Gå til innhold
Hundesonen.no

Å trekke dekk


Angilja

Recommended Posts

Guest Christine

Jeg bruker nomeselen, fordi den han festepunkt på begge sidene. Tauet jeg bruker er rundt 1 meter langt, er ikke helt sikker...

Jeg begynte iallefall med et lett dekk, slik at han vendte seg til lyden osv, også gikk jeg til tyngre dekk etterhvert. Har tatt masse bilder av det ene dekket med fester og alt, så skal jeg legge til litt tekst om det. Kan godt legge den ut når jeg er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å feste kjetting bak hunden? Det går letter igjennom humper og ting som stikker opp der man går.

Jeg har erfaring med at de rykkene som kommer ved at det dekk rykker til pga en stein eller hump i veien ikke alltid er like heldig for kroppen dens.

Ser mange som går med kjetting etter hundene sine og det ser mye mer behagelig ut også for hunden :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nomeselen, fordi den han festepunkt på begge sidene. Tauet jeg bruker er rundt 1 meter langt, er ikke helt sikker...

Jeg begynte iallefall med et lett dekk, slik at han vendte seg til lyden osv, også gikk jeg til tyngre dekk etterhvert. Har tatt masse bilder av det ene dekket med fester og alt, så skal jeg legge til litt tekst om det. Kan godt legge den ut når jeg er ferdig?

Ja takk:) setter pris på å se bilder!

Bruker dere strikk eller vanlig tau? Kjetting hørtes lurt ut det også. skal se på den saken:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere strikk eller vanlig tau? Kjetting hørtes lurt ut det også. skal se på den saken:)

Dersom du bruker strikk og denne ryker ved dekket/kjettingen, så vil jo hunden din få seg en liten ubehagelig overraskelse i baken fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Dersom du bruker strikk og denne ryker ved dekket/kjettingen, så vil jo hunden din få seg en liten ubehagelig overraskelse i baken fort...

Derfor man bare har strikk på midten av tauet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Ikke alle som gjør det. Ei jeg kjenner fikk karabinkroken i panna. :)

Nei? ;) Hadde den truffet øyet så kunne hu jo blitt blind!

Sporer litt av nå, men tror jeg legger ut bildene osv i morgen, er for sliten til det nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du bruker strikk og denne ryker ved dekket/kjettingen, så vil jo hunden din få seg en liten ubehagelig overraskelse i baken fort...

Huff, ja det var også noe:) Tenkte det ville være mer behagelig for hunden å dra om det var litt fjæring i tauet, for å unngå rykk. Ser for meg at det må kunne være mulig å lage en slags kontruksjon festet i dekket med fjærer i, som man igjen fester tau i? altså ikke så mye fjæring at det fyker frem om det skulle ryke, men nok til å dempe noe rykking...? Vil ikke ha noe av at jeg skader hundene heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja det var også noe:) Tenkte det ville være mer behagelig for hunden å dra om det var litt fjæring i tauet, for å unngå rykk. Ser for meg at det må kunne være mulig å lage en slags kontruksjon festet i dekket med fjærer i, som man igjen fester tau i? altså ikke så mye fjæring at det fyker frem om det skulle ryke, men nok til å dempe noe rykking...? Vil ikke ha noe av at jeg skader hundene heller :)

Derfor jeg nevnte kjetting for deg i et innlegg over her, da slipper du rykkene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tidligere trente jeg med dekk, nå har jeg gått helt ovet til kjetting fordi jeg syns det er mer komfortabelt for hund og eier. Jeg bruker en god gammeldags nomesele, fester kjettingen i ett tau på ca 2,5 m med karabinkrok og setter denne i selen på festepunktet ved hundens halerot. Tyngden på kjettingen er avhengig av hundens størrelse og treningsform. På gråtass som er en liten veltrent schäfer på 26 kg bruker jeg 7-10 kg kjetting avhengig av turens lengde og terreng. Tyngre kjetting på grusveier enn "offroad". Husk å feste karabin kroken på midten av kjettingen og ikke i endene..

God trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også heller brukt kjetting enn dekk. De fleste jeg kjenner som drev med trekking av dekk før har gått over til kjetting. Mye behageligere for hunden å trekke, ikke minst så kan du gå litt mer offroad med kjetting enn du kan med dekk. Jeg har brukt nomesele med ei helt vanlig line etter. Med kjetting blir det ikke noe særlig rykk og napp så da trenger en ikke strikk imellom. Skal man bruke strikk så pass for all del på at den er festet skikkelig! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok også heller brukt kjetting enn dekk. De fleste jeg kjenner som drev med trekking av dekk før har gått over til kjetting. Mye behageligere for hunden å trekke, ikke minst så kan du gå litt mer offroad med kjetting enn du kan med dekk. Jeg har brukt nomesele med ei helt vanlig line etter. Med kjetting blir det ikke noe særlig rykk og napp så da trenger en ikke strikk imellom. Skal man bruke strikk så pass for all del på at den er festet skikkelig! :rolleyes:

Ok, takk for tips alle sammen, da spørs det om vi må på kjetting-handel over helga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Kjapt satt sammen, men bedre enn ingenting:

Du trenger:

Bilhjul

Tau

Sporstape

Borr/drillmaskin

Karabinkroker

Fyrstikker

saks

Tips: Dra til en dekkforhandler og spør om de har noen gamle dekk til overs som du kan få/kjøpe for en billig penge, slik at du kan trene hund. Jeg fikk iallefall ta med meg så mange dekk jeg ville fra en stor container. Tau får du tak i billig fra ikea.

Fremgangsmåte:

1. Borr hull to hull i sporene på dekket med ca. 30 cm’s mellomrom.

2. Ta de to endene på tauet inn, igjennom hullet og ut, sånn at tauet ligger sikkert på ”innsiden” av dekket

3. Kutt av tauet i riktig lengde(ca. 1-2 meter på begge sidene, spørs litt hva du foretrekker og, men langt og hengende tau= upraktisk. Tautet skal være litt stramt når det er festet på hunden.)

4. Fest en karabinkrok i begge endene, knyt og tenn på tauet i enden, slik at knuten ikke går opp, og polstre med tape.

5. Dekket er klart til bruk. Lykke til.

Bilder:

Dekket, før jeg begynte med prosjektet

DSC06270.jpg

Tauet jeg bruker. Billigtau fra ikea

DSC06271.jpg

Holder å borre så du kommer igjennom..

DSC06272.jpg

Tauet, inn igjennom hullene og festet "inni" dekket

DSC06273.jpg

Polstret "inni" dekket

DSC06274.jpg

Karabinkrok

DSC06276.jpg

Nomeselen, med fester på begge sidene, supergod til trekk(spørs hva slags type trekk da, men..)

DSC06277.jpg

DSC06278.jpg

Festet til nomeselen/bikkja

DSC06283.jpg

Bikkja sett bakfra

DSC06282.jpg

Klart til bruk

DSC06285.jpg

Wow, sorry! Jeg tok av.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapt satt sammen, men bedre enn ingenting:

Du trenger:

Bilhjul

Tau

Sporstape

Borr/drillmaskin

Karabinkroker

Fyrstikker

saks

Tips: Dra til en dekkforhandler og spør om de har noen gamle dekk til overs som du kan få/kjøpe for en billig penge, slik at du kan trene hund. Jeg fikk iallefall ta med meg så mange dekk jeg ville fra en stor container. Tau får du tak i billig fra ikea.

Fremgangsmåte:

1. Borr hull to hull i sporene på dekket med ca. 30 cm’s mellomrom.

2. Ta de to endene på tauet inn, igjennom hullet og ut, sånn at tauet ligger sikkert på ”innsiden” av dekket

3. Kutt av tauet i riktig lengde(ca. 1-2 meter på begge sidene, spørs litt hva du foretrekker og, men langt og hengende tau= upraktisk. Tautet skal være litt stramt når det er festet på hunden.)

4. Fest en karabinkrok i begge endene, knyt og tenn på tauet i enden, slik at knuten ikke går opp, og polstre med tape.

5. Dekket er klart til bruk. Lykke til.

Bilder:

Wow, sorry! Jeg tok av.. :D

Tusen takk!

Flott oppskrift, har lagd et dekk også nå, så har vi noe å variere i, hadde både dekk og tau(brukte leietau til hest) liggende så det tok bare to minutter. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere trente jeg med dekk, nå har jeg gått helt ovet til kjetting fordi jeg syns det er mer komfortabelt for hund og eier. Jeg bruker en god gammeldags nomesele, fester kjettingen i ett tau på ca 2,5 m med karabinkrok og setter denne i selen på festepunktet ved hundens halerot. Tyngden på kjettingen er avhengig av hundens størrelse og treningsform. På gråtass som er en liten veltrent schäfer på 26 kg bruker jeg 7-10 kg kjetting avhengig av turens lengde og terreng. Tyngre kjetting på grusveier enn "offroad". Husk å feste karabin kroken på midten av kjettingen og ikke i endene..

God trening!

Hvor mange kilo startet du med og hvor langt/lenge lot du hunden dra de første gangene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men alikevel nesten topic:

Når det snakkes om kjetting her, kjøper man seg bare et par meter på nærmeste jernia og surrer til en klump som festes med tauer og karabin krok? Eller hvordan fungerer det egentlig?

Skal kjøre inn bikkja på pulk i vinter tenkte jeg og da bør han jo trene med litt yngde først så det ikke blir "sjokk" for kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men alikevel nesten topic:

Når det snakkes om kjetting her, kjøper man seg bare et par meter på nærmeste jernia og surrer til en klump som festes med tauer og karabin krok? Eller hvordan fungerer det egentlig?

Skal kjøre inn bikkja på pulk i vinter tenkte jeg og da bør han jo trene med litt yngde først så det ikke blir "sjokk" for kroppen.

Trenger ikke surre det i en klump, de fleste jeg ser som bruker kjetting har delt dem opp i like deler og midt på så har de festet tauet, så det blir en U på en måte, hvis du skjønner hva jeg mener :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Litt på siden, men alikevel nesten topic:

Når det snakkes om kjetting her, kjøper man seg bare et par meter på nærmeste jernia og surrer til en klump som festes med tauer og karabin krok? Eller hvordan fungerer det egentlig?

Skal kjøre inn bikkja på pulk i vinter tenkte jeg og da bør han jo trene med litt yngde først så det ikke blir "sjokk" for kroppen.

Les innlegget mitt, nr 14 så får du "oppskrift" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk rakk til begge to, så innlegget men var litt usikekr på hvordan kjettingen "hang" bak...

Kommer nok til å bruke dekk nå i starten, fant et gammelt dekk liggende og søple til i skogen her hos meg, så da kan jeg jo like godt bruke det til hundetrening:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...