Jump to content
Hundesonen.no

Mac v.s Pc

Aya

Recommended Posts

Om en stund blir det aktuelt for meg å kjøpe ny laptop. Jeg bruker den hovedsakelig til nettsurfing og skriving, men trenger og noe som det er mulig å se film på og hvor musikkbehandling er lett og enkelt. Må være kompatibelt med mp3-spiller og sånt. Noen som kan fortelle meg litt mer om mac v.s pc?

Dette er nesten som religiøst tema å regne i dataverdenen, så jeg kommer ikke til å komme med noen bastante yttringer i noen retninger her. :P Noen liker mac, og noen liker pc. (Og så er spørsmålet om du vil ha Windows eller linux på pc'en, men dit tror jeg ikke vi går... :P ).

Selv har jeg mac og ELSKER det! Mac er annerledes å bruke enn windows, og hvis du er veldig vant til windows, så kan det være at du synes overgangen blir stor. Både mac og windows kan håndtere alle de tingene du ønsker av en maskin (sier windows i stedet for pc, for om det er jo operativsystemet som styrer hva det er støtte for av mp3-spillere, og diverse andre applikasjoner), så det blir uansett ikke et problem. Pris er et issue.. Hvis man skal ha en 15-tommers mac, må du ut med 17 000,-, mens du får en bra tilsvarende stor pc (med bra spesifikasjoner) til kanskje 7-8000,-

Mine største grunner for å velge mac er:

1) De er utrolig pene! Apple kan design :)

2) Jeg har mye mer kontroll enn med en windows-pc (jeg liker å oppholde meg litt i kommandolinjemodus også)

3) Det er unix-basert (jeg er ikke en windows-fan)

4) Det er mer plug-and-play enn andre unix-baserte operativsystemer (ting bare funker)

5) Det finnes masse programmer til mac (både gratis og kommersielle)

6) Det er færre som lager virus/ormer/ondsinnet kode til mac, fordi brukermassen er mindre

Det jeg kan se kan bli ulemper for noen er:

1) De er ganske mye dyrere enn en relativ grei laptop med windows på

2) Det er en overgang å bli vant til grensesnittet, hvis man bare har sittet på windows før

3) Det er vanskeligere å få hjelp av folk, fordi færre kan mac enn windows.

Her er en link til en artikkel som tar for seg noen flere av forskjellene:

http://forbruker.no/digital/nyheter/data/article1442270.ece

Men det viser seg gang på gang at de som først kjøper en mac, aldri går tilbake til PC! Uansett, lykke til med valget :D Håper du fikk noen innspill.

Tusen takk for langt svar! Jeg tror jeg må tenke litt på dette.. Jeg må ikke nødvendigvis ha Windows, jeg har jobbet mye med Linux og, og er glad i det, så jeg er ikke helt låst i en retning. Må spare litt penger og.. Men jeg kjenner at det kribler litt ved tanken på mac:D

• 2 weeks later...

selv har jeg hatt en macbook nå i ca et år. Det var først litt rart å sette seg inn i en ny type maskin, men så fort det grunnleggende var lært har det meste gått knirkefritt. Bruker word, powerpoint og exel og det funker veldig greit, man kan også få windows til mac om man skulle ønske det (men da mister man fordelen med at de fleste virus er laget for windows og ikke macsystemene...)

For å sammenligne litt: en vennine av meg kjøpte en pc omtrent samtidig som jeg kjøpte macen min. Jeg kan fortsatt bruke maskinen min som trådløs maskin med en batterikapasitet på 4-5 timer (eller litt over en film). venninen min sin pc trenger lader for å fungere mer enn 1 time...

Men det blir litt smak og behag.

• 3 weeks later...

Jeg er ikke noen ekspert på hverken det ene eller det andre, men kjøpte en mac siste år på vgs. Det er snart 4 år siden, og den går som en drøm ennå. Sambo har hatt 3 eller 4 pc`er på samme tiden...Mac er kjempe enkel og grei å jobbe med, og nok så stabil, låser seg ikke slik som en pc ofte gjør. Og så er den jo utrolig fin! :) Minuset er at det er ikke alltid like lett å få hjelp, dersom det er noe du ikke kan eller lurer på, siden de fleste kan pc og ikke mac...lykke til!

• 5 weeks later...

Jeg har mac, samt vanlig Pc..

pc1 min har ikke blitt brukt til annet en lagring av bilder etter at macën min kom i hus ;)

Jeg kommer antaglivis aldri til å gå tilbake til vanlig pc igjen er jeg redd..

eneste er det at det er drit hvis du trenger hjelp, for er ikke alle som kan med mac, de ferreste kan.

+ at mac er en del tregere i programvare oppdateringene... feks: jeg har hatt mac over et år, og på den tiden har de ikke utvikla msn på noen måte, og vi er fremdeles på det stadiet at vi ikke kan ha video samtaler.. :cool:

Men anbefaler mac på det sterkeste, varfall nå som vista har kommet, og du må ut på noe nytt uansett.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
    • Det er nok definitivt en del av "spøkelsesalderen", men det er også viktig å ta på alvor så man ikke ved uhell forsterker adferden så den blir en uvane.
    • Er hun ikke i den alderen? Jeg har noe liknende problemer selv, også 5 mnd. Bjeffet plutselig på en dame på bussholdeplassen i dag, uvisst av hvilken grunn. Heldigvis bare sosial bjeffing, som han gjør når han vil noe, men hun ble dessverre ukomfortabel, så måtte fortelle henne at det var vennlig kommunikasjon for å få oppmerksomhet, ikke noen trussel eller advarsel. De høres veldig annerledes ut og serveres mot "inntrengere" på "eget territorium". Kanskje sammenlignbart med hva din gjør? Fordi min er avlet for å vokte, så belønner jeg ham for å være flink gutt og gjøre jobben sin tilfredsstillende når han serverer advarselbjeff på fremmede "inntrengere". Hadde han truet og ikke latt seg avlede hadde jeg kjøpt profesjonell hjelp, men foreløpig er han tilfreds med å få respons på varselet og tar min vurdering av situasjonen som god fisk.  Kjenner du til begrepet sladretrening? 
    • Det er vanskelig å si uten å se hunden. Går dere på noe valpekurs? Isåfall er det et godt sted å spørre. Jeg tenker også at det er veldig viktig med god sosialisering med trygge hunder og folk, og på trygg avstand til "skumle" ting i ulike miljøer generelt, så ikke alt ukjent blir skummelt.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...