Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til momenter


Marthe

Recommended Posts

Er det noen som har forslag til hva som er lurt å begynne å trene på allerede nå? Hun kan fri ved fot, men den kan selvfølgelig forbedres. Apportering går også greit, men kan forbedres. Er det noen som har forslag til hva og hvordan vi kan trene mot de andre øvelsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har forslag til hva som er lurt å begynne å trene på allerede nå? Hun kan fri ved fot, men den kan selvfølgelig forbedres. Apportering går også greit, men kan forbedres. Er det noen som har forslag til hva og hvordan vi kan trene mot de andre øvelsene?
Tja, mener du lydighetsøvelser, IPO eller bruks?

Her er noen forslag til lydighetsøvelser ihvertfall...

Dekk og bli (forstyrrelser, tid, skjult fører osv)

Tannvisning (kan jo være en utfordring for hunder med mark i rompa)

Neddekk (kjapp ned og bli liggende)

Innsitt (rett)

Dekk og stå under marsj (kjapp/ikke fremdrift)

Lineføring og fvf om hverandre (det ene pleier å være bedre enn det andre, fvf er ofte best)

Neseprøve/luktdiskriminering (aldri for tidlig å lære å bruke nesa før beina begynner å gå)

Venting (lære å sitte rolig mens du snakker med noen andre, er mye av det på konk)

Jeg ville også brukt tid på å lære inn retningsdirigering, dvs. at hun lærer å løpe full spik i anvist retning(kan være vanskelig å få dem til å forstå hva rett fram er. Snakker av erfaring)

Som sagt, hvis du trenger innspill på øvelser/momenter til IPO el. bruks, så skal jeg klare å hoste opp noen av dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, hvis du trenger innspill på øvelser/momenter til IPO el. bruks, så skal jeg klare å hoste opp noen av dem også.

Jeg tar gjerne i mot innspill på både IPO og brukslydighetsøvelser, kjempeflott med de parentesene du hadde med. Jeg er nemlig ikke verdens flinkeste lydighetstrener.

Håper det er greit at jeg låner tråden din litt, Marthe, regner med det ikke gjør noe siden du skal trene det samme som meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen flink lydighetstrener, men har derfor desto mer å trene på :)

Her er flere forslag til øvelser...

Bruks:

Fram i line(F.eks løpe rett frem, gå rett frem i slakk line, stå og bli stående)

Budføring (ville bare begynt med å løpe til fig og innsitt der, generalisere med forskjellige fig'er og steder)

Hals og stille (syns den vanskeligste delen er å hole posisjonen ved fot)

Kryp (lav stilling og rolig tempo)

Løpe rett fram etter hinder, hvis det er for tidlig å begynne med hopp. Evt. kan man bruke veldig lavt hinder.

Sitt/dekk/stå i fart (forskjellige situasjoner)

Markering/apport av pinner/gjenstander (til spor/felt)

Generalisering av "hold fast"/apportering med forskjellige gjenstander

Meldingstrening til rundering (hvis du skal trene inn melding utenom skogen)

IPO:

Får jo mye gratis hvis du har godt generalisert sitt/dekk/stå i fart (syns også en kjapp dekk i fartsretning gir litt ekstra wow-faktor i fremadsendingen)

Også her er løpe rett frem i anvist retning nyttig (f.eks. fremadsending)

Rundering rundt telt

Mye hopp i lydigheten, så det er kanskje litt tidlig?

Bevoktning (stille/halsbevoktning på deg selv og beløniing med fille el. er veldig kjekt å ha før bitarbeidet. Greit at hunden er trygg på hva den skal gjøre etter slippene)

Avstandsbelønning er også nyttig i IPO, f.eks fvf med annen person på banen som hunden får leke med hvis den går fint hos deg.

Dekkmarkering til sporet (retning, kjapp, bli liggende)

Gruppe (fvf rundt fig'er uten å miste fokus)

Er det jeg kommer på i farta. Lykke til, begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har forslag til hva som er lurt å begynne å trene på allerede nå? Hun kan fri ved fot, men den kan selvfølgelig forbedres. Apportering går også greit, men kan forbedres. Er det noen som har forslag til hva og hvordan vi kan trene mot de andre øvelsene?

Selv syns jeg disse momentene er allsidige og burde dekke det meste.

Momenter du kan bygge opp lydighetsøvelser på:

Hvilke øvelser kan vi begynne med?

- Å starte med noen utvalgte grunnferdigheter/råmateriale som samtlige lydighetsøvelser bygger på er lurt!

Fokusere mot fører/blikkontakt:

- stående foran

- sittende i utgangsstilling

- under marsj mens fører går baklengs fra hunden

- gradvis over lenger tid og med forstyrrelser

Targeting:

- berøre target stick med snuten

- musematte med labben

- post-it lapp med snuten

- forskjellige avstander

Sitte:

- fra stående foran fører

- fra liggende (sitte opp)

- på avstand (i bånd)

- under marsj mens fører går baklengs fra hunden

- for å be om lov/tillatelse til en fordel

Bakpartskontroll:

- rygge foran fører

- rygge ved førers venstre fot inntil en kant

- rygge ved fot uten vegg

- rygge baklengs i en firkant

Utgangsstilling:

- komme på plass fra foran fører

- komme på plass fra høyre/venstre/bakfra

- vendinger på stedet

Gallopp mot fører:

- spontan gallopp mot fører (på tur osv)

- spontan gallopp fra medhjelper

Gå ved siden av + se opp:

- når fører går baklengs

- når fører går rett fram

- i alle vinkler og gangarter

- lenger og lenger tid og med forstyrrelser

- på forskjellig underlag

Dekk:

- fra stående/sittende foran fører

- fra utgangsstilling

- fra under marsj når fører går baklengs fra hunden

- på avstand

- på forskjellig underlag

(obs.: lurt å fri shape mye hvis vanskelig med dekk!

Lurt å friste med godbit foran men fjerne den hvis hunden kryper, klikk for å tåle denne fristelsen)

Stå:

- foran fører

- under marsj når fører går baklengs fra hunden

- fra sitt og fra dekk

Bli/stadga/holde posisjonen:

- bli sittende

- bli liggende

- bli stående

- fryse labb eller nese mot et target og vente

Selvkontroll:

- se opp/blikkontakt for vær så god

- stå med ryggen til en belønning for vær så god

- komme i utgangsstilling – vær så god

- sitte i utgangsstilling mens man lokker med godbit

- holde fast på apport mens man lokker med godbit

Hold fast:

- sittende eller stående foran fører

- i utgangsstilling

- under marsj og springmarsj

- under innkalling

- med forskjellige gjenstand

Slippe:

- bytte leker frivillig

- stoppe drakamp/lek ved passiv fører

Hoppe:

- ved siden av fører

- fremad hopp (evt. til musematte)

- tilbake hopp

- forskjellige hinder

- fra forskjellige vinkler

Luktdiskriminering:

- en pinne i hver hånd

- to pinner på gulvet

- flere pinner (opp til 6)

(kilde canis og Merete Andersen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...