Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase? Trenger noen innspill


Aya

Recommended Posts

Mamma skal få seg hund igjen, men er ikke helt sikker på rase. Jeg er selvutnevnt hovedhjelper, selvsagt. Mamma har hatt forskjellige hunder i mange år, bl. labrador, belger, golden, gordon setter og border collie. Hun er veldig flink og kan mye, men er først og fremst ute etter en turkompis (går MYE tur, friluftsmenneske), og en hund til å trene med for morro skyld, bruks og lydighet. Hun kan godt finne på å konkurrere om de blir flinke, men det er ikke først og fremst derfor hun skal ha hund. Hun har leddgikt, som gjør at hunden bør tåle å ha en fridag innimellom, men den kommer til å få et veldig variert og aktivt hundeliv ellers.

Hun har to jenter på 13 og 10 som er hos henne annenhver uke.

Så, til kriteriene. Hun ønsker seg en aktiv, lett-trent hund av middels til stor størrelse. Ikke for mye vokting. Raser hun har tenkt på er terv/gronnis fra "utstillingslinjer", storpuddel og korthårscollie, men hun er veldig i tvil.. Og kanskje mest i tvil på belgeren. Noen forslag til andre raser/innspill/innvendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Har hun tittet på Australsk Kelpie.

Sosial rase, med lite vokting. Har behov for mental stimuli, men klarer seg noen dager uten. (Jeg trener ganske aktivt og mine går ikke på veggene om vi hviler i noen dager og bare rusler litt tur) Ikke stor av vekt/str. Tispene mellom 13-17kg, hannhundene 15-20 ++ .

Om hun er intressert så kan jeg hjelpe deg med å anbefale kennler med gjerne ikke fullt så "ekstreme" hunder som jeg har, men alikavel bra mentalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Kanskje ikke helt objektivt, men hva med springer? Aktiv, lettrent og sosial rase, som kan brukes til alt og elsker å jobbe. Likevel tåler den noen rolige dager uten å rive ned hele huset av rastløshet... De kan være veldig krevende i valpe- og unghundperioden, men det gjelder jo gjerne de fleste raser. Det største minuset er kanskje pelsstellet, men det er absolutt overkommelig.

Ut i fra kriteriene du har nevnt, er i hvert fall springeren et godt alternativ (synes jeg) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Har hun tittet på Australsk Kelpie.

Sosial rase, med lite vokting. Har behov for mental stimuli, men klarer seg noen dager uten. (Jeg trener ganske aktivt og mine går ikke på veggene om vi hviler i noen dager og bare rusler litt tur) Ikke stor av vekt/str. Tispene mellom 13-17kg, hannhundene 15-20 ++ .

Om hun er intressert så kan jeg hjelpe deg med å anbefale kennler med gjerne ikke fullt så "ekstreme" hunder som jeg har, men alikavel bra mentalt :)

Kelpien er jo absolutt en mulighet.. Perfekt størrelse iallefall. Men jeg hadde på en måte innbilt meg at de er veldig krevende, på lik linje med f.eks BC?

Tja... Kanskje ikke helt objektivt, men hva med springer? Aktiv, lettrent og sosial rase, som kan brukes til alt og elsker å jobbe. Likevel tåler den noen rolige dager uten å rive ned hele huset av rastløshet... De kan være veldig krevende i valpe- og unghundperioden, men det gjelder jo gjerne de fleste raser. Det største minuset er kanskje pelsstellet, men det er absolutt overkommelig.

Ut i fra kriteriene du har nevnt, er i hvert fall springeren et godt alternativ (synes jeg) ;)

Jeg er helt enig med deg, men av en eller annen grunn har hun ikke så lyst på spaniel i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpien er jo absolutt en mulighet.. Perfekt størrelse iallefall. Men jeg hadde på en måte innbilt meg at de er veldig krevende, på lik linje med f.eks BC?

Det spørs på linjer. Det er mange som holder dem som litt mer enn vandlige famillie hunder.

Som unghunder så kan dem være ganske krevende, men ikke noe værre enn en normal Belger vil jeg tro (også spørs det hva du vender hunden til også)

Dem er liksom aktiv på en annen måte enn BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Har hun tittet på Australsk Kelpie.

Sosial rase, med lite vokting. Har behov for mental stimuli, men klarer seg noen dager uten. (Jeg trener ganske aktivt og mine går ikke på veggene om vi hviler i noen dager og bare rusler litt tur) Ikke stor av vekt/str. Tispene mellom 13-17kg, hannhundene 15-20 ++ .

Om hun er intressert så kan jeg hjelpe deg med å anbefale kennler med gjerne ikke fullt så "ekstreme" hunder som jeg har, men alikavel bra mentalt :)

Finnes Kelpien i flere "aktivitets nivå" (hvis du skjønner hva jeg mener)?

Da kunne jeg også vært veldig interresert i Kelpie, men har vært litt skeptisk siden jeg har trodd at det var full rulle og nesten ikke noe stopp på dem ;)

(litt utenfor topic, men håper det går bra ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes Kelpien i flere "aktivitets nivå" (hvis du skjønner hva jeg mener)?

Da kunne jeg også vært veldig interresert i Kelpie, men har vært litt skeptisk siden jeg har trodd at det var full rulle og nesten ikke noe stopp på dem ;)

(litt utenfor topic, men håper det går bra ;) )

Dem er alle aktive, du får ikke en sofapute linje og en brukslinje. Men det er noen oppdrettere som setter fokus på andre ting enn arbeidsvilje, ¨og da får du en hund som ikke er fullt så krevende mentalt.

Men altså det er en hund som krever litt mer enn bare være "vandlig" familliehund.

Noen linjer/kombinasjoner forventes det ikke fullt så gode arbeidshunder av som andre, og aktvitetens nivået er der eller, men ikke missforstå: Du får mye hund uansett ;) Spesiellt i ungdomstiden :) Mend et er nok ikke noe værre enn en normal belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok og en god labbe eller golden ville vært fint, men vi har alle hver vår smak, og i likhet med meg er ikke mamma så glad i retriever-lynnet. Lagotto hadde jo kanskje vært noe, de er jo utrolig herlige.. Noen som vil fortelle meg litt mer om hvordan storpuddelen er treningsmessig og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welsh springer spaniel :) . Eller hva med toller, da.... De fleste tollere er jo veldig bra og fyller alle din mors kriterier. Hun vil i tillegg få et gulvteppe av ekte tollerpels, uansett hvor mye hun støvsuger. ;) Det er vel ikke så mye retrivergemytt på tollerne, bortsett fra denne badegleden, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok og en god labbe eller golden ville vært fint, men vi har alle hver vår smak, og i likhet med meg er ikke mamma så glad i retriever-lynnet. Lagotto hadde jo kanskje vært noe, de er jo utrolig herlige.. Noen som vil fortelle meg litt mer om hvordan storpuddelen er treningsmessig og sånt?

Puddel er en herlig rase ;) Enkelt og greit! Man må jo regne med en del pelsstell, men det regner jeg jo med at hun er klar over ;) Når det gjelder trening er min puddel helt herlig. Hun synes det er innmari moro og treneren vår har kastet leker i lufta, mens JAva fortsatt har sitti på plass med kontakt. Er kjempemorsomt å trene med henne ;) Jeg har jo ikke hatt puddel så lenge akkurat, men er flere her inne som kan si mer enn meg!

Jeg fikk mange gode svar om puddelen da jeg laget tråd om hvilken rase jeg skulle velge. Skal finne linken jeg, så kan du jo se litt på den! Eneste negative med puddelen som jeg kan se er pelsstellet. Men som alle sier, klipp ned pelsen så blir det ikke så ille :) Og SÅÅ ille er det ikke uansett altså ;)

EDIT: Her er linken jeg nevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill, jeg valgte bort puddel pga pelsstell. Med perioder med veldig dårlig armer/hender, hadde jeg ikke ville "bundet " meg opp til en rase som krever børsting og bading og hele den pakka der så ofte som man må med puddelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill, jeg valgte bort puddel pga pelsstell. Med perioder med veldig dårlig armer/hender, hadde jeg ikke ville "bundet " meg opp til en rase som krever børsting og bading og hele den pakka der så ofte som man må med puddelen.

Tja.. Pelsstellet på puddel må prioriteres, og insisterer Ayas mamma på å gjøre alt selv og holde hunden i continental klipp, så er det mye jobb. For min egen del klipte jeg Sophus hos en hundefrisør når han trengte det i tillegg til å klippe litt selv. Jeg holdt Sophus i en kort skarp T-60 frisyre, og da var det mye mindre jobb, men det er jobb selvfølgelig. Det går ikke å sammenligne pelsstellet til en labardor med en storpuddel om du skjønner. Men nå synes jeg også at pelsstellet var en del av kosen, Sophus lå ofte i fanget mitt mens jeg børstet bukser og hale mens han halvsov og så på tv.. ;)

Jeg tror nok og en god labbe eller golden ville vært fint, men vi har alle hver vår smak, og i likhet med meg er ikke mamma så glad i retriever-lynnet. Lagotto hadde jo kanskje vært noe, de er jo utrolig herlige.. Noen som vil fortelle meg litt mer om hvordan storpuddelen er treningsmessig og sånt?

Storpuddelen er rasen i mitt hjerte, og hadde jeg hatt mulighet hadde jeg kjøpt en ny storpuddel på flekken. :thumbs: Storpuddelen kan brukes til alt, trekk, kløv, spor, agility og lydighet, og det at den ikke røyter er et veldig stort pluss i margen synes jeg.

En rasetypisk storpuddel er rolig inne, men aktiv ute, den er førervar og lette å trene, men du må ha riktig belønning vel og merke. Noen storpudler kan være sære i matveien og veldig kresne på belønning, men på den andre siden er de ganske lekne så det burde ikke være vanskelig å leke inn en favorittleke. De tar ting fort og trenger ikke mange repitisjonene, treningen burde varieres litt nettopp pga av intelligensen da de lett kan kjede seg om treningen blir for monoton. En storpuddel har som regel lite lyd. Jeg kjenner ingen bjeffer eller piper mye, men Sophus pratet en del, (men det var bare søtt..) Enkelte linjer har et sterkt jaktinstinkt, men med litt research burde det kunne unngås, på den andre siden er visst rypejakt med puddel ganske artig (har jeg hørt). Helsemessig er det er relativt frisk rase.

Jeg skjønner hva du mener med retriver-lynnet, og til tross for å være en opprinnelig apporterende fuglehund har ikke storpuddelen retrivertakter om du skjønner meg. Min Sophus var rasetypisk i så måte, med å være lite interessert i fremmede, men veldig veldig glad i familien sin. :lol:

En storpuddel er leken, kvikk, smart, morsom, med masse personlighet.

-Anbefales på det sterkeste :D

P.S Lagotto er en flott og sjarmerende rase, men den har betraktelig mer lyd visstnok og nesa mer i bakken.

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Pelsstellet på puddel må prioriteres, og insisterer Ayas mamma på å gjøre alt selv og holde hunden i continental klipp, så er det mye jobb. For min egen del klipte jeg Sophus hos en hundefrisør når han trengte det i tillegg til å klippe litt selv. Jeg holdt Sophus i en kort skarp T-60 frisyre, og da var det mye mindre jobb, men det er jobb selvfølgelig. Det går ikke å sammenligne pelsstellet til en labardor med en storpuddel om du skjønner. Men nå synes jeg også at pelsstellet var en del av kosen, Sophus lå ofte i fanget mitt mens jeg børstet bukser og hale mens han halvsov og så på tv.. :lol:

Jeg lånte storpuddelen til ei venninne fordi jeg muligens skulle overta henne i en periode, og selv om hun var forholdsvis nedbarbert uten noen spesiel klipp i det hele tatt, så ble det en del børsting så sant hun skulle være flokefri.

Jeg har ikke noe i mot puddel, jeg vurderte det som sagt selv, men for en som kanskje har vonde og hovne ledd i både fingre, hender og armer, så kan det bli vanskelig å holde en puddelpels flokefri. Det er en del jobb, samme hvor koselig det i utgangspunktet er å drive med pelsstell :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...