Gå til innhold
Hundesonen.no

Selvstendig Schäferhund


Tyson

Recommended Posts

Min Schäferhund, nå 7 mndr, har siden den var liten kunnet gå løs i min uinngjerdede hage på baksiden av huset. Men nå har den altså begynt å utforske litt på egenhånd. Fint at den er selvstendig da, men altså, det VAR jo kjempeok å kunne slippe den ut i hagen, vel vitende at den bare holdt seg der.

Hva gjør jeg nå? Å gjerde inn hele hagen er ikke aktuelt! Kan jeg lære unghunden å holde seg i hagen, eller er det pang i garden? Den kommer heller ikke på NEI kommando hvis den har bestemt seg for å gjøre noe annet enn mitt forslag. Skal jeg ha den løs så MÅ den holde seg i hagen, da her er katter og kaniner, samt hunderedde naboer her jeg bor :P

En annen ting.. Hundegarden har treverk, og jeg er redd den kan begynne å tygge der - vil ikke ha den uvanen heller.. :P

Burde jeg hatt såpass kustus på unghunden at den hadde respondert på min NEI kommando?? Hva er i såfall den beste måten å lære inn NEI negativt på?

Hva hadde DU gjort i min situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha hatt den i løpestreng eller noe, når den ikke var under oppsikt. Ikke la hunden få mulighet til å kunne stikke av og føle gleden med det. Ha på langbånd ved trening ute og når den løper løs. Hunden er ung og i en periode hvor alt annet er veldig spennende. (og litt døv <_< ) Med bånd og kosekvent trening går det nok seg til. Ikke misbruk NEI, med å si det hele tidne og mase på hunden. Men litt tydelig og bestemt kroppspråk og at du virkelig mener det du sier, pleier å funke somregel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tilleggsopplysning har du heller ikke lov til å ha hunden løs i hagen om ikke hagen er forsvarlig inngjerdet dersom det er helårs båndtvang der du bor/i båndtvangsperioden. Jeg ville nok definitivt ikke stolt på at hunden holder seg i hagen, men heller jobbet med hundegård/løpestreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tilleggsopplysning har du heller ikke lov til å ha hunden løs i hagen om ikke hagen er forsvarlig inngjerdet dersom det er helårs båndtvang der du bor/i båndtvangsperioden. Jeg ville nok definitivt ikke stolt på at hunden holder seg i hagen, men heller jobbet med hundegård/løpestreng.

Hunden skal være under oppsyn hele tida, eller være forsvarlig inngjerdet.. Samme hvilken båndtvang det er.

Er hunden løs, så skal den være under oppsyn. Er du inne og hunden ute, så er den ikke under oppsyn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde akkurat det samme med vorstehertispa vår da hun kom i den alderen. Nå er jo en vorsteher noe annet enn en schäfer da, så vi hadde jo egentlig forventet at det ville komme en dag at vi ikke kunne stole på henne lengre når det gjaldt sånne ting. Vi har jobbet mye med line og sånn og det har hjulpet litt. Hun er jo av typen som bare åpner døra og går ut hvis hun må på do, så det er jo greit at hun iallefall kan tomtegrensene hvis vi glemmer å låse ytterdøra når hun ligger i sofaen i gangen. :rolleyes: I den alderen (7 mnd og ut)var hun ikke alltid like lett å snakke til, men det er vel noe som kommer med de fleste hunder, når hormoner osv begynner å slå inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst litt treig, men hva har NEI med å holde seg i hagen å gjøre? Eller å komme for den del?

NEI kommer inn i bildet når valpen skal avbryte det den holder på med, og henvende seg til eieren sin :P Var det forresten et seriøst spørsmål??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i resten her.. og i boligområder er det vel også båndtvang åretrundt ?? (litt usikker på den) HAn må selvsagt ikke få sjansen til å stikke av . og at en 7 mnd herremann plutselig får litt dotter i ørene og hører dårlig er vel ikke akkurat unormalt :icon_redface:

Det jeg funderer på er , hvorfor er det uaktuelt og gjerde inn hagen ? Hvis det er helt umulig, må han igrunn bare stå i bånd ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI kommer inn i bildet når valpen skal avbryte det den holder på med, og henvende seg til eieren sin :icon_redface: Var det forresten et seriøst spørsmål??

Det er vel i sånne situasjoner folk flest har et oppmuntrende innkallingsord ("kom her, da!") eller plystring? Jeg hadde ikke giddet å komme til noen om de hadde ropt nei i en barsk stemme, i alle fall.

Bruk langline på tur og tren innkalling, innkalling, innkalling og kontakt, kontakt, kontakt.

I hagen innstallerer du enten en løpestreng som du fester hunden i, eller så blir du med hunden ut (med langline/bånd) når den har behov for å gå på do.

Og husk - om hunden står uten oppsyn i hagen din og noen unger går bort til hunden så er det uansett du som får skylda om det skulle skje noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i sånne situasjoner folk flest har et oppmuntrende innkallingsord ("kom her, da!") eller plystring? Jeg hadde ikke giddet å komme til noen om de hadde ropt nei i en barsk stemme, i alle fall.

Enig, jeg ville ikke brukt "nei" hver gang hunden går ut av hagen, da blir det veldig negativt.

Jeg lurer også på hvorfor det er uaktuelt å gjerde inn hele hagen, tenk så utrolig greit da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud for å få en hund som ikke kommer på innkalling og ikke har behov for eieren sin, la den være ute alene (been there, done that. Never again). Det første du må gjøre er å være ute sammen med hunden, hver gang, hele tiden, mens hunden er ute. Det andre jeg vil råde deg til er å jobbe med innkallingen på fremmede steder (lettere å lykkes), hjemme i hagen er valpen trygg og har kontroll på deg og situasjonen, da er ikke behovet for å komme til deg så sterkt. Jeg ville også lært hunden ett positivt nei, hvis du lurer på hvordan man gjør det, så send meg en pm. Unngå å si nei til hunden, før den faktisk kan ordet. Samme med innkalling, ikke rop på hunden hvis ikke sannsynligheten er stor for at den faktisk kommer. Meld deg på et kurs og få hjelp til å trene hunden din til å bli en trygg og trivelig hund hos deg!

Det er jo ikke alltid man eier huset man bor i, derfor ikke kan/vil/ får gjerde inn eiendommen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud for å få en hund som ikke kommer på innkalling og ikke har behov for eieren sin, la den være ute alene (been there, done that. Never again). Det første du må gjøre er å være ute sammen med hunden, hver gang, hele tiden, mens hunden er ute. Det andre jeg vil råde deg til er å jobbe med innkallingen på fremmede steder (lettere å lykkes), hjemme i hagen er valpen trygg og har kontroll på deg og situasjonen, da er ikke behovet for å komme til deg så sterkt. Jeg ville også lært hunden ett positivt nei, hvis du lurer på hvordan man gjør det, så send meg en pm. Unngå å si nei til hunden, før den faktisk kan ordet. Samme med innkalling, ikke rop på hunden hvis ikke sannsynligheten er stor for at den faktisk kommer. Meld deg på et kurs og få hjelp til å trene hunden din til å bli en trygg og trivelig hund hos deg!

Det er jo ikke alltid man eier huset man bor i, derfor ikke kan/vil/ får gjerde inn eiendommen..

Takk :) Det er vel beste svaret hittil !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det Gråtass skriver. Vil også anbefale en langline av passende lengde (min. 15m) som du setter på "bak-fram", dvs. med kroken i den løse enden. Alt. kan du lage en stor knute eller binde noe fast i den løse enden. Når du er ute med hunden så holder du deg i nærheten av den løse enden og det øyeblikket du ser at hunden får fokus på noe utenfor tomtegrensen så står du på kroken som altså vil virke som en brems. Du sier ikke noe til hunden før den stoppes av lina og tar kontakt med deg. Da kaller du inn som vanlig og gir mye ros når den kommer. Må du inn et ærend, så fester du langlinen i ett eller annet slik at hunden ikke får mulighet til å stikke av. En annen fordel med å ha noe slikt hengende etter seg er at hunden neppe vil komme langt hvis den først setter av gårde fordi langlinen vil surre seg fast i busker og kratt. Jeg bruker alltid denne metoden når jeg er utendørs på uinngjerdete tomter. Det skal mye til for at hunden stikker, men jeg er ikke så naiv at jeg tror en hannhund tenker klart hvis den får ferten av en løpsk tispe. Har ennå ikke skjedd, men jeg tør rett og slett ikke ta sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...