Gå til innhold
Hundesonen.no

Bok om valpeoppdragelse


Lilla

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Jeg veit at min "fra valp til voksen hund" ligger under vaskemaskinen på badet... Dumme, dumme samboeren la den der fordi han måtte ha noe til å støtte opp vaskemaskinen med sånn at den sto i vater!?

Ja, anyway... Jeg kunne jo spurt han om jeg kan ta den vekk derifra, så kan jeg jo se igjennom den om den er lesbar - så kan du få den for en hundrings hvis den er det? Jeg kan ikke love noe da, badet er et fuktig rom og vi har hunder som av og til må i dusjen liksom! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"fra valp til voksen hund" er å anbefale, ja! Jeg kjøpte in på Tanum bokhandel i alle fall. Ellers er det en bok som kun heter "hundedressur" med bilde av en Golden Retriever på framsiden artig lesestoff! Og da ikke med tanke på at den er så veldig bra... Forfatteren legger vel sjela si i at hans hunder aldri skal gjøre et feiltrinn i sitt liv! Han har for eksempel et sett regler som skal følges hvor av en lyder: "Pakk alltid vekk lekene når hunder ikke skal leke mer. ALDRI gi hunden inntrykk av at den eier sine egne leker!"

Stakar bisken, selvfølgelig eier han sine egne leker! :rolleyes:

Mye forskjellig på markedet i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Forfatteren legger vel sjela si i at hans hunder aldri skal gjøre et feiltrinn i sitt liv! Han har for eksempel et sett regler som skal følges hvor av en lyder: "Pakk alltid vekk lekene når hunder ikke skal leke mer. ALDRI gi hunden inntrykk av at den eier sine egne leker!"

Stakar bisken, selvfølgelig eier han sine egne leker! :rolleyes:

Hvorfor er dette en dum regel slik du antyder det? Hva er det som gjør at det liksom er synd på hunden?

Mine hunder har aldri i sitt liv eid en eneste leke, jeg har mange og de er så heldige at de får lov til å låne mine og leke sammen med meg. Utover det har de kun pinner og bein de finner i skogen. Jeg gjør også alt jeg kan for at hundene mine ikke skal gjøre feil i innlæringen. Senere er det faktisk en del av hundens utdannelse å feile. Men det er kanskje en annen diskusjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Selvfølgelig er det viktig å være konsekvent med tanke på hverdagslydighet, men likevel synes jeg det kan virke litt voldsomt av og til med ulike prinsipper som angår trening og "rangstige".

Når jeg leser at hunden ALDRI må få inntrykk av at den eier sine egne leker, tenker jeg at det får da være måte på... Når en valp klør i tennene sine - skal man da gi den en tyggeleke han kan tygge på, men samtidig gjøre hunden grundig klar over at denne tyggeleken absolutt ikke er hans, men på utlån..? En annen sak er om hunden opptrer aggresivt rundt "sine egne" leker - noe som selvfølgelig ikke er akseptabelt.

Jeg sa ikke noe sted i mitt innlegg at dette er en "dum regel" - jeg bare mener den kan virke en smule voldsom. Det står dessuten ingen praktiske råd til hvordan man nettopp skal kunne vise hvem som egentlig eier lekene, og da er det fort gjort å tolke det ulikt.

Jeg personlig synes det er bedre å vise hunden hva han/hun har fått tillatelse til å leke med, og hva h*n ikke får røre. Å gjøre det om til en diskusjon angåene mitt og ditt blir jo bare en menneskelig spekulasjon. Jeg kan virkelig ikke se for meg at hunden tenker for seg selv at eieren er jaggu snill som lå¨ner ut lekene sine. Men men... Det her ble litt utenom tema for trådstaret, men følte jeg måtte få svare for meg. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...