Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal jeg droppe funksjonanalysen?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Litt krise egentlig.. På RIK treninga idag reagerte Hera med en redsel som jeg aldri har sett på henne før. Fikk ikke lov å trene engang pga dette. Hun var meget skvetten og redd, halen mellom beina og virket som et nervevrak. Dette var i begynnelsen da vi skulle hilse på resten av gjengen, noe vi gjorde sist, og da var hun usikker pga fremmede som var der, men det gikk greit. Trodde det skulle gå bedre idag (samme gjengen) men tvert om. Både jeg og de andre ble litt overrasket.

Hera har hatt løpetid for en liten stund siden og hun har pleid å få innbildt i ettertid. Har nå begynt å få større patter og lagt på seg litt.. Figuranten mente at redselen skyltes inbildt og hormonene rundt det.. Og dette er krise pga neste helg skal vi reise å ta funksjonsanalysen.. de andre rådet meg til å la være, og heller få "legeerklæring" fra vetten og få pengene tilbake.. Men dette måtte jeg se an selv..

Jeg ble meget usikker nå.. Jeg har gledet meg til testen i mange måneder nå, og har hatt så lyst å ta testen i lang tid (men det har alltid blitt avlyst etc så har ikke hatt sjangsen) Dette er siste sjangs, for om 1 mnd blir hun 4 år og da kan vi ikke ta denne testen. Men samtidig lurer jeg på om det da er vits egentlig. Hvis hunden egentlig ikke er seg selv.. Det er over 3-4 timers reise en vei og vi har tenkt og overnatte og hele pakka. Det er synd å bruke så mye penger og reisetid hvis sjangsene for en mislykka test er meget stor..

jeg vet ikke hva jeg skal gjøre nå.. Skal vi reise og ta testen, eller droppe hele greia? Hva menere dere? Noen som har erfaringer innen innbildt og testing? Noen tips for å dempe hormonene? (uten at det blir doping :cool:)

Uff dette var kjipe greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du virkelig "må" ha analysen, ville jeg nok prøvd det. Kanskje hunden normaliserer seg på et nytt sted, og nye mennesker. Mye kan skje på en uke, og siden det er siste sjans for dere ville jeg nok tatt turen og prøvd, For hva om du avlyser og hunden våkner på lørdag og er i god gammeldags form igjen ? Da vil du vel angre på at du IKKE prøvde å gi hunden en sjanse. Men det er bare du som kjenner hunden din.

Uansett , lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker om saken, er at jo, hormoner kan spille inn på hunders reaksjon på forskjellige ting, men dersom en hund er stø som fjell i toppetasjen, så blir den ikke så redd som det du her beskriver. Det jeg sier, er at resultatet du får på en evt funksjonsanalyse antakelig ikke vil bli så vesensforskjellig at den ikke overhode sier noe om hundens mentale sammensetning slik den er til daglig.

Når det er sagt, så bør du spørre deg selv om det egentlig er noen grunn til, annet enn at oppdretter vil vite hvordan det har gått med kullet til hunden det er snakk om, at hunden skal gjennom en FA-test. Skal den brukes i avel? I så fall ville jeg tenkt meg om, siden hunden kan ha nervøse tendenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Forsåvidt har jeg ingen grunn til å ta FA, siden jeg ikke skal avle på hunden. Men jeg har et ønske om det for å erfare det og se hundens reaksjoner. Hendelsen igår var helt uventet og ikke vanlig. Hunden har alltid vært skeptisk til visse ting, men ikke vist redsel på en slik måte som igår. Etterpå gikk jeg opp i skogen og dro opp en kjeledress som lå der(til bruk på tester), for å se om nervøsiteten satt igjen. Men hun reagerte "normalt" med å skvette til, og så vise nysgjerrighet med halen til værs hehe.

Jeg skal se henne an fremover, og dra neste mandag på rik og se oppførselen hennes da.

Fikk tips om å kjøre på med hard kondistrening fremover, samt mindre mat. Er dette noe som hjelper på hormonene?

Teddy: Så du mener at innbildt svangerskap ikke vil ha noen innvirkning på resultatet på FA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt ha en innvirkning, men ikke så stor at resultatet av FA-en ikke kan brukes for å beskrive hunden. Alle tester må tas med en klype salt uansett. Jeg har sett hunder med nesten like tester på papiret, men ute i verden er de totalt forskjellige i både temperament og reaksjonmønster. Det testen gjør er å se på noen av de tydeligste reaksjonene til hunden og hvordan den takler flere påkjenninger på rekke og rad. Det blir en situasjon som sjelden eller aldri kommer i samfunnet ellers.

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke vil ta testen fordi hun er hormonell, mens å dra opp i skogen og trene på et moment (kjeledress) er helt i orden? Begge kan endre resultatet av testen, så da kan jeg ikke annet enn å tolke deg dithen at du jobber for å få en best mulig test, noe som gjør at du trener på momentene. Slik synes jeg er toskete! Hvis det er tilfelle, så kommer du ut av den testen like lite klok som du var når du gikk inn fordi du ikke får reelle resultater dersom hunden allerede har sett momentene tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå må du ikke misforstå her. For det første trener vi ikke på noen momenter, det jeg gjorde igår var å ta hunden ut etter episoden med redsel, gå i skogen for å se hvordan hun oppførte seg om hun fremdeles var påvirket av noe slag. Jeg dro og nappet i kjeledressen som hang der vi gikk forbi for å se reaksjonen, for hvis hun frika ut da også ville jeg vurdere å avlyse hele FA. Det er helt på jordet å mene at dette er å trene på en FA. FA er jo ganske mye mer omfattende enn en kjeledress som henger i en snor. Vi har jo tatt K-testen, er ikke dette også å "øve" på momenter?

Jeg har ingen forutsetning på hvordan testen går, og jeg har på ingen måte trent på dette. Det er i mine øyne juks.

Spørsmålet jeg hadde var om det hadde noen hensikt å ta testen pga innbildt, da de på treningen igår mente at det ikke var lurt. De frarådet meg å gjøre det. Men hvis andre igjen sier at det ikke har noe å si, så blir valget mitt desto enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet mener jeg at en hund fremstår slik den er i mer eller mindre grad på testbanen enten den er litt hormonell eller ikke. Det vil ikke gjøre store utslag fra eller til. Når du uansett har bestemt deg for at hunden ikke skal avles på, så hadde jeg gjennomført testen. Hvis hun er en normalt sammenskrudd hund i hodet, blir hun ikke plutselig ett nevrotisk vrak pga innbildt drektighet i en testsituasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt. Bikkja reagerer med bokstavelig talt redsel i en situasjon som egentlig ikke skal fremkalle noe annet enn trygghet og glede, og du vurderer å dra med deg hunden og gjennomføre en FA bare for å skremme henne ytterligere?

Hvis min hund hadde reagert slik som din, er en FA analyse det siste jeg hadde gjort. Hva skal den analysen fortelle deg om din hund når du SER i hverdagen at den er skeptisk og tydeligvis er frynsete i nervene? Hva er det å lure på, tenker jeg.

For meg er FA et redskap for å teste hunder som viser normal atferd i hverdagen og for å avdekke eventuelle redsler aller avvikende reaksjonsmønstre i et trygt miljø uten å komme i fare for å skade noen hvis hunden viser seg mindre stødig enn først antatt. Men mulig det er vanlig å trekke med seg redde og skeptiske hunder også bare fordi eier synes det hadde vært kult, men jeg klarer ikke helt å se hva slags motivasjon fra hundens perspektiv som ligger bak.

Vil hunden din bli mer trygg av det, eller vil det ha motsatt effekt uavhengig om det skyldes innbildt svangerskap eller generelt en dårlig dag? Og er det verdt å gamble? At hunden din var seg selv da du trakk i en kjeledress sier meg ingenting i denne sammenhengen, da det du opplevde på parkeringsplassen er det du virkelig bør fokusere på og legge lista deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var da voldsomt hvor negativt dette utviklet seg pga en situasjon. Jeg skrev innlegget fordi de som var der mente inbildt svangerskap kunne ha en stor påvirkning på en slik test. At dette ikke stemmer, er jo greit, men da må man kunne si det, istedet for å lage det hele om til et sammenurium av trening på momenter, skremme hunden, ta FA fordi det er kult, ja and so on.

Hunden min reagerte merkelig denne gangen, skal det liksom si alt om henne da? jeg vet ikke hva som forårsakte redselen, men noe var det. Vi var igår på trening igjen (lydighet) og hunden var eksemplarisk. Hilste og koste med folk og barn, hadde en knallgod treninsøkte og hunden var mer seg selv, fikk masse skryt av instruktør.

Derfor velger jeg å tro at det var situasjonen der og da på RIK som skremte henne, og det ikke har noe med inbildt å gjøre, og vi skal ta FA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...