Gå til innhold
Hundesonen.no

Export til USA

Inustaff

Recommended Posts

Skrevet

Er det mulig og få exportert en "stor valp" på snart 1 år til USA som ikke har noe rabies vaksiner osv?

-Siden Norge er rabiesfritt?

Noen som vet hva det ca vil koste med transport?Og hvem som reiser dit?

Hvordan gjør man med betaling ?

Betaler mottaker for hund og reise på forhånd slik at sender får betalt flyturen/buret som hunden reiser i osv før avreise?

Hvordan skjer dette?

All info mottas med stor takk!

Skrevet

Vet ikke hvordan import reglene er i USA, men når det gjelder betaling, betalte jeg alt før hunden ble sendt fra Australia nå i september.

Betalte hund til oppdretter og kostnader for transport direkte til transport selskapet. :icon_redface:

I Australia var det ett selskap som bare holder på med transport av dyr, så det var supert, og de fiksa alt når det gjaldt den biten.

Betalte over bank, viktig da med noe som heter SWIFT kode og/eller IBAN nr og BIC kode, til den som skal ha pengene, hvis de skal overføres til utland..

Disse nummerene får man ved henvendelse til banken sin. :)

Vet ikke om dette var mye hjelp, men...

Skrevet

Det kan være forskjellige import/vaksine-regler fra stat til stat i USA. Be valpekjøper undersøke hva som er gjeldende for akkurat den staten valpen skal til. Stort sett krever de at det er satt en rabies-vaksine, men krever ikke "bevis" for at det er dannet anti-kropper (hva pokker heter det på norsk?). Men viktig...hvis valpen skal mellomlande i USA, det går ikke alltid direktefly til akkurat "din" stat, man må mellomlande enten i Europa eller i USA, er det reglene i den staten den først kommer til som er gjeldende. Anbefaler mellomlanding i Europa.

Den skal også ha en veterinærattest, normalt ikke eldre enn 10 dager før avreise, men igjen, det er forskjell fra stat til stat. USA har et eget "helseskjema" for import som kan være greit å bruke, da får de alle opplysninger de vil ha. De kan være ganske firkantet i toll/import-seksjonen.

Du kan enten reise med valpen selv og betale overvekt på flyet eller du kan sende den med Trust. Første alternativ er definitivt billigere om du får tak i en rimelig billett til deg selv.

De er strikte på burstr, se hjemmesiden til Trust for hvordan måle hund/bur. Om du må bruke det største buret vær klar over at ikke alle innenlandsfly i USA tar den str, sjekk nøye på forhånd.

Håper dette var til hjelp og lykke til med exporten.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...