Gå til innhold
Hundesonen.no

Australian shephard???

Tina

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er blevet lidt forvirret...jeg læste lige at Australian shephards kommer fra USA...??? Hvorfor hedder den så australian...er der nogen der kan forklare dette...? :? :D:D

Skrevet

Australian Shepherd er en Amerikansk gjeterhund. Selv om navnet tilsier noe annet er den ”made in America” Rasen er ikke spesielt gammel, og opprinnelsen er ikke helt kartlagt. Det er finnes flere teorier, men helt sikkert er det at aussien ble brukt som gjeterhund på rancher i USA, og den var ofte følges venn og beskytter av omstreifende cowboys. Den var en super gjeter, og fungerte også som skadedyr bekjemper, barnevakt/lekekamerat for ranchens barn og sist men ikke minst en vakt hund som beskyttet både folk og fe.

Skrevet

Okay så man ved ikke præcist, hvorfor den ikke for eksempel hedder Californian Shephard eller lignende? Er der nogen teorier om, hvorfor det kom til at hedde australian?

Skrevet

før trodde de at den kom med sauene fra australia, men nyere forskning har vist at aussien var i usa før denne saue importen begynte... så man er litt usikker der...

Skrevet

Jeg tænkte også på...hvis man ser en blue-merle aussie ved siden af en blue merle border collie ... eller altså bare samme farve...hvordan ser man da forskel...jeg har vældig lite peiling på disse to racer og er ikke klar over hvor de skiller sig ud.

Skrevet

aussien er kraftig i kroppen, også er den hardere i psyken og roligere i temperamentet. Borderen er tynnere i kroppsbyggningen. her kan du se bilder:

Border collien: du ser den er litt tynnere i kroppen, og spesiellt på bakpartiet

gijkl9sm.jpg

Her er enda et bilde... vgbjk2le.jpg

også ser du en ilustrasjon av aussien: du ser den er mer kraftfull i kroppsbyggningen, og den har kraftigere bakparti og snute..

mkl6de.jpg

her ser du en blue merle aussie til... og du ser den er mer kraftfull.

xjxfjo4sb.jpg

forskjellen på gjetingen deres er at borderen sniker seg, og går rundt saueflokken, mens aussien går i front, og hopper på ryggene for å lettere komme rundt flokken...

Skrevet

her gjeter en BC

flossplash32id.jpg

og her ser du aussien i aksjon

herding8yi.jpg

herding29oe.jpg

herding32xp.jpg

herding49kp.jpg

aussien har en mye hardere psyke, både på godt og vondt. den er avlet til å takle store okser, ved å gå i front og jobbe veldig tett innpå dem. Aussien er en hardbarka gjeterhund, og når det er noe den vil må det bli sånn mener den :D:D

Skrevet

Syns du undervurderer Bc'en Astrid..

Bc'er er også brukt til å gjete okser/kyr..

Men ja, Bc'en har mildere psyke.

prisc744810.jpg

rusty745208.jpg

Skrevet
Syns du undervurderer Bc'en Astrid..

Bc'er er også brukt til å gjete okser/kyr..

Men ja, Bc'en har mildere psyke.

prisc744810.jpg

rusty745208.jpg

en bc er avlet på en annen måte enn aussien. en bc som klatrer over ryggen på oksene får du aldri se... aussien er en tøffere gjeter når det gjelder kveg... på sau er de ikke like gode som bc. men alle raser har sine spesialiteter.

Skrevet

Som Astrid sier, så handler det nok ikke om undervurdering. Som vi snakket om tidligere, så er ikke nødvendigvis en livligere hund bedre enn en lat, de er bare forskjellige :D

Skrevet
de har begge sine særskilte områder. men Vicky er ikke lat!!! :D

Hehe.. Nå mente jeg på at gjetingen var forskjellig da :D Var bare et eksempel. Hehe..

Skrevet

Hehe.. Nå mente jeg på at gjetingen var forskjellig da ;) Var bare et eksempel. Hehe..

hehe, skjønte det :P bare tuller.... BC og aussie er like bra på hver sin måte :D men på kyr er aussien spesialist :D

Skrevet

jeg undervurderte den ikke. aussien er en mye mer hardfør gjeter når det kommer til harde kyr

Skrevet
jeg undervurderte den ikke. aussien er en mye mer hardfør gjeter når det kommer til harde kyr

Ok.. :D

Skrevet

den er veldig god med sauer og ender :D utrolig kjapp og det hele... på kyr er det aussien som funker best :D

Skrevet

hva med cattledog a? har hørt at den er enda 'hardere' enn både aussie og bc. det er visst ikke en rase for hvem som helst, og det er ingen som avler på eksteriør!?

Skrevet
hva med cattledog a? har hørt at den er enda 'hardere' enn både aussie og bc. det er visst ikke en rase for hvem som helst, og det er ingen som avler på eksteriør!?

Det har jeg også hørt.. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...