Gå til innhold
Hundesonen.no

Saccovogn


Recommended Posts

Skrevet

Heihei :)

Har akkurat begynt å lese endel om saccovogn osv. og det ser så utrolig gøy ut! Har en wheaten terrier tispe, på ca 16 kg. Vi har snørekjørt mye, og hun har også noe erfaring i å trekke pulk. Lurer på om hun er for liten til å trekke en saccovogn? Hvor tung er den?.. Isåfall, hvor tungt kan hun trekke? Hun trekker nevøen min på 7 helt greit i pulk.

Håper på svar : D

LINE OG LUCY <3

Skrevet

Jeg kjører saccovogn med min hund. Vogna veier litt over 30 kg, så kommer passasjeren i tillegg. Den er på hjul så på rette strekninger går det veldig fint. Men i oppoverbakker blir det straks tyngre. Trenger ikke være store bakken heller. Min hund er stor og sterk og klarer seg fint så lenge bakkene ikke er alt for bratte, men ser for meg at din hund kanskje kan streve litt.

Du kan jo kanskje prøve å få lånt en slik vogn å prøve? Er litt dumt å kjøpe en så dyr vogn hvis den alikvele ikke kan brukes.

Skrevet

I klubben vår har vi en saccovogn, jeg tror nok at den blir litt tung for en wheaten-terrier, men sammen med en annen hund burde det gå greit (kan ha to drag).

Se om du finner en hundekjørerklubb i nærheten, de har ofte sånt utstyr du kan se på og teste.

Skrevet
Jeg kjører saccovogn med min hund. Vogna veier litt over 30 kg, så kommer passasjeren i tillegg. Den er på hjul så på rette strekninger går det veldig fint. Men i oppoverbakker blir det straks tyngre. Trenger ikke være store bakken heller. Min hund er stor og sterk og klarer seg fint så lenge bakkene ikke er alt for bratte, men ser for meg at din hund kanskje kan streve litt.

Du kan jo kanskje prøve å få lånt en slik vogn å prøve? Er litt dumt å kjøpe en så dyr vogn hvis den alikvele ikke kan brukes.

Litt ot men jeg er litt nysgjerrig på hvordan dere trener hundene i forkant til å klare denne belastningen (du vet jeg er jo kropps og trenings freak...:thumbs: ), for rask hode regning så kommer det på ganske mange kg som hunden må dra på?

Som jeg forstår så kjører dere både en og to hunder sant?

Skrevet
Litt ot men jeg er litt nysgjerrig på hvordan dere trener hundene i forkant til å klare denne belastningen (du vet jeg er jo kropps og trenings freak...:thumbs: ), for rask hode regning så kommer det på ganske mange kg som hunden må dra på?

Som jeg forstår så kjører dere både en og to hunder sant?

Vi har og saccovogn, og før vi begynte å bruke den på pointeren var han i god form. Han løper jo veldig mye, men så pleier vi også å svømme mye, han har blitt snørekjørt med, han har trukket stokker og ofte når jeg går tur med han har jeg sele på ham slik at han på en måte trekker meg når vi går. Også har vi så langt kjørt kun på flat mark og veldig slakke oppoverbakker og ikke lenge om gangen.

Skrevet

Renate: Hunden har blitt syklet med før, og løper mye løs om dagen. Itillegg trener vi regelmessig med kløv med vekt i. (+ mye svømming på sommeren, trekk på fjelltur med meg i magebeltet eller på ski/snowboard om vinteren.

Vi begynte med små runder og kjørte ikke langt. Etterhvert som kondisen gikk opp, kjørte vi lengere. Vi går av vogna i oppoverbakker. Og ja vi har også kjørt med to hunder. Vi kjører ikke hunden veldig hard nå, men har en grei runde som vi føler er passe langt.

Skrevet

Gøy å se hvordan hundene blir trent foran en sånn oppgave :thumbs:

Har veldig lyst til å prøve Saccovogn selv, men da må det bli med evt neste hunden min, Chicka har får dårlige bein til å klare det, desverre.

Kos dere masse på tur *misunnelig* :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...