Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bruke hunder f.eks i demonstrasjoner

Aya

Recommended Posts

Skrevet

For eksempel, under demonstrasjoner av det litt mer voldsomme slaget, brukes ofte hunder for å holde demonstranter på avstand. Hva synes dere om denne bruken av hunder? Er det greit og forsvarlig? Eller ikke?

Guest Per Olav
Skrevet

Hva er alternativet til/resultatet av å ikke bruke godkjente tjenestehunder til den slags?

Skrevet

Ser ingen problemer i dette. De er trent opp til denne type tjeneste.

Demonstrantene veit hvilken risiko de tar når de går så langt som å bruke vold mot politiet. Og det bør ikke overraske de hva som kan skje dersom de stormer politiet med hunder stående. Nå aner jeg ikke om det finnes tilfeller av det eller ikke, men dersom politiet slipper inn hundene i bitt etter at de har pågrepet en demonstrant, så er jo det selvfølgelig totalt feil.

Skrevet

Ingen problemener med det. Hvis folk deltar på en voldelig og ulovlig demonstrasjon har politiet rett og plikt til å gjøre det de kan for å få situasjonen under kontroll. Å bruke hunder er en effektiv måte og hundene har blitt trent på dette av kyndige hundetrenere. Politifolk har vanligvis hunden hjemme hos egen familie og har selvsagt et nært forhold til "hundekollegaen" og "kompisen" sin, så jeg tror at de er fullt i stand til å ta en beslutning som er godt innenfor grensen for hva hunden kan takle.

Skrevet

Jeg tror nok at opphissa demonstranter ikke vil sky noen midler, og kanskje finne på å forsøke å slå vekk hundene med metallrør eller bruke andre våpen mot dem. Mange demonstranter mot få hunder vil nok klare å påføre hundene skade, så jeg synes ikke det høres riktig ut å bruke hund i de mest voldsomme demonstrasjonene.

Skrevet
Jeg tror nok at opphissa demonstranter ikke vil sky noen midler, og kanskje finne på å forsøke å slå vekk hundene med metallrør eller bruke andre våpen mot dem. Mange demonstranter mot få hunder vil nok klare å påføre hundene skade, så jeg synes ikke det høres riktig ut å bruke hund i de mest voldsomme demonstrasjonene.

Enig. Det er greit å bruke hunder i demonstrasjoner, men det fins grenser.

Skrevet

Men alternative er jo at folk blir slått og påført skade istedet for. Jeg har faktisk den innstillingena at det er "bedre" at hunden får den skaden enn at en familiemann/kvinne som er politi/Forsvars-ansatt får den skaden...

Og hva er altenative ved å ikke gjøre noe og bare se på en voldsom demontrasjon utvikle seg?

På lik linje som å bruke andre våpen/maktmidler uten grunn, så syns jeg ikke noe om å sende en hund i angrep uten at det er behov for det. Hunden er faktisk under katagorien våpen i slike situasjoner.

Edit: Jeg har selv vært borti litt massetjeneste opplæring og det er ganske mange signaler og varsler som blir gitt til demonstrantene før det blir satt inn maktmidler.

Skrevet

Jeg er enig med dere, Nirm, JeanetteH og Fufie, og det samme gjelder jo for bruk av hester også. I Norge er det jo heldigvis svært sjelden vi har såppas voldelige demoer, og det er jo veldig fint. Det er jo tross alt nøye utvelgelse av hunder til dette "yrket", og det er vel kun de beste og mest stabile som slipper gjennom.

Skrevet

hundene er igennem en lang udvælgelses- og trænings- process, så det er jo ikke ligefrem tilfædige hunde der bliver valgt til tjenestehund,og så vidt gælder det jo også for udvælgelsen af de tjeneste mænd der skal handle hundene. Hundene bliver jo trænet til at takle sådan situationer, og skal bestå en test før de kan bruges til slike ting, og det gælder også alle andre tingde bruges til, og de gennemgår mentaltests også for at de ikke skal klikke under brug.

Skrevet
*klippebort*

Ah, takk for at du sa det :-) (så slapp jeg)

En hund holder flere demonstranter unna enn bare en politimann (men ingenting slår en hest ifølge politiet i New Orleans).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...