Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase? Trenger noen innspill

Aya

Recommended Posts

Mamma skal få seg hund igjen, men er ikke helt sikker på rase. Jeg er selvutnevnt hovedhjelper, selvsagt. Mamma har hatt forskjellige hunder i mange år, bl. labrador, belger, golden, gordon setter og border collie. Hun er veldig flink og kan mye, men er først og fremst ute etter en turkompis (går MYE tur, friluftsmenneske), og en hund til å trene med for morro skyld, bruks og lydighet. Hun kan godt finne på å konkurrere om de blir flinke, men det er ikke først og fremst derfor hun skal ha hund. Hun har leddgikt, som gjør at hunden bør tåle å ha en fridag innimellom, men den kommer til å få et veldig variert og aktivt hundeliv ellers.

Hun har to jenter på 13 og 10 som er hos henne annenhver uke.

Så, til kriteriene. Hun ønsker seg en aktiv, lett-trent hund av middels til stor størrelse. Ikke for mye vokting. Raser hun har tenkt på er terv/gronnis fra "utstillingslinjer", storpuddel og korthårscollie, men hun er veldig i tvil.. Og kanskje mest i tvil på belgeren. Noen forslag til andre raser/innspill/innvendinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Har hun tittet på Australsk Kelpie.

Sosial rase, med lite vokting. Har behov for mental stimuli, men klarer seg noen dager uten. (Jeg trener ganske aktivt og mine går ikke på veggene om vi hviler i noen dager og bare rusler litt tur) Ikke stor av vekt/str. Tispene mellom 13-17kg, hannhundene 15-20 ++ .

Om hun er intressert så kan jeg hjelpe deg med å anbefale kennler med gjerne ikke fullt så "ekstreme" hunder som jeg har, men alikavel bra mentalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Kanskje ikke helt objektivt, men hva med springer? Aktiv, lettrent og sosial rase, som kan brukes til alt og elsker å jobbe. Likevel tåler den noen rolige dager uten å rive ned hele huset av rastløshet... De kan være veldig krevende i valpe- og unghundperioden, men det gjelder jo gjerne de fleste raser. Det største minuset er kanskje pelsstellet, men det er absolutt overkommelig.

Ut i fra kriteriene du har nevnt, er i hvert fall springeren et godt alternativ (synes jeg) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosial rase, med lite vokting. Har behov for mental stimuli, men klarer seg noen dager uten. (Jeg trener ganske aktivt og mine går ikke på veggene om vi hviler i noen dager og bare rusler litt tur) Ikke stor av vekt/str. Tispene mellom 13-17kg, hannhundene 15-20 ++ .

Om hun er intressert så kan jeg hjelpe deg med å anbefale kennler med gjerne ikke fullt så "ekstreme" hunder som jeg har, men alikavel bra mentalt :)

Kelpien er jo absolutt en mulighet.. Perfekt størrelse iallefall. Men jeg hadde på en måte innbilt meg at de er veldig krevende, på lik linje med f.eks BC?

Tja... Kanskje ikke helt objektivt, men hva med springer? Aktiv, lettrent og sosial rase, som kan brukes til alt og elsker å jobbe. Likevel tåler den noen rolige dager uten å rive ned hele huset av rastløshet... De kan være veldig krevende i valpe- og unghundperioden, men det gjelder jo gjerne de fleste raser. Det største minuset er kanskje pelsstellet, men det er absolutt overkommelig.

Ut i fra kriteriene du har nevnt, er i hvert fall springeren et godt alternativ (synes jeg) ;)

Jeg er helt enig med deg, men av en eller annen grunn har hun ikke så lyst på spaniel i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelpien er jo absolutt en mulighet.. Perfekt størrelse iallefall. Men jeg hadde på en måte innbilt meg at de er veldig krevende, på lik linje med f.eks BC?

Det spørs på linjer. Det er mange som holder dem som litt mer enn vandlige famillie hunder.

Som unghunder så kan dem være ganske krevende, men ikke noe værre enn en normal Belger vil jeg tro (også spørs det hva du vender hunden til også)

Dem er liksom aktiv på en annen måte enn BC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes Kelpien i flere "aktivitets nivå" (hvis du skjønner hva jeg mener)?

Da kunne jeg også vært veldig interresert i Kelpie, men har vært litt skeptisk siden jeg har trodd at det var full rulle og nesten ikke noe stopp på dem ;)

(litt utenfor topic, men håper det går bra ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes Kelpien i flere "aktivitets nivå" (hvis du skjønner hva jeg mener)?

Da kunne jeg også vært veldig interresert i Kelpie, men har vært litt skeptisk siden jeg har trodd at det var full rulle og nesten ikke noe stopp på dem ;)

(litt utenfor topic, men håper det går bra ;) )

Dem er alle aktive, du får ikke en sofapute linje og en brukslinje. Men det er noen oppdrettere som setter fokus på andre ting enn arbeidsvilje, ¨og da får du en hund som ikke er fullt så krevende mentalt.

Men altså det er en hund som krever litt mer enn bare være "vandlig" familliehund.

Noen linjer/kombinasjoner forventes det ikke fullt så gode arbeidshunder av som andre, og aktvitetens nivået er der eller, men ikke missforstå: Du får mye hund uansett ;) Spesiellt i ungdomstiden :) Mend et er nok ikke noe værre enn en normal belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok og en god labbe eller golden ville vært fint, men vi har alle hver vår smak, og i likhet med meg er ikke mamma så glad i retriever-lynnet. Lagotto hadde jo kanskje vært noe, de er jo utrolig herlige.. Noen som vil fortelle meg litt mer om hvordan storpuddelen er treningsmessig og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Welsh springer spaniel :) . Eller hva med toller, da.... De fleste tollere er jo veldig bra og fyller alle din mors kriterier. Hun vil i tillegg få et gulvteppe av ekte tollerpels, uansett hvor mye hun støvsuger. ;) Det er vel ikke så mye retrivergemytt på tollerne, bortsett fra denne badegleden, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok og en god labbe eller golden ville vært fint, men vi har alle hver vår smak, og i likhet med meg er ikke mamma så glad i retriever-lynnet. Lagotto hadde jo kanskje vært noe, de er jo utrolig herlige.. Noen som vil fortelle meg litt mer om hvordan storpuddelen er treningsmessig og sånt?

Puddel er en herlig rase ;) Enkelt og greit! Man må jo regne med en del pelsstell, men det regner jeg jo med at hun er klar over ;) Når det gjelder trening er min puddel helt herlig. Hun synes det er innmari moro og treneren vår har kastet leker i lufta, mens JAva fortsatt har sitti på plass med kontakt. Er kjempemorsomt å trene med henne ;) Jeg har jo ikke hatt puddel så lenge akkurat, men er flere her inne som kan si mer enn meg!

Jeg fikk mange gode svar om puddelen da jeg laget tråd om hvilken rase jeg skulle velge. Skal finne linken jeg, så kan du jo se litt på den! Eneste negative med puddelen som jeg kan se er pelsstellet. Men som alle sier, klipp ned pelsen så blir det ikke så ille :) Og SÅÅ ille er det ikke uansett altså ;)

EDIT: Her er linken jeg nevnte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill, jeg valgte bort puddel pga pelsstell. Med perioder med veldig dårlig armer/hender, hadde jeg ikke ville "bundet " meg opp til en rase som krever børsting og bading og hele den pakka der så ofte som man må med puddelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite innspill, jeg valgte bort puddel pga pelsstell. Med perioder med veldig dårlig armer/hender, hadde jeg ikke ville "bundet " meg opp til en rase som krever børsting og bading og hele den pakka der så ofte som man må med puddelen.

Tja.. Pelsstellet på puddel må prioriteres, og insisterer Ayas mamma på å gjøre alt selv og holde hunden i continental klipp, så er det mye jobb. For min egen del klipte jeg Sophus hos en hundefrisør når han trengte det i tillegg til å klippe litt selv. Jeg holdt Sophus i en kort skarp T-60 frisyre, og da var det mye mindre jobb, men det er jobb selvfølgelig. Det går ikke å sammenligne pelsstellet til en labardor med en storpuddel om du skjønner. Men nå synes jeg også at pelsstellet var en del av kosen, Sophus lå ofte i fanget mitt mens jeg børstet bukser og hale mens han halvsov og så på tv.. ;)

Storpuddelen er rasen i mitt hjerte, og hadde jeg hatt mulighet hadde jeg kjøpt en ny storpuddel på flekken. :thumbs: Storpuddelen kan brukes til alt, trekk, kløv, spor, agility og lydighet, og det at den ikke røyter er et veldig stort pluss i margen synes jeg.

En rasetypisk storpuddel er rolig inne, men aktiv ute, den er førervar og lette å trene, men du må ha riktig belønning vel og merke. Noen storpudler kan være sære i matveien og veldig kresne på belønning, men på den andre siden er de ganske lekne så det burde ikke være vanskelig å leke inn en favorittleke. De tar ting fort og trenger ikke mange repitisjonene, treningen burde varieres litt nettopp pga av intelligensen da de lett kan kjede seg om treningen blir for monoton. En storpuddel har som regel lite lyd. Jeg kjenner ingen bjeffer eller piper mye, men Sophus pratet en del, (men det var bare søtt..) Enkelte linjer har et sterkt jaktinstinkt, men med litt research burde det kunne unngås, på den andre siden er visst rypejakt med puddel ganske artig (har jeg hørt). Helsemessig er det er relativt frisk rase.

Jeg skjønner hva du mener med retriver-lynnet, og til tross for å være en opprinnelig apporterende fuglehund har ikke storpuddelen retrivertakter om du skjønner meg. Min Sophus var rasetypisk i så måte, med å være lite interessert i fremmede, men veldig veldig glad i familien sin. :lol:

En storpuddel er leken, kvikk, smart, morsom, med masse personlighet.

-Anbefales på det sterkeste :D

P.S Lagotto er en flott og sjarmerende rase, men den har betraktelig mer lyd visstnok og nesa mer i bakken.

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Pelsstellet på puddel må prioriteres, og insisterer Ayas mamma på å gjøre alt selv og holde hunden i continental klipp, så er det mye jobb. For min egen del klipte jeg Sophus hos en hundefrisør når han trengte det i tillegg til å klippe litt selv. Jeg holdt Sophus i en kort skarp T-60 frisyre, og da var det mye mindre jobb, men det er jobb selvfølgelig. Det går ikke å sammenligne pelsstellet til en labardor med en storpuddel om du skjønner. Men nå synes jeg også at pelsstellet var en del av kosen, Sophus lå ofte i fanget mitt mens jeg børstet bukser og hale mens han halvsov og så på tv.. :lol:

Jeg lånte storpuddelen til ei venninne fordi jeg muligens skulle overta henne i en periode, og selv om hun var forholdsvis nedbarbert uten noen spesiel klipp i det hele tatt, så ble det en del børsting så sant hun skulle være flokefri.

Jeg har ikke noe i mot puddel, jeg vurderte det som sagt selv, men for en som kanskje har vonde og hovne ledd i både fingre, hender og armer, så kan det bli vanskelig å holde en puddelpels flokefri. Det er en del jobb, samme hvor koselig det i utgangspunktet er å drive med pelsstell :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
    • Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...