Gå til innhold
Hundesonen.no

Mac v.s Pc

Aya

Recommended Posts

Om en stund blir det aktuelt for meg å kjøpe ny laptop. Jeg bruker den hovedsakelig til nettsurfing og skriving, men trenger og noe som det er mulig å se film på og hvor musikkbehandling er lett og enkelt. Må være kompatibelt med mp3-spiller og sånt. Noen som kan fortelle meg litt mer om mac v.s pc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nesten som religiøst tema å regne i dataverdenen, så jeg kommer ikke til å komme med noen bastante yttringer i noen retninger her. :P Noen liker mac, og noen liker pc. (Og så er spørsmålet om du vil ha Windows eller linux på pc'en, men dit tror jeg ikke vi går... :P ).

Selv har jeg mac og ELSKER det! Mac er annerledes å bruke enn windows, og hvis du er veldig vant til windows, så kan det være at du synes overgangen blir stor. Både mac og windows kan håndtere alle de tingene du ønsker av en maskin (sier windows i stedet for pc, for om det er jo operativsystemet som styrer hva det er støtte for av mp3-spillere, og diverse andre applikasjoner), så det blir uansett ikke et problem. Pris er et issue.. Hvis man skal ha en 15-tommers mac, må du ut med 17 000,-, mens du får en bra tilsvarende stor pc (med bra spesifikasjoner) til kanskje 7-8000,-

Mine største grunner for å velge mac er:

1) De er utrolig pene! Apple kan design :)

2) Jeg har mye mer kontroll enn med en windows-pc (jeg liker å oppholde meg litt i kommandolinjemodus også)

3) Det er unix-basert (jeg er ikke en windows-fan)

4) Det er mer plug-and-play enn andre unix-baserte operativsystemer (ting bare funker)

5) Det finnes masse programmer til mac (både gratis og kommersielle)

6) Det er færre som lager virus/ormer/ondsinnet kode til mac, fordi brukermassen er mindre

Det jeg kan se kan bli ulemper for noen er:

1) De er ganske mye dyrere enn en relativ grei laptop med windows på

2) Det er en overgang å bli vant til grensesnittet, hvis man bare har sittet på windows før

3) Det er vanskeligere å få hjelp av folk, fordi færre kan mac enn windows.

Her er en link til en artikkel som tar for seg noen flere av forskjellene:

http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1442270.ece

Men det viser seg gang på gang at de som først kjøper en mac, aldri går tilbake til PC! Uansett, lykke til med valget :D Håper du fikk noen innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt svar! Jeg tror jeg må tenke litt på dette.. Jeg må ikke nødvendigvis ha Windows, jeg har jobbet mye med Linux og, og er glad i det, så jeg er ikke helt låst i en retning. Må spare litt penger og.. Men jeg kjenner at det kribler litt ved tanken på mac:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

selv har jeg hatt en macbook nå i ca et år. Det var først litt rart å sette seg inn i en ny type maskin, men så fort det grunnleggende var lært har det meste gått knirkefritt. Bruker word, powerpoint og exel og det funker veldig greit, man kan også få windows til mac om man skulle ønske det (men da mister man fordelen med at de fleste virus er laget for windows og ikke macsystemene...)

For å sammenligne litt: en vennine av meg kjøpte en pc omtrent samtidig som jeg kjøpte macen min. Jeg kan fortsatt bruke maskinen min som trådløs maskin med en batterikapasitet på 4-5 timer (eller litt over en film). venninen min sin pc trenger lader for å fungere mer enn 1 time...

Men det blir litt smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg er ikke noen ekspert på hverken det ene eller det andre, men kjøpte en mac siste år på vgs. Det er snart 4 år siden, og den går som en drøm ennå. Sambo har hatt 3 eller 4 pc`er på samme tiden...Mac er kjempe enkel og grei å jobbe med, og nok så stabil, låser seg ikke slik som en pc ofte gjør. Og så er den jo utrolig fin! :) Minuset er at det er ikke alltid like lett å få hjelp, dersom det er noe du ikke kan eller lurer på, siden de fleste kan pc og ikke mac...lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Jeg har mac, samt vanlig Pc..

pc1 min har ikke blitt brukt til annet en lagring av bilder etter at macën min kom i hus ;)

Jeg kommer antaglivis aldri til å gå tilbake til vanlig pc igjen er jeg redd..

eneste er det at det er drit hvis du trenger hjelp, for er ikke alle som kan med mac, de ferreste kan.

+ at mac er en del tregere i programvare oppdateringene... feks: jeg har hatt mac over et år, og på den tiden har de ikke utvikla msn på noen måte, og vi er fremdeles på det stadiet at vi ikke kan ha video samtaler.. :cool:

Men anbefaler mac på det sterkeste, varfall nå som vista har kommet, og du må ut på noe nytt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...