Gå til innhold
Hundesonen.no

Vokter/kamphunder+sosialisering=snille hunder?


QUEST

Recommended Posts

Men det jeg da ikke skjønner er hvordan det går an at schæferhunden har fått avlet bort sin opprinnelige egenskap, men det går liksom ikke an når det gjelder f.eks staffen.

Ikke så mye å tilføre denne debatten egentlig, da kamphundraser ikke er mitt felt akkurat. Men. Det finnes fortsatt schäferhunder med gjeterinstinktet i behold faktisk. Så kan ikke det da finnes andre raser som dette "popper fram i"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 178
  • Created
  • Siste svar
Men det jeg da ikke skjønner er hvordan det går an at schæferhunden har fått avlet bort sin opprinnelige egenskap, men det går liksom ikke an når det gjelder f.eks staffen.

... i tillegg til det Nirm sier, så bør du kanskje lese diskusjonen igjen ? LES hva noen her sier: staffen nevnes ikke - det som nevnes er vel de litt større, muskuløse, litt kuriøse NYE rasene som plutselig har kommet inn til landet etter at amstaffen ble forbudt - raser som IKKE har vært avlet som "menneskets beste venn", men tvert i mot: de har vært avlet som voktere MOT mennesker i sine hjemland...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel at man finner utskudd uansett hva man snakker om. Men man kan ikke forby bilkjøring fordi enkelte velger å kjøre i ruset tilstand. Samme mener jeg gjelder med hunder også. Man kan ikke straffe alle de som har lyst på en amstaff eller boerboel, og har et ansvarlig forhold til hunder. Man må heller luke bort utskuddene.

Finnes vel flere amstaffer i Norge nå enn før forbudet. Så hvor lenge skal det ta molboerne på stortinget å følge det Sverige fant ut for lenge siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skumlest tråden. Hvis det er argumenter jeg IKKE har fått med meg, så ha meg unnskyldt. Vel til saken.

Debatten er het selvfølgelig. Rasediskriminering er vel ikke større enn i hundeverdenen vil jeg tro. Mange mener mye om mangt.

Det vises hele tiden til at store "molossere" på 40-80kg og at en mengde kamphunder/vokterhunder utgjør en trussel. Selv bor jeg midt i Oslo, jeg sosialiserer min hund i de fleste parker innenfor ring 1 og føler vel, at jeg har en rimelig oversikt over hvilke hunder som vanker hvor, hvilke "type" eiere og absolutt en rimelig oversikt over "værsting" hundene.

Har selv en Rottis jente på snart 2 år, og møter her mange fordommer pga av rasen. Nå er jeg i den heldige situasjon at min tispe enn så lenge har oppført seg eksemplarisk.

I det området jeg valfarter (altså innenfor ring 1) så ser jeg SVÆRT lite av farlige hunder. Det eksisterer noen få x-staffer og x-buller som man ikke helt vet hva er for noe, men av de jeg har sett og hilst på, så er de fleste her allrighte hunder og allrighte hundeiere. Unntak finnes, men det er i svært svært mindretall. Har VELDIG god oversikt over rottiser og "molossere" i sentrumsområdene. SVÆRT få av disse hundene og eierne er i mine øyne problemhunder.

Hva er så problemhunder i denne delen av byen? Det er IKKE vokterhundene og "kamphundene" hvertfall. Jeg sier ikke at enkelte raser er værre enn andre. Men min vurderinger er at det er eiere som er problemet og ikke rasene. Selvfølgelig finnes det unntak, men i all hovedsak så er det idiot-eiere og ikke rasene som utgjør problemet.

Mulig jeg tar feil, men slik oppfatter hvertfall jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hva er så problemhunder i denne delen av byen? Det er IKKE vokterhundene og "kamphundene" hvertfall. Jeg sier ikke at enkelte raser er værre enn andre. Men min vurderinger er at det er eiere som er problemet og ikke rasene. Selvfølgelig finnes det unntak, men i all hovedsak så er det idiot-eiere og ikke rasene som utgjør problemet.

Mulig jeg tar feil, men slik oppfatter hvertfall jeg det.

Mulig jeg ikke har skjønt noe som helst heller, men jeg har sett nok av "dritt-hunder" enten det er vanlige raser eller nye importerte raser. Selv jeg som ikke lenger bor i Oslo men oppholder meg der flere timer i uka, treffer jeg disse hundene og eierne deres også andre steder enn i hundeparkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke har skjønt noe som helst heller, men jeg har sett nok av "dritt-hunder" enten det er vanlige raser eller nye importerte raser. Selv jeg som ikke lenger bor i Oslo men oppholder meg der flere timer i uka, treffer jeg disse hundene og eierne deres også andre steder enn i hundeparkene.

Hvor finner du disse hundene og disse eierene? Jeg er veldig nysgjerrig da jeg svært sjelden ser dem. Og hvor ofte ser man dem? Jeg nekter ikke for at det finnes møkkabikkjer, og møkkaeiere men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Hvor finner du disse hundene og disse eierene? Jeg er veldig nysgjerrig da jeg svært sjelden ser dem. Og hvor ofte ser man dem? Jeg nekter ikke for at det finnes møkkabikkjer, og møkkaeiere men hvor?

Flesteparten møter jeg på gata i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hunder som var blant de største, syntes jeg også verden var problemløs :rolleyes:

Jo mer jeg har gått ned i rasestørrelse, samtidig som det også er tak i hundene jeg har, jo mer innser man at endel hunder er ålreit mot jevnt matchede - mens man som eier av mindre hund blir langt mer skeptisk. Og jeg ser jo hvordan eiere av "jevnt matchede hunder" ofte lar hundene møtes, mens andre eiere skygger banen en smule - særlig når det begynner å bli småbråk og kjefting. I en mindre park ble det mange "krafthunder", og da holdt eiere av endel andre hunder seg unna - fordi det ble for voldsomt. Men det løste seg, opptil flere av hundene ble omplassert da det ble litt mye for eierne...

Og ja, jeg går også mye rundt, enten det er gater eller parker - og treffer så ymse, og hører om atskillig også. Nei, det yrer ikke, men det er helt klart en trend. Da amstaffen eksploderte i registrering, så gjenspeiltes det ikke nødvendigvis ute i parker og på gater. Man må være ute på "dustesøndagen" i store parker, dit alle de som ikke er blant de mest aktive i dagliglivet, ofte stikker nesa ut. Da det var ekstraordinær båndtvang i Oslo for noen år siden, og "alle" dro til Hundejordet, DA så man interessante ting <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flesteparten møter jeg på gata i Oslo.

Den ultimate løsningen må da bli å bygge en høy mur a la den Israel lager gjennom palestinske områder rundt Oslo. Tenk hvilke fordeler dette ville hatt for oss andre i dette landet. Ikke bare ville suspekte nye raser blitt hindret i å spre seg. Vi ville også kunne beholdt verdiskapningen selv. :frantics:

Istedenfor må jeg stadig vekk høre om gatene og parkene i Oslo. Hvis dere ikke synes noe særlig om gatene i Oslo så finnes det et langstrakt land der ute med atskillig lavere boligpriser og naturresurrser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Istedenfor må jeg stadig vekk høre om gatene og parkene i Oslo. Hvis dere ikke synes noe særlig om gatene i Oslo så finnes det et langstrakt land der ute med atskillig lavere boligpriser og naturresurrser...

Nå bor jeg som sagt ikke i oslo, jeg bor i de dype skoger og trives utmerket godt med det, men som jeg sier, selv så lite som jeg er i Oslo, treffer jeg faktisk på både ubehagelige hunder og eiere. Jeg har så vidt jeg kan se ikke nevnt rase med ett ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg som sagt ikke i oslo, jeg bor i de dype skoger og trives utmerket godt med det, men som jeg sier, selv så lite som jeg er i Oslo, treffer jeg faktisk på både ubehagelige hunder og eiere. Jeg har så vidt jeg kan se ikke nevnt rase med ett ord..

Se der ja! Du bor i huset i skogen står det. Jeg går ut i fra du skjønner hva jeg mener da, hvilken forbedring en mur rundt Oslo hadde blitt :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Du bor i huset i skogen står det. Jeg går ut i fra du skjønner hva jeg mener da, hvilken forbedring en mur rundt Oslo hadde blitt :)

Hadde jo ikke trengt noen mur rundt Oslo om vi bare hadde sluppet de atale drittbikkjene :whistle: - så kunne selv fredsæle rasemotstandere fått beveget seg fritt i landet :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt odd, og bare har en fantastisk timing til å IKKE se alle de "ubehagelige hundene/eierene"... Jeg har bodd MIDT i oslo siden 2000. Jeg jobber MIDT i sentrum og går strekningen Kampen-Grønland-Storgata-Hausmansgate-Torggata og Grünerløkka flere ganger daglig.

Selvfølgelig ser jeg enkelte bikkjer og eiere som tilsynelatende har dårlig rykte, men at det YRER og utgjør et problem vil jeg da IKKE påstå. Det er vel heller unntaket at folk møter disse "individene" Hvertfall i dette området.

I tillegg er jeg vel over snittet aktiv med egen bikkje (som de aller fleste her inne) og pga av tidligere jobberfaring så er jeg fortsatt utstyrt med såkalt "slaske-radar"...:frantics: Og har jevnlig kontakt med ex-kollegaer i lov-og-ordensetaten som også vet å holde en viss oversikt over uønskede miljøer i og rundt oslo sentrum.

Men ikke misforstå meg. Det finnes fantastisk mange som ALDRI skulle hatt hund, og det er MANGE hunder som burde vært sendt til de evindelige jaktmarker.

Men til saken, jeg er kanskje en heldig sjel som IKKE ser skogen dad en er gjemt bak alle trærne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som med amstaff: Der "eksploderte" registreringsstatistikken, men du møtte ikke nødvendigvis amstaffer overalt heller. Så noe "bevis" for hvor mye eller lite utbredt ting er, ut fra personlige erfaringer, blir i beste fall bare en antydning. Du kan gå mye tur og rundt i byen, uten å møte ditt eller datt - jeg mener... det kan ta uker mellom hver gang jeg ser hunden som bor i samme gård som meg... men når vi ser den, så huskes det godt når den utagerer mot mine hunder (en såkalt søt og snill rase da, i feil hender den også).

Og siden jeg er litt obs på ikke å møte den andre steder heller, på tur og sånn, så "oppdager" jeg flere hunder av samme rase enn jeg kanskje ellers ville lagt merke til - fordi jeg ser noe med den karakteristiske fargen og "ser" dem. Kanskje noe der?

Men igjen: Det enkleste er jo registreringstall, eller kulloversikter hos oppdrettere på de ikke-registrerte rasene, og se hvor raskt de stiger, og hvordan noen raser brått blir populære og sammenholde det med visse årstall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo ikke trengt noen mur rundt Oslo om vi bare hadde sluppet de atale drittbikkjene ;) - så kunne selv fredsæle rasemotstandere fått beveget seg fritt i landet :)

Hvis du bor utenfor Oslo og er redd for at hundene som bor der skal komme og ta deg, bør du begynne og puste rolig gjennom nesen og prøve å få ned hvilepulsen iallfall under 100. :P

Hovedgrunnen er jo å kutte pengesluket Oslo fra resten av landet. Ikke som beskyttesle mot hordene av nye raser, det får bli en liten bonus... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at de utenfor Oslo bekymrer seg også - kanskje ikke for seg selv, men for hvilke konsekvenser det vil få for hundeholdet i hele landet.

Da Hundeloven ble vedtatt, var deler av den svært påvirket av ting som i stor grad omhandlet visse strøk av hovedstaden, som gjerne fikk store avisoppslag, og som kom politikerne nært innpå. Tilbake i 1991 var jo Kristin Halvorsen en varm forkjemper - det vil si "motkjemper" - for raseforbud fordi hun bodde på østkanten og var blitt voldsomt opptatt av skumle hunder der... det var ikke måte på med pitbull og bandog og greier. Kanskje på grunn av personlige observasjoner? Og en av Hundebitt-fedrenes medspillere bodde i Groruddalen eller gikk tur der, og var mye i gang om forholdene der. Disse herrene hadde jo urimelig bra tilgang til departementets ører.

Så det er kanskje i litt videre forstand at folk utenfor Oslo er opptatt av trender og utvikling, fordi det får konsekvenser for dem også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt intressert forresten Lotta, hva slags liksom-hund har du? Rase altså, eller er det en Finn.no blanding av diverse raser?

Til din orientering har jeg de siste 23 årene drevet aktivt med noen store (rasestandarden sier 68-76 cm i skulderhøyde), korthårede og veldig muskuløse hunder, av en rase som er anerkjent av FCI, AKC og KC. Hundene jeg har hjemme nå er stambokført hos NKK, har registrerte aner i diverse FCI-anerkjente kennelklubber verden over tilbake til tidlig 1900-tall, og er tilstrekkelig premiert på en rekke utstillinger av mange dommere til at jeg rolig presenterer dem som gode representanter for sin rase - ikke at jeg tror det hjelper deg, men... ¨

(Jeg har siden 1971 hatt hunder i diverse varianter i huset, både av vokterhundtype, molosser, retriver, hihund og schnauzer - altså FØR finn.no eksisterte - og antagelig før du ble født også ...)

Er det noe mer du lurer på så får du bare fortsette å slenge med leppa. :)

God helg!

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din orientering har jeg de siste 23 årene drevet aktivt med noen store (rasestandarden sier 68-76 cm i skulderhøyde), korthårede og veldig muskuløse hunder, av en rase som er anerkjent av FCI, AKC og KC. Hundene jeg har hjemme nå er stambokført hos NKK, har registrerte aner i diverse FCI-anerkjente kennelklubber verden over tilbake til tidlig 1900-tall, og er tilstrekkelig premiert på en rekke utstillinger av mange dommere til at jeg rolig presenterer dem som gode representanter for sin rase - ikke at jeg tror det hjelper deg, men... ¨

(Jeg har siden 1971 hatt hunder i diverse varianter i huset, både av vokterhundtype, molosser, retriver, hihund og schnauzer - altså FØR finn.no eksisterte - og antagelig før du ble født også ...)

Er det noe mer du lurer på så får du bare fortsette å slenge med leppa. :)

God helg!

"Lotta"

Slenge med leppa? Det var du som gikk ut og kalte dette, som du engang drev med "dritt-hunder" tidligere her i tråden. Hvorvidt de er premiert eller ikke bryr meg pent lite, det gjør meg faktisk kvalm da utstillinger er noe av det verste jeg vet, hunder stues inn i bur og tvinges med på ustillinger for å gjøre sin "eier" fornøyd, nei takk , dyreplageri spør du meg, så om du er anerkjent for dette så er det ikke noe positivt i min bok, men nå overrasker jo ikke dette meg helt heller da, om man går ut og kaller de hundene man har drevet med i 23år og dratt ustilling på, angivlig blitt premiert for, dritthunder - det skurrer for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Slenge med leppa? Det var du som gikk ut og kalte dette, som du engang drev med "dritt-hunder" tidligere her i tråden.

Nå vet jeg at Lotta utmerket godt klarer å svare for seg selv, men til hennes forsvar, så var det jeg som brukte uttrykket dritt-hunder i mitt innlegg. Og hvis du leser det engang til, så vil du se at jeg presiserer at det IKKE har noe med raser å gjøre..

God lesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg at Lotta utmerket godt klarer å svare for seg selv, men til hennes forsvar, så var det jeg som brukte uttrykket dritt-hunder i mitt innlegg. Og hvis du leser det engang til, så vil du se at jeg presiserer at det IKKE har noe med raser å gjøre..

God lesing.

Hadde jo ikke trengt noen mur rundt Oslo om vi bare hadde sluppet de atale drittbikkjene - så kunne selv fredsæle rasemotstandere fått beveget seg fritt i landet
- Skrevet av lotta. anbefaller at du leser om igjen, takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenge med leppa?

Yepp, du slenger med leppa.

Det var du som gikk ut og kalte dette, som du engang drev med "dritt-hunder" tidligere her i tråden.

Vel - ikke overraskende så overser du det enkle faktum at jeg svarer på en annen debattants innlegg ved å bruke samme begrep som h*n gjorde i sitt innlegg.

Hvorvidt de er premiert eller ikke bryr meg pent lite,

Nei, du er sikkert ikke interessert i at de er renrasede heller - selv om du mer enn antyder at jeg ikke har rasehunder i det hele tatt. Ditt forrige innlegg var, som jeg allerede har nevnt, bare "leppeslenging" og ingenting annet. What else is new?

det gjør meg faktisk kvalm da utstillinger er noe av det verste jeg vet, hunder stues inn i bur og tvinges med på ustillinger for å gjøre sin "eier" fornøyd,

Mine hunder er ikke i bur på utstillinger heller, de - det er ingen hemmelighet hva jeg mener om burbruk, akkurat.... :rolleyes:

- Forøvrig så stiller jeg ut hundene mine for å få avlsarbeidet mitt evaluert, men slike finesser har du selvsagt ingen forståelse for.

nei takk , dyreplageri spør du meg, så om du er anerkjent for dette så er det ikke noe positivt i min bok,

Nå ble jeg djupt såra og vonbråten. Tenk at du ikke har positive tanker om hva jeg har holdt på med de siste 30 åra. :)

men nå overrasker jo ikke dette meg helt heller da, om man går ut og kaller de hundene man har drevet med i 23år og dratt ustilling på, angivlig blitt premiert for, dritthunder - det skurrer for min del.

Gidder du å vise meg et sted hvor jeg skriver at jeg driver med "dritthunder" - eller for å snakke T Y D E L I G - hvor jeg skriver at jeg driver med vokter- eller kamphunder, eller at jeg har problemer med store, korthårede og muskuløse bikkjer???

Den koblingen - mellom pels, størrelse og muskler - og hunder JEG personlig ikke liker - er noe du har klart å dikte opp i ditt eget lille hode, skjønner du...

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke har skjønt noe som helst heller, men jeg har sett nok av "dritt-hunder" enten det er vanlige raser eller nye importerte raser. Selv jeg som ikke lenger bor i Oslo men oppholder meg der flere timer i uka, treffer jeg disse hundene og eierne deres også andre steder enn i hundeparkene.

- Skrevet av lotta. anbefaller at du leser om igjen, takk.

Håpet er lysegrønt - mulig stoffets tilgjengelighet blir bedre av at essensielle tekstutdrag utheves og/eller understrekes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gang på gang angrepet bla. Presaen, og siden du ikke har det snev av erfaring med deres gemytt eller hvordan de er mentalt så må dine angrep være basert på frykt for utseende. Og det er dermed rimlig, etter hva du har uttalt tidligere, anta at du har problemer med store korthårede og muskuløse hunder - og de fleste av disse er vel trossalt vokterhunder eller gårds/jakt/brukshunder noe av samme gate som presaen.

Bra at du har noe fornuft hvertfall og unngår bur-bruk. Nok hunder med liggesår og krummet rygg på utstilling, krysser fingrene for at en av disse ikke er dine, men jeg har ikke mye håp da skremmende nok, mange av disse vinner. Så en Ridgeback med krummet rygg og liggesår til albuene som vant, DET er en skremmende utvikling, og en grunn til at jeg er motstander av utstilling. Funksjon og mentalitet skal komme fremfor alt annet i avl. Man skal ikke ihjel avle på pene hunder med dårlig mentalitet slik en rekke oppdrettere gjør rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gang på gang angrepet bla. Presaen, og siden du ikke har det snev av erfaring med deres gemytt eller hvordan de er mentalt så må dine angrep være basert på frykt for utseende.

Den konklusjonen er - om ikke overraskende - så helt hinsides langt ut på viddene. Problemet med å diskutere med sånne som deg Lockheed, er at du ikke har skjønt at hunderaser/-typer faktisk utmerker seg gjennom TEMPERAMENT og EGENSKAPER basert på AVLSARBEID over LANG tid, og at det IKKE er UTSEENDET som alene gjør dem til det de ER.

Og det er dermed rimlig, etter hva du har uttalt tidligere, anta at du har problemer med store korthårede og muskuløse hunder - og de fleste av disse er vel trossalt vokterhunder eller gårds/jakt/brukshunder noe av samme gate som presaen.

Du trekker konklusjoner og slutninger i hytt og pine, helt uten forankring i virkelighet, fakta, debattinnlegg eller noe annet som jeg forholder meg til i det daglige. Det er totalt meningsløst å forsøke å ha en fornuftig diskusjon med deg. Jeg har heller aldri, noensinne, noengang i verdenshistorien ytret meg kritisk til gårds-, jakt- eller "brukshunder". Selv om enkelte av dem også er mer eller mindre korthårede og muskuløse.

Siden du tror du vet noe om dette foreslår jeg at du setter opp en liste over korthårede og muskuløse hunder (bruk gjerne din egen definisjon av begge) og klassifiser dem for meg - du kan jo starte med kamp- eller vokterhundene pointer og vorsteh, fortsette med chihuahua og manchesterterrier, whippet, vizla og labrador. Ellers anbefaler jeg www.nkk.no som kilde, her finner du rasebeskrivelser av noen hundre raser, og så kan du plukke derfra. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...