er det selvsagt oppdretter som ikke har gjort en god nok jobb.

(Det blir litt motsatt med dachser, der blir folk overrasket hvis det er lydighet i det hele tatt :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hvor "sprek" en dame på 81 år er , kan det på ingen måte forsvares med å selge henne en bc. den trenger jo ikke bare mosjon...... :D :wallbash:

Og en sprek, hundevant dame på 81 klarer ikke å legge spor eller trene godbitsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er INGEN tvil om at BC har overtatt for puddel som pensjonisthund - og jeg tuller ikke. Bare det siste halve året har antall BC'er i omegn hos oss økt drastisk, og jeg ser stadig eldre på tur med ballstyrie BC'ere - sist i går observerte jeg to damer med hver sin på tur. Damene var antagelig nermere 70 år gamle, og den ene av hundene var valp, den andre så halvvoksen ut og de var all over the place og damene hang på slep.

Rett borti veien for oss bor det ei dame på noen og sytti - hun har en BC hannhund på 2 år, den går bare i hagen fordi hun klarer ikke å gå tur med den. For en tid tilbake observerte jeg en gammel man på tur med en brun BC - den så ung ut, og lå skinnflat forover og dro med gammelfar hang etter på hæla.

Jeg ser altså stadig virkelig gamle folk med BC - og jeg synes det er trist - det er ikke gamlingenes feil - men de som selger bikkjene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er INGEN tvil om at BC har overtatt for puddel som pensjonisthund - og jeg tuller ikke. Bare det siste halve året har antall BC'er i omegn hos oss økt drastisk, og jeg ser stadig eldre på tur med ballstyrie BC'ere - sist i går observerte jeg to damer med hver sin på tur. Damene var antagelig nermere 70 år gamle, og den ene av hundene var valp, den andre så halvvoksen ut og de var all over the place og damene hang på slep.

Rett borti veien for oss bor det ei dame på noen og sytti - hun har en BC hannhund på 2 år, den går bare i hagen fordi hun klarer ikke å gå tur med den. For en tid tilbake observerte jeg en gammel man på tur med en brun BC - den så ung ut, og lå skinnflat forover og dro med gammelfar hang etter på hæla.

Jeg ser altså stadig virkelig gamle folk med BC - og jeg synes det er trist - det er ikke gamlingenes feil - men de som selger bikkjene...

enig. det er jo akkurat der problemet ligger. de j..... folka som har solgt denne hunden :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg bittelitt uenig der... :blink: .. Okeii da.. Er enig i hva dere sier. Men jeg kjenner en mann(gammel) og han har to bc-er.. Flottere eksemplarer finnest ikke.. Men han har blandinger og dem er vell ikke så hypre som dem med de rene linjene. Uansett, han bruker dem som gjeterhunder for sauene sine.. Vet ikke hvor gammel han er, men han begjunner å dra litt på åra.. I tilegg så trener han hester.. Han er pensjonist og lever av pensjonistpengene sine.

Den ene er ganske gammel nå.. Den andre ble født i sommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvsagt så finne man unntak. men det er trenden og utvilkingen som skremmer meg. er man gammel og klarer å bruke dyret er det en ting, men det er jo de færreste som gjør det i den grad det faktisk er nødvendig, og tilfredstillende for en bc å ha det :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg bittelitt uenig der... :blink: .. Okeii da.. Er enig i hva dere sier. Men jeg kjenner en mann(gammel) og han har to bc-er.. Flottere eksemplarer finnest ikke.. Men han har blandinger og dem er vell ikke så hypre som dem med de rene linjene. Uansett, han bruker dem som gjeterhunder for sauene sine.. Vet ikke hvor gammel han er, men han begjunner å dra litt på åra.. I tilegg så trener han hester.. Han er pensjonist og lever av pensjonistpengene sine.

Den ene er ganske gammel nå.. Den andre ble født i sommer..

Først: BC er ikke hypre, de krever bare en jobb

for det andre; om han bruker dyra sine i gjeting, så blir de brukt! Så han gjelder ikke her. Det finnes hauggamle folk rundt om som har bc og bruker dem aktivt i gjeting (har vært på kurs hos en som brukte stokk bla)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: BC er ikke hypre, de krever bare en jobb

for det andre; om han bruker dyra sine i gjeting, så blir de brukt! Så han gjelder ikke her. Det finnes hauggamle folk rundt om som har bc og bruker dem aktivt i gjeting (har vært på kurs hos en som brukte stokk bla)

Og nettopp fordi gjennomsnittsalderen av aktive gjetere sikkert er over 60 blir det dumt for meg å si at "trenden er skremmende". Det finnes tonnevis av folk som har BC som aldri skulle hatt det, regardless of alder, kjønn, erfaring, morsmål og hjemsted, og det er DEN trenden som er skremmende, ikke nødvendigvis at eldre mennesker får kjøpe BC'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hva er "eldre mennesker" ? Spør du en 16 åring får man nok ett annet svar enn om du spør en på 60. Min mor har border collie, ikke er den stresset, ikke er den understimulert heller. Pussig nok så er den også en aktiv og glad hund ute, men sover i sofaen når hun er inne. Jeg tør å påstå at den hunden får mer morsjon av min 60 år gamle mor enn mange andre på halve hennes alder og yngre..

Så jeg må si meg enig med Aya her; det er vel ikke alder, men mennesketype som er avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier seg jo selv at med de høye registreringstallene som er for border collie, så vil det jo være mange eiere som ikke er egnet - og kanskje det ikke er SÅ lett å få solgt dem heller? Det finnes vel neppe mange hundre nordmenn som årlig finner ut at de trenger en sauegjeter til sauene sine eller skal trene agility eller lydighet aktivt?

Kan jo lure - ser på hjemmesiden til NSG at det formidles valper etter urøntget hannhund og middels-HD tispe... er dette tvingende NØDVENDIG liksom? Kanskje det blir for mange hunder rett og slett, så man senker kravene og selger til dem som vil ha? Og hva folk vil, og hva som er lurt, er ikke alltid forenlig, som kjent... uansett alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi kom til Bærum, her får dere se alle de "fine" damene og herrene som går rundt med sine Settere (gjerne i sentrum for å vise seg frem at de har en "jakt hund", men den brukes ikke til det) og ikke har kontroll i det hele tatt.

Blir setterene litt for mye for dem en dag så slipper de dem løs så de går tur alene, og et par timer eller dager senere så kommer de hjem igjen, festlig??

Det er ikke så ille å møte de som er på tur alene egentlig, har til nå aldri møtt en som er hissig eller truende, men jeg syntes litt syndt på dem der de virrer rundt alene og blir veldig glad når de ser mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretterne må nok bli flinkere til å sile ut "dritten", selvom hundeiere må tenke seg mer om før de skaffer seg BC også, men noen vet bare ikke bedre, og tror de får en lydig, rolig hund.

Men en annen ting, hvorfor avle sååå mye på rasen. Ser noen oppdrettere som har kull hele tiden, er det virkelig nødvendig? Da må det også bli vanskeligere å finne seriøse kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...