Gå til innhold
Hundesonen.no

Mine kaniner, hvilken rase?

borlaug

Recommended Posts

Lurer på hva slags rase kaninene min er. De er kjøpt på 2 ulike dyrebutikker. Fikk vite av de at hannen er rasen løvehode, og at hoa er hermelin (løvehodehermelin). Men andre mener at ingen av dem er renraset, og at begge er blanding av løvehode og hermelin. Noen som kan hjelpe meg?

Bilder av ho-kanina:

post-2673-1190049994_thumb.jpg

post-2673-1190050002_thumb.jpg

post-2673-1190050015_thumb.jpg

post-2673-1190050023_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å si, men den første kan jo minne om en løvehode - men er den veldig ung på bildet? Synes kanskje den hadde litt hermelin (dverggen) trekk.

Den andre ser helt klart ut som en blanding. Er den 'løvehode hermelin' så er den blanding av nettopp løvehode og hermelin. Det finnes nemlig ingenting som heter løvehode hermelin, og såvidt jeg vet er det ingen som avler hermeliner med manke heller da det ikke er godkjent i følge Nordisk Kaninstandard. Attpåtil er løvehode en ganske nylig godkjent rase, så det finnes mange individer som er renrasede men som kanskje ikke ser sånn ut.

Edit: Akkurat dette med kanin og raser er litt spesielt. Hvis du har en kanin av hvilken som helst blanding, men som ser ut som en rasekanin og har en godkjent farge, kan du faktisk stille den ut og få den registrert som den rasen den ser ut som - dersom den oppnår høy nok poengsum.

En løvehode skal veie mellom 1,3 og 1,7 kilo (tror jeg det var) og en hermelin skal veie mellom 0,8-1,3 (de fleste rasetypiske veier ikke mer enn 1,1 kilo). Det er altså vanligvis en vektforskjell på disse rasene. Så kan man jo tro at man skal kunne bestemme hva dine er ut fra det, men som forhenværende oppdretter av hermelin kan jeg jo fortelle at i de fleste kull kommer det kaniner uten dverggen, og disse vil gjerne ligge på rundt 1,3 - 1,5 kilo og de ser slett ikke ut som hermeliner - men gjerne blandinger.. Bare for å gjøre forvirringen komplett. Dermed skjønner du sikkert at det er veldig vanskelig å bedømme om det er blandingskaniner, spesielt ut fra bilder. :) Den siste ser definitivt ut som en blanding, men den kan jo bare være en lite rasetypisk løve med enkelt mankegen (de har vanligvis dårligere manke) - men jeg heller mot at det er en blanding. :o

Forferdelig rotete skrevet, det var mye informasjon som skulle ut på en gang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding:) Ja, den skal visst nok være rundt om 6-7 uker.

Men da kan jeg iallefall med sikkerhet si at avkommet etter dem 2 i framtiden blir blanding av løvehode og hermelin?

Rart at jeg fikk beskjed om at den hvite er løvehode, og den rød-gule er hermelin, da det egentlig ser ut som om det er mer omvendt?

Den siste hadde en fin manke da den var "ungdom", men plutselig forsvant den, og nå har den røyta mye og forandra seg i pelsen - fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding:) Ja, den skal visst nok være rundt om 6-7 uker.

Men da kan jeg iallefall med sikkerhet si at avkommet etter dem 2 i framtiden blir blanding av løvehode og hermelin?

Rart at jeg fikk beskjed om at den hvite er løvehode, og den rød-gule er hermelin, da det egentlig ser ut som om det er mer omvendt?

Ja, du kan nok med stor sannsynlighet (99%) si at eventuelt avkom etter disse er løvehode/hermelin-blandinger.

Det var utrolig merkelig ja, viltsiameseren (den 'hvite') ser slett ikke ut som noen ren løvehode.

Den andre ser mer ut som en løvehode, men samtidig ser det ut som den har litt kortere ører og mer det typiske hermelinhodet. Hvis den bare er 6-7 uker er det jo vanskelig å si, så jeg tør rett og slett ikke si noe sikkert. Hvis du viser nye bilder når den nærmer seg halvåret kan det muligens være lettere å se. :) Eventuelt hvis du får tak i en oppdretter av løvehode, så kan kanskje h*n hjelpe deg siden h*n gjerne har sett en del løvehoder i den alderen. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...