Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase passer?


Artemis

Recommended Posts

Jeg har akkurat blitt kontaktet av en venn som vurderer å få seg hund. Han har aldri hatt hund før, og spør om råd til hva slags hund som kan passe ham. Kriteriene han har satt er som følger:

- Medium size

- Godlynnet og snill

- Glad i turer men ikke sånn som må ha tre timer daglig...

- Helst ikke røyte og lukte for mye

- Ikke kreve for mye pelsstell

Han har tenkt på cocker spaniel eller engelsk springer spaniel. Ellers så lurer han på om det kunne være en idé å få en hund fra en omplasseringstjeneste, da han jobber en del(med tanke på valpetiden). Ellers så vil han nok ikke involvere seg i hundesport, men ønsker en kamerat til selskap og tur.

Har noen en idé om hva slags hund som kan passe? Tar gjerne imot innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke anbefale springer... De krever en del pelsstell (avhengig av pelsmengde riktignok), og de røyter en del. Det er også en aktiv rase, som trenger en del mental og fysisk stimulering. Dette avhenger av individ og linjer selvfølgelig, men generelt er det en aktiv rase. Spesielt i valpe- og unghundtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke vitsen med å få seg hund? Den var da litt drøy. Altså, han jobber i en helt vanlig jobb, men bor alene, så hunden må kunne tåle å være alene mens han er på jobb. Ellers kan hans foreldre være behjelpelig med lufting om formiddagene i en evt. valpeperiode hvis han får seg valp.

Noen flere forslag til en grei førstegangshund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første MrsPowers,så ser hunden din helt sinsykt menneskeaktig ut på avataren!haha..måtte gni meg i øynene her jeg satt og se om jeg så riktig!Haha..Kult..OT ja..men måtte bare kommentere det..

Ellers så er det masse raser som sikkert vil glede vennen din..

Men rasene som slår meg er

Labrador,Pincher,Flat(curly?),Dansk Svensk Gårdshund,Dalmatiner,mellomschnauzer,Fransk Bulldog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke cocker egner seg som en god førstegangshund hvertfall, de trenger mye mentalt og fysisk stimuli. Og det er mye pelsjobb og de røyter endel. Tror det finnes andre lettere raser mht pelsstell og aktivitetsnivå enn cockeren og springeren. men mange faller for disse rasene da de er noe av det vakreste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Buhund hadde muligens vært en tanke.

Men da må han være forberedt på litt lyd.

Eller Eurasier som er hakke mindre krevende. Dem har mye pels, men den krever veldig lite og dem røyter faktisk ganske lite (mindre enn buhunden faktisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk Dvensk Gårdshund er vel heller ingen typisk førstegangshund.. Og de er veldig aktive.. liker ikke så veldig godt å være alleine hele dagen heller...

Mellomschnauzer heller ingen førstegangs hund nei!

Ville gått for labrador, (ikke de som er avlet spesielt for jakt og sånt da), men labrador krever også mye tur og aktivisering da, for ikke å bli ovevektige..

Kanskje han heller skulle sett på noen av de mindre selskapshundene? De kan ofte være med på lange turer de dagene han vil det, men klarer seg også ofte med 40 min om dagen.. (pluss noen mindre tisseturer da)

Kanskje dværgpuddel eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En terrier kan være en flott førstegangshund for mange. En dalmatiner kan sikkert være en flott førstegangshund for mange den også. Det kommer helt ann på personen spør du meg.. I mine øyne er det få hunder jeg ikke tror kunne vært en god førstegangshund for noen, så fremt de er oppriktig interessert og har litt peiling fra førav. Det handler litt om hva man prioriterer kanskje?

Jeg ville spurt han litt ut om hvordan han ser for seg hundeholdet sitt, og hvordan gemytt og spilopper han liker på en måte. Om han vil ha en rolig og bedagelig hund som ikke er så oppfinnsom av seg, eller en spretten moroklump som aktiviserer seg selv når den vil.. Sånne ting, som kan være veldig avhengig av rase. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En terrier kan være en flott førstegangshund for mange. En dalmatiner kan sikkert være en flott førstegangshund for mange den også. Det kommer helt ann på personen spør du meg.. I mine øyne er det få hunder jeg ikke tror kunne vært en god førstegangshund for noen, så fremt de er oppriktig interessert og har litt peiling fra førav. Det handler litt om hva man prioriterer kanskje?

Jeg ville spurt han litt ut om hvordan han ser for seg hundeholdet sitt, og hvordan gemytt og spilopper han liker på en måte. Om han vil ha en rolig og bedagelig hund som ikke er så oppfinnsom av seg, eller en spretten moroklump som aktiviserer seg selv når den vil.. Sånne ting, som kan være veldig avhengig av rase. :cool:

Veldig enig..

Selv om man ikke har hatt hund før så betyr det ikke at man absolut MÅ ha en av de typiske førstaganshundene... Så lenge man finner ut masse om rasen, tips om hvordan man skal oppdra den, og hvor mye den krever..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at DSG ikke er en førstegangshund. Absolutt ikke noe terriergemytt på de jeg kjenner og myke og greie å ha med å gjøre. :cool:

Jeg er nok bittelitt uenig. For den krever mye av seg, spesielt i valpe og unghundperioden. Men om en hund er førstegangs hund eller ikke, det er vanskelig å si, spørs helt hva personen vil, og kan fra før av.

Dessuten ble det sagt at man ønsket av medium str, og den er ikke så stor akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at DSG ikke er en førstegangshund. Absolutt ikke noe terriergemytt på de jeg kjenner og myke og greie å ha med å gjøre. :)

Sa bare at det ikke er en TYPISK førstegangshund.. :cool: De kan være litt skarpe de også.. De kan varsle en del og krever mye for å være en liten rase.. De kan være vanskelige i unghund perioden også.. Strides om hvorvidt det er en terrier hund eller pinscherrase.. Jeg personlig heller mot at det er en pinscherrase, og den er jo i gruppe2 så... Men er en herlig rase uansett, min neste hund blir en DSG.. :icon_fun:

Alle hunder kan være førstegangshunder, spørs helt på eierne :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første MrsPowers,så ser hunden din helt sinsykt menneskeaktig ut på avataren!haha..måtte gni meg i øynene her jeg satt og se om jeg så riktig!Haha..Kult..OT ja..men måtte bare kommentere det..

Ellers så er det masse raser som sikkert vil glede vennen din..

Men rasene som slår meg er

Labrador,Pincher,Flat(curly?),Dansk Svensk Gårdshund,Dalmatiner,mellomschnauzer,Fransk Bulldog

Altså, hunden min er sær, det er det ingen tvil om :) *Snufs* Har ikke sett ham på 1 1/2 måned da, savner alle de teite uttrykkene, hihi.

gg053a.jpg

Vel, nå har jeg gitt ham en del raseforslag med en hel haug med linker til forskjellige raseklubber osv. Må innrømme at jeg selv kan se for meg en labrador eller en springer, så vi får se hva det blir av ;) Hunden vil i hvert fall få et godt hjem, det er det ingen tvil om. :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...