Gå til innhold
Hundesonen.no

den jokkegale valp...


Shilamon

Recommended Posts

vet det har blitt skrevet litt av hvert om jokking her tidligere, men jeg spør nå på vegne av en vennine.

Vanligvis tenker vi at jokking er dominans, men hennes finske lapphund på nesten 4 mnd er helt vill til å jokke på et kosedyr. Han jokker ikke på mennesker og har bare så vidt jokket på andre hunder i en gira situasjon (tror det kom av stress, ikke dominans).

Men hvorfor jokker han sånn på kosekua si? Er det dominans? eller noe annet? hvorfor jokker han så mye?

Denne er som sagt det eneste han jokker på, men det er hele tiden. Han får nok tur mat vil jeg tro.

håper på noen gode teorier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm... Hvorfor la han jokke på kosedyret da? Tipper det kommer av stress. Emma jokket på et kosedyr når hun var lita hun også. Vi fjernet kosedyret og lot henne ikke ha det tilgjengelig.. Nå jokker hun ikke når hun ser samme kosedyret lengre. Valper er snåle.

Jeg ville tipset henne om å fjerne kosedyret. Hvorfor i all verden skal hun få jokke løs på det hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor er det bare dette ene kosedyret da? det er flere kosedyr i huset som er stille og "dødt". Han jokker ikke på dem. Heller ikke når han var med eieren sin hjem i helt nye omgivelser med masse opplevelser jokket han på noe. Men med en gang han var tilbake til kjent hus og kjent bamse begynte han på igjen. Litt rart om den ene bamsen er stressfaktor, men ingen andre faktorer gir samme utslag?

Bare undres jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min jokker også på en bestemt bamse (sjeldent det skjer, men det skjer når han herjer).

Trenger ikke være stress, opphisset! Min hund jokket på bursdagsgjester her for en mnd siden, og han så ikke stresset ut.. men var trolig det pga all folket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får nok tur mat vil jeg tro.

håper på noen gode teorier:)

Vet ikke helt hva du mener her, men er det en mulighet for at han får for mye tur, kanskje? Gi valpen hodebry, slik at man sikrer at den ikke er understimulert. Passe masse mosjon, slik at den ikke blir overstimulert og mat etter alder, aktivitet og vekt. Det skal ikke være enkelt. :cool: Dessuten er jeg helt enig i at kosedyret må fjernes. For all del, unngå kjefting og "neiing".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjefting og slikt har vel aldri vært i bruk på akkurat denne situasjonen, og kosedyret er fjernet da stua ble full av "innmat". Men man undres nå fortsatt på hva jokkingen kommer av.

Han får nå ca 1 times tur + småturer hver dag, bygget seg opp til dette fra starten av. Ellers får han så mye mat han trenger for å holde seg i rett hold. Han har en godbitball som ting detter ut av, men kanskje jeg skal tipse henne om mer hodebry. Godt forslag! Men kan jokkingen komme av at han har fått for lite utfordringer for hjernen? og hvorfor er det bare denne ene bamsen? hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjefting og slikt har vel aldri vært i bruk på akkurat denne situasjonen, og kosedyret er fjernet da stua ble full av "innmat". Men man undres nå fortsatt på hva jokkingen kommer av.

Han får nå ca 1 times tur + småturer hver dag, bygget seg opp til dette fra starten av. Ellers får han så mye mat han trenger for å holde seg i rett hold. Han har en godbitball som ting detter ut av, men kanskje jeg skal tipse henne om mer hodebry. Godt forslag! Men kan jokkingen komme av at han har fått for lite utfordringer for hjernen? og hvorfor er det bare denne ene bamsen? hmm..

Kort fortalt - hunder er sære..... Det var bare meg tispa mi red på da hun boblet over av hormoner enda hun hadde tilgang på de tre andre i familien også - men det var bare meg det gikk utover (noe jeg selvfølgelig oppfatta som veldig kjipt siden det var jeg som faktisk hadde lyst til å HA hund, ikke bare rusle rundt i nabolaget med den). Kanskje bamsen er det eneste valpen føler seg "trygg" nok på til å ri på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...