Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojed igjen:)

Lilleulv

Recommended Posts

Skrevet

Jeg driver jo og styrer og skal skaffe meg valp. Har falt for samojeden, og har utrolig lyst på en. Nå har jeg vært på utstilling og møtt hunder, snakket med eiere og oppdrettere, og hører jo bare positivt! :) Men jeg lurer litt... for når jeg leser rundt omkring på nettet, så er det noen som ramser opp masse de sliter med. jeg tenker da at de kanskje ikke har jobbet med hunden som valp og gått på dressurkurs sånn som jeg ville gjort, men jeg vil gjerne undersøke litt mer før jeg går og kjøper meg valp. Vil at det skal være gjennomtenkt :o

Så hvis noen samojed-mennesker her inne kan hjelpe meg litt, så blir jeg veldig takknemlig.

Det jeg har hørt av negativt om samojeder er: trekker i båndet på tur, bjeffer en del, sterkt jaktinstinkt = båndhund som ikke kan gå løs (leste også om en samojed som hadde drept en liten terrier, og en som tok en sau...), at de er stri, sta, vanskelig å dressere, egenrådige, selvstendige... tror det var alt.

Jeg tenker at dersom man er klar over negative ting rasen er disponert for, så er det greit å få jobbet med det i valpetida og kanskje slippe problemet helt. Men jeg er redd for å ta meg vann over hodet hvis jeg skaffer samojed. Er det regnet som en krevende rase??

Har jo fra før av ei som er utrolig grei, så kjipt å ta på seg noe man ikke kan håndtere. Når det er sagt, mener jeg selv at jeg har god erfaring og skal klare å få den til ganske bra. men vil i så fall vite hva jeg begir meg ut på ;)

Skrevet

Jeg foreslår at du sender en mail eller ringer til Ingvild som har kennel Vinterskogen, slik jeg kjenner henne er hun en åpen og ærlig oppdretter som kan fortelle deg om både fordeler og ulemper ved rasen. Hun er dog en travel dame, så det kan ta litt tid å få svar på mail :)

Skrevet

Ingvild er ei koselig dame ja, det er jeg enig i :) Har ei venninne som har hund derfra, og de konkurrerer i LP kl. 3, den andre tispa hennes brukes i kl. 2 (ikke samme oppdretter da). Det er dog ikke hunder avlet for utstilling, bare så det er sagt :o Men at hun kan ha gode tips er jeg helt sikker på.

Skrevet
Jeg foreslår at du sender en mail eller ringer til Ingvild som har kennel Vinterskogen, slik jeg kjenner henne er hun en åpen og ærlig oppdretter som kan fortelle deg om både fordeler og ulemper ved rasen. Hun er dog en travel dame, så det kan ta litt tid å få svar på mail :)

Takk for det 2ne! Jeg sendte henne en mail nå :o

Skrevet
Jeg tenker at dersom man er klar over negative ting rasen er disponert for, så er det greit å få jobbet med det i valpetida og kanskje slippe problemet helt.

Da tror jeg nok du lever i en fantasiverden! Er hunden disponert for å løpe etter alt levende som løper foran den, så vil ikke det blir borte om man bare "jobber med det i valpetiden".

Hvis du ikke vil ha en slik hund foreslår jeg at du følger dine egene råd og velger en rase som ikke er disponert for slike ting.

Skrevet
Da tror jeg nok du lever i en fantasiverden! Er hunden disponert for å løpe etter alt levende som løper foran den, så vil ikke det blir borte om man bare "jobber med det i valpetiden".

Hvis du ikke vil ha en slik hund foreslår jeg at du følger dine egene råd og velger en rase som ikke er disponert for slike ting.

Ja :) det er jo det jeg tenker å gjøre. men først må jeg bli bedre kjent med rasen. Jeg har som sagt bare hørt positivt fra folk jeg har snakka med, men så har jeg lest om de problemene jeg nevnte i første innlegg. så jeg prøver å få tak i om det er hunden som er sånn, eller om det er eierene som kanskje ikke er flinke nok slik at de får sånne problemer :o

Må nesten vite litt mer om samojeden før jeg bestemmer meg for at den ikke er noe for meg.

Skrevet
Må nesten vite litt mer om samojeden før jeg bestemmer meg for at den ikke er noe for meg.

Jeg tror nok ikke at du klarer å avkrefte "ryktene" om at rasen er sta, har høy jaktlyst og kan være vanskelig å trene, så da sier det seg jo selv at du med stor sansynlighet vil få en hund som alltid vil prøve å utforske verden på egen hånd. Det er en spisshund, det burde fortelle deg en hel del.

Skrevet
Det jeg har hørt av negativt om samojeder er: trekker i båndet på tur, bjeffer en del, sterkt jaktinstinkt = båndhund som ikke kan gå løs (leste også om en samojed som hadde drept en liten terrier, og en som tok en sau...), at de er stri, sta, vanskelig å dressere, egenrådige, selvstendige... tror det var alt.

Du vil finne negative sider ved alle raser. Dessuten må du tenke på at alle individer er forskjellige og at du kan få en hund med helt andre negative sider. Vil anbefale deg å besøke en erfaren oppdretter. De har som regel vært borti det meste og kan rasen.

Den samojeden jeg er oppvokst med bjeffer veldig mye, under lek og når hun kjeder seg. Hun er ikke spesielt flink til å gå pent i bånd, mulig noe av det kunne ha blitt trent bedre på. Hun kan heller ikke gå løs i skogsområder da hun har en tendens til å stikke av og få los.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...