Gå til innhold
Hundesonen.no

hvor lange turer?

imsdal

Recommended Posts

Hei, folkens.

Første post her.

Jeg har en NEG på 14 uker. Spørsmålet som jeg har er hvor lange turer jeg kan gå med henne? Møter stadig "hundeeksperter" som snakker om at så små valper skal kun gå tisseturer. Har til nå pleid å gå 20-45 minutters turer med henne da jeg mente at så lenge hun orker å løpe rundt meg mens jeg går så kan hun ikke være så sliten, men har nå begynt å bli usikker.

Kompisene mente at jaktraser som regel kan gå langt fra tidlig av da svakelige individer ikke blir satt i avl.

Er det noen her som har noen svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hvordan disse turene er da, om dere bare er ute i 25-40 min og valpen hopper rundt og leker og koser seg, eller om dere går full fart. Husker at vi ikke kom lange biten på 20 min de første to ukene jeg hadde min hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg vil nå si det kommer litt ann på hvordan du går jeg. Er det snakk om å gå i høyt tempo en lang strekning vil jeg si det høres mye ut, men hvis det er snakk om å rusle en halvtimes tur i skogen mens valpen løper turbo løs rundt deg og oppdager verden kan jeg virkelig ikke forstå hvordan det kan skade. Så lenge den klarer å slappe av når dere kommer hjem vel og merke. En valp som løper i skogen og koser seg - gjør det noe at den blir sliten? Så lenge den gjør det av egen vilje, i eget tempo og storkoser seg der den løper? Er det snakk om å presse en valp (ved at den f.eks. blir redd for å bli forlatt) er det noe helt annet selvfølgelig, men når du beskriver at den løper rundt deg...

Men pass på at den klarer å slappe av etterpå og legg inn dager gjerne helt uten tur også. Er greit å variere og etter en dag med sosialisering i byen e.l. er nok valpen mett av inntrykk så den heller bør få slappe av hjemme. Legge inn litt rolig søksøvelser eller lære den de første lydighetskommandoene, innkalling osv. Det er jo aktivisering det og, og ting valpen blir vel så sliten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20-45 minutter er ALTFOR mye for en valp på 14 uker. Du ser ikke på en valp at den er sliten, den kan gå og gå i evigheter...

Det var en bastant påstad da... regner med at trådstarter er såpass fornuftig at det ikke drives hard kjør på den tiden ... når en valp på 14 uker er på "tur" :rolleyes: så blir vel ikke den effektive strekningen så veeeldig lang da...

nei fortsett med dine turer du å ike la alle såkallte eksperter få bestemme ... dette er det du som ser best, så kos deg med din valp på tur du

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det høres lenge ut, og kan si aussien min og vorstehvalpen krevde minst såpass mye for å i det hele tatt kunne slappe av hjemme. Som nevnt ovenfor kommer det mest an på hvordan tur du går. Jeg pleide å rusle langt inn i skogen med mine, og sette meg ned der i en time eller to og la hunden herje rundt og omforske. Det er noe helt annet enn å gå 45 min på asfalt, eller gå på fjellet hvor hunden må hoppe mye, eller gå fort slik at hunden presses til å gå fort for å holde følge med eieren.

Man former også hundene når de er små, og dersom man må vente så utrolig lenge før hunden kan få en eneste tur, så får man kanskje en hund som krever mindre mosjon og holder kortere ut enn dersom hunden får gå en del turer som liten (og for meg er det ikke positivt).

Og for oss med veldig aktive valper ser jeg på det som veldig positivt at den lærer å ta ut energien ute, og ikke inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det foreligger vel ingen rapport på hvor grensa går over hva som er for mye og for lite. Det hele vil være en vurderingssak i hvert enkelt tilfelle, og hva man faktisk gjør på de minuttene man er ute. Diskusjonen har vel også vært oppe her før? Hvis jeg bare skulle vært ute på plena med valpen min da hun var 14 uker ville jeg hatt et monster inne. Vi gikk små turer, og noen lengre. Men vi gikk aldri så langt at hun var sliten (noe hun forresten kunne blitt av å ha drevet trening på plena også for den del. Så lenge man bruker litt sunn fornuft tror jeg det bare vil være bra for hunden å ha rørt seg fra den var liten. De som hevder at hunden skal være på plena til den er 6 måneder, kan man da plutselig begynne å gå kjempelange turer tvert den bekker over 6 måneder? Hvilken grunntrening har hunden da? Nei, alt med måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det høres lenge ut, og kan si aussien min og vorstehvalpen krevde minst såpass mye for å i det hele tatt kunne slappe av hjemme. Som nevnt ovenfor kommer det mest an på hvordan tur du går. Jeg pleide å rusle langt inn i skogen med mine, og sette meg ned der i en time eller to og la hunden herje rundt og omforske. Det er noe helt annet enn å gå 45 min på asfalt, eller gå på fjellet hvor hunden må hoppe mye, eller gå fort slik at hunden presses til å gå fort for å holde følge med eieren.

Man former også hundene når de er små, og dersom man må vente så utrolig lenge før hunden kan få en eneste tur, så får man kanskje en hund som krever mindre mosjon og holder kortere ut enn dersom hunden får gå en del turer som liten (og for meg er det ikke positivt).

Og for oss med veldig aktive valper ser jeg på det som veldig positivt at den lærer å ta ut energien ute, og ikke inne

:o:) Det verste man gjør er å holde valpen borte fra ulent terreng og ikke la den få være med på turer med litt lengde, merker man at den er sliten så bærer man den litt eller tar en liten pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, synes ikke 20-45min rusling er så mye jeg, selv for en så ung valp. Tempoet er jo et helt annet med en liten valp, med litt lek og å sitte seg ned, etc. En kommer ikke veldig langt på 20min med en valp som vimser rundt, og hvis valpen er sliten så legger den seg ned. Så synes ikke du skal være redd for å ta med jaktbikkjen din på rusletur i skauen så han/hun får snuse, leke og utforske i sitt rette miljø. En gråhund tar med glede mye mer tur enn det anbefalingene er for kjempehunder og miniatyrer. 20-30min i skauen er nok langt sunnere for valpens muskulatur enn å trekke langs asfalt. Og som andre sier, la heller valpen bruke energien på fornuftig måte istedetfor ugagn inne.

Ad rådene om å bare tråkke rundt på stuegulvet til hunden er 6 måneder/ett år/whatever, så synes jeg oppdretteren min sa det fint; er det noen som tror at ulve- og reveunger tøfler rundt på stuegulv til de er seks måneder? Du har en jakthund som er avlet for utholdenhet og å takle norsk terreng, så hvis hunden din er frisk så går dette kjempefint. :)

(Men selvsagt, hvis valpen begynner å bli trøtt så tar du han/hun i sekken og går hjem. Ellers er jo det viktigste egentlig at du driver hverdagsoppdragelse, miljøtrening og sosialisering i den første perioden, men det vet du nok. Skauen i allslags vær er minst like nyttig for en jakthund som bytrening i ymse vær. Kanskje dere ser en elg, dachsen vår møtte en hjort i regnfull skau etter 14 uker og etter det var aldri tur i regnet noe problem lengre. :o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Fufie her. Så lenge man gjør tingene på valpens premisser så kan man være ute "på tur" hvor lenge som helst. Ta masse pauser, la valpen snuse rundt på egenhånd og oppdage verden, bær valpen i ryggsekken dersom det blir slitsomt for den osv.

Jeg har alltid vært mye ute på tur med hundene mine fra de var bittesmå valper - og ingen av dem har tatt skade av det. Vel og merke at jeg legger opp turen etter dem og ikke omvendt. Muskulaturen styrkes, sansene blir opptrent og nysgjerrigheten lenge leve når vi er på skogsturene. Valpen får enormt mye stimuli på det viset og lærer seg selvstendighet samtidig som det knyttes sterke bånd dere imellom. Jeg pleide å legge meg i lyngen og nyte utsikten jeg mens valpen fikk tusle rundt. Av og til ville valpen sove litt og da sov jeg også litt :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp som er frisk (og av en frisk rase) har ikke noe i mot å være mye ute! Selvfølgelig skal man ta spesielle hensyn, som feks kjaptvoksende store raser, små raser o.l. Med NEG skal du bare dra på tur, men en trenger ikke løpe 20-40min med valpen hengende etter;)

Aussien min fikk seg mange lange turer da han var liten. Jeg måtte trimme huskyen også, og hun trengte veldig mye trim. Dette ble løst med at jeg hadde aussien i sekken når vi forflyttet oss, så slapp han å løpe galing etter min langbente husky, og i pausene (ganske mange) var hun fast, og aussien fikk tumle rundt som han selv ville. Satte meg veldig ofte i ulent terreng; steinrøyser, småskrenter, bratte partier, buskas o.l. slik at Lyng fikk trene balanse og koordinering på egne primisser. Dette gjore jeg med huskyen også når hun var liten. På en NEG er jo dette også viktig, det forebygger skader, noe som selvfølgelig er kjekt å ha i bagasjen til voksenlivet som elghund.

Det eneste en burde passe på (spesielt med litt lettstressede raser) er at en trener en del rolighet også. At hunden venner seg til (når den blir eldre) å ta livet med ro også:) Også er det jo ikke noe vits i å venne valpen til mye turer og aktivitet som liten, om en ikke har planer om å gå noe mer enn et kvarter med den som voksen.

Redigert: Hvis du liker å lese, ta med en god bok ut:) Jeg leste masse bøker i skogen når hunden(e) var små. så sov de litt når de ville og utforsket livet videre etter en liten pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle de gode svarene.

Vi pleier som regel å ta en 20-45 minutters tur i skauen hver dag. Da tusler jeg rolig og stopper opp en del. Hun pleier å løpe sikk-sakk rundt meg og snuse. Vi har også en fast plass der hun får litt vann og hvile. Ikke det at hun hviler så mye. :rolleyes:

Har gjort det til nå, men har møtt så mange som mener at slike turer er skadelig for hunden. Grunnene er at en valp har så mykt skjelett at den kan ta skade av å gå for mye, den vet ikke sitt eget beste, HD osv. Etterhvert så hadde så mange sagt det at jeg begynte å bli bekymret.

Utifra alle svarene som jeg har fått fra dere så ser det ut som at disse turene trygt kan fortsette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også at det er en del som ovedriver når det gjelder at turgåing er så himla farlig... Tenk hvor mye valpene hadde beveget seg om de hadde vært ute i det fri!!

Jeg har jo liten hund, og da hun var valp gikk jeg ofte skogsturer med henne.. Pleide å gå et kvarters tid, da var vi inne i skogen, og da slapp jeg henne og hun løp løs og koste seg, ofte flere timer.. Tror ikke hun har tatt noe skade av det akkurat... Har aldri vært utslitt hjemme..

Nå er hun 10 mnd og går fjelltur (1,5 time) 2-3 ganger i uken.. Dette elsker hun.. Hjemme er hun likavell rolig mesteparten av tiden.. Om jeg ikke orker å gå lang tur med henne er hun også fornøyd med det, så det er en perfekt situasjon for meg :)

Egentlig vil jeg tro at småhund-rasene raskere kan gå lange turer (hvor lange avhengiger av rase), fordi småhund rasene ofte er tidligere utviklet.. Selfølgelig skal man være forsiktig med f.eks en Irsk Ulvehund og fjelltur, men tror også disse rasene har kjeme godt av å løpe og bevege seg i ulendt terreng :o

huff, rotete innlegg, sorry.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en to timers strandtur med min 12 uker gamle Basenji valp i dag!

Hun storkoste seg, og når hun ble sliten hang hun på armen min en stund, før hun ville ned til de andre hundene igjen.. :rolleyes:

Vi hadde en pause og da, men at ikke valper kan gå tur er bare tull, bare ta det i de sitt tempo! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte stadig at hvor forsiktig man skulle være med valper, man skulel så vidt ut å lufte den, så den bare rakk å gjøre fra seg. Den skulle for all del ikke gå i trapper, og man må holde seg unna ulendt terreng, for dette er nemlig belastene for valpen. :rolleyes:

Jeg fant fort ut at en liten runde rundt kvartalet var altfor lite for min lille hypre bc valp, og ga lang marsj i hva jeg hadde hørt. Tror de fleste klarer å legge merke til hvor grensa går, og det er nok ikke snakk om lange turene heller, men at valpen skal få bruke tid. Tusle rundt, og utforske verden.

Jeg hadde jo med min dsg på tur i skogen allerede noen dager etter at jeg hadde fått henne, og da var vi ute hele dagen med klassen. Burde kanskje aldri hatt hund jeg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Takk for alle de gode svarene.

Vi pleier som regel å ta en 20-45 minutters tur i skauen hver dag. Da tusler jeg rolig og stopper opp en del. Hun pleier å løpe sikk-sakk rundt meg og snuse. Vi har også en fast plass der hun får litt vann og hvile. Ikke det at hun hviler så mye. :rolleyes:

Har gjort det til nå, men har møtt så mange som mener at slike turer er skadelig for hunden. Grunnene er at en valp har så mykt skjelett at den kan ta skade av å gå for mye, den vet ikke sitt eget beste, HD osv. Etterhvert så hadde så mange sagt det at jeg begynte å bli bekymret.

Utifra alle svarene som jeg har fått fra dere så ser det ut som at disse turene trygt kan fortsette. :)

Regner med at du har sett et valpekull leke. De tar det ikke akkurat med ro. Der er det full fart og herjing til de blir slitne, så sover de litt, også herjer de videre. Hun var nok rimelig aktiv allerede som 8 uker gammel valp hos oppdretter. Er det da riktig at de skal holdes i ro med en gang de flytter vekk fra søsken? Valper som får fortsette og bo med søsken blir jo ikke akkurat roligere ved 12 ukersalder :rolleyes: .

Så lenge man bruker sunn fornuft og samtidig passer på at valpen lærer å slappe av og at det finnes dager det ikke skjer så mye også, så tror jeg du bare skal kose deg i skogen. Så lenge dette skjer i valpens tempo og at den får slappe av når den blir sliten tror jeg det bare er bra. Valpen får utvikle muskler og sener og øver seg i kroppskontroll. Samtidig blir den trygg i skogen og glad i å være ute på tur som jo er finfint for en jakthund. Og den bygger et godt forhold til deg. Mennesker som har vært aktive gjennom oppveksten har jo også bedre "grunnkondisjon" enn de som har vært mindre aktive som barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...