Gå til innhold
Hundesonen.no

Mike må litt ned i vekt


Turnip

Recommended Posts

Jeg syns Mike ser ganske fin ut om dagen, men han har "noen gram" for mye her og der, regner at han må ned ca 700 gram-1 kg

Men hvordan gjør jeg dette? Har alltid sliti med tynn hund, ikke en som har litt for mye av det gode...

Vil gjøre det på best mulig for han... Men det som er litt vanskelig er at jeg kan ikke sykle eller jogge med han eller gå kjempelange turer får å trimme vekk fettet. Til mat så får han hills i/d og specific ciw (boksmat begge 2) dette må han også fortsette med da det er det eneste fòret han tåler...

Skal jeg bare redusere matmengden? Hvordan går jeg frem generelt??

Han ser fin ut i holdet, men man kjenner ikke ribbeina når man stryker over får å si det sånn, man må "ta i litt" får å se ribbeina... Men fikk høre at det var bedre for han hvis han gikk ned litt, pga faren får at han lett går opp er nå større siden han er kasterert og han går på clomicalm...

Har ikke noe erfaring med dette så tar gjerne i mot råd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, takk for råd! Han får mat morgen (ca kl 07:00) så får han en loffskive til middag (ca kl 16:00) så får han kveldsmat rett før han legger seg (kl 22:00) Grunnen til at han får mat rett før han legger seg er pga litt tykktarmsproblemer som gjør at han kaster opp slim om natten hvis han legger seg på tom mage. Og han sluttet med dette da veterinæren sa at han måtte få et måltid før han skal legge seg.. Og det har jo fungert da han ikke har kastet opp på natta etter at jeg begynte med dette :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg heller gitt han den loffeskiva rett før sengetid og ikke en full porsjon med mat. Kanskje du ikke behøver å tenke på slanking hvis du slutter å gi han masse mat sent på kvelden, kan rette seg helt av seg selv.

Mine får mat før jeg drar på jobb kl 530, neste måltid ca kl 15 og ei tørr brødskive når jeg lager niste på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rex gikk opp altfor mye etter han ble kastrert, noe jeg ikke tenkte over (så det ble en del kilo for mye, og hvor mange trenger jeg vel ikke gå inn på :icon_redface: ). Men jeg gikk ned litt på maten, og har holdt meg der. Og nå er han akkurat der jeg vil ha han, og det har ikke tatt lang tid heller (og det var en del kilo også).

Jeg gir han jo mat kun en gang daglig, og ikke noe mer. Det er masse småtteri som fort blir mye de legger på seg av.

Så nå styrer jeg fòrmengden etter hvor mye mosjon han får, og evt godbiter han får i løpet av dagen.

Holder ikke å heller gi to SMÅ måltider tidlig og rundt kl 5 eller 6, og heller gi han den loffskiva på kvelden: Eller kutte ut et måltid og gi en loffskive på kvelden.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rex gikk opp altfor mye etter han ble kastrert, noe jeg ikke tenkte over (så det ble en del kilo for mye, og hvor mange trenger jeg vel ikke gå inn på :icon_redface: ). Men jeg gikk ned litt på maten, og har holdt meg der. Og nå er han akkurat der jeg vil ha han, og det har ikke tatt lang tid heller (og det var en del kilo også).

Jeg gir han jo mat kun en gang daglig, og ikke noe mer. Det er masse småtteri som fort blir mye de legger på seg av.

Så nå styrer jeg fòrmengden etter hvor mye mosjon han får, og evt godbiter han får i løpet av dagen.

Holder ikke å heller gi to SMÅ måltider tidlig og rundt kl 5 eller 6, og heller gi han den loffskiva på kvelden: Eller kutte ut et måltid og gi en loffskive på kvelden.?

Ja den der var jeg enig i. Er vel det smarteste. Bare gi et måltid (det første) og så gi brødskive på kvelden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne hunden har problemer med tykktarmen, var det vel, så tror jeg det er best å porsjonere ut maten litt, men ikke gi den mat seint på kvelden, kun ei loffeskive. Da får magen noe å jobbe med hele dagen. Et alternativ er jo å redusere mengden fòr selv om den får 2 ganger pr dag, nå er jo ikke 1 kg all verden å få av hunden. Litt ekstra trim i tillegg så burde ikke dette være noen vanskelig jobb. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at han får "3" måltider om dagen er fordi han har litt problemer med tykktarmen, han skal ha små porsjoner mat flere ganger på dagen enn et stort et. Men det var en veldig smart ide å gi han heller en loffskiven på kvelden. da han har noe i magen også når han legger seg... For kan ikke kutte ut et måltid på han heller. Takk for fine råd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at han får "3" måltider om dagen er fordi han har litt problemer med tykktarmen, han skal ha små porsjoner mat flere ganger på dagen enn et stort et. Men det var en veldig smart ide å gi han heller en loffskiven på kvelden. da han har noe i magen også når han legger seg... For kan ikke kutte ut et måltid på han heller. Takk for fine råd!

Da kutter du ned på de to på dagen (gir han mindre mengder), også gir du loffskiven på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok til å gå fint hvis du gjør det bcRex sa ja. Lykke til! :)

Jeg har motsatt problem jeg da.. Prøver å få Java opp i vekt, men kan ikke gi henne mat på kvelden fordi da får hun diarè på natta <_< Men men. Finner andre måter som fungerer etterhvert! Er ikke greit med hunder som ikke er heelt etter boka, men ordner seg til slutt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med hund som med oss mennesker. Det er bedre med hyppige små måltider enn få store.

Synes det ser bra ut med mat kl 07.00, 16.00 og 22.00, og er enig i det som er skrevet tidligere.

Kutt litt ned på de to store måltidene og gi loffskiva på kvelden. (hvorfor loff? Hva med noe med mer fiber i..)

:icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange råd om maten her, men hunden trenger nok aktivitet også slik at den ser rett ut etter å ha mistet ett kilo. Du sier at du ikke kan løpe/sykle/gå tur i skauen, men kjenner du andre som vil ha med en snill cocker på turer? Alternativt har jo du en apportør, så hvis du står på toppen av en bakke kan du kaste apporten ned og la hunden løpe opp og ned flere ganger med kos som belønning. Hvis hunden vil ha mat som belønning så tar du fra dagens kvote og da får den maten gradvis også. Hvis han ikke liker å apportere kan du utnytte at hunden er nesefokusert og gå til en bakke og kaste godbiter ned som hunden må søke etter. Å løpe opp og ned gir trim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke få så mye mer mosjon enn det han får nå, pga vi trener mye ro trening da han fort blir stresset, og det er noe vi trener mye på får å få dempet. Vi trener mye apport og går mye spor. Men jeg må stoppe når jeg ser at han blir stressa, og roe han ned. Vi må fokusere mye på hodebry enn fysisk mosjon.

Jeg lar ingen andre gå turer med han da han sliter mye med passering og vi trener på dette i samarbeid med adferdstreneren vår, det er mye å ta hensyn til når jeg går tur med Mike...

Men har posjonert litt ned på måltidene, så får jeg se om han går ned litt om et par uker :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å posjonere ut maten han får i enda flere måltider, hvis dere har muligheten til det?

Poenget er å få opp forbrenningen og kan dere ikke gjøre det ved å trimme mer så kan dere prøve med å gi samme mengden han skal ha på hele dagen delt opp i mange posjoner.

Chicka får mat 3 ganger om dagen siden hun legger på seg fort og da klarer jeg å slanke hun på j/d (ledd maten til HILLS) som ikke er slankemat, så her fungerer det topp å dele opp måltidene og anbefales virkelig å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med hund som med oss mennesker. Det er bedre med hyppige små måltider enn få store.

Er det? Jeg spør fordi jeg ikke vet, men jeg har aldri tenkt at voksne hunder trenger mat flere ganger om dagen, hvis de ikke er syke, eller jobber ekstremt mye fysisk.

Fibi gikk ned i vekt da jeg sluttet å fôre, hun. Jeg fyllte kongen med tørrfôr èn gang om dagen. Tettet den med leverpostei og gjemte den. Slik fikk hun trent litt søk (jaja, litt tullesøk), kost seg med kongen og spist på èn gang. Nå er kongen rota bort og hun får mat i skål igjen, men bare èn gang om dagen. Alt annet som skal spises, deles opp i bittesmått og må jobbes for. Men fremdelses bruker jeg mye mer ball enn godbit som forsterker.

Loffskive har jeg aldri hørt at skal være bra for hunder før, så hvorfor får han det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også du gjør lurt i å gi litt mindre mat, men fortsatt holde det til 3 måltider om dagen. Jeg har blitt fortalt av flere veterinærer (også spesialister på indremedisin) at 3 måltider om dagen er den beste måten å fôre på, uavhengig om hunden er syk eller frisk.

En hund skal minimum spise 2 ganger om dagen. 3 måltider om dagen er spesielt gunstig for hunder med sarte mager. Forklaringen jeg har fått er at små, men hyppige måltider opptimalisere opptaket av maten. Magesekken/tarmen går heller ikke så lenge på tomgang noe som kan irritere tarmen og skape ubalanse i syrenivået, slik som når hunder kaster opp galle fordi de er sultne. Det er også snakk om en psykologisk effekt ved at sultfølelsen ikke blir så stor i løpet av dagen, og stresset rundt måltidene blir minimert. Eksempelvis: når Sophus ble veldig sulten, produserte han mye magesyre, han blir kvalm og fikk så vondt i magen - det blir en vondt sirkel, så rutiner er viktig. Aberet er at det kan være upraktisk for oss mennesker med tanke på hviletid før og etter trening (ifht magedreining), men ellers er det ikke vanskelig å gjenomføre. Sophus fikk frokost, middag og kvelds, og det fungerte absolutt best.

Ang slankingen så fôres Mike på våtfor om jeg forstår rett. Jeg fôret også på våtfôr den siste tiden, og i blant frøs jeg ned litt våtfôr tynnet ut med vann som jeg ga som en slags is (han spiste i hagen for det er noe griseri). Det brukte han tid på samtidig som han ble mett, og det var gøy, kanskje verdt et forsøk?

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar Liv B

Grunnen til at han har fått loffskive er fordi han er veldig gla i leverpostei, så han får en liten skive med det. Er ikke store skiva, men et lite mellom måltid. Har prøvd å posjonere ut maten nå, og droppe loffskiva, men han spiser ikke opp kveldsmten da og kaster opp om natta, så måtte gå tilbake tilbake til sånn vi hadde det før.. Skal så lite til før han reagerer på forandringer i foringene... Men gir han nå litt mindre, og han gikk ned 75 gram siden sist, kanskje ikke så mye, men tar det i rolig tempo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har det egentlig litt travelt nå så jeg har ikke fått lest gjennom alle, så det kan hende jeg har skrevet likt som noen :blink:

Men det er jo verdt et forsøk:

Når min tispe var litt overvektig, reduserte vi matmengden litt og tok henne med ut i skogen og slapp henne løs så hun fikk løpe ekstra mye. Vi gikk også ganske lange turer, og når vi trente trente vi med "lette" godbiter, sånne for de hundene som har litt for mye på kroppen. Nå er hun super fin og hun får ren omega-3 hver dag så pelsen skinner som bare det.

Snipp snapp snute så var den hjelpen ute :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...