Jump to content
Hundesonen.no

Forslag til momenter

Marthe

Recommended Posts

Er det noen som har forslag til hva som er lurt å begynne å trene på allerede nå? Hun kan fri ved fot, men den kan selvfølgelig forbedres. Apportering går også greit, men kan forbedres. Er det noen som har forslag til hva og hvordan vi kan trene mot de andre øvelsene?

Er det noen som har forslag til hva som er lurt å begynne å trene på allerede nå? Hun kan fri ved fot, men den kan selvfølgelig forbedres. Apportering går også greit, men kan forbedres. Er det noen som har forslag til hva og hvordan vi kan trene mot de andre øvelsene?
Tja, mener du lydighetsøvelser, IPO eller bruks?

Her er noen forslag til lydighetsøvelser ihvertfall...

Dekk og bli (forstyrrelser, tid, skjult fører osv)

Tannvisning (kan jo være en utfordring for hunder med mark i rompa)

Neddekk (kjapp ned og bli liggende)

Innsitt (rett)

Dekk og stå under marsj (kjapp/ikke fremdrift)

Lineføring og fvf om hverandre (det ene pleier å være bedre enn det andre, fvf er ofte best)

Neseprøve/luktdiskriminering (aldri for tidlig å lære å bruke nesa før beina begynner å gå)

Venting (lære å sitte rolig mens du snakker med noen andre, er mye av det på konk)

Jeg ville også brukt tid på å lære inn retningsdirigering, dvs. at hun lærer å løpe full spik i anvist retning(kan være vanskelig å få dem til å forstå hva rett fram er. Snakker av erfaring)

Som sagt, hvis du trenger innspill på øvelser/momenter til IPO el. bruks, så skal jeg klare å hoste opp noen av dem også.

Som sagt, hvis du trenger innspill på øvelser/momenter til IPO el. bruks, så skal jeg klare å hoste opp noen av dem også.

Jeg tar gjerne i mot innspill på både IPO og brukslydighetsøvelser, kjempeflott med de parentesene du hadde med. Jeg er nemlig ikke verdens flinkeste lydighetstrener.

Håper det er greit at jeg låner tråden din litt, Marthe, regner med det ikke gjør noe siden du skal trene det samme som meg? :)

Jeg er heller ingen flink lydighetstrener, men har derfor desto mer å trene på :)

Her er flere forslag til øvelser...

Bruks:

Fram i line(F.eks løpe rett frem, gå rett frem i slakk line, stå og bli stående)

Budføring (ville bare begynt med å løpe til fig og innsitt der, generalisere med forskjellige fig'er og steder)

Hals og stille (syns den vanskeligste delen er å hole posisjonen ved fot)

Kryp (lav stilling og rolig tempo)

Løpe rett fram etter hinder, hvis det er for tidlig å begynne med hopp. Evt. kan man bruke veldig lavt hinder.

Sitt/dekk/stå i fart (forskjellige situasjoner)

Markering/apport av pinner/gjenstander (til spor/felt)

Generalisering av "hold fast"/apportering med forskjellige gjenstander

Meldingstrening til rundering (hvis du skal trene inn melding utenom skogen)

IPO:

Får jo mye gratis hvis du har godt generalisert sitt/dekk/stå i fart (syns også en kjapp dekk i fartsretning gir litt ekstra wow-faktor i fremadsendingen)

Også her er løpe rett frem i anvist retning nyttig (f.eks. fremadsending)

Rundering rundt telt

Mye hopp i lydigheten, så det er kanskje litt tidlig?

Bevoktning (stille/halsbevoktning på deg selv og beløniing med fille el. er veldig kjekt å ha før bitarbeidet. Greit at hunden er trygg på hva den skal gjøre etter slippene)

Avstandsbelønning er også nyttig i IPO, f.eks fvf med annen person på banen som hunden får leke med hvis den går fint hos deg.

Dekkmarkering til sporet (retning, kjapp, bli liggende)

Gruppe (fvf rundt fig'er uten å miste fokus)

Er det jeg kommer på i farta. Lykke til, begge to!

Selv syns jeg disse momentene er allsidige og burde dekke det meste.

Momenter du kan bygge opp lydighetsøvelser på:

Hvilke øvelser kan vi begynne med?

- Å starte med noen utvalgte grunnferdigheter/råmateriale som samtlige lydighetsøvelser bygger på er lurt!

Fokusere mot fører/blikkontakt:

- stående foran

- sittende i utgangsstilling

- under marsj mens fører går baklengs fra hunden

- gradvis over lenger tid og med forstyrrelser

Targeting:

- berøre target stick med snuten

- musematte med labben

- post-it lapp med snuten

- forskjellige avstander

Sitte:

- fra stående foran fører

- fra liggende (sitte opp)

- på avstand (i bånd)

- under marsj mens fører går baklengs fra hunden

- for å be om lov/tillatelse til en fordel

Bakpartskontroll:

- rygge foran fører

- rygge ved førers venstre fot inntil en kant

- rygge ved fot uten vegg

- rygge baklengs i en firkant

Utgangsstilling:

- komme på plass fra foran fører

- komme på plass fra høyre/venstre/bakfra

- vendinger på stedet

Gallopp mot fører:

- spontan gallopp mot fører (på tur osv)

- spontan gallopp fra medhjelper

Gå ved siden av + se opp:

- når fører går baklengs

- når fører går rett fram

- i alle vinkler og gangarter

- lenger og lenger tid og med forstyrrelser

- på forskjellig underlag

Dekk:

- fra stående/sittende foran fører

- fra utgangsstilling

- fra under marsj når fører går baklengs fra hunden

- på avstand

- på forskjellig underlag

(obs.: lurt å fri shape mye hvis vanskelig med dekk!

Lurt å friste med godbit foran men fjerne den hvis hunden kryper, klikk for å tåle denne fristelsen)

Stå:

- foran fører

- under marsj når fører går baklengs fra hunden

- fra sitt og fra dekk

Bli/stadga/holde posisjonen:

- bli sittende

- bli liggende

- bli stående

- fryse labb eller nese mot et target og vente

Selvkontroll:

- se opp/blikkontakt for vær så god

- stå med ryggen til en belønning for vær så god

- komme i utgangsstilling – vær så god

- sitte i utgangsstilling mens man lokker med godbit

- holde fast på apport mens man lokker med godbit

Hold fast:

- sittende eller stående foran fører

- i utgangsstilling

- under marsj og springmarsj

- under innkalling

- med forskjellige gjenstand

Slippe:

- bytte leker frivillig

- stoppe drakamp/lek ved passiv fører

Hoppe:

- ved siden av fører

- fremad hopp (evt. til musematte)

- tilbake hopp

- forskjellige hinder

- fra forskjellige vinkler

Luktdiskriminering:

- en pinne i hver hånd

- to pinner på gulvet

- flere pinner (opp til 6)

(kilde canis og Merete Andersen)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

• Create New...