Gå til innhold
Hundesonen.no

Mine kaniner, hvilken rase?


borlaug

Recommended Posts

Lurer på hva slags rase kaninene min er. De er kjøpt på 2 ulike dyrebutikker. Fikk vite av de at hannen er rasen løvehode, og at hoa er hermelin (løvehodehermelin). Men andre mener at ingen av dem er renraset, og at begge er blanding av løvehode og hermelin. Noen som kan hjelpe meg?

Bilder av ho-kanina:

post-2673-1190049994_thumb.jpg

post-2673-1190050002_thumb.jpg

post-2673-1190050015_thumb.jpg

post-2673-1190050023_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si, men den første kan jo minne om en løvehode - men er den veldig ung på bildet? Synes kanskje den hadde litt hermelin (dverggen) trekk.

Den andre ser helt klart ut som en blanding. Er den 'løvehode hermelin' så er den blanding av nettopp løvehode og hermelin. Det finnes nemlig ingenting som heter løvehode hermelin, og såvidt jeg vet er det ingen som avler hermeliner med manke heller da det ikke er godkjent i følge Nordisk Kaninstandard. Attpåtil er løvehode en ganske nylig godkjent rase, så det finnes mange individer som er renrasede men som kanskje ikke ser sånn ut.

Edit: Akkurat dette med kanin og raser er litt spesielt. Hvis du har en kanin av hvilken som helst blanding, men som ser ut som en rasekanin og har en godkjent farge, kan du faktisk stille den ut og få den registrert som den rasen den ser ut som - dersom den oppnår høy nok poengsum.

En løvehode skal veie mellom 1,3 og 1,7 kilo (tror jeg det var) og en hermelin skal veie mellom 0,8-1,3 (de fleste rasetypiske veier ikke mer enn 1,1 kilo). Det er altså vanligvis en vektforskjell på disse rasene. Så kan man jo tro at man skal kunne bestemme hva dine er ut fra det, men som forhenværende oppdretter av hermelin kan jeg jo fortelle at i de fleste kull kommer det kaniner uten dverggen, og disse vil gjerne ligge på rundt 1,3 - 1,5 kilo og de ser slett ikke ut som hermeliner - men gjerne blandinger.. Bare for å gjøre forvirringen komplett. Dermed skjønner du sikkert at det er veldig vanskelig å bedømme om det er blandingskaniner, spesielt ut fra bilder. :) Den siste ser definitivt ut som en blanding, men den kan jo bare være en lite rasetypisk løve med enkelt mankegen (de har vanligvis dårligere manke) - men jeg heller mot at det er en blanding. :o

Forferdelig rotete skrevet, det var mye informasjon som skulle ut på en gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding:) Ja, den skal visst nok være rundt om 6-7 uker.

Men da kan jeg iallefall med sikkerhet si at avkommet etter dem 2 i framtiden blir blanding av løvehode og hermelin?

Rart at jeg fikk beskjed om at den hvite er løvehode, og den rød-gule er hermelin, da det egentlig ser ut som om det er mer omvendt?

Den siste hadde en fin manke da den var "ungdom", men plutselig forsvant den, og nå har den røyta mye og forandra seg i pelsen - fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding:) Ja, den skal visst nok være rundt om 6-7 uker.

Men da kan jeg iallefall med sikkerhet si at avkommet etter dem 2 i framtiden blir blanding av løvehode og hermelin?

Rart at jeg fikk beskjed om at den hvite er løvehode, og den rød-gule er hermelin, da det egentlig ser ut som om det er mer omvendt?

Ja, du kan nok med stor sannsynlighet (99%) si at eventuelt avkom etter disse er løvehode/hermelin-blandinger.

Det var utrolig merkelig ja, viltsiameseren (den 'hvite') ser slett ikke ut som noen ren løvehode.

Den andre ser mer ut som en løvehode, men samtidig ser det ut som den har litt kortere ører og mer det typiske hermelinhodet. Hvis den bare er 6-7 uker er det jo vanskelig å si, så jeg tør rett og slett ikke si noe sikkert. Hvis du viser nye bilder når den nærmer seg halvåret kan det muligens være lettere å se. :) Eventuelt hvis du får tak i en oppdretter av løvehode, så kan kanskje h*n hjelpe deg siden h*n gjerne har sett en del løvehoder i den alderen. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...