Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av rase

Theresesia

Recommended Posts

Hei dere! Jeg skal endelig få hund, og er nå i gang med å velge rase. Dette viser seg å ikke være den letteste sak i verden, for det er mange skjønne raser og jeg har ingen klar favoritt egentlig. Håper på litt hjelp fra dere! Jeg har noen krav til rasen, som gjør det lettere:

Den må være av litt størrelse for jeg har tenkt til å snørekjøre med den og kløve litt

Den må være en relativt rolig hund, med middels behov for mosjon

Jeg skal gå på dressurkurs og han skal få en del turer

Kommer til å ha med hunden på det meste, sommer som vinter og ønsker at den skal gå bra med andre hunder og være barnevennlig!

Bør helst ikke gneldre mye, eller være sånn hund som stikker av

Pelsstell og pelstype er uviktig

Godt gemytt er det viktigste!

Greit at den er relativt lærevillig og. og at den er grei å få kontakt med.

Jeg har tenkt på golden eller flat, er det stor forskjell på de 2 rasene når det kommer til mosjon?

Hvilke raser kan passe til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke påstå det at hundene mine får noe mer enn middels med mosjon.

De er veldig rolige inne, og glade for alt den får av turer. Men de klager ikke om de ikke får noe annet enn tisseturer noen dager på rad.

Det er alt etter hva du venner hunden til. Du kan nok venne de fleste hunder til at kun fjelltur hver dag er godt nok, men du kan også venne den til det motsatte.

Kjapp edit:

Jeg trodde kanskje Flat var mere aktiv? Men HVOR aktiv egentlig?

Den kan vel være mer intens når den er aktiv. Men forskjellen er ikke så ekstrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at Flaten er mer hyper enn Golden..

Personlig liker jeg også Flaten bedre... Syns Golden er så kjedlige... Har kanskje noe å gjøre med at alle Golden jeg har møtt har vært super rolige, kjedelige hunder.. Mens Flatene jeg har møtt, har vært små hyper, herlig personlighet, men likavel rolige inne..

Pluss at Flat har jo helt utrolg nydelig utseende da! Fineste retriverrasen syns jeg! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akita

American Akita

Amerikansk bulldog

Amerikansk cocker spaniel

Beagle

Bearded collie

Berner sennenhund

Bouvier des flandres

Cane corso

Chesapeake bay retriever

Clumber spaniel

Cocker spaniel

Collie korthåret

Collie langhåret

Dalmatiner

Dansk-svensk gårdshund

Faraohund

Field spaniel

Finsk lapphund

Golden retriever

Grosser schweizer sennenhund

Irsk terrier

Islandsk fårehund

Kaukasisk ovtcharka

Keeshund

Kooikerhund

Kromfohrländer

Lapsk vallhund

Manchester terrier

Newfoundlandshund

Norsk buhund

Norsk lundehund

Petit basset griffon vendeen

Pinscher

Podenco ibicenco strihåret

Rhodesian ridgeback

Russisk sort terrier

Shar pei

Shetland sheepdog

Shiba

Staffordshire bull terrier

Svensk lapphund

Tibetansk terrier

Vorstehhund langhåret

Welsh springer spaniel

Welsh terrier

Østeriksk pinscher

Hehe dette var MANGE!!

jeg kan ikke alle disse rasene en gang jeg, men golden, dalmatiner og collie er her da.... det er liksom mange jeg ikke har tenkt over da fordi jeg ikke kjenner dem.

Men jeg har egentlig litt troa på golden :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått gjennom alle sånn raskt, plukket ut hunder du syns var fine, og virket greie.. Og etter det lest masse om de rasene du plukket ut..

Kanskje er golden rett for deg, kanskje en av de andre du har nevnt. Lykke til med rasevalg :icon_redface:

Tusen takk Helle :(

Svensk lapphund var fin!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Flatene jeg kjenner er i alle fall mer atletiske enn de Golden jeg kjenner.. Men er jo ikke sikkert det sier noe om hvordan hundene er på landsbasis.. Men mitt inntrykk av Flat er i alle fall at de er med aktiv og atletisk enn Golden..

Men fins vel jakt golden og da, de er vel kanskje mer aktiv og atletisk enn Golden som er avlet for utstilling..

(Ikke at Golden ikke er aktiv og sånt uansett altså, mulig jeg formulterte meg litt dårlig ove der :icon_redface: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vorstehhund Korthåret/langhåret er utrolig fin,rolig inne og aktiv ute!

Nå vet ikke jeg all verden om den langhårede varianten, men hvis du kjøper deg en korthåret vorstehhund så er mange av de utrettelige arbeidsmaskiner som det nesten er umulig å slite ut/gjøre fornøyde. Hvis du satser på å være middels aktiv med din hund - styr unna vorsteher!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke stolt på rasevelgeren på canis. Har testet den for vorshet min og da var det vanskelig å få treff burde ikke være det. Vorsteh er en kontinental rase som har vært brukt til å jakte både på hårvilt og fugel. HVordan langhåret er i forhold til jakt det vet jeg ikke men alle vorsteh rasene trenger mye mosjon. Det er noen korthårs vorsteh som er avlet for mere trekk. Flaten som jeg har hatt to av av det aktive slaget for å være flat etter hva andre sier. Den første flaten trakk alt i en mil. den andre så ikke vitsen med det. flatene jeg har/har hatt har vært super sosiale. Og likt veldig godt å være i aktivitet. Dem har også overlevd å være med barne og ungdomsgrupper på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil trene litt lydighet og ha lærevillighet vill jeg valgt flat eller kongepuddel.

Syntes Labradorer og Golden er noen treige godbit maskiner med mindre du finner den rette :)

(Sier ikke alle er slik, men mitt intrykk er at mange er det )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes da collie hadde passet fint jeg da :)

Uten fare for å virke innhabil i valg av rase :P

mine har i allefall av og på knapp, og er kosedyr av dimensjoner:) elsker å få oppmerksomhet :P

Ja jeg synes collier er kjempefine! men jeg kjenner dem ikke så godt. har bare hørt at de kan være nervøse, og at de ikke har så mye personlighet???

men de virker som behagelige hunder... åssen er dem i forhold til en golden?

Er det lett å finne bra collie oppdrettere, eller er det samme som golden at man må passe på? kunne tenke meg å snakke med en oppdretter for å sjekke om kanskje colli er en rase for meg!

toya jeg takker for tipset ditt, men jeg ville ikke kjøpt collie av deg etter hva jeg har lest du har skrevet her på forumet, spess mot lilleulv. du har nok skremt meg litt fra å kjøpe colli fra deg. tenk om det var meg som hadde hund på prøve :P jeg vil snakke med en oppdretter som er flink og hyggelig og som man ikke får problemer med etter man har kjøpt valp, for da er det jo min sant?

jeg har hørt om en som kjøpte hund, hvor oppdretteren blannet seg inn lenge etterpå med alt mulig, hva hunden spiste og sånn. det ble veldig slitsomt for henne.

kan noen anbefale meg collie-oppdretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lett å finne bra collie oppdrettere, eller er det samme som golden at man må passe på? kunne tenke meg å snakke med en oppdretter for å sjekke om kanskje colli er en rase for meg!!

toya jeg takker for tipset ditt, men jeg ville ikke kjøpt collie av deg etter hva jeg har lest du har skrevet her på forumet, spess mot lilleulv. du har nok skremt meg litt fra å kjøpe colli fra deg. tenk om det var meg som hadde hund på prøve :cool: jeg vil snakke med en oppdretter som er flink og hyggelig og som man ikke får problemer med etter man har kjøpt valp, for da er det jo min sant?

jeg har hørt om en som kjøpte hund, hvor oppdretteren blannet seg inn lenge etterpå med alt mulig, hva hunden spiste og sånn. det ble veldig slitsomt for henne.

kan noen anbefale meg collie-oppdretter?

De fleste oppdrettere vil jo ha kontakt med valpekjøpere da, sørge for at valpen får det bra resten av livet.. Jeg er i alle fall veldig glad jeg har en oppdretter som bryr seg masse om Milli. :)

Men selvsakt om oppdretter driver å ringer hele tiden kan det jo bli slitsomt i lengden.. ;) (ikke at dette var tilfelle i denne saken altå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi ja såklart! men da vil jeg jo at man skal ha et bra forhold liksom, og ikke at det skal være sånn at man blir kontrollert. derfor jeg vil kjøpe av en grei oppdretter som heller kan hjelpe meg da, enn fra en som er streng :cool:

Jeg har jo ikke hatt hund før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

toya jeg takker for tipset ditt, men jeg ville ikke kjøpt collie av deg etter hva jeg har lest du har skrevet her på forumet, spess mot lilleulv. du har nok skremt meg litt fra å kjøpe colli fra deg. tenk om det var meg som hadde hund på prøve :cool: jeg vil snakke med en oppdretter som er flink og hyggelig og som man ikke får problemer med etter man har kjøpt valp, for da er det jo min sant?

Jeg tror ikke du skal være redd får evt å kjøpe hund av hun, har du sett litt på hjemmesiden hennes? Nå kjenner jeg ikke henne riktignok, men skjønner at den tråden gikk som det gikk for å si det sånn. Kanskje du heller skulle være høflig og åpen mot hun så hun kunne fortalt deg litt om collien??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...