Gå til innhold
Hundesonen.no

Stamtavle diskusjon

Guest Vicky

Ville du/har du kjøpt hund uten stamtavle?  

24 stemmer

1. 1.

• Det kunne jeg aldri funnet på!
      13
    • Ja det ville jeg/har jeg
      5
    • Kanskje....
      6

Recommended Posts

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Jeg ville heller ikke ha kjøpt en hund uten stamtavle. På grunn av sykdomshistorien på begge sider, jeg vil ha en garatni for at hunden som er blitt brukt som far virkelig er den hunden de sier det er...

Åsså er det jo det at jeg driver med utstilling da, man kommer ikke langt i utstillingsverden uten stamtavle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke gjort det. For det første så vil jeg vite hva som ligger i linjene. For det andre så synes jeg det er morsomt med utstilling, og da må man jo ha stamtavle. Også for å på championatet i LP eller AG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund uten stamtavle :)

Men oppdretter sa at bestemora hadde stamtavle, men den forsvant når hunden skiftet eier. Har begynt litt slektsforskning her, så hvem vet hva jeg får frem av opplysninger etterhvert :D

Faren sin oppdretter har jeg har ikke kommet i kontakt med enda, så jeg vet ikke så mye om den siden av slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ha renraset vil jeg ha stamtavle, da vet jeg hva jeg får av HD og AA, jeg vet om det er innavl osv. Er det noe jeg vil finne ut om hundens forfedre er det heller ikke umulig å finne det ut fordi jeg da vet hvem som er hundens forfedre.

Er det derimot en blandingshund spiller det ikke noen rolle om det er med noe stamtavle eller ikke. Velger jeg å kjøpe blandingshund må jeg ta det jeg får uansett, så enkelt er det med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har jo på en måte gjort det 2 ganger.. siden jeg har /har hatt 2 blandings hunder..

Hvis jeg skulle gjort det ville jeg høre litt hvorfor de ikke har stamtavle, jeg ville ikke betalt full pris for hunden. Også undersøkt at den var frisk og fin!

Hvis alt var i orden og slik kunne jeg ha kjøpt en hund uten stamtavle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt det er mulig ( altså så lenge det er renraset) Vil jeg ha stamtavle. Jeg driver med utstilling og da må jeg jo ha det uansett.

Lady, mammas tispe har ikke stamtavle og det syns jeg er veldig synd. Desverre har vi funnet utav ting som ikke er så bra med den oppdretteren i ettertid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en blandingshund nu og Walther var også en blanding, så ja jeg kan godt finde på at købe en hund uden stamtavle...

Men når det så er sagt, så kunne jeg aldrig finde på at købe en renraset hund uden stamtavle...i den sammenhæng vil jeg vide, hva jeg får...

Hvis man køber en boxer til eksempel uden stamtavle, så er man jo ikke sikker på noget som helst...det kan jo hænde at det ikke engang er de forældre som opdrætteren siger, at det er eller at der 2 eller 3 led ude er indblandet en amerikansk bulldog eller noget i den dur...

Har en kammerat der troede han købte en labrador...hihi...det viste sig bare lige, at da den var fuldvoksen lignede den mest af alt en grand danois..haha...han blev såå sur...men helt ærlig talt, når man køber uden stamtavle, ja så er man jo selv ude om at ens hund bliver en hel anden end man havde tænkt sig.

Walther og Mille var/er blandinger af boxer og labrador, så der mangler stamtavlen egentlig...men de kommer af renrasede forældre med stamtavler...så jeg kender HD og AA status lige så langt tilbage som hvis det havde været renrasede hunde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...