Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilbur til små hunder

Recommended Posts

Skrevet

Jeg driver på med lappen og kommer til å kjøpe meg bil etter lappen er i boks. jeg har nesten bestemt meg for dette til Simba og Nana, men er fortsatt litt usikker, men mens jeg er i gang kan jeg jo spørre om hva som er negativt og positivt med dette buret!? :lol:

Men så skal jeg jo ha et bra bur til Loppa også. Noen som har noen bur å anbefale til små hunder? Nettsider? Kanskje bilder av deres bur?

Skrevet

Jeg har det variocage-buret. Det er veldig bra og trygt for hunden i de fleste tilfeller.

Men valpen min har faktisk greid å sette foten fast i skilleveggen mellom de to burene. (ikke fast som i at den ble der til jeg hjalp til, men fast nok til at hun fikk litt panikk) Buret kan også etter en stund lage litt lyd når det rister, men litt arbeid med å "isolere" de stedene lyden kommer fra hjelper godt. Har ordnet en liten pakning der døren kommer inntil buret, og da ble det stilt.

Nå har jeg også ordnet med tepper inni buret som ligger opp et par hakk i skilleveggen, og det funker sånn at valpen ikke setter føttene fast mer.

Bur til den lille veit jeg ikke :-)

Forresten, her har du også et stilig bur (mulig alternativ til variocage) http://www.hunde-sport.no/index.php?p=22-22-20

Skrevet

Hmm dem burene var fine. Ser litt lettere ut en dem jeg har nå. Sendte en mail for å forhøre meg om dobbelburet. Er ikke så glad i tynn treplate som deler buret.. Erfaringsmessig så holder ikke den i en bilulykke <_<

Skrevet
Si ifra om du finner ut ca-priser på de :-)

Fikk svar, spurte litt om platene og pris:

Platene er harde, vannfaste plater, disse burene er TÜV godkjent i Tyskland, dvs at de tåler en bilkræsj, det aluminiumsplater rundt alle tre platene. Det er ikke noe problem å sette ting oppå burene. Til din bil så kan du bruke standardbur, type a, feks med bredde 100x d83 eller 93 x h68, et slikt bur koster 5390,- eller 5490,-, dette er dobbeltbur med uttagbar skillevegg. Burene jeg har nevnt over har vi inne akkurat nå, men det går også ann å skaffe med andre mål om du vil ha det lavere, bredere, eller ikke så bredt, også mindre dybde går ann.

Skrevet

Spørs vel hvordan du tenker å ha det. Vet om ei som fikk spesialbygd bur til sine dachser. Selv har jeg ikke bil, så når vi sitter på med noen er knøtta i et plastikk eller canvasbur, festa med sikkerhetssele i baksetet, så sant det er mulig. Ikke det sikreste i verden tenker jeg, men bedre enn å ha henne løs på fanget.

Skrevet

Jeg vil ha et bur som er solid. Men de nettsidene jeg har sett på har jeg sett flest ganske store bur og jeg vil ikke ha et digert bur til lille Loppa.

åssen bur har dere hunde eiere med små hunder ?

Skrevet

Pappa fikk sitt spesialbygd med mål hos en dyreforetning i kristiansand. Veldig solid bur. Sikkert flere butikker og nettbutikker som gjør det. ??

Skrevet

Jeg har atlas bur til Milli (får ikke noe annet, inn, har ikke stasjonsvogn, og bagasjerommet er lukket.. Er egentlgi mamma og de sin bil da, men bare jeg som bruker det..

Lurer også litt på hvordan det festes med sikkerhetsbelte.. Jeg har tilnå bare "skvist" det fast mellom forsetet og baksetet liksom..

Men er veldig fornøyd med buret ja.. Dyrebutikk damen sa det var ett avde beste bilburene til små hunder.. Men ja, vet jo ikke hvor reelt det var...

Skrevet
Hvordan er atlasburene trafikkgodkjent?

Atlas burene splintrer og lager fine syler når det blir knust... Anbefaler ikke bruke av det i bil.

Og ja, hunden kan selv greie å knuse buret ved å få en ordentlig "sleng" inni kassen ved ulykke.

Skrevet
Atlas burene splintrer og lager fine syler når det blir knust... Anbefaler ikke bruke av det i bil.

Og ja, hunden kan selv greie å knuse buret ved å få en ordentlig "sleng" inni kassen ved ulykke.

Takk, da fikk jeg det bekreftet at dette absolutt ikke er anbefalt til bruk i bil.

Skal jeg noen gang ha bur i bil skal det være helsveiset (eller det andre sorte buret med tykke sprinkler)

Skrevet

Hva med VariKennel bur? Det er jo de som brukes til transport i fly, og da må de vel kunne brukes i bil også tenker jeg (selv om de er i plast).

Selv bruker jeg sele nå, men driver og spekulerer litt på hva jeg skal gjøre når jeg får nr to i hus på nyåret.

Skrevet

Æsj, jeg vil ha sikker bur til jenta mi! Hva gjør dere som har "vanlig" bil da? Ikke stasjonsvogn eller bil med "åpent"-bagasjerom?

Jeg må ha buret inni sele bilen... På setene liksom...

Skrevet
Hva med VariKennel bur? Det er jo de som brukes til transport i fly, og da må de vel kunne brukes i bil også tenker jeg (selv om de er i plast).

Selv bruker jeg sele nå, men driver og spekulerer litt på hva jeg skal gjøre når jeg får nr to i hus på nyåret.

Samme effekten som Atlas burene.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...