Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyelysing på NKK-utstilling

Caroline

Recommended Posts

Skrevet

Har noen her øyelyst på NKK-utstilling? Hvordan fungerer det? Skriver man seg på liste? Lang ventetid? Vurderer å gjøre det når vi først er i Kongsvinger nemlig..

Skrevet

Fungerer ganske greit. Ingen timebestilling/ liste der jeg har gjort det. En står bare i kø uten for det rommet som blir brukt til øyelysning. Det kan bli litt kø til tider, men har aldri ventet mer enn 20 min.

Skrevet

Men når starter det? Holder de på en stund etter normal bedømmelse eller blir det bare stress? Fordel å være ferdig når hunden skal stilles også liksom..

Skrevet

Jeg skal også øyelyse i Kongsvinger ;)

Koster det fremdeles 500,-? Får jeg vite svaret der og da, eller må det sendes inn først?

Skrevet
Lurer på om jeg skal øyenlyse Tia også da, hvis jeg har penger

Hvis du vil kan du få låne penger av meg.

Skrevet

Vanligvis tror jeg de holder på fra 0900 eller 10.00- 15.00, men tidspunktet varierer litt ser jeg jeg.

Når jeg tok øyelysning i kongsvinger i fjor kostet det 500,- i Stavanger i år kostet det 600,-.

Ingen fast takst, det er opp til vetrinæren.

Man får svar umiddelbart på om hunden har noen øyesykdommer ;)

Skrevet

Øyenlyste min i fjor på NKK Tromsø. Iom at det er den ene av de to utstillingene i området pr år hvor en kan få øyenlyse så er det laaang kø. Oppdretteren min satt i kø i 3timer før vi fikk komme inn (jeg og kona slapp å sitte, vi stilte hunder).. Er sikkert mye bedre andre steder i landet, men her i nord er det nesten håpløst <_<

Red: Betalte vel 600kr

Skrevet
Er ikke så smart å øyelyse FØR hunden skal inn i ringen da..

Nettopp, derfor jeg lurte på hvor lenge de holdt på.. Det tar nemlig TID med så mange sheltier påmeldt..

Skrevet
Får man bare et muntlig svar, eller får man et dokumentasjon på om hunden er fri for øyesykdommer eller ei?

Du får dokumentasjon.

Vetrinæren fyller ut et "blåkopiskjema" (alla de utstillingskritikker skrives på.)

Et eks. får du, ett eks. sendes NKK, og ett eks. sendes raseklubb.

Skrevet
Men når starter det? Holder de på en stund etter normal bedømmelse eller blir det bare stress? Fordel å være ferdig når hunden skal stilles også liksom..

De drypper øynene med dråper som skal åpne pupillen. Tror ikke det er noe særlig for hunden å gå rundt med vidåpne pupiller på en utsilling, så jeg anbefaler å gjøre det når du er ferdig for dagen.

Skrevet
De drypper øynene med dråper som skal åpne pupillen. Tror ikke det er noe særlig for hunden å gå rundt med vidåpne pupiller på en utsilling, så jeg anbefaler å gjøre det når du er ferdig for dagen.

Som sagt over her er det nettopp derfor jeg spør hvor lenge de holder på ;) Jeg spør ikke når det starter, men hvor lenge de holder på, for å rekke å stille FØR. Utstillingen kommer først ;) Har øyelyst før, men ikke på NKK.

Skrevet

Ja,

NKK har øyelyser tilstede på alle sine utstillinger. Et godt tilbud til de som har raser som dette bør/skal gjøres med!

Susanne

Skrevet
Lurer på om jeg skal øyenlyse Tia også da, hvis jeg har penger

Det er jo flere autoriserte øyelysere her i byen da så det er ikke nødvendig å stresse med det på utstilling dersom det er lang kø osv.

Skrevet

Jeg og vurderer å øyelyse elghund tispa på Nkk KOngsvinger. Skal Stille Søndag, så tenkte jeg skulle øyelyse Lødag. Regner med at øynene er tilbake til det normale innen dagen etter? ;) Skal stille rundt kl 11 Søndag ;)

Skrevet
Jeg og vurderer å øyelyse elghund tispa på Nkk KOngsvinger. Skal Stille Søndag, så tenkte jeg skulle øyelyse Lødag. Regner med at øynene er tilbake til det normale innen dagen etter? ;) Skal stille rundt kl 11 Søndag ;)

Ja, de er normale igjen etter noen timer. Det går nok fint.

• 4 months later...
Skrevet

Siden øyelyser kan bestemme pris tar kanskje han på NKK Bø nå samme pris som til vanlig da? Han holder nemlug til i Skien, så da er det kanskje ikke vits å stresse med det der oppe?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...